tips gezocht voor doorijden van jong paard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

antilian0

tips gezocht voor doorijden van jong paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-04 22:18

hallo ik loop hier al een tijdje ron te neuzne maar nu is het dan zo ver.
Mijn drie jarige fries is net terug en die moetne ik en een vriendin door rijden dit is voor mij de eerste keer. Dus wie heeft er ene aantal tips voor mij over het doorrijden van ene jong paard.
alvast bedankt
Jeremy

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 22:47

Werk volgens stappen plan. Eerst het ene bevestigen, dan pas door naar het volgende. Altijd beginnen en eindigen met iets wat hij al kan. niet te lang modderen met iets als het niet lukt, dan weer terug naar iets wat wel lukt en dan weer eens opnieuw beginnen. Altijd checken of je de hulpen wel correct geeft. enfin grof stappenplan: 1Tempo, zorgen dat het niet sneller gaat dan je wilt, maar wel egwerkt wordt.2 regelmaat in de passen in alle drien de gangen.3 rechtrichten, hoofd een schouders recht voor de achterhand.4 evenwicht. Paard moet op eigen benen lopen 5 buiging achterbenen moeten voorbenen volgen op een gebogen lijn (sporen) 6 soepelheid. Rekken en strekken door balkjes te lopen 7 lenigheid. figuren met ook de krappere wendingen 8 impuls 9 in een goed "frame" laten werken, dus onder de voorwaarden die bij aan de teugel gaan horen. 10 correcte overgangen. 11 alles bij elkaar gebruiken. 12 zijgangen. Je kunt aan elke fase werken zolang nodig, voordat je doorgaat, er is geen gegeven tijd voor. Je kunt ze ook wel enigszins door elkaar gebruiken, maar deze volgorde is niet geheel willekeurig.
Ik hoop dat je wat hebt aan deze leidraad. Je krijgt waarschijnlijk wel meer tips.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 26-12-04 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 22:48

zoek goede begeleiding, als je nog nooit een paard hebt ingereden verpest je zo een jong paard. zorg dat er iemand met verstand er bij is. tips zijn leuk en handig, maar voor het inrijden heb je aan alleen tips niet genoeg. zoiets kun je niet overbrengen via de pc...daar komt veel meer bij kijken.

antilian0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-04 23:12

heele rg bedankt voor jullie tipjes en inderdaad moe tik ff hulp zoeken. Maar ze ia al ingereden en ik hoef dr alleen amar door te rijden maar goed t0gh bdankt

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 23:28

Goede begleiding.
Zorg voor een rem en het gas.
Laat alles eerst maar lopen, de rest komt later.
Veel suc6

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 12:20

Leuk zeg een jonge fries!
Als je paard al zadelmak is en jij wilt hem doorrijden dan zou ik beginnen bij het begin. Klinkt logisch, maar veel mensen lopen vaak hard van stapel als het goed gaat en dan loop je later tegen protest aan. Basis is in de drie gangen voorwaarts-neerwaarts rijden (neem er zeker een jaar voor om dit bevestigd te hebben). Op elk niveau kom je dit weer tegen en als het dan even niet lekker gaat val je daar altijd weer op terug. Veel lange lijnen rijden, regelmatig van hand veranderen en regelmatig overgangen rijden. En vergeet vooral het halthouden niet! Zo belangrijk in alle opzichten. (zowel recreatief als op wedstrijdniveau)
Maar doe vooral alles vanuit ontspanning en rust, zodat je er allebei plezier in hebt, dat is allereerst het belangrijkst!
succes...