bijna over of toch niet??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tizzy

bijna over of toch niet??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-04 20:19

mijn verzorg pony Cool was altijd heel snel(wat niet de bedoeling was maar dat kwam omdat ze nog zo jong is) daar heb ik pas een topic overgeplaats... maar nu ik vaker met haar werk wordt ze steeds rustiger en laat ik haar op het rustigste tempo draven en dan kan ik nu gewoon me teugels losjes houden Schijnheilig .. doe ik dit goed of juist niet moet ik haar voorwaart laten lopen of nog even wachten met het voorwaartlaten lopen??? Scheve mond groetjes brittany en hoefjes tizzy OK dan!
Laatst bijgewerkt door tizzy op 24-12-04 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 20:21

Ze moet eigenlijk in het tempo lopen die jij wilt. Maar ook in een tempo waar jij je pony makkelijk in kunt bewerken. Dus eigenlijk meer voorwaarts.

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 20:26

De snelheid maakt denk ik niet heel veel uit, maar het moet wel voor haar en voor jou een aangenaam tempo zijn. Het gaat er vooral om dat ze actief blijft, en dat is wat anders dan heel erg voorwaarts.

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 11:19

Het is goed dat ze op het tempo loopt dat jij wilt, dat je nu dus controle over haar hebt. Je kan dit ook goed oefenen door overgangen te rijden, voorwaarts en weer verzamelen, hierdoor zal ze ook sneller/actiever worden in het achterbeen.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 09:32

Mijn ervaring is dat een van zichzelf voorwaarts paard makkelijker te rijden is in een voorwaarts tempo. Ik denk dat als je gewoon een arbeidsdrafje doet je het beste het tempo kan rijden wat voor je pony het fijnst is (tot op zekere hoogte natuurlijk, dus niet scheuren en onder je uit lopen maar ook niet sjokken). Maar als jij aangeeft dat ie sneller of langzamer moet, moet ie dat doen natuurlijk, en niet meteen weer terugvallen in het oude tempo.
Veel overgangen rijden en schakelen, en probeer ook wendingen te maken (niet te klein) en voltes, daardoor word de balans beter en zal je paard zijn lijf meer onder controle krijgen waardoor hij ook minder hard gaat (werkt bij die van mij iig wel).

dierenvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 12:30

Hai

Tizz, het is belangrijk en handig om met je jonge paard een basistempo aan te leren. Vanuit dit tempo moet je terug kunnen en voorwaarts. Dit geldt voor stap, draf én galop OK dan! Bij deze oefeningen wel altijd goed contact houden met de mond van je paard. hierdoor heeft het paard zekerheid, jij bent immers de leider, wanneer je de teugels (te) los zou laten heeft het geen leiding meer en kan het onzeker worden of zelf de leiding nemen en weer het eigen tempo gaan bepalen, dus daarom altijd teugels op maat. Wanneer je van stap naar draf over wilt gaan, moet je je paard aanleren direct in het basistempo aan te draven, daarna kan je zachter gaan en harder. Ook met galop; eerst in het basistempo en dan pas harder/zachter. Suc6 ermee *LOL*

Ellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 19:37

opzich maakt het temp niet uit maar hij moet actief blijven en het moet er mooi uitzien niet te overhaast draven dan maakt die ze passen niet af
vraag is aan je instructeur wat het beste is voor je pony

Danielle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 19:28

Ellie schreef:
opzich maakt het temp niet uit maar hij moet actief blijven en het moet er mooi uitzien niet te overhaast draven dan maakt die ze passen niet af

Precies!

Het is niet de bedoeling dat je paard in slaap kukelt natuurlijk, maar lekker actief doordraaft. Dit kan ook in een langzamere draf. Let er wel op, dat je paardje altijd drang naar voren houdt. Dus hij moet op elk moment naar voren kunnen gaan.

Veel succes ermee!!

tizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 20:06

o een beetje laat geken maar wat jullie schrevenhad ik al gedaan ze loopt nou op een tempo dat ik haar lekker kan bewerken:D

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 21:16

Zolang je het gevoel hebt dat je controle over het tempo, dat dus de passen die het paard maakt van jouw zijn, dan is het goed.