Verkantelen van hoofd.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Frankinero

Verkantelen van hoofd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 18:49

30 januari heb ik mijn 1e wedstrijd met Uniek. Maar hij is nu links heel erg aan het wisselen en heeft net 2 weken vakantie gehad omdat hij er best wel last van had. Nu ik hem weer opgepakt heb verkantelt hij zijn hoofd echt enorm. Ik ben al bezit geweest met af en toe een ophouding maken maar hij reageert hier niet echt op.
Hebben jullie nog tips????

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 20:34

meestal komt dat door ongelijke druk op de teugels. veel middelijnen en diagonalen, gelijke druk met benen en teugels proberen te houden en voorwaarts.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 20:44

Idd precies wat lubbie zegt. Heb je je buitenteugel goed eraan? K denk t niet, want als je dat hebt, kan hij zijn hoofd bijna niet meer kantelen. Zorg er dus voor dat je binnenhand open is en evt naar je knie. Zorgen dat je aan de buitenkant echt goed contact hebt. Succes!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 23:08

Verder is je been belangrijk. Als jij een volte rijdt en je moet je binnenhand eraan houden om rond te komen, dan is je paard niet of te weinig aan je been en werk je te veel met je hand in. Buitenteugel er dus goed bij, en verder je buitenbeen om de volte te begrenzen.
Bijna alle paarden kantelen naar binnen omdat de binnenhand te veel inwerkt.

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 23:34

het kan ook nog zijn dat hij nog best last heeft van zijn gebit. Mijne kantelde ook heel erg, eigenlijk de hele tijd, en sinds hij naar de tandarts is geweest is het weer een stuk beter en doet hij het bijna nooit meer.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 00:15

Proberen je teugels gelijk te houden en niet te veel druk. Het gebit na laten kijken en lekker met je been blijven rijden. Probeer dit niet met een strakke teugel of hulpteugel op te lossen!

Frankinero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-04 19:07

Nou ik heb gelijke druk met de teugels maar hij buigt linksom ook niet in. Ik hoop dus dat het met het wisselen te maken heeft want het is iets van de laatste tijd. Rechtsom gaat wel alles super.

En Kylan het oplossen met een hulpteugel of iets doe ik al HELEMAAL niet. Mijn schat is nl ingereden met een slof. En daar hou ik helemaal niet van. Gelukkig loopt hij nu braaf en goed met zn hoofd alleen nu het probleem met het kantelen.
Ik zal vanavond eens erg hebben in mn benen.

olie100

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 00:17

he dat probleem heb ik ook met mijn 3 jarige!

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 00:39

Ik heb hetzelfde probleem, het paardje waar ik mee rijd kantelt zijn hoofd soms naar rechts(rechteroor hoogst) op de rechterhand. Dit is dus zoals Germie al zei omdat mijn binnenhand te sterk inwerkt, ik let er nu voortdurend op, maar daarom is het niet altijd direct opgelost. Wat ik regelmatig doe is in het midden van de bak voltjes rijden en dan echt binnenbeen-buitenteugel. Dan kantelt hij niet meer, enkel bij het terug de volte vergroten kantelt hij soms weer terug. En dan moet ik vooral met mijn binnenbeen hem weer naar mijn buitenteugel "duwen".

Tja, concentratie en consequentie, les, en vooral het probleem bij jezelf zoeken zijn meestal de sleutelwoorden...

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 13:29

Ienemienie schreef:
En Kylan het oplossen met een hulpteugel of iets doe ik al HELEMAAL niet. Mijn schat is nl ingereden met een slof. En daar hou ik helemaal niet van. Gelukkig loopt hij nu braaf en goed met zn hoofd alleen nu het probleem met het kantelen.

Ik zeg ook niet dat je het doet, alleen dat je het niet moet gaan doen! Als je paardje is ingereden met slof kan het daar nog wel van komen. Hij zal wel veel druk op zn mondje gehad hebben en daardoor zijn begonnen met kantelen. Rustig recht (let op dat je hele paard van voor naar achter recht loopt, als hij scheef loopt is het logisch dat hij kantelt) aan twee teugels voorwaarts rijden lijkt mij de beste optie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 15:05

Ik heb het probleem ook, en ik kan je vrijwel zeker vertellen dat het niet door het wisselen komt. In dit geval heb je echt geen gelijke druk, ook al denk je zelf van wel. Mijn paard heeft het ook omdat ik meer druk op mijn binnenteugel heb, zodra hij gaat kantelen vraag ik direct stelling naar binnen, en geef extra been in die stelling, als hij zijn hoofd recht doet ga ik weer recht rijden. Op die manier doet hij het na een kwartiertje rijden niet meer, maar je moet erg snel wezen, veel binnenbeen (in mijn geval) is er belangerijk. En proberen balans te vinden in je teugels, dus beide evenveel druk.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 16:24

ShannaY schreef:
Ik heb het probleem ook, en ik kan je vrijwel zeker vertellen dat het niet door het wisselen komt. In dit geval heb je echt geen gelijke druk, ook al denk je zelf van wel. Mijn paard heeft het ook omdat ik meer druk op mijn binnenteugel heb, zodra hij gaat kantelen vraag ik direct stelling naar binnen, en geef extra been in die stelling, als hij zijn hoofd recht doet ga ik weer recht rijden. Op die manier doet hij het na een kwartiertje rijden niet meer, maar je moet erg snel wezen, veel binnenbeen (in mijn geval) is er belangerijk. En proberen balans te vinden in je teugels, dus beide evenveel druk.

Precies het kan ook zijn dat je paard niet goed rechtgericht is, elk paard is van nature scheef en pakt ook 1 teugel meer als andere voordat je gaat rechtrichten. Door rechtrichten komt paard in balans maar krijg je ook gelijkmatige aanleuning. Daardoor kan paard gaan ontspannen en zal hij niet gaan kantelen. Zie voor meer info bij website van mijn onderschrift, daar staat veel info op vermeld. Succes OK dan!

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 16:58

Mijn paard wil op de linkerhand nog wel eens kantelen, hij is links hol en rechts bol. Wat ik dan doe is hem in de hoek met mijn rechterbeen een pas of 2 naar binnen zetten, met rechterstelling, zodat hij los van mijn rechterbeen blijft en daarna stel ik hem weer recht. Voel/zie ik dat hij weer kantelt, herhaal ik het. Bij mij is het ook een kwestie van 1 kant beter accepteren qua "druk" dan de andere kant.

Korleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 10:53

Mijn paard deed het eerst ook iedere keer, en na een tijdje zag ik da als ik mijn linkerbeen erbij hield, da het toen minder was, en nu doet hij het bijna nooit meer, alleen als hij iets heel engs ziet, meent hij dan Knipoog

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 16:59

Een paard dat zijn hoofd kantelt, drukt aan een kant zijn hals tegen de teugel om zich aan die zijde aan de druk te onttrekken. Het is een vorm van scheefheid. Je lost het heel eenvoudig op door je hand aan die kant waar hij tegen de teugel drukt opzij te doen, iets de teugel omhoog aan die kant. daarna het contact met de mond weer herstellen en je hand op de normale plaats terugbrengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 00:40

GoldStar schreef:
Een paard dat zijn hoofd kantelt, drukt aan een kant zijn hals tegen de teugel om zich aan die zijde aan de druk te onttrekken. Het is een vorm van scheefheid. Je lost het heel eenvoudig op door je hand aan die kant waar hij tegen de teugel drukt opzij te doen, iets de teugel omhoog aan die kant. daarna het contact met de mond weer herstellen en je hand op de normale plaats terugbrengen.

Dit klopt niet helemaal, ik heb een foutje van mezelf dat ik mijn rechterhand ietsje hoger houd dan mijn linkerhand. Mijn paard gaat met zijn mond naar binnen (rechts) en oren naar buiten kantelen (links), dat betekend dus dat ik mijn rechterhand al hoger als de linker heb. Doe ik deze lager verhelp ik heb probleem ook niet. Scheefheid zit hem niet in het hoofd, maar in het lijf. Ik heb het probleem nooit gehad, het is plots gekomen doordat ik niet beide teugels evenveel druk geef. Maar ook al zou mijn zo scheef zijn, hoor je dat niet op te lossen met je teugels, combinatie VAN, maar niet alleen je teugels. In het geval van de teugels zou je kunnen doen, rechterhand afsteken (binnenhand), plus binnenbeen, is hij weer recht, weer normale stand aannemen.

Frankinero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 13:38

Het gaat nu iets beter maar hij doet het nog steeds. Het rare is dat hij het eerst niet deed. Ik rij hem niet zo heel erg vaak maar ik hoop dat het ik snel weer recht kan rijden want over 4 weken heb ik mn 1e wedstrijd met hem.