hoofd kantelen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

olie100

hoofd kantelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 00:08

mijn jonge merrie 3 jaar kantelt haar hoofd erg ik de draf, terwijl de druk op de teugels wel gelijk blijft.
Weet iemand hoe ik het zou kunnen oplossen?

Kowloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 00:13

Volgens mij zijn er meer topics hierover geweest. Mijn arabier deed en doet het soms nog, wat bij mij helpt, is aan de kant waar de neus heen draait (oor hoog) je hand goed laag te houden en de andere kant duidelijk hoger. Als de oren weer op gelijke hoogte zijn kun je je hoge hand weer langszaam naar beneden brengen mits het hoofd recht blijft.
Flink naar voren rijden ook als het hoofdkanteld en iets meer je buitenbeen gebruiken....

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 00:25

weet niet direct de oplossing als je beide teugels in contact zijn...

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 10:10

Laat er eerst een tandarts naar kijken, als ie last van z'n tanden heeft, of doppen of haken op de tanden kan je nog zo goed rijden, maar dan heeft ie gewoon pijn en moet dat eerst verholpen worden.

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 10:55

ophouding met je binnenteugel en als hij het blijft doen even je binnehand wat hoger houden

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 11:16

bij Moenira werkten teugeltrucjes niet... Bij haar is het probleem dat ze niet lekker door de kaak kwam aan 1 kant en ik haar dus niet fijn genoeg aan mijn been en nagevelijk had aan die kant. Bij mij was het op de linkerhand de buitenkant (dus neus naar rechts) ik moest haar rechter houden of zelfs contra-stelling vragen en dan met mijn been weer goed op twee teugels en aan 2 benen krijgen (eerst recht nagevelijk, dan weer buiging vragen met binnenbeen) Als ik met teugels ging knoeien, ging ze alleen maar meer knoeien in de aanleuning.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 17:19

Als een paard het hoofd kantelt, vormt zich als het ware een blokkade in de nek, vlak achter de oren, waardoor het paard zich kan onttrekken aan de lengtebuiging en de ruiterhulpen. Het paard is dus niet goed aan het binnenbeen! Probeer met je binnenbeen naar de buitenteugel te rijden. Met je binnenteugel kun je ervoor zorgen dat je paard z'n neus niet opzij steekt. Soms zul je de binnenteugel vrij ver van de hals af moeten doen (niet hand naar je toehalen). Ruiterbeen + zit moet echter altijd meer doen dan teugel! Paard zowel linksom als rechtsom inbuigen (dus met stelling en contrastelling) maar probeer de hulpen zoveel mogelijk met zit en been te geven. Het paard moet z'n gehele lichaam gaan buigen. Als je er van bovenaf opkijkt moet het paard in het model van een banaan lopen, gebogen om het binnenbeen van de ruiter. Om het paard gehoorzaam aan de been- en zithulpen te krijgen kun je ook kleine stukjes wijken voor de kuit, zig-zag-wijken, voltes openen en sluiten, enz.
Succes!

mohock

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 20:41

Arabische types hebben er vaker last van. Vaak samen met een open mond. Ik weet inet of jij een (kruising) arabier hebt of een ander fel type? Maar ga niet je ene hand hoger plaatsen oid. Dan verberg je het probleem maar los je niks op. Zorg dat ze bezig blijven en veel voltes rijden en overgangen. Mijn ervaring is dat veel mensen teveel hand gebruiken, ga alles proberen te rijden met je zit en been. Leg maar eens een knoop in de teugels. Wedden dat het hoofdje recht gaat staan? Onbewust werk je toch teveel en/of ongelijk met je handen.
Dus aan het been krijgen!

En laat de tandarts een keer komen. Dat helpt ook vaak erg veel.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 22:12

Mies7 schreef:
Als een paard het hoofd kantelt, vormt zich als het ware een blokkade in de nek, vlak achter de oren, waardoor het paard zich kan onttrekken aan de lengtebuiging en de ruiterhulpen. Het paard is dus niet goed aan het binnenbeen! Probeer met je binnenbeen naar de buitenteugel te rijden. Met je binnenteugel kun je ervoor zorgen dat je paard z'n neus niet opzij steekt. Soms zul je de binnenteugel vrij ver van de hals af moeten doen (niet hand naar je toehalen). Ruiterbeen + zit moet echter altijd meer doen dan teugel! Paard zowel linksom als rechtsom inbuigen (dus met stelling en contrastelling) maar probeer de hulpen zoveel mogelijk met zit en been te geven. Het paard moet z'n gehele lichaam gaan buigen. Als je er van bovenaf opkijkt moet het paard in het model van een banaan lopen, gebogen om het binnenbeen van de ruiter. Om het paard gehoorzaam aan de been- en zithulpen te krijgen kun je ook kleine stukjes wijken voor de kuit, zig-zag-wijken, voltes openen en sluiten, enz.
Succes!

Niets aan toe te voegen!
Als mijn paard zijn hoofd kanteld zit ze niet op mijn buiten teugel en weet ik dat ik moet gaan wijken om haar rond te maken.
En flink mijn binnen been eraan,naar de buitenteugel toe!

Loesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 23:22

geef been met het tegenovergestelde been,..en houd je hand aan die kant wat hoger. Ik weet niet of het precies via de regels is maar bij mij werkt het..

Danielle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 23:44

Hoi!

Wat is altijd moest doen is het volgende:

De kant waar het hoofd gekanteld wordt (oor hoger), die teugel iets ontspannen en goed aanvullen met binnenbeen. Dan rijdt je dus je paardje vanuit je binnenbeen naar je buitenteugel. BIj mij kantelde mn paardje het hoofd weer terug en kon ik weer rustig druk aannemen op mijn binnenteugel.

Ga inderdaad niet rommelen met teugels hoger en lager. Hiermee los je het probleem niet op! Rijden doe je met je benen!

Veel succes ermee!

lotjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 11:59

zorg ervoor dat je je teurgels goed op maat heb en goed voorwaards rij.., veel succes

wondertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 12:04

Mijn pony kanteld ook zijn hoofd
Je kan als hij/zij dat doet ff snel je ene hand omhoog doen.
Het is misschien wel gemeen maar het helpt wel

wondertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 16:56

ook kan je een scharenbitje proberen

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 17:08

wondertje schreef:

Wel ja gooi er maar weer een ander bit in

Ligt aan de ruiter!! niet aan het paard!!
Goed je binnen been eraan,beetje wijkend rijden en opvangen met je buitenteugel als ze door de buiten schouder piept.

wondertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 17:49

maar het heeft niets met schouder temaken op mijn pony heeft zelfs een z2 amazone gereden en bij haar deed hij het ook het heeft dus niets met de ruiter temaken. nu heb ik er een ander bit in en hij loopt perfect Knipoog

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 17:52

Bij het paard wat ik rijd is het juist niet een 'hoofd-kwestie', maar een lijf-kwestie. Als ik haar beter aan het binnenbeen heb, is het kantelen ook minder. Een jong paard heeft vaak gewoon balansproblemen en probeert het op die manier makkelijker voor zichzelf te maken.
Teugeltrucjes zou ik dus niet aan beginnen, gewoon goed voor je binnenbeen maken en houden en geen lijnen rijden die te kort zijn voro je paard. Succes!

_babette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 18:00

wij hebben op de manege ook een pony die dat doet maar daar moet je dan extra mee doorrijden en dan gaathet wel over
dit is die pony grander die loopt vaak met zijn hoofd scheef
[itm]http://picserver.org/view_image.php/5AYA6LW6K3R3/p.jpeg[/itm]

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 18:13

wondertje schreef:

Ik vind eigenlijk niet dat jij zulke leuke antwoorden geeft.Ik ben je al een paar keer tegen gekomen en je wilt alles oplossen met een hulp middel.
En dat een z2 amazone je pony over zijn schouder weg laat lopen vind ik alleen maar erg slecht van die amazone.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 20:22

wondertje schreef:
maar het heeft niets met schouder temaken op mijn pony heeft zelfs een z2 amazone gereden en bij haar deed hij het ook het heeft dus niets met de ruiter temaken. nu heb ik er een ander bit in en hij loopt perfect Knipoog

Dit zegt mij al genoeg!
Als je goed gelezen had!

sassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 21:02

wondertje schreef:
Mijn pony kanteld ook zijn hoofd
Je kan als hij/zij dat doet ff snel je ene hand omhoog doen.
Het is misschien wel gemeen maar het helpt wel

Nou sorry hoor maar als je zo probeert je paard te laten lopen
dan ben je nie echt goed bezig! Dat is mijn mening sorry

wondertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 23:30

Hou je mening dan lekker voor je

sassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 23:46

Nee dat doe ik niet!!!!!!!!

Rene_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 23:52

ik geloof dat je een mening toch wel mag geven hoor...

Maar het paard waar ik vaak op rijd doet het ook, mij lijkt persoonlijk niet dat het aan de ruiter licht. Meestal is het bij een kleine ophouding het probleem al weg...

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 00:01

monsera schreef:
Ik vind eigenlijk niet dat jij zulke leuke antwoorden geeft.Ik ben je al een paar keer tegen gekomen en je wilt alles oplossen met een hulp middel.
En dat een z2 amazone je pony over zijn schouder weg laat lopen vind ik alleen maar erg slecht van die amazone.

OK dan!

Een Z amazone zegt niks hoor!! Er zijn zat L ruiters die beter en netter rijden dan Z-amazones die bij toeval een goed paard onder de kont heeft, die alle fouten van de amazone verdoezeld door zijn kwaliteiten....
Zegt inderdaad genoeg over de "Z-amazone" in kwestie!