Rug en achterhand sterker maken, welke oefeningen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Agnes75

Rug en achterhand sterker maken, welke oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-04 19:56

Mijn paardje is 4,5 en net 0,5 jaar onder het zadel. Ik wil graag met haar gaan oefenen om haar rugspieren (en dus buikspieren) en haar achterhand te versterken, want daar heeft ze minimale bespiering. Met rijden probeer ik veel overgangen te maken om haar sterker te maken. Ik longeer haar 1x per week, maar dan valt ze nog erg naar binnen (meer vierkant dan rondje). Hebben jullie nog tips, of creatieve manieren om aan de bespiering te werken?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 19:58

Balkjes en cavaletti lopen...

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 20:08

Overgangen en schijnovergangen. En op een volte rijden met stelling naar buiten en dan rustig naar binnen drijven.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 20:09

Schakelen, schakelen en ..... schakelen! Even laten wachten en een paar pasjes weg, op zo'n manier dat je het kunt blijven controleren. Ook in het laten wachten zorgen dat hij wel actief blijft, anders heeft het weinig effect.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 09:15

Aanvulling, galopperen versterkt de buikspieren, maar doe het niet te veel natuurlijk.
Als ze bij longeren naar binnen valt kan het misschien helpen om een cirkel met een lintje af te zetten, dan heeft ze wat steun aan de 'wand'. Zodra het beter gaat kan je zonder longeren, anders blijft misschien te veel steun zoeken. Dat merk je vanzelf wel.

HocusTivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 09:19

Veel galopperen is goed voor de rugspieren. En inderdaad heel veel schakelen.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 09:29

Laag en rond ook. Maar daar moet je van houden. Stelling enzov.... Ze wordt in de loop der tijden wel sterker als je vaak genoeg rijd

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 10:08

Schakelen! En zijgangen rijden.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 14:11

Heuveltjes gaan galopperen buiten, lekker ontspannen!

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 16:47

Veel overgangen rijden dus...welke is jullie favoriet, van draf naar galop, of van stap naar draf? Omdat ze nog jong is, brengt ze uit weekheid in de galop het achterbeen nog ver onder, dus daar zal aan de kracht gewerkt moeten worden (zie foto met haar vorige eigenaresse).

Afbeelding

Verder is ze ook scheef, ze zit vast op links, wat het overgangen rijden best wel moeilijk maakt af en toe. Dat met die balkjes ga ik ook zeker proberen als de bak weer ontdooid is . Leg je de balkjes ook in een bochtje, of gewoon recht?

Omdat ze nog niet helemaal verkeersmak is, is buitenrijden nog geen optie, maar ook daar werken we aan. Als ze zover is, zal ik eens een veilig heuveltje opzoeken..

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 17:03

overgangen is niet alleen van stap naar draf etc. maar rijd ook eens een paar pasjes weg en dan weer terug, lekker naar voren beetje opvangen niet te ver terug, vooral met dat wegrijden worden ze ook sterker!

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 17:46

Ik heb niet echt een favoriet...
Je kan de balkjes zowel recht als in een bochtje leggen, maakt niet uit.

Ludmilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 20:14

Mijn paard heeft een ernstig rugprobleem gehad waardoor ze ook geen spiertje meer had op dr achterhand en rug. Ik heb r eerst geleerd om neerwaarts aan de teugel te lopen dus met dr hoofdje laag en dan tempowisselingen rijden en met instappen gelijk laag en dan die stellingen daar worden ze soepeler van! Nu heeft mijn paardje weer een dikke gespierde kont en ze gebruikt dr rug een stuk beter!!
Kweenie of je me helemaal snapt maar ik kan t nie zo goed uit leggen geloof ik Knipoog

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 08:53

Ik snap wat je bedoelt. Mijn paardje pakt echter nogal snel het bit vast, komt ook omdat ze niet recht is en omdat ik soms teveel kracht zet. Daar gaan we ook aan werken, zodat ze ook echt in staat is om te doen wat ik van haar vraag.

Als ze los is en ik geef haar teugel, dan neemt ze het bit wel mee naar voren en strekt ze haar hals. Ga je dan lichtrijden om haar ruggebruik aan te moedigen? Ze loopt wel met een soort knik in haar hals (ik vraag er niet bewust om, omdat ik haar eerst recht wil hebben en los in de mond, maar ze doet het zelf), maar ze kauwt weinig, dus spanning. Rijd je dan ook voltes terwijl je paard voorwaarts-neerwaarts loopt, of gebroken lijnen en rechte lijnen?

Ludmilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 13:48

Ik probeer altijd eerst dus met instappen stelling te vragen zodra ze nageeft in die stelling dus t bit aanneemt naar beneden dan maak ik r weer recht en als ze dan in stap los is dan ga ik draven ook eerst in draf hetzelfde doen dus die stellingen enzo en als dat goed gaat wordt je paard rechter daarna ga ik voltes rijden. probeer ook in die stelling niet met je hand omhoog te werken maar naar de zijkant. als je namelijk omhoog werkt werk je terug en je wilt eigenlijk 'meewerken'.
Ik hoop dat je me een beetje snapt tis moeilijk uitleggen zo.
Laatst bijgewerkt door Ludmilla op 28-12-04 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 13:50

1.veel overgangen/schakelen
2.balkjes lopen
3.veel longeren en daarbij ook veel schakelen.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 18:28

Mijne heeft ook een rugprobleem gehad. Veel overgangen rijden, laag diep rijden. Schakelen in een bepaalde gang, allemaal prima tips. Je kan ook in-uitjes gaan springen, dan moet je paard de achterhand ook flink gebruiken.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 21:42

In principe heeft mijn paardje geen rugprobleem, maar ik wil voorkomen dat ze die krijgt! Dus bedankt voor al jullie tips! Ik ga ze meteen uitproberen zodra de bak weer ontdooid is...

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 09:58

Zijgangen [schouderbinnenwaarts,wijken...]
En veel schakelen.. Lachen

jordy2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 10:29

longeren met 2 lijnen dan gaat ie echt zijn achterhand gebruiken maar neerwaarts lopen is niet het belangrijkste hoor als hij zich gaat ontspannen komt het vanzelf niet afdwingen en vooral niet bij een jong paard hij moet het wel leuk blijven vinden inderdaad veel overgangen rijden. wat ik zelf altijd doe na het losrijden(15 min) is eerst lekker galoperen dan laat ze lekker de rug los en is ze lekker voorwaarts en dan weer overgangen rijden en schijnovergangen verruimen maar niet de hele tijd hetzelfde ze moet atend blijven en balkjes lopen is ook heel goed dat kun je bij het longeren ook doen. maar spieren komen vanzelf hoor. als je er maar veel mee doet

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 10:59

Je moet je niet alleen op de rug concentreren. Je moet de training zo opzetten dat het paard zich op de juiste manier over zijn hele lichaam ontwikkelt. Een paard kan je pas aan het werk zetten, als je eerst blokkades wegneemt, dat het paard soepel en ontspannen ios. Als een van de kritieke punten van het paard blokkeert of een zwak is, dan werkt dit door, door het hele lichaam van het paard. Daarom kun je niet alleen de rug gaan versterken, het paard moet zich harmonisch ontwikkelen.
De plaatsen waar de ruiter op inwerkt zijn: 1. hals, 2 nek, 3. onderkaak, 4. buik, 5. rug, 6. bekken en 7. de knie. Het strekken van de hals en het laten zakken van het hoofd (als een telescoop) werkt in op de hals. Het vragen van stelling (laterlae buiging van de nek), maakt de nek soepel. Het afkauwen van het bit, het aanmaken van speeksel zodat er schuim op de lippen komt, geeft aan een ontspannen onderkaak. De buik wordt soepel met lengte buiging (longitudinale buiging). De rug door vergangen. Het bekken door zijwaartse gangen en de knie van het achterbeen, door het ontwikkelen van stuwkracht. De dressuur oefeningen hebben tot gevolg dat op al deze punten wordt ingewerkt. De volgorde is belangrijk: 1. constant tempo (taktmatig) , 2. losmaken, 3. aanleuning, 4. schwung (golvende rug), 5. rechtrichten en 6. verzamelen. Je begint dus met 1 en 2, daarna 3 en 4. De rest ligt wat verder weg. Het is voor elk paard erg belangrijk dat het taktmatig loopt. Het laatste geeft de systematische algemene opbouw van de training weer, het eerste geeft aan waar de e punten van het paard zitten, waarop met oefeningen wordt ingewerkt.
Voor de rug dus: schijnovergangen, overgangen. Voor de buik: balken en cavaletti. Voor de nek: stelling, grote voltes, voor de hals en het hoofd: hals strekken en hoofd laten zakken. In het begin een hele lichte aanleuning ontwikkelen. Het paard moet jouw en het bit onvoorwaardelijk vertrouwen.
Laatst bijgewerkt door GoldStar op 30-12-04 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

CaLiMeR0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 11:01

Mijn paardje heeft heeft ook last van zijn rug gehad.. maar ik ben toen de eerste weken gaan longeren met pasoa. Daarna om de dag rijden en longeren met pasoa en nu ben ik weer aan het rijden. dit was mijn nooit gelukt zonder hulp van joyce (klomp hier op bokt) veel overgangen,laag rijden en voorwaarts!!!! suc6

AL_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 16:45

over balkjes draven helpt ook goed, ik weet alleen niet of hij daar nog niet aan toe is..

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 19:59

Heb haar vandaag gelongeerd over balkjes (met de tips van jullie en Lammert Haanstra in 't achterhoofd), eerst nog even zonder touwtjes, omdat ze de vorige keer nog niet zo goed luisterde. In het begin was ze nerveus, ze vond de balkjes wat eng, maar dat veranderde gaandeweg. Ze ging zelfs verkorten en strekken om er overheen te komen en ze was erg geconcentreerd. Het leek alsof ze haar eigen lichaam ook wat beter onder controle had. Ze golfde met vlagen ook mooi door haar rug, deed haar hoofdje lekker omlaag en tijdens de overgangen ontspande ze echt duidelijk. Ze begon op een gegeven moment ook echt af en toe goed door te veren, prachtig om te zien! Ook viel ze veel minder naar binnen, zelfs op haar "moeilijke" kant. Er is nog veel werk aan de winkel maar dit pakt ze in ieder geval heel goed op!
Trouwens, Goldstar, ik vind het helemaal kloppen wat je schrijft. Mijn paardje heeft echter een paar essentiele problemen die in mijn beleving eerst opgelost moeten worden. Zo is ze niet recht, reageert ze nog onvoldoende op mijn beenhulp en hangt ze teveel op het bit. Ze schuimt wel, maar kauwt nauwelijks en houdt haar rug vast. Ben wel op zoek naar een instructrice regio Apeldoorn, want die hebben we echt nodig. Ga morgen de slangenvoltes en overgangen weer proberen! Heb er helemaal zin in, dus hartstikke bedankt voor al jullie tips!

Maaikelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 20:04

Agnes75 schreef:
Ik longeer haar 1x per week, maar dan valt ze nog erg naar binnen (meer vierkant dan rondje).

Longeer je wel in een afgesloten ruimte?? Longeerring, of met lint afgezet stuk van de bak?? Dat kan veel schelen, dan kunnen ze hun kont niet naar buiten draaien en het hoofd naar binnen zegmaar.. als je snapt wat ik bedoel.. Als ze dan nog naar binnenkomen, gewoon voorzichtig met de zweep terugsturen, even tussen paard en jezelf steken zeg maar..

En om de spieren sterker te maken zou ik veel overgangetjes rijden, en ook veel veranderen in bijvoorbeeld galop, hard/zacht enz. dat kan in elke gang!!