Vlak springen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mohock

Vlak springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 19:48

Vandaag mijn paard los laten springen. Langzaam opgebouwd en alles is goed gegaan, hij vond het ook errug leuk Go jij! Go jij!
Maar 1 probleempje, hij blijft vlak springen! Zelfs bij 1.35 m !
Tempo verlagen hielp niet.
In-uitje gemaakt (wel lager hoor) maar toch nog even vlak.
Grondbalk gebruikte ik al.

Ik verwacht niet dat hij gelijk technisch goed springt, maar er zat geen verbetering in

Dus wie kan helpen??

Andere tips in het algemeen over Vrijspringen zijn ook welkom

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 19:53

Waarom zou hij anders moeten springen als hij de hindernis haalt? elk paard zijn eigen stijl. Aan een paard zonder aanleg of met een slechte of ongewenste stijl lijkt mij weinig te verbeteren op een eerlijke manier.

mohock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 20:03

Hij doet het om het zichzelf makkelijk te maken. Het kost geen kracht. Ik wil graag dat hij zijn spronggewrichten gaat buigen en zijn rug gaat gebruiken. Oa om zijn achterhand sterker te maken maar ook omdat hij met deze springtechniek wel 1 hindernis kan nemen maar een parcour rond wordt al moeilijker.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 20:37

Ja, dat begrijp ik, maar als hij het nu niet kan? Moet hij het dan toch doen? goed spronggewricht gebruik, achterhandgebruik en rug en hals gebruik bereik je met cavaletti lopen... tip.

mohock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 20:52

Ja daar zijn we ook mee bezig en dat gaat aardig. Maar zo gauw hij een hindernis ziet, draait er weer een knopje om en gaat hij weer vlak. Het lijkt wel een steeplechaser. Hij heeft de neiging om ook te hard te gaan, waardoor hij (logisch) vlak springt. Als ik het tempo lager krijg blijft hij wel vlak springen.
Ik denk dat het een slecht aangeleerde gewoonte uit het verleden is. Mensen die zo hard mogelijk over de hindernis gingen ofzo.

Ik heb ook wel de cavaletti wat hoger gezet waardoor het kleine sprongetjes werden maar dan nam hij er een paar of allemaal (lag eraan hoeveel het er waren) tegelijk.
Qua bouw moet hij het kunnen. Het is een normaal gebouwd warmbloed paard. Ik blijf het gooien op slecht aangeleerde springmanieren. Die wil ik verbeteren, en dat hoeft echt niet deze maand te zijn ik neem ruim de tijd. Ik ga ook geen trucjes toepassen die het probleem verbergen.
Ik wil alleen tips over een eventuele opbouw van de training en hoe je probleempunten op kunt lossen.
Vrij maar ook onder het zadel of aan de lijnen (die gebruik ik bij de cavaletti).

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:06

Tip. Zet in de bak balkje, cavaletti, balkje, cavaletti in de hoefslag, dat nemen ze meestal niet in een keer, leg er desnoods (om en om) zes of acht achter elkaar. Op de andere lange zijde twee krappe in-uitjes achterelkaar. Dus vier lage hindernisjes. In het midden, een hindernis op hoogte die je wilt oefenen. Dan ga je dus eerst over die balkjes/cavaletti, dan door over de in-uitjes en dan afwenden bij A of C en de hindernis in het midden. Ouderwets, maar werkt gewoonlijk tegen versnellen en het traint het lichaam van het paard. Is ook goed voor de ruiter, trouwens. Als je je benen niet genoeg gebruikt, kom je in de problemen. Denk erom dat je niet te vaak zo´n rondje herhaalt, want het is best zwaar.
Het is ook belangrijk altijd dressuur te blijven rijden tussen de hindernissen door.

mohock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 21:07

ok thnx! ga het even uitprinten Tong uitsteken

paddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:13

maakt niet zoveel uit dat je paard vlak springt hoor! alstie maar springt..dan is er niks aan de hand.. zolang hij goed zijn best doen en niks raakt is er tog niks aan de hand?

mohock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 21:37

In een parcours redt hij het niet om het rondje vlak en foutloos te springen. Hij gaat namelijk steeds vlakker springen en tilt aan het einde zijn benen bijna niet meer op....... Ik wil gewoon dat hij beter gaat springen. net zoals een dressuur ruiter wil dat zijn paard correct loopt (takt, balans, nageeflijk etc.) en niet denkt, zolang hij maar loopt vind ik het goed.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 23:52

mohock schreef:
In-uitje gemaakt (wel lager hoor) maar toch nog even vlak.

Doe niet 1, maar zet er 4 op een rij Knipoog
En dan laag beginne, niet te veel tegen werken en een goede intructeur erbij halen Lachen
Dan komt je paard wel terug op de sprong Lachen

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 13:33

Ik zou er zeker een instructeur bij halen, die het probleem samen met jou op kan lossen. EN misschien helpt het om je pony/paard dichter onder de sprong te rijden.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 13:58

probeer een soort in-uitjes te maken met een balk, sprong, balk, sprong, balk, sprong... misschien helpt datte

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 15:43

mohock schreef:
Hij doet het om het zichzelf makkelijk te maken. Het kost geen kracht. Ik wil graag dat hij zijn spronggewrichten gaat buigen en zijn rug gaat gebruiken. Oa om zijn achterhand sterker te maken maar ook omdat hij met deze springtechniek wel 1 hindernis kan nemen maar een parcour rond wordt al moeilijker.

Jij verwacht dus dat je een paard dat vlak springt zo door een paard oefeningen in de manieren kan laten springen??? Raar, je paard heeft deze springmanieren en zal deze zijn hele leven houden. Dit kan alleen door een goede springruiter door het dressuurmatige trainen en het op druk zetten voor een hindernis verbeteren/veranderen. Maar helemaal zo als jij je paard wilt kan niet. Je paard springt niet door de rug en zal dit dus nooit super doen. Je paard springt niet met de schoft omhoog en zal dat dus ook nooit gaan doen.

Kijk, als je een echt goeie wilt kopen. Ga dan naar de hengstenkeuring, zoek een afgekeurde hengst en koop die. Je weet wat je hebt en klaar. Maar om je paard van een niet in de manieren springend paard te veranderen in eentje die super in de manieren springt, nee dat gaat niet zo maar.

Een paard heeft het of niet!!! Je zegt dat die van jouw er weinig moeite voor doet. Nou, das een pluspunt. Ze kan dan best een leuk parcour springen ondanks de springmanieren. Je wilt een topper van een sprinpaard, maar als je paard dit niet heeft kun je dit niet maken.

Er zijn natuurlijk veel verschillende manieren om een paard anders te laten springen, maar de meeste van deze manieren zijn niet goed(te denken aan: gooi 3 keer een balk tegen de poten en dan springen ze wel).

Met een goede opleiding en een goede springruiter die met het dressuurmatige werk aan de gang gaat kan je paard nog best een eind komen!!! Ze zal dan mss wel geen internationaal kunnen springen(al weet je dat nooit), maar op landelijk niveau kan ze dan mss best leuk meelopen!!! Ga anders eens bij die wedstrijden kijken, wat zie je??? Tot de M zie je genoeg paarden die absoluut geen springmanieren hebben, maar die vinden het leuk en springen voor hun baas, die vinden het ook leuk. En samen vormen ze een team die elke keer leuk een parcoursje springen. Ook al hebben ze een balkje. Plezier met je paard kan ook!!! En op landelijk niveau hoeft je paard niet super te springen, das nergens voor nodig...

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 17:42

Je kan ook een keer een gewone muur neerzetten (niet te hoog) en daarachter een paar cavaletti's neerzetten. Die ziet hij pas boven de hindernis en dan moet hij zich meer gaan strekken. Dat kan wel werken, maar als je paard niet oplet kan hij wel zn benen er mee bezeren. Het is een beetje een gemeen trucje. Je kan ook een hele rij in-uitjes neerzetten en daarmee proberen je paard sterker te maken. En als je springt onder het zadel goed les nemen. Goede springinstructie weet wel hoe je de sprong beter krijgt.

mohock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 19:43

Citaat:
Jij verwacht dus dat je een paard dat vlak springt zo door een paard oefeningen in de manieren kan laten springen??? Raar, je paard heeft deze springmanieren en zal deze zijn hele leven houden. Dit kan alleen door een goede springruiter door het dressuurmatige trainen en het op druk zetten voor een hindernis verbeteren/veranderen. Maar helemaal zo als jij je paard wilt kan niet. Je paard springt niet door de rug en zal dit dus nooit super doen. Je paard springt niet met de schoft omhoog en zal dat dus ook nooit gaan doen.

Hoe weet jij dan hoe ik het helemaal wil? Ik wil dat hij VERBETERD!!!!! Niet dat hij de springtechniek van de paarden van Jos Lansink (of iemand anders Haha!)krijgt. En jij kan me niet wijs maken dat aan een paard dat nooit goede springmanieren heeft geleerd, sterker nog ze zijn verpest, niks aan zijn techniek kan verbeteren.
of moet ik er tevreden mee zijn dat hij als een straaljager door het parcours wil?

Citaat:
Kijk, als je een echt goeie wilt kopen. Ga dan naar de hengstenkeuring, zoek een afgekeurde hengst en koop die. Je weet wat je hebt en klaar. Maar om je paard van een niet in de manieren springend paard te veranderen in eentje die super in de manieren springt, nee dat gaat niet zo maar.

Ik wil geen echt goede springer, ik rij voornamelijk dressuur. En ik wil hem ook niet veranderen in een super springer. Ik wil nogmaals, alleen zijn springtechniek verbeteren.

Citaat:
Een paard heeft het of niet!!! Je zegt dat die van jouw er weinig moeite voor doet. Nou, das een pluspunt. Ze kan dan best een leuk parcour springen ondanks de springmanieren. Je wilt een topper van een sprinpaard, maar als je paard dit niet heeft kun je dit niet maken.

Ik wil dus, en dit is voor de laatste keer, geen topper van een springpaard. En zoals al eerder gezegd komt hij met deze techniek niet rond, omdat hij steeds vlakker gaat springen Rolleyes

Citaat:
zijn natuurlijk veel verschillende manieren om een paard anders te laten springen, maar de meeste van deze manieren zijn niet goed(te denken aan: gooi 3 keer een balk tegen de poten en dan springen ze wel).
Sorry dat soort dingen doe ik niet met mijn paard....

Citaat:
Met een goede opleiding en een goede springruiter die met het dressuurmatige werk aan de gang gaat kan je paard nog best een eind komen!!!
Kijk nu weer wel... hij hoeft geen eind te komen, Een B-parcours zou al heel mooi zijn. Maar het probleem is dus dat hij steeds vlakker gaat springen na elke hindernis. Hij heeft geleerd dat hindernissen , crossen betekend. En ik wil hem van gedachten laten veranderen. Dus eerst terug in tempo; is aardig gelukt en nu een klein beetje verbeteren aan zijn springtechniek.

Heb je ook nog tips over hoe dat dan zou kunnen als (spring?)ruiter zijnde?

Dit soort tips vind ik niks:
Citaat:
Je kan ook een keer een gewone muur neerzetten (niet te hoog) en daarachter een paar cavaletti's neerzetten. Die ziet hij pas boven de hindernis en dan moet hij zich meer gaan strekken. Dat kan wel werken, maar als je paard niet oplet kan hij wel zn benen er mee bezeren. Het is een beetje een gemeen trucje

Een paard moet vertrouwen blijven houden in mij en in de sprong. En dat lukt niet als hij zich bezeert, wat natuurlijk niet altijd te voorkomen is. Maar ik ga het niet expres veroorzaken.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 19:56

Oke, ik snap het. Je paard gaat te hard op de hindernissen af en racet er dan zonder enige techniek overheen??? Ik ken het/zie het vaak op wedstrijden van een meisje uit de buurt(dat die nog niet in het ziekenhuis beland is). Erg gevaarlijk af en toe, maar je zult je paard dressuurmatig goed voor elkaar moeten hebben.

Heb je les??? Kijk, sommige mensen kunnen dat heel goed, mijn instructeur bv stapt op een pony die elke keer over de hindernissen racet, hij zet die pony een keer stil tussen de hindernissen en dat beest doet allees voor hem. Beetje raar, maar zo moet het eigenlijk zijn.

Je wilt gewoon een B parcour springen, tjaah wat zou jouw het uitmaken hoe ze springt???Als ze maar springt!!! Maar krijgt ze vaak een fout of niet??? Zo ja, dan is ze: Hardleers Haha! Nee, dan zegt het effect van de balk haar niet, de pootjes hoger op te tillen.

Over balken tegen de poten gooien: dat doe ik ook niet, bereik je niks mee.