Rugproblemen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

boog

Rugproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 19:31

Heeft er iemand ervaring met Kissing Spine.(rug probleem) Verward

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 22:47

Mijne heeft wel een rugprobleem gehad (spieren). Ik weet niet precies wat jij bedoelt, maar mijne heeft de hele zomer alleen aan de hand mogen stappen en moest gemasseerd en hij moest een medicijn.
*ff kijken hoe het heet* Quadrisol.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 09:40

Niet met Kissing spine, maar vraag Target voor meer info. Ik weet dat Antoine de Bodt al diverse paarden hiermee geholpen heeft, zie ook zijn website www.hoefkatrol.com maar stuur pb naar Target, die heeft er ervaring mee. Succes

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 15:59

hoi,

Mijn paardje heeft rugproblemen.
Ik loop nu bij eric Laarakker bij de kliniek.
Zijn SI- gewricht en zijn bekken stonden vast.
Hij is gekraakt en ik heb een heel schema gekregen, van wat ik precies op welke dag moest doen.
Hij is 2 weken gelden gekraakt en nu rij ik weer. ik bouw rustig op.
Ik ben trouwens wel aan het kijken voor een Barefoot zadel, waar ik nu proef mee rijdt en ik merk dat hij daar heel goed op reageerd met zijn rug.

jongleurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 09:19

de mijne had ook kissingspine alleen dan aan 7 wervels. die hebben we daardoor helaas moeten laten afmaken want die dierenarts zij dat als je wilt dat het goed komt dan moet je paard 24 uur per dag met een bolle rug lopen. nou die van mij had al een kromme rug dus kon dat helemaal niet aan... zielig hoor maar helaas gaat volgens mij ook nooit meer over

weet je ook wat kissingspine verder is of niet???

loutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 19:29

mijn paard is nu herstellend van kissing spine, we mogen nu weer rustig aan beginnen en alles opbouwen...als je wat meer wilt weten enz. pb maar even

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 19:51

Ik snap het niet helemaal. Bij kissing spine groeien de wervels toch aan elkaar? Hoe kun je daar dan van herstellen??

loutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 09:18

sam had 4 werfels die naar elkaar toe stonden, en daartussen zat geen ruimte meer, maar het is niet zo dat ze aan elkaar vast groeien (tenminste bij sam nog niet) na rust therapie en het kraken moest ik weer beginnen met longeren zodat hij zijn rug bol maakt en zijn werfels weer omhoog gaan staan. Dat proces ben ik nu deels voor bij en mag weer rustig aan beginnen met rijden.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 09:34

mijn pony heeft het ook. Het is inderdaad zo dat de wervels naar elkaar toegroeien en helemaal overgaan kan het ook niet. Maar je kan wel proberen het proces stop te zetten, mede dmv ontstekeingsremmers ed inspuiten. Kraken wil soms ook helpen, maar mijne heeft alleen fysio gehad en moet inderdaad zo veel mogelijk rond in zn rug gewerkt worden.
Maar met rustig doortrainen is hij nu uiteindelijk (er is ook nog wel wat meer behandeled hoor, chipje eruit enzo) ver boven het niveau terug van wat hij had voordat kissing spine geconstanteerd werd. Hij gaat nu weer M2 in, bij de paarden.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 00:24

Blossomm schreef:
Ik snap het niet helemaal. Bij kissing spine groeien de wervels toch aan elkaar? Hoe kun je daar dan van herstellen??

in een verder gevorderd stadium, ja. Kissing Spines wil zeggen dat de doornuitsteeksels van een wervel elkaar aanraken. Het kan verschillende oorzaken hebben (waar ik nu niet op inga Tong uitsteken ) en het veroorzaakt irritatie van het botvlies, en vervolgens botgroei, waardoor de wervels aan elkaar vast kunnen groeien.
als je er op tijd bij bent kan het proces in sommige gevallen worden stopgezet door ervoor te zorgen dat de doornuitsteeksels elkaar niet meer raken. Door de rug van een paard bol te maken zorg je ervoor dat de ruimte tussen de doornuitsteeksels zo groot mogelijk wordt en je zorgt ervoor dat het paard zijn rugspieren ontspant en deze niet samentrekt (wat ervoor zou zorgen dat de doornuitsteeksels dichter bij elkaar staan).
paarden met geen/lichte botwoekering hoeven hier dus niet erg last van te hebben. belangrijk is dat je ze in beweging houdt. ik merk het heel sterk aan die van mij wanneer hij een dag weinig heeft gedaan en zijn rug niet heeft losgemaakt. ik kan hem geen drie dagen in de wei gooien omdat hij er van gaat bijten en ik een week bezig ben hem weer los te krijgen. (die van mij heeft op rontgenfoto's geconstateerde botwoekering in zijn rug; je ziet ook een lichte bolling achter het zadel)

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 20:19

ja.. vriendin van me had een paardje met kissing spines.. de DA's vertelde dat als de rugspieren maar goed in conditie bleven dat de pijn zeer gering bleef voor het paard.. het nadeel was dus dat zodra dat paardje iets kreeg waardoor die op rust moest hij gelijk last van zn rug kreeg.

loutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 22:09

als ik al deze verhalen hoor heb geluk gehad, mijn paard is er nu redelijk boven op en een weekje rust maakt niet uit. Als ik der gewoon goed longeer daarna gaat het super!

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 23:40

M3isSi3j schreef:
ja.. vriendin van me had een paardje met kissing spines.. de DA's vertelde dat als de rugspieren maar goed in conditie bleven dat de pijn zeer gering bleef voor het paard.. het nadeel was dus dat zodra dat paardje iets kreeg waardoor die op rust moest hij gelijk last van zn rug kreeg.

klopt.. als hij nu een peesblessure erbij zou krijgen zou ik hem af laten maken.

Enamorado

Re: Rugproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 14:57

maar okee dan heb ik ook een vraag hierdoor.
hoe bouw je je paardje dan weer rustig op?
dus met andere woorden met welke oefeningen doe je dit?
veel voltes of juist weinig? veel overgangen of veel in stap en draf?

loutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 16:50

wat ik als instructies heb gehad van mijn dierenarts waren:

zowiezo goed aan het been laten lopen Nerd
maar haar van voren met een langere teugel naar beneden rijden d.m.v. lichte kneepjes tot ze na geeft...dus laag en rond. En dan veel stappen en draven, en geen galop tot dat we een gelijkmatig en goed gecontroleerde stap en draf bereikt hebben.

Dit bereikte ik het beste door op de volte te rijden, maar dit is denk ik voor ieder paard anders.

door deze manier van rijden gecombineert met longeren rekt ze haar rug erg omhoog waardoor de rug onbelast word en de buikspieren aangespannen worden.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 18:28

redina schreef:
maar okee dan heb ik ook een vraag hierdoor.
hoe bouw je je paardje dan weer rustig op?
dus met andere woorden met welke oefeningen doe je dit?
veel voltes of juist weinig? veel overgangen of veel in stap en draf?

ik heb hem toen het net geconstateerd was heel veel gelongeerd en er bijna niet opgezeten omdat hij heel slecht ontspande. ik moest juist wel veel galopperen omdat hij in galop zijn achterpoten het verst naar voren brengt en zijn rug het meest oprekt. na een maand of 2 longeren ben ik er weer opgestapt en zijn we langzaamaan verder gegaan. hij heeft veel tijd nodig gehad om in ontspanning zijn balans terug te vinden.
hij heeft vooral in het begin ook erg moeite met buiging gehad; met rijden ben ik met weinig buiging begonnen omdat ik zelf ook heel anders moest leren rijden en het op deze manier gewoon makkelijker was.

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 18:58

Rugproblemen bij het paard worden vaak veroorzaakt door irritatie van het botvlies van de doornuitsteeksels van de rugwervels. Het probleemgebied zit meestal niet aan de bovenkant van de doornuitsteeksels maar iets lager. Je kan een plek, maar ook meerdere aangetaste plekken vinden. Kissing spine is het elkaar kussen van de wervels. Het betekent dus dat de doornuitsteeksels van de wervels elkaar aanraken. Je hoort en leest ook wel dat deze aandoening kan ontstaan door teveel spanning op de aangehechte ligamenten.

De beschadigingen zijn zichtbaar te maken (röntgenfoto's) en de irritatie kan vaak met medicatie worden gestopt. Hierdoor verdwijnt dan de pijn. Ik denk dat een paard met de diagnose kissing spine een rustperiode nodig heeft en daaropvolgend een goed opgezet trainingsprogramma om de spieren weer op sterkte te brengen.

Als je paard last van de rug heeft zou ik altijd een dierenarts inschakelen, die kan een sluitende diagnose stellen en een behandelingsplan opstellen.

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 13:29

he hallo
Mijn paard Mango heeft ook een rugprobleem, de fysio is er gisteren voor het eerst bij geweest en had het over de 2 spieren over zn rug, hij reageerde heel heftig toen zij ging bevoelen en dergelijke.

ik moet hem elke dag aan alle 2 de kanten 5 minuten masseren zij komt volgende week dan terug om zn rug te masseren en iets met magneetvelden te doen,z al wel zo'n deken zijn, ik mag er niet op maar dat deed ik natuurlijk al niet meer en moet hem zonder hulpteugels in beweging gaan zetten dus longeren !!

ze zei dat hij miss maar een paar behandelingen nodig had en dat het dan wel goed mits je een goed liggend zadel hebt en dit is de basis, mijn paard had dus een slecht passend zadel terwijl ik die 2 jaar terug door een profesioneel iemand had laten aanmeten, in de loop der jaren is hij toch van vorm veranderd en ik denk zelf dat dit de oorzaak is dus ik ben weer op zoek.............zucht...!!!

maar het belangrijkste is dat Mango weer beter word en dat ik weer lekker kan gaan rijden!!!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 15:12

Mijn paard heeft ook kissing spine. Op twee plekken zitten de wervels tegen elkaar aan, daarnaast stond er ook iets scheef. De manueel therapeut heeft dit recht gezet en na een periode van longeren en pijnstillers heb ik een heel schema meegekregen om m weer aan t werk te zetten.

Lang in stappen, stukjes draven, en lekker galopperen. Veel voltes, veel inbuigen, geen dressuurmatige "zware" oefeningen. Dit is op zich al zwaar zat!

Weet nog niet in hoeverre mijn paard weer geschikt is voor de sport, de dierenarts heeft gezegd dat we daar pas in maart iets zinnigs van kunnen zeggen.