Zonder beugels rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

veeryus

Zonder beugels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 14:11

Dag allemaal,

Hey allemaal.
Effe mijn achtergrond situatie toelichten:
Ik heb een jong paardje van bijna 4j, al 1 jaar bij mij nu.
Ze was zadelmak toen ik haar kocht, maar dat was ook alles..
Heb men problemen met haar gehad hoor (ze had geen evenwicht, was daardoor snel,...met alle gevolgen van dien)
Nu heb ik veel bijgeleerd en lukt alles stukken beter. Galopperen ging niet in de les, nu ondertussen al vele beter. Ik heb geleerd te geven en te nemen en dat kneepje begin ik nu beter door te krijgen.
Kortom : er is nog veel werk aan de winkel, maar ik zie het zitten *LOL* .

Nu heb ik al zonder beugels met haar gereden en niets speciaals mee voorgehad. Ook al één les zonder zadel (dat was een ware overwinning voor mij) met gallop en al en dat ging (kuch kuch) redelijk, heb toen een paar keer in haar nek gezeten, maar heb geluk dat ze braaf is en niets express zal doen om mij eraf te krijgen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet echt zo'n durver ben op dit vlak, en ik zou dan ook graag aan jullie tips willen vragen om over die schrik heen te komen en uit mezelf al eens zonder beugels te rijden.
Ik doe het wel als ze het me vragen (met véél schrik in het begin en naarmate het betert en ik zit goed, gaat dat minderen).
Maar zelf eens zeggen van "ok, Veerle, nu gaan we eens zonder beugels rijden".
Kunnen jullie mij tips geven of moet ik gewoon meer lef hebben? Het straffe is dat ik al zonder zadel gereden heb en dat dat toen meeviel en toch die angst weer hé..
(oeps ik blijf maar doorzeuren Haha! , denk dat dit wel genoeg info voor jullie is om mij tips te geven ?)

Alvast bedankt en groetjes,
Veerle

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 14:33

Tip 1 voor als je angstig bent: ga langzaam en in kleine stapjes!
Door het te forceren onder druk, raak je niet van je angst af.

Wees niet bang om een stapje terug te doen, als iets nog niet goed voelt.

Probeer bijvoorbeeld eerst uit te stappen zonder beugels, net zolang tot je je daar volledig vertrouwd mee voelt. Doe dit het liefst IEDERE keer als je rijdt, om er een gewoonte van te maken uit jezelf zonder beugels te rijden.

Vervolgens kun je steeds kleine stukjes draven zonder beugels, steeds een stukje langer. Je hoeft echt niet in 1x een heel kwartier in draf te blijven hoor! Rijd bijvoorbeeld eerst een half uur met beugels, dan een stukje rustig zonder beugels.
Uiteindelijk durf je misschien zelfs uit jezelf je paard uit te stappen zonder zadel...

Ga niet verder dan waar je jezelf veilig bij voelt en bouw het langzaam uit door je eigen grenzen op te zoeken.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 14:35

Gewoon eens een beetje streng zijn voor jezelf, maar ik weet, angst blijft angst en dat is niet zo simpel.

Je moet gewoon tegenjezelf zeggen; en nu ga ik eens zonder beugels stappen, niet meer niet minder. Gata dit goed, kun je een stapje verder, en nu gaan we eens zonder beugels draven.

Je moet jezelf een eis stellen, maar die eis moet niet gelijk hoog zijn Knipoog, tenminste, zo doe ik altijd in situaties waar angst de kop op steekt, gewoon stapje voor stapje .

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 16:18

Probeer eerst een keer aan de longeerlijn! Kleine stapjes tegelijk, maar wel van jezelf eisen dat je het doet. Gewoon streng proberen zijn voor jezelf.

veeryus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 16:21

Wel vanavond is het les, ik beloof mezelf nu al dat ik moet uitstappen zonder beugels.
Inderdaad aan de longe misschien is proberen.

Jullie zijn al hartelijk bedankt voor de tips!

Groetjes
Veerle

Maaikelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 21:07

Ben het helemaal met Calippo eens!! gewoon langzaam opbouwen, niets forceren!!!

Janneke040

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 22:30

Maaikelove schreef:
Ben het helemaal met Calippo eens!! gewoon langzaam opbouwen, niets forceren!!!

Helemaal mee eens, en zeker niet streng zijn voor jezelf, paardrijden is leuk en dat moet het ook blijven! Knipoog

[/img]

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 23:03

je kan beginnen daar gewoon op het einde van de les uit te stappen zonder zadel of stijgbeugels

joycie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 21:45

ik vind het ook eng hoor!! heb ik aan een vriendin te danken, ze ging zonder zadel rijden en ik mocht uitstappen, dus zij loopt dr naast en wil dat ik ga draven. ken verder dat hele paard niet, dus ik wou niet...en zij wou dus wel dus laat hem draven, ik val eraf en kan met zwaar gekneusde pols naar het ziekenhuis. was ik niet blij mee
in de les moest ik dus later ook zonder beugels, dus me moeder vertellen wat er was gebeurt en toen zei me instructrice: dat paard zit hartstikke lekker en heel makkelijk, daar val je echt niet van af! en was dr idd op blijven zitten, en een les later gingen we weer zonder beugels en ik vond het aan het eind zelfs leuk om in uitgestrekte draf door de bak te gaan en vond het grappig toen hij ging bokken :S
maar op andere paarden durf ik het niet zo goed, ik doe het wel, maar bij een raar pasje zit ik alweer heel krampachtig waardoor ik dr bijna af lig

naja..heb dus niet echt tips voor je, maar ik ga zeker dit topic wel volgen!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 22:07

Wij noemen dat "Let's play Stal Coby van Baalen" Haha!

Ik vind het niet eng, heb er wel een hekel aan.

Je kunt het het beste oefenen op een paard aan de longe. ALs je paard braaf is zodat je je geen zorgen hoeft te maken dat ie gaat bokken als je je evenwicht nog een keer verliest kun je je het beste op je houding concentreren.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 23:07

Ik ga ook met Calippo mee!
Rustig opbouwen, je hebt er niets aan als je t bijvoorbeeld wel onder druk zou doen. Als het dan mis gaat ben je nog veel langer je vetrouwen hier in kwijt.

Eigenlijk zou ik het ook vaker moeten doen.
Niet dat ik het niet durf, maar ik denk er gewoon nooit aan, terwijl het wel heel goed is voor je zit!
Ga er ook maar eens mee beginnen denk ik Knipoog

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 01:39

Rustig aan opbouwen. Vroeger had ik er ook een hele hekel aan. Ik had het gevoel er zo af te vallen. Nu rijd ik zelfs iedere dag even zonder beugels. Alleen vandaag niet ben heerlijk in het bos aan het corssen geweest Cool

Je doet gewoon iedere keer met uitstappen de beugels uit. Dan draaf je eens een keer paar pasjes aan, dan als je jezelf vertrouwd gallopeer je aan. Al heb ik ervaren dat galop nog makkelijker zit dan draf Haha!

Ach en dat geheel bouw je uit, je hebt ja geen haast. En zodra je spanning of angst voelt gelijk de beugels weer aan.
Ik doe ze overigens altijd kruislings over de hals maar goed heeft ook ietsje langer geduurt.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 13:15

idd rustig aan opbouwen toen ik pas jamaica als verzorgpony kreeg stapte ik wel eens uit zonder beugels en als je dan telkens wat verder gaat en het op een speelse manier opbouw komt het helemaal goed. want voor mij is het nou ook geen probleem om zonderzadel te galloperen (zonderbeugels ook ni)
veel suc6 verder