Neiging om diep te gaan lopen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Babeth

Neiging om diep te gaan lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 17:49

Milka heeft op de rechterhand vaak het probleem dat ze iets te diep gaat lopen. Als ik haar dan voorwaarts rijd, gaat ze alleen maar dieper lopen. Ook als ik haar ruimte van voren geef en haar neusje eruit wil rijden.
Als ik ga schakelen en overgangen maken loopt ze wel goed, maar als ik dan weer gewoon rijd gaat ze weer diep lopen. Ze loopt niet ontzettend diep maar toch stoor ik me eraan omdat ze een beetje op mijn handen gaat lopen.
Wie heeft er wat tips?

Bedankt!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 18:10

Als ze op je handen gaat lopen, zou ik zeggen dat je dan dus niet genoeg geeft. Ik herken wel dat opkrullen, ik heb een paard gehad die het ook deed en hoe harder ik dreef hoe meer ze opkrulde. Maar dan kwamen de teugels dus ook slap, ze ginge achter de teugel. Het enige wat hielp was steeds de hals laten strekken en van daaruit oppakken. Maar ik denk dat jouw paardje gewoon op d evoorhand gaat (ging de mijne juist niet). Dat zie je veel bij paarden die het werk niet goed aan kunnen, als je teveel vraagt. Daar komt dan vaak ook struikelen bij. Hoe oud is je paard/pony?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 18:13

Een foto kan enorm helpen om beter het probleem te beoordelen.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 18:21

zal even zoeken. Maar ook als ik haar ruimte geef van voren en juist los laat, dan gaat ze ook dieper. dan volgt ze mijn hand. Ze loopt niet op de voorhand. En ook voorwaarst drijven helpt niet.
zal even een foto zoeken.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 18:24

Oh jah, links heeft ze het niet. Rechts is haar moeilijke kant. Kan het daar aan liggen?
Ik kan jammer genoeg geen goede foto vinden. Op alle foto's die ik heb van de rechterkant loopt ze wel met haar neusje eruit. Voor de rest heb ik alleen foto's van de linkerkant.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 18:26

Oh nog even antwoord op je vraag hoe oud Milka is: Ze is bijna 9 jaar.
Als ik wat lager in stel dan loopt ze wel weer netjes op haar zelf.

Rachel_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 18:30

Lusitana schreef:
Maar ik denk dat jouw paardje gewoon op d evoorhand gaat (ging de mijne juist niet). Dat zie je veel bij paarden die het werk niet goed aan kunnen, als je teveel vraagt. Daar komt dan vaak ook struikelen bij.

Dus als ik het goed begrijp lopen de paarden op de voorhand als ze het werk niet aan kunnen.
mij heeft iemand uitgelegt dat een paard begint op de voorhand,
en hoe hoger de nivo hoe hoger het paard gaat lopen (dus minder op de voorhand).

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 18:34

Heb toch nog een foto gevonden. Nog niet helemaal duidelijk, maar misschien heb je er wat aan.
Afbeelding

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 18:41

Volgens mij is te diep lopen en hangen toch echt een kwestie van te weinig achterhand erbij...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 18:44

Rachel_T schreef:
Dus als ik het goed begrijp lopen de paarden op de voorhand als ze het werk niet aan kunnen.
mij heeft iemand uitgelegt dat een paard begint op de voorhand,
en hoe hoger de nivo hoe hoger het paard gaat lopen (dus minder op de voorhand).

Ja, hoe hoger het niveau, hoe meer bespierd ze raken, hoe beter ze hun werk aankunnen.
Dat zeg ik toch ook? Je kunt met een drie jarig paard toch niet een uur in de rondte galopperen of wel?
Elk paard heeft 3/5 van zijn gewicht op de voorhand, ook als het losloopt, daarmee is het nog niet op de voorhand! Of we hebben daar een ander kijk op. Ik bedoel met op de voorhand gewoon zwaar van voren, sloffen, kleine pasjes. Dat doet een jong paard niet, hoor!
Verder kunnen ook al verder op niveau gereden paarden op de voorhand gaan lopen als je teveel aan het hoofd gaat sjorren, als je ze te zwaar werk laat doen, blabla, het hoort in de mogelijkheden.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 18:45

Nou ze word anders goed naar voren gereden en ik maak veel overgangen en ik schakel veel. Ook als ik haar meer voorwaarts rijd en lucht geeft gaat ze dieper.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 18:46

Lusitana schreef:
Ik bedoel met op de voorhand gewoon zwaar van voren, sloffen, kleine pasjes.

Dat doet Milka niet.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 18:51

Enfin, om op de foto in te gaan, in de eerste plaats liggen je onderbenen niet op de goede plaats, maar je drijft tenminste wel met het goede deel. Het lijkt mij niet dat de teugels slap hangen, dus wat meer teugel zou opzich moeten werken. Je zegt dat ze dan nog dieper gaat. En als je dan weer drijft? dan moet ze toch weer wat oprichten?
Het ligt zeker ook aan het feit dat ze rechtsom nog moeilijk vindt.
Ik kan je alleen maar aanraden om veel figuren te rijden en veel overgangen en geen lange stukken rechtuit. Wat heb je trouwens een ongelooflijk zware bak, daar moet je ook wat rekening mee houden. Misschien wat pauzes in je werk. dus losrijden aan de lange teugel dan oppakken en wat werk doen, dan weer even stappen aan de lange teugels, oppakken werken, stappen aan de lange teugel (of draven aan de lange teugel als de conditie er is), dan weer oppakken en aan het werk en daarna uitstappen aan de lange teugel. Je kunt de pauzes steeds korter maken als je merkt dat het hangen minder wordt. Misschien krijg je nog wat goede tips.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 18:59

Ik heb dit probleem ook enigzins, maar dan moet ik er wel bij vertellen dat mijn beestje 3 is, en dit een typisch kennedy trekje is. Bij mij lag het probleem dat ze onder de druk van de teugels vandaan wilde komen. Om dit op te lossen moest ik er juist aan blijven hoe diep ze ook ging.
En idd veel schakelen, voornamelijk terug om haar op het achterbeen te zetten. Nu ben ik een tijd verder en gaat het steeds beter. De stap is bij haar nog het grootste probleem.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 19:05

Die van mij heeft het ook gedaan,maar dat kwam omdat hij het gewoon een fijne houding vind om in te lopen, het is makkelijk voor hem. Je moet proberen dat neusje er een beetje uit te laten lopen, bij die van mij lukte het niet dmv middendraf, maar juist weer wel om hem een beetje te laten verzamelen. Milka zoekt waarschijnlijk gewoon steun, probeer een truukje te vinden waardoor hij even dat neusje boven water steekt, en ga zo verder.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 19:18

Lusitana schreef:
Enfin, om op de foto in te gaan, in de eerste plaats liggen je onderbenen niet op de goede plaats, maar je drijft tenminste wel met het goede deel. Het lijkt mij niet dat de teugels slap hangen, dus wat meer teugel zou opzich moeten werken. Je zegt dat ze dan nog dieper gaat. En als je dan weer drijft? dan moet ze toch weer wat oprichten?
Het ligt zeker ook aan het feit dat ze rechtsom nog moeilijk vindt.
Ik kan je alleen maar aanraden om veel figuren te rijden en veel overgangen en geen lange stukken rechtuit. Wat heb je trouwens een ongelooflijk zware bak, daar moet je ook wat rekening mee houden. Misschien wat pauzes in je werk. dus losrijden aan de lange teugel dan oppakken en wat werk doen, dan weer even stappen aan de lange teugels, oppakken werken, stappen aan de lange teugel (of draven aan de lange teugel als de conditie er is), dan weer oppakken en aan het werk en daarna uitstappen aan de lange teugel. Je kunt de pauzes steeds korter maken als je merkt dat het hangen minder wordt. Misschien krijg je nog wat goede tips.

Hier heb ik wat aan. Dank je. Milka komt inderdaad weer omhoog als je nog een keer drijft.
Oh en zonder zadel liggen mijn benen nooit echt op de goede plek Bloos
En met de bak houd ik ook rekening. Rijd er maar 3 keer per week in en dan 20 minuten. Voor de rest rijd ik lekker buiten en train achter de dijk.
Laatst bijgewerkt door Babeth op 29-12-04 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 19:19

Als ik schakel komt ze ook omhoog met haar neusje. Maar als ik dan niet meer schakel gaat ze weer naar beneden. Hoe kan ik dat oplossen?

AnneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 19:52

Lekker van de hand afrijden. Tegen een stille hand aanrdijven en haar vooral als je wat voorwaartser gaat niet dieper laten komen.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 19:56

Zal het proberen.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 16:53

Bij overgangen komt zij omhoog door krachtgebrek... Zij moet opnieuw haar evenwicht zoeken, ze raakt min of meer uit balans...
En daar ligt ook direct jou "probleem"...
Je hebt haar veels te veel vast...
Durf los te laten, probeer haar te leren op eigen benen te lopen...

Begrenzen is niet vast- of tegenhouden. Leuk en aardig als je haar "aan de teugel" wilt rijden, maar alleen op de juiste wijze krijg je een soort lichtheid in je handen.

Kwestie van begrenzen wanneer zij vraagt of trekt. Niet terugtrekken want dat win je niet, zo gaan ze alleen maar hangen...
Ook wanneer het gewicht niet verplaatst is naar de achterhand kun je die lichtheid in jou handen verkrijgen, want zoals vele leuk omschrijven dat zij het gewicht van hun paard verplaatst hebben naar de achterhand en zo hun lichtheid in de handen verkrijgen, in werkelijkheid hebben maar heel weinig ruiters dat voor elkaar.

En dus ook niet vasthouden, op het moment dat zij zakt of niet meer trekt laat je wat lucht tussen jou handen, wees daarin consequent en zorg dat zij het erkent dat ze van de druk af is wanneer ze niet op jou handen hangt. Zij trekt, jij zet druk op de teugels, zij laat los, jij laat los... zo simpel, maar het is werk in een fractie van een seconde, wees snel en BELOON dat paard!!! Laat ze maar diep lopen, zo diep als ze wilt als ze maar niet hangt of trekt... En ze komt vanzelf omhoog, wanneer zij daar sterk genoeg voor zal zijn...
Daarmee heeft zij ook een zware bouw dus dat werkt niet altijd mee..!!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 17:03

Maar is het dan niet erg als ze steeds zo diep loopt links? Ze loopt namelijk wel erg fijn als ik haar wat langer laat. Als ik mijn teugels Zeg maar kort neem en handen naar voren plaats gaat ze een beetje hangen. (rechtsom) en zodra ik mijn teugels wat langer maak, gaat ze netjes van mijn hand af maar gaat wel dieper lopen.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 17:04

Ze loopt niet echt ontzettend diep volgens mij maar zodra ik haar ga oprichten dan gaat ze een beetje hangen. Is ze dan niet sterk genoeg achter?
Afbeelding
Zo loopt ze ongeveer als ik haar wat langer laat.
In draf net iets dieper. En in galop loopt ze goed.

AL_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 17:44

een klein schokje met je binnen teugel, dan komt het hoofd iets omhoog..
natuurlijk moet je het niet te hard doen, dat is zielig, maar dat snap je zelf ook wel

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 17:47

Helpt dat echt? Daar ben ik namelijk niet zo'n voorstander van.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 18:54

Nee niet doen!!!

Je moet haar ook niet op laten richten... daar is ze nog lang niet klaar voor.. Pas doen als ze echt op haar eigen benen gaat lopen, als ze niet meer hangt of trekt loopt ze op eigen benen en richt ze zichzelf wel meer op.
Laat haar voor nu maar lekker laag en diep lopen, maar stimuleer haar op eigen benen te lopen... Wees consequent en prijs haar de hemel in op momenten dat ze het goed doet en ze krijgt het zo door...
En durven los te laten!