Naar voren vallen, benen naar achteren

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

YvonneAa

Naar voren vallen, benen naar achteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 18:37

Ik heb al heel erg lang last van het feit dat ik continu naar voren val en mijn benen te ver naar achteren leg. In stap kan ik dit wel redelijk corrigeren maar in draf is het echt onmogelijk voor mij. Ik kan er wel goed op gaan letten maar het probleem is dat ik mijn paard dan niet goed kan rijden en die vanalles gaat doen, behalve netjes doorlopen. Ik zit hier echt mee. Ik weet dat het aan het zadel kan liggen, dat die mijn houding in de weg zit maar helaas heb ik geen geld voor een nieuw zadel die mijn houding niet belemmerd. Rijden met een dressuurzadel helpt ook niet denderend want daar doe ik het nog steeds.
Heeft iemand tips waardoor ik recht ga zitten en mijn benen meer naar voren doe?

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 19:28

Is het voor jou geen idee om je paard door iemand te laten longeren als jij erop zit, zodat je alleen op je eigen houding hoeft te letten en niet op hoe het paard loopt. Het handigst is natuurlijk als je instructrice je paard longeert of erbij is, zodat ze tegelijkertijd jouw houding kan corrigeren. Om mijn eigen houding te verbeteren heb ik erg veel zonder zadel gereden (op een braaf paard). Zonder zadel ging ik automatisch rechter zitten, omdat ik anders gewoon niet kon blijven zitten. Bij mij hebben deze 2 dingen goed geholpen, ik hoop dat je er wat aan hebt!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 20:07

De volgende lessen vragen of je instructrice je paard aan de longe houdt en dan kan jij er zonder zadel opzitten. Dan moet je wel goed zitten anders lig je er binnen 3 rondjes af Lachen
Verder iemand naar je laten kijken, desnoods je oma. Iedereen kan zien of je naar voren hangt.

YvonneAa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 21:01

Maar ik zit in een groepsles van 4 personen. Misschien is het een optie om een keer weer een priveles nemen. Bedankt voor de reacties Lachen

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 13:24

Desnoods een vriendin nemen die ook op paardrijden zit, die je paard laten 'longeren'. En haar ook je houding laten verbeteren.

noekie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 13:56

Als je gaat zitten, kantel je je bekken zo dat je op je schaambeen gaat zitten ipv je zitbeenknobbels?

Ik kiepte vroeger ook altijd naar voren, onderbenen veeels te ver naar achteren. En het lag inderdaad aan de combinatie paard & zadel.
Maar ik heb het afgeleerd! (al duurde het wel een tijdje..)

Ik moest toen meer letten dat ik op mijn zitbeenknobbels zat.
Ik moest ook te veel drijven, daarom legde ik ze naar achteren voor meer aansluiting en reactie.
Is jouw paard ook niet lekker aan het been?

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 15:17

heb ff naar de fotos in je profiel gegeken.. en wat mij daar opvalt is dat je je benen onwijs optrekt tijdens het rijden, hierdoor leg je ze naar achter waardoor jij weer naar vore valt.

Wat een goeie oefening is om zonder beugels te gaan rijden. Dan valt je op dat je minder met je benen je paard aantikt als je dit eigelijk niet bedoeld waardoor die beter aan je been word en deze dus minder nodig hebt. Ook zal je je op die manier makkelijker lang maken waardoor je automatisch ook meer naar achtere gaat zitten..

proberen waard toch?

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 16:05

Hoi,

Je moet leren om op je zitbeenknobbels te gaan zitten. Dit kan je thuis oefenen gewoon op een stoel. Ga maar zitten en voel of je ze voelt.
D\

Ik ken het probleem.
Daarnaast moet ik van mijn instructrice mijn schouderbladen laten hangen, met het gevoel of mijn rechterschouderblad verbonden is met mijn linkerbil en vis versa. Dat helpt ook bij het beter en rechter zitten.

Blijf ook zelf recht naar voren kijken, want als je naar beneden kijkt tijdens het rijden dan ga je ook vanzelf naar voren zitten.
En laat je hoofd het hoogste punt zijn, dat klinkt raar, maar dat helpt echt.

En dat je paardje dan misschien even minder loopt, omdat jij aan je houding werkt geeft niet, want als je eenmaal goed zit, dan komt dat ook weer helemaal in orde.
Succes.

MiSz_sUnNy

Re: Naar voren vallen, benen naar achteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 17:45

heyhey ik heb dat ook gehad en ik kreeg toen van mijn instructrice(toen nog)Marieke van der Putten spoorriempjes aan me beugels en dan aan de singel en dan moet juh je bene wel op dezelfde plek houde en gaat je houding ook meteen beter...bij mij hielp het egt heel erg goed...

Tyrza

Re: Naar voren vallen, benen naar achteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 23:29

Je maakt jezelf klein tijdens het rijden:

Je trekt je benen op, waardoor je knieen over het zweetblad heen komen.
Je schouders hangen naar voren en je rug heb je bol staan.

Zitlessen aan de longe is een echte aanrader.
Wil je het zelf doen en heb je een braaf peerd, rij dan lekker 5 tot 10 minuten per dag zonder beugels.

Probeer dan eens om de letter je buikspieren aan- en te ontspannen. Bij de andere letter let je weer op je been die je op de singel legt.

Met je rug doe je alsof je tegen de rugleuning van je autostoel aan hangt. Let dan wel op dat je echt het midden van je billen voelt en niet de achterzijde.

Let daarbij steeds goed op je ademhaling.

Het prettigst vind ik zelf de galop, dat zit iets makkelijker uit. Daarna kan je uitbouwen naar de draf (afgewisseld met overgangen naar de stap om even uit te puffen)

Succes!

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 23:41

YvonneAa schreef:
Maar ik zit in een groepsles van 4 personen. Misschien is het een optie om een keer weer een priveles nemen. Bedankt voor de reacties

Gewoon als groep een deel van de les zonder zadel rijden, wij doen het ook regelmatig in onze groepsles, naast het zonder beugels rijden en het is geweldig voor je zit.