Bitloos rijden vraagjes.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Idioteque

Bitloos rijden vraagjes.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-04 13:11

Vandaag heb ik mijn bitloze hoofdstel weer uit de kast gepakt omdat ik mijn gewone was vergeten mee te nemen van huis.
Tot mijn grote verbazing liep ze heel erg lekker nageeflijk en ontspannen (wat vsoms wel anders is Scheve mond )
Na een tijdje begon ze ook te schuimen, dat doet ze altijd maar ik dacht dat dat kwam als ze op het bit ging kauwen Scheve mond Verward Is het goed of juist niet dat ze ook schuimt zonder bit?
En het ging wel lekker, maar het enige wat ik wel merkte is dat ze onwijs in mn linkerhand hing en dat ik helemaal geen druk voelde in mijn rechterhand...Wat doe ik fout?want als dat opgelost is ga ik misschien wel weer vaker bitloos rijden Lachen

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 13:48

Het is goed dat ze schuimt, dat is een teken van ontspanning. Net als bijvoorbeeld smakken met de tong zegmaar.
Over dat hangen links, miasschien doe je onbewust iets anders met je houding. Of hou je bijvoorbeeld je linkerhand wat krampachtiger als je rechter (onbewust) omdat het toch weer even wennen is, bitloos rijden.
En misschien was het toeval, probeer het eerst nog een paar keer, en zorg dat je je paard goed losrijd op beide kanten. Probeer ook altijd op elke kant evenveel te doen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 17:43

Over dat schuimen; dat komt vanuit klieren in de nek (daar in de buurt), als ze lekker naar beneden komen met het kopje, dus écht ernaar toe gereden en niet getrokken, gaan die klieren werken en krijgen ze een schuimmondje.

Over die druk; dat komt doordat je zelf vasthoudt. Probeer je linkerarm te ontspannen (ben je toevallig linkshandig?). Doordat jij daar (ongemerkt) meer druk op zet, vertelt je paard dat door hetzelfde te doen.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 18:23

Is rechtsom haai makkelijke kant en is linksom voor haar heel moeilijk.
Het kan inderdaad dat jij door je houding zorgt voor dit probleem. Toch denk ik dat deze pony scheef is. Elk paard niet rechtgericht is schreef en dit klinkt heel scheef.

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-04 18:34

Het zou allebei wel kunnnen...
Mijn linkerhand werkt vaak niet helemaal mee, maar links is ook de moeilijke kant van Melody.
Maar normaal merk ik helemaal niks van dat hangen Verward En met bitloos hoofdstel opeens wel...

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 17:43

Okee, ik schop hem weer even omhoog
Vandaag weer met het bitloze hoofdstel gereden, en weer het gevoel alsof ik 100 kilo in mn linkerhand had hangen. Het ligt niet aan mij, zelfs als ik de linkerteugel veel langer deed en mn hele arm ontspande voelde ik het nog. Het viel me ook op dat ze met haar hoofd erg scheef naar rechts liep Scheve mond
Zou het dan toch scheefheid zijn?
Maar waarom merk ik dat dan wel met bitloos hoofdstel en is het me nooit opgevallen met een gewoon hoofdstel?
En stel dat het toch wel scheefheid is, wat dan? Scheve mond Scheve mond

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 18:23

Misschien valt het je bij je bitloze hoofdstel wel op omdat je dan meer bezig bent met het gevoel aan de voorkant. Ze zal vast met een gewoon hoofstel ook wel wat scheef zijn in het gewicht, maar daar minder in durven hangen. Het lijkt mij gewoon scheefheid.
Veel op de binnenhoefslag rijden en steeds controleren of ze recht loopt. Als je langs het schot rijdt moet de voorhand niet strak langs het schot zitten, want omdat ze achter breder is dan voor loopt ze dan vanzelf met de achterhand naar binnen. Goed opletten dat je even veel allebei de kanten om rijdt. Op voltes opletten dat ze niet uitzwaait.
Probeer het met een goede instructeur op te lossen.

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 19:49

Scheve mond Dus toch erg scheef....
Nou in ieder geval bedankt voor de tips Knipoog