Hyper paard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sjokkemeule

Hyper paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 18:31

Mijn paard is momenteel erg hyper. Ze staat op stal ivm. een peesblessure, maar nu moet ik vanaf morgen 4 maal 15 minuten stappen onder het zadel. Normaal gesproken geen probleem, maar wil haar en mijn nek niet wagen, omdat zij die bak gaat rondcrossen.

Nu zat ik te denken om er een slof aan te doen, en een stang in voor net dat beetje extra "controle".

Mulan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 19:07

Een stang kan ook zorgen voor net dat beetje extra "stress" dus die zou ik persoonlijk achterwege laten.
Als jij normaal met een slof kunt omgaan kan je die eraan hangen, stel dat je een noodrem nodig hebt dan is dat wel prettig.

Je kan ook een ander (rustig!) paard mee laten lopen, dat wil ook nog wel eens helpen als jullie dan naast elkaar gaan stappen.
En verder moet je je goed bewust zijn van je eigen houding. Als jij erop zit met het idee dat ze gaat v;iegen, dan zal ze dat doen ook.

RELAX dus! Knipoog

Maar goed, waarom stel je deze vraag precies? Om te weten of het kwaad kan?
Zo ja, dan heb ik je vraag beantwoord, zo nee, dan zal je het even anders moeten verwoorden. Tong uitsteken

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 19:12

Slof kan. Daarnaast kun je ook nog iemand ernaast laten lopen. Jij erop en een begeleider met een longeerlijn ernaast. Op die manier merk je vanzelf wel of je zo kunt stappen met haar.

Verder kun je eventueel ook nog muisjes geven van te voren.

sjokkemeule

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 19:40

Apple schreef:
Slof kan. Daarnaast kun je ook nog iemand ernaast laten lopen. Jij erop en een begeleider met een longeerlijn ernaast. Op die manier merk je vanzelf wel of je zo kunt stappen met haar.

Verder kun je eventueel ook nog muisjes geven van te voren.

Ja, ok, geef die "muisjes" wel, doe geen stang, teveel druk en Roos is gekker, maar doe er wel de slof aan .....

carlatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 21:19

ik weet niet of je een thiedemann hebt of kunt lenen maar hij wekt bijna het zelfde als een slof maar je kunt er niet aan hangen
veel suc6

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 22:14

zou even overleggen met de DA. Als het echt gevaarlijk is voor paard en ruiter , kan hij beter in het begin een beetje gesedeerd worden misschien.

XSereentjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 23:22

carlatjuh01 schreef:
ik weet niet of je een thiedemann hebt of kunt lenen maar hij wekt bijna het zelfde als een slof maar je kunt er niet aan hangen
veel suc6

lijkt me de beste oplossing..
ik hoop dat je dat kunt regelen...
bovendien is iemand er naast anders ook een optie Lachen

maar als je alleen bent wil dat niet echt..

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 23:28

Een paard dat ik ken moest na een blessure ook gestapt worden, maar na 2 keer aan de hand geprobeerd te hebben, hebben ze haar gewoon in de stapmolen gezet, en deze op een langzame stap gezet.
Nu moet ik wel zeggen dat dit paard de stapmolen al kende en hier altijd zeer rustig in was.
Verder geen of weinig krachtvoer geven, maar dat zal je al wel doen denk ik.

Mariska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 12:43

Ik zit nu een beetje met hetzelfde probleem. Mijn paardje staat nu ook al een tijdje op rust en ook ik moet driemaal per dag 20 minuutjes stappen en het liefste op een verharde weg. Onze uitrijdmogelijkheden voor buiten zijn minimaal, het is allemaal redelijk geindustrialiseerd met veel autos en veel lawaai. Ik heb tot nu toe toch iedere keer met een bijna ontplofbaar paard onder me gereden buiten op de weg met mijn vader ernaast lopend als begeleider. En je merkt echt dat ze zich verschrikkelijk in moet houden en dat ze ieder vreemd geluid als excuus gebruikt voor een ontplofinkje.. Maar ik moet nog een tijd met haar stappen en natuurlijk is haar voer teruggezet. maar mijn paards actie word steeds feller want ze wilt zo graag even helemaal los. Nu ga ik steeds iets twijfelachtiger de weg op en heb ik eigenlijk al besloten het niet meer te doen. Net ook; kwam er een vrachtwagen langs nou niet superbijzonder rijd die door zo een miniplasje gelijk 2 bokken .. nouja wanneer er een fietser achter me gezeten had... ik zelf ben niet zo bang eraf te vallen of dat ik me verwond.. maar ik wil natuurlijk niet dat mijn paard zich verwond of anderen mensen om mijn paard heen zeg maar.. bijvoorbeeld mijn vader..
Ik weet ook niet wat ik doen moet.. Haar voer is al erg terug en vrij mag ze niet maar wil ze supergraag..

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 12:55

misschien er gwoon naast lopen (of moet het onder het zadel?)???

sjokkemeule

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 13:19

NathalieW schreef:
misschien er gwoon naast lopen (of moet het onder het zadel?)???

Gaat nu goed, moet 2 maal 25 minuten daags stappen en 3 ronden draven, tot op vanmorgen gelukkig geen problemen ondervonden Tong uitsteken

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 15:29

Ik begrijp eigenlijk niet dat mensen een slof adviseren.
Dat ding is er niet voor om je paard in te houden, maar te zorgen dat de hoofdhouding goed blijft. Als ze wil rennen doet ze het met slof ook, en als je dat ding aantrekt om haar in te houden, dus der neus op de borst trekt, eerder zal ze toch niet stoppen, dan noemen ze DAT verkeerd gebruik, en zelfs misbruik.
Ik zeg niet dat je dat doet hoor sjokkemeule, je vraagt het niet voor niks natuurlijk. Maar dat ding is niet bedoelt om je paard mee onder controle te houden.
Is zelfs schadelijk als je het wel doet, al dan niet lichamelijk, maar zeker voor de vertrouwens band met je paard.

jipkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 17:55

bij ons staat ook iemand op stal die weer mag opbouwen na een peesblessure.. die rijdt ook met slof, zo blijft hij rustiger en is dat beter voor die pees...