ik heb nu 2 jaar een paard, het is van karakter een heel lief paard en het ging anderhalf jaar allemaal zn gangetje, maar nu zitten wij zeg maar met zn tweeen in de strijd fase, de strijd van wie gaat er winnen...
ik heb wel eens een onderwerp hier neer gezet dat ze ophol slaat.. daarom durf ik zowat niet over de weg, ik weet het ik moet me over mn angst heen zetten en vertrouwen winnen... maar t is niet zo makkelijk.. hebben jullie mischien tips?
ook begint ze buiten te weigeren, met een paard er bij of er naast lopen gaat het goed, maar als je er op springt gaat ze meteen al achter uit lopen, slaan drijven en voorwaarts houden heeft geen zin... wat moet ik daar mee beginnen? enig idee?
ik heb er volle vertrouwen in dat als ik dit met mn paardje overleef dat het allemaal wel goed komt.. alleen de vraag is hoe moet ik dit aanpakken?
inib
Geplaatst: 27-12-04 11:47
Ik denk dat je wel heel consequent moet wezen, vraag anders eens hulp aan iemand die niet bang is en je paard er doorheen helpt, zoals je het schrijft lijkt het inderdaad op uit proberen, geloof me bijna elk paard krijgt dit maar zoek wel hulp als je zelf wat angstig bent.
Starbreeze
Geplaatst: 27-12-04 11:48
Het ziet er naar uit dat je paard de leiding neemt i.p.v. dat jij die hebt. Ik zou zowieso met zo'n paard niet meer over straat gaan, tenzij je wil dat er ongelukken gebeuren.
Het is een standaard antwoord, maar zoek iemand die je kan begeleiden in het weer de baas worden over je paard.
Wat je eens kan proberen om te testen, als je paard zn eten net heeft, ga er dan eens tussen staan (WEL UITKIJKEN) en kijk dan eens offie meteen voor je opzij gaat of dat ie zoiets heeft van heej ga eens weg! In het eerste geval ben jij de leider, in het 2e geval het paard. In de natuur is de leider namelijk ook de baas over het voer.
Marchador
Geplaatst: 27-12-04 12:13
ik denk dat iedereen wel ee peiode met zijn paadr of pony heeft waarin het minder gaat, al kunnen het wel verschillende oorzaken zijn.
is er medisch iets aan de hand? komt het door het weer mischien?
les is zeker een optie, zo heb je iemand die jullie beiden begeleid.
wat ook een oplossing zou kunnen zijn is grondwerk oefeningen (hierin doe ik aan freestylen en ik moet zeggen dat dit echt helpt bij mij en mijn pony).
in ieder geval heel erg succes !
Allegra
Geplaatst: 27-12-04 12:17
Grondwerk oefeningen zullen je waarschijnlijk veel goeds doen. Hoe is je paard aan de hand? Ik durf er een wedje op te leggen dat hij dan ook weinig respect voor je heeft. En als je dat aan de hand niet krijgt, kun je het onder het zadel ook niet verwachten. Kijk eens op natural-horsemanship sites, daar staan verschillende oefeningen op die je leiderschap kunnen vergroten, en ook het vertrouwen onderling kunnen verbeteren.
Nado
Geplaatst: 27-12-04 13:50
dat achteruitlopen heb ik misschien een ideeetje voor. kan natuurlijk alleen als je daar de ruimte voor hebt. als hij achteruit gaat lopen, dan geef jij ook de hulpen voor achteruit. op een gegeven moment zal hij willen stoppen omdat zijn truukje niet werkt. jij zorgt dat hij op dat moment achteruit blijft lopen en wel net zolang totdat jij zegt dat hij mag ophouden. na een paar keer heeft hij door dat het niet werkt om achteruit te gaan lopen en dat je daar eigelijk heel erg moe van wordt want het is werk geworden. plus dat het achteruit zetten van een paard een dominantiehandeling is, dus hij zal het al snel niet leuk meer vinden. daarnaast neem jij zo heel duidelijk het roer over van hem, wat jouw leiderschap weer bevestigd. succes !
Cassidy
Geplaatst: 27-12-04 14:03
Helaas weet ik van paarden waar je truukje niet helpt Nado. Maar het is het proberen waard. En ik kan me niet voorstellen dat flink (en dan bedoel ik ook flink) been of een flinke tik met de zweep je paard niet voorwaarts laten gaan. Wat het staken tijdens de buitenrit betreft: doordat jij bang bent denkt je paard dat er een reden is om bang te zijn. Ik denk dat je het echt bij jezelf moet zoeken.
Biepje
Geplaatst: 27-12-04 14:24
Eerst het vertrouwen opbouwen in de bak. Het is belangrijk dat jullie elkaar vertrouwen en weten wat je aan elkaar hebt. Ga daarna gewoon met iemand anders (die ook op een paard zit), mee naar buiten. Wees overtuigd van alles wat je doet. Gaat ze achteruit, handen naar voren en voorwaarts drijven. Desnoods neemt die andere persoon je weer even mee naar voren. Consequent zijn! En als ze beter gaat met een ander paard, doe je dat gewoon, zodat je eerst zelf vertrouwen krijgt in het buitenrijden. Daarna ga je zelf hele kleine stukjes naar buiten, 50 meter van stal. Gewoon eerst wandelen aan de hand na het rijden, daarna zelf erop, gewoon ontspannen uitstappen. Zo ga je steeds wat verder. Veel succes!
romantic
Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-05 10:09
voorwaarts drijven maakt het achter uitlopen nog erger of ze gaaat zich omdraaien en rent naar huis, ik liep van de week naast haar maar ze stopte er ineens ook mee en ging achteruit lopen, ik was bijna volkomen machteloos want ze bleef achteruit lopen, en ik kon trekken praten enz wat ik wilde... maar na een gegeven moment wilde ze gelukkig weer naar voren...
Sizz
Geplaatst: 08-01-05 10:14
Je kunt dit doen: 1. Ga net zo lang door tot dat je wint. 2. Breng je pony naar iemand die dat staken afleert. 3. Laat de teugels los, klik, beetje been en kijk wat je pony doet. Gaat hij niet voorwaarts dan zul je toch nummer 1 of 2 moeten kiezen.
ilufprincess
Geplaatst: 08-01-05 13:29
heb ik allemaal meegemaakt en nog beetje!
je moet veel vetrouwen winnen doorzetten...dus vb bij op hol slaan niet metteen stoppen. opnieuw galloperen en bij je houden,doet ze het weer .. opnieuw om den duur is je paard zo moe dat hij zal toegeven. ik ben er tot nu toe door probeer zo veel mogelijk te laten voelen IK BEN BAAS zo om den duur leert ze je ook accepteren! geef het tijd,win vetrouwen en laat zien dat JIJ de baas bent,en dat jij met het paard rijd maar het paard niet met jou
josien
Geplaatst: 08-01-05 14:30
Ik denk dan goed begeleiding het belangrijkste is hier. Je moet het problem bij de basis oplossen en dan merk je dat het helemaal niet z'n probleem was.
Wat je wel alvast kan doen is het paard inderdaad naar achteren laten lopen op jouw commando en daarbij het hoofd naar binnen vragen zodat haar kont naar buiten gaat. Als ze merkt dat ze ergens tegen aan loopt is het waarschijnlijk snel over met het achter uit lopen, maar dan ben je er nog niet want ze zou daarop iets anders verzinnen om haar zin te krijgen. Dus begeleiding zoeken die weet hoe hij hier mee om moet gaan op z'n manier dat dit gedrag niet meer terug komt.