paard draait andere kant op bij moeilijke oefening

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tallie

paard draait andere kant op bij moeilijke oefening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-04 23:31

Afgelopen vrijdag had ik een vervelende pony Scheve mond

Hij wou wat harder galoperen als anders dus heb ik hem een tijdje op een kleine volte gezet, toen ik die volte weer wou openen en gewoon weer op de grote volte zat, draaide hij zijn hele lichaam om en vluchtte de andere kant op.
Met gevolg dat ik er to 5 keer bijna af lag....
Telkens weer...

Op een gegeven moment ging het wel, na heel wat keren op een andere volte rijden waar hij het niet deed.

Hoe komt het dathij dit doet???
Is dat omdat hij de oefening te moeilijk vindt en er dan makkelijk onderuit wil komen.
Ik moet hem dan namelijk meteen omkeren waardoor hij even in stap of draf kan. En ik dus weer opnieuw moet aanspringen.

Op zich had hij het zich makkelijker kunnen maken door rustiger te galoperen en gewoon zijn volte te lopen.. Of gewoon omdath ij het niet snapt...??

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 23:39

als hij het niet vaker doet denk ik dat hij gewoon zijn dag niet had, even aankijken hoe hij zich de volgende keer met rijden gedraagd Lachen

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 23:46

Het komt omdat jij de buitenkant niet goed begrenst, dan kan hij omdraaien Knipoog
Deed mijn jonge pony ook, ben er nu eindelijk vanaf *afkloppen* omdat mijn begrenzing gewoon veel beter is en ik hem nu dus opsluit.

tallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-04 23:48

ook enkel in galop???
Daarmee deed hij het vrijdag alleen... niet in draf....

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 23:50

Yep, juist in de galop...omdat ik op dat moment mijn hand net teveel naar voren deed en de schouder daardoor niet goed meer begrensde en hij zo kans zag om zich bliksemsnel om te draaien.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 23:50

Waarom vraag je het niet aan je instructeur, die stond erbij en kent de pony en weet hoe je rijdt. Gewoon zulke vragen stellen tijdens of na de les.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 01:15

Klinkt bekend.... Regina heeft dat ook een periode gedaan als ze moe werd, of het wat moeilijker werd. Puur om onder het werk uit te komen. Heel goed begrenzen is idd vaak de oplossing. Regina deed het overigens vaak op hetzelfde punt, even terug nemen naar draf en een paar passen later weer aangalopperen was soms al voldoende om de volgende volte wel 'normaal' te kunnen rijden.

Maar zoals Lusitana al zegt, je instructeur kan je hier waarschijnlijk het beste mee helpen.
Succes!