8-jarig 'dressuurpaard' > springen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

8-jarig 'dressuurpaard' > springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 18:20

Ik heb een 8-jarige merrie, springgefokt (LandwindII*Actueel). Ze is de laatste tijd, voor ik haar kocht recreatief gereden en er zit dressuurmatig dus weer even wat werk aan om haar weer op haar oude niveau te krijgen (ze mag M2 starten) Op dit moment zou ik er nog geen B-proef mee starten. Ze is erg braaf, maar de nageeflijkheid moet nog veel beter. (maargoed, ik heb haar pas 1 1/2 week en er nog maar 4 x opgezeten- ze is verkouden geweest)
Heb vorige week wat gesprongen met haar, en ze is wel braaf, maar weet als je een kruisje met een drafbalk hebt staan eigenlijk niet zo goed hoe ze daar nou overheen moet. Ze doet het wel, maar het gaat allemaal nog erg onbenullig (springt als een jong paard). Toen heb ik haar even vrij laten springen, een keer of 6, laag sprongetje. Ze klooit nog wat, lijkt onervarenheid, maar het goede sterke achterbeen dat ze met dressuren heeft gebruikt ze met springen ook, ze springt zeker niet slecht, maar dus nog wel als een 3-jarige.

Is het bij een 8-jarige nog de moeite om er echt mee aan de slag te gaan? Ik spring ook wel erg graag, maar het is zowieso onder het zadel een redelijk heet paard, en ik ben geen topruiter.
Hoe snel kan zo'n paard het oppikken? (niet alleen thuis een keer een kruisje, maar ook werkelijk mee op concours)

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 18:32

Tuurlijk! Neem alleen wel de tijd ervoor, net als bij een jong paard. Daar start je ook niet na 2 weken trainen. Zeker moeten jullie ervaring met elkaar en met de sprongen krijgen. En als je volgend jaar in het groene seizoen start kan je een bb parcoursje springen. Dat is het leuke van het buitenseizoen...
Succes

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 18:36

Als er niet mee gesprongen is , moet je haar zeker trainen als jong paard, wel zal ze, doordat ze al volwassen is, de nodige kracht en het uithoudingsvermogen hebben, waardoor je sneller op kan schieten als met een jong paard dat het op moet bouwen. En, waarom haast? als ze er aan toe is , is ze er aan toe, daar kun je geen tijd voor zetten.

paddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 18:58

wy hebbe ook zon paard..ook concorde..Haha! en die wou eerst ook niet springe maar als je het eerst idd rustig opbouwt..gaat er niks verkeerd!! succes!! OK dan! OK dan!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 19:04

Vorig jaar (2003) een 9.5 jarige merrie ingereden. In december 2003 begonnen met springen, en in april 2004 voor het eerst op wedstrijden uitgebracht.
Reken dus voor het gemak op een half jaar, maar dan wel met de juiste begeleiding.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 19:45

Tuurlijk, op mijn werk (voornamelijk springpaarden) heb ik pas een 7 jarige Burggraaf merrie ingereden en het is de bedoeling dat die ook gaat springen. Een paard blijft net als mensen altijd bij leren.

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 19:50

MickysHootie schreef:
Tuurlijk! Neem alleen wel de tijd ervoor, net als bij een jong paard. Daar start je ook niet na 2 weken trainen. Zeker moeten jullie ervaring met elkaar en met de sprongen krijgen. En als je volgend jaar in het groene seizoen start kan je een bb parcoursje springen. Dat is het leuke van het buitenseizoen...
Succes

Wat is een bb Parcoursje..? Clown

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 20:22

Tuurlijk! Mijn SPRING paard is ook 8 en die gaat nu de dressuur in, eerst was zijn draf echt niks, na ong. half jaar, begint hij nu ECHT te strekken, hij moest gewoon helemaal opnieuw beginnen, maar het gaat nu echt goed. Hij wordt alleen nog wel knetter gek als hij een hinderis/balkje ziet..
Clown)

TurboBoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 22:13

Ga niet meteen hoog springen. Laat haar eerst wennen aan kleine sprongetjes. Bouw het langzaam op. Je wil natuurlijk graag op concours, maar je hebt er niks aan als je een paard hebt die het doet als een 3-jarige. Neem de tijd, en ondertussen kun je ook gewoon dressuur gaan rijden, dat houdt je paard ook soepel.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 22:57

Tuurlijk bouw ik het rustig op, en ze vind het wel leuk, dat scheelt al een hoop.
Ik heb wel meerdere jonge paarden parcoursklaar gemaakt (en waren verkocht voordat ik ze ook maar officieel kon starten Scheve mond )
Maargoed, ik wilde even weten of het niet helemaal 'hopeloos' is omdat ze het als ouder paard slechter zouden oppikken, en ik heb ook geen haast Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 01:10

Grappig, ik ben vorig jaar met een 9 jarige Landwind II B ruin (Z1 dressuur) begonnen met springen *LOL* Hij had al wel wat springwerk gedaan daarvoor, maar niet echt veel. Dat heeft hij iig super opgepakt, ik ben gewoon begonnen met simpel werk (ik rijd dat paard om de week in de springles, verder zelden) en nu gaan we eindelijk binnenkort B starten (eerder al een paar keer gepland maar niet door gegaan door blessures van mij en/of paard).

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 11:35

ik denk gewoon opbouwen na een tijdje zal ze zelf ookwel haar eigen springtechniek ontdekken?!

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 17:58

Laag beginnen idd en dan af en toe ook wat in-uitjes zodat ze ook naar de hindernis gaat kijken.
Dit is sowiezo goed vanwege de soepelheid.
Maar neem er de tijd voor bij mij duurde het ook meer dan een half jaar voor die goed sprong.

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 18:10

Ik ben ook met Laiser begonnen toen hij al wat ouder was.
Inderdaad gewoon behandelen als een paard wat alles nog moet leren.
Verder kun je vooraf toch moeilijk zeggen of je paard het wel of niet op zal pakken. Dat is van allerlei factoren afhankelijk.