Ik rij hem ongeveer 2 a 3 keer per week, mijn vriend longeerd hem daarbij 2x per week. Dit is niet erg veel voor een wedstrijdpaard dus ik zal de training die hij krijgt goed moeten inrichten. In ieder geval heb ik 1x per twee weken priveles met Ryan.
Tijdens het rijden probeer ik hem goed aan het werk te zetten, veel (correcte) overgangen en veel schouderbinnenwaards en travers oefeneningen zodat hij zijn achterhand goed moet gebruiken. Tijdens de les leer ik steeds nieuwe oefeningen en ik merk ook wel dat hij die oefeningen zwaar vind omdat hij nog niet sterk genoeg van achter is.
Een dag na een training onder het zadel wordt hij gelongeerd en daarna heeft hij meestal een dag vrij totdat ik hem weer kom rijden.
Mijn instructrise zegt dat ik meer zou moeten rijden om hem sterker te krijgen achter, ik weet dat ze gelijk heeft, maar toch denk (hoop) ik dat je met een goed ingerichte training zonder dat je vaak rijd een paard toch sterker kan krijgen.
Het is niet zo dat ik niet wil rijden, maar ik heb mijn tijd gewoon anders ingedeeld op moment, waardoor eruit komt dat ik 2 a 3 keer per week Ryan ga rijden. En als blijkt dat ik meer moet rijden, dan kan ik altijd nog mijn tijd anders indelen
. Daarbij is Ryan van mijn vriend (die niet kan paardrijden
), en maak ik goede afspraken wanneer mijn vriend Ryan longeerd. We hebben de mogelijkheid hem te laten vrijspringen, balken laten lopen enz. Als mijn vriend Ryan longeerd is dit met een slofteugel en met de longeerlijn door het bit naar de singel (zodat een beetje stelling vragen mogelijk is), ik heb mijn vriend geprobeerd het een en ander uit te leggen over achterhand gebruiken, stelling vragen enz.
. Ryan wordt dan ongeveer 25 a 30 minuten gelongeerd door hem.Ik vraag me af wat jullie ervan vinden, is meer rijden inderdaad iets dat ik zou moeten doen of kan je met grondoefeningen (longeren/ vrijspringen/ balken draven enz) een paard ook achter sterker kan krijgen. Ik ben erg benieuwd naar jullie mening.