paard doet spaanse pas als je wat van dr vraagt

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

go2marjon

paard doet spaanse pas als je wat van dr vraagt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 14:25

ik rij sinds een paar weken op een 5 jarige kwpn merrie. we zijn pas een maandje of 2 bezig met rijden dus het is nog een beetje rondhobbelen.
in het begin wou ze nog niet echt vooruit maar dat gaat nou heel goed je kan haar al lekker voorwaarts rijden en wat figuren rijden.
maar sinds kort kanteld ze het hoofd. dus wat doe je dan je gaat wat meer stellingen vragen links en rechts om haar wat losser te krijgen en dat helpt heel goed alleen het nadeel is dat ze dan de spaanse pas gaat doen om er onderuit te kunnen komen.
ik sta dan gelijk mijn handen toe en dan stapt ze weer normaal.
als het een wat ouder paard is zou ik hem op zn donder geven. maar deze is nog zo rillerig dus wat moet ik doen?????????????

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 15:18

met je stem afstraffen en idd handen naar vore en door rijden.. Wat nog belangrijker is, belonen wanneer ze het wel goed doet!

(ps: als die zn hoofd kanteld moet je je hand omhoog doen waar zn neus naar wijst!)

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 15:22

Richt je paard recht, hoofd kantelen is vaak gevolg van ongelijkmatige aanleuning. Richt recht en rij hem voorwaarts. Voor meer info zie mijn onderschrift, daar staat veel info over rechtrichten, wat natuurlijke scheefheid is en hoe je het op kunt lossen.
succes OK dan!

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 15:25

ik ben het er niet mee eens dat het kantelen een gevolg is van een scheefgericht paard. Mijn paardje deed het ook wel eens en dat kwam omdat die het onwijs moeilijk vond om over zn rug te lopen in de wendingen vroeger..

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 15:33

M3isSi3j schreef:
ik ben het er niet mee eens dat het kantelen een gevolg is van een scheefgericht paard. Mijn paardje deed het ook wel eens en dat kwam omdat die het onwijs moeilijk vond om over zn rug te lopen in de wendingen vroeger..

Paard neemt spanning in de rug als hij niet goed RECHTGERICHT is. Dus paard kan de rugspieren niet ontspannen en buikspieren aanspannen. Ook door teveel op de hand willen gaan lopen kan paard gaan kantelen. Dus richt hem recht en voorwaarts. Is echt zo, ik kom het zo vaak tegen tijdens lessen en lesgeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 16:35

M3isSi3j schreef:
(ps: als die zn hoofd kanteld moet je je hand omhoog doen waar zn neus naar wijst!)

Tuurrrrrlijk.... Koe

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 16:48

Sonja schreef:
8)7
Tuurrrrrlijk.... Koe

Ja is duidelijke aanwijzing, paard begrijpt ook zo'n duidelijke aanwijzing denk ik Verward

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 16:52

Halve hulp voor de Spaanse pas, et vôila, ze doet het ook nog, raar hè?
Je kunt je afvragen waarom ze het hoofd kantelt, als je dat weet, dan heb je het probleem eigenlijk al opgelost, want je moet de oorzaak wegnemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 17:08

M3isSi3j schreef:

Waarom? Om ervoor te zorgen dat hij zo blijft lopen of zo mogelijk nog verder door kantelt Verward Clown

Ik zou eerder juist mijn hand aan de tegenovergestelde kant even iets hoger houden en wat been bijgeven aan de kant waar die neus heen wijst. Dit dan wel voor een moment (dus niet zolang je erop zit). Verder goed opletten dat beide teugels even lang zijn en dat je dus niet meer druk hebt op de ene teugel dan op de andere.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 17:55

Het is niet zo dat als het hoofd goed zit de rest ook klopt, maar wel zo dat als de rest klopt, het hoofd ook goed staat. Ga daar maar eens aan de gang.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 18:31

Mijn paard doet dit soms ook. Mn instructeur zei dat hij dan toch niet voorwaarts genoeg is. Halve ophouding en aandrijven.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 22:30

ik zal het ff tot in detail uit leggen.. stel je rijdt op der rechterhand en hij kantelt zijn hoofd naar binnen (dus zn neus naar recht wijzen en zn oren naar links) dan doe je je rechterhand een stuk omhoog en dan kantelt die zn hoofd weer terug...

Probeer het als je me niet gelooft.. je hoeft zo niet te trekken ed. om hem te corrigeren.. bij mij heeft het altijd gewerkt en de rest die dat doet ook..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 23:13

Lusitana schreef:
Het is niet zo dat als het hoofd goed zit de rest ook klopt, maar wel zo dat als de rest klopt, het hoofd ook goed staat. Ga daar maar eens aan de gang.

Misschien kun je dan meteen even uitleggen wat die rest is. Dan kan TS er wat meer mee, denk ik .

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 21:09

De rest is: Zorgen dat de schouders recht voor het paard staan en dat het paard spoort (de acherbenen de lijn van de voorbenen volgen), dat er voldoende impuls is, regelmaat in de gangen, souplesse in de bewegingen en dat het vooral op eigen benen loopt. Overgangen, veel figuren, niet in de hoefslag blijven plakken. Zorgen dat jouw handen in elk geval recht staan en even hoog en niet meer naar eeen kant of de andere maar recht boven de schoft. Zorgen dat je eigen houding klopt, dat je zelf recht bent (ik zie heel veel mensen het hoofd neigen), trots rijden dus, veel been en zit. Je armen ontspannen vanuit de schouder (wel knik in de elleboog), ellebogen niet afsteken, onderarm in het verlegde van de teugel van bit naar hand. Met andere woorden, zorg dat je paard goed voorwaarts is, zorg dat je zelf goed zit, en kijk dan eens waar het hoofd staat.
Kantelen komt trouwens ook wel van gebitsproblemen , oormijt of zelf oogproblemen! Of een zeer mondje van het bit, kapotte mondhoek, etc...