diep en rond?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lieselot

diep en rond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 22:07

het is mss een domme vraag, maar altijd wordt er maar gepraat over
het goed of slecht zijn van diep en rond rijden, maar nooit over hoe je je paard zo insteld, of hoe je je paard hoger instelt
als ik mijn paardje onderin rijd drijf ik gewoon met mn benen en bied ik weerstand met teugels, en dan komt die onderin en dan laat ik die gewoon zo lopen, zonder nog meer te doen het is mss wel slecht, dat weet ik niet (rij al lang maar heb nog niet lang les) maar ik wil er dan ook iets aan doen dus hoe doe je dat?

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 00:30

hier zijn zoveel meningen over.

meeste rijden hier gewoon mee in en mee uit,dat dat diep/rond.

ik stap me paard aan de lange teugel 10 minutjes ongeveer in,dan erna pak ik de teugel op en rij ik haar gewoon aan de teugel,ik laat haar wel even met lange teugel uitdraven.
mijn paard heeft erg snel spierproblemen,en de dierenarts heeft het me zwaar afgeraden om haar laag/diep te rijden,dus doe ik dat ook nooit Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 09:54

Het belangrijkste is de controle. Je mag je paard best laag rijden maar krijg je dat hoofd zelf ook weer omhoog. Kun je zelf bepalen waar je paard zijn hoofd draagt? Als je je paard alleen maar benden kunt rijden dan heeft dat niets met rond of laag te maken. Dan is je paard gewoon een duikboot Haha!
Met goed les leer je je paard van achter naar voren te rijden en controle te hebben over de positie van hals en hoofd.

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 13:06

Laag en rond rijden heeft als doel om over de rugspieren te rijden. Vooral in de basis is dit van belang en uiteindelijk ook verder in de oprichting. Je paard wordt er lekker los van.

Het is geen meningskwestie, maar en manier van loswerken...

lieselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 13:09

ja, ik rij hem eigenlijk altijd redelijk hoog ingesteld, maar zonder erbij na te denken, ofja ik bedoel, niet omdat ik denk dat dat beter is ofzo, gewoon omdat dat zn basis houding is of hoe moet ik et zeggen Lachen en er is nog nooit iemand geweest die tegen mij heeft gezegd van zo moet je een paard hoog instellen, en zo een paard laag dus ik vroeg me af hoe je dat doet, niet waarom (want daar is al zoveel over gediscussieerd Knipoog )

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 13:28

De manier waarop is de voorloper van hoog instellen. Denk bij het laag en rond instellen eigelijk aan "aan de lange teugel". Maar dan blijf je neerwaarts rijden. Je krijgt dus eigelijk een paard wat aan de lange teugel "aan de teugel "loopt. Maar dan aan elkaar. (Niet lang dus)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 13:46

Dat heet bij mij voorwaarts neerwaarts....?
Afbeelding

Zodra je de neus achter de verticaal gaat brengen, ben je fout bezig, om welke hoogte dan ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 14:50

Lusitana schreef:
Zodra je de neus achter de verticaal gaat brengen, ben je fout bezig, om welke hoogte dan ook.

oh Schijnheilig

Wat een wijs onderschrift heb je trouwens:

Citaat:
Er geen enige juiste manier om iets te doen.
De waarheid is niet absoluut.

vast niet zelf bedacht

Nagelbijten / Gniffelen

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 14:52

Voorwaarts neerwaarts rijdt je laag en rond...

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 14:52

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 15:04

Hoe je het wil noemen ik doe het ook. Je paard wordt er ontspannen van en je kan veel meer. Anders zit hij alleen maar in dat ene houdinkje vast geroest.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 17:49

Citaat:
Voorwaarts neerwaarts rijdt je laag en rond...

Voorwaarts neerwaarts is iets anders dan diep en rond.
Voorwaarts neerwaarts is algemeen geacepteerd, daar zijn oha geen discussies over.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 17:53

Ik rijd Milka wel laag en rond, maar niet echt achter de teugel Ze blijft wel redelijk voor de LL. Soms komt ze achter de loodlijn en dat vind ik niet zo heel erg. Ik heb wel moeite met Milka oprichten erna. Ze gaat dan een beetje hangen omdat ze diep wil lopen. Daarom rijd ik haar niet zo erg laag meer. Ze word er wel heel soepel van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 17:56

shan schreef:
Voorwaarts neerwaarts is algemeen geacepteerd, daar zijn oha geen discussies over.

weet je dat wel zeker?

Wat ik 9 vd 10 keer zie bij mensen die hun paard vwnw rijden is dat ze hem gewoon van het achterbeen af op de kop laten duikelen. Half jaar later zitten ze bij antoine de bodt - gek he?

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 18:15

Ik heb het niet over mensen die hun paard een uur lang met de neus over de grond laten sloffen.
Als je overal extreme gevallen van maakt, kan je ook overal een discussie over voeren.
1 koekje op een dag is geen ramp, iedere dag een pond koek lijkt me minder, 2x in de week een eitje is niet slecht, iedere dag 5 eieren eten vind men weer minder, enz. enz. enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 18:18

shan schreef:
Als je overal extreme gevallen van maakt, kan je ook overal een discussie over voeren.

waarom zeikt dan iedereen wel over rond en diep maar word vwnw ineens "algemeen geaccepteerd" bevonden?

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 18:27

Ik zeik niet over diep en rond.
Ik zei alleen dat diep en rond iets anders is dan vwnw.

jordy2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 19:13

dat ligt aan de bouw van je paard dus dat moet je niet zomaar doen en even aan een goede instructeur vragen als je slim bent anders verrij je hem straks helemaal

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 19:46