Angst, wie heeft tips ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

poeska

Angst, wie heeft tips ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 19:07

Ik heb hetzelfde probleem als anna.
Het is echt klote als je angst heb met rijden, ik durf bijna niet eens meer uit te stappen als een paard helemaal moe is.

Ik heb echt heel veel tips van anna gekregen en dat helpt wel, hebben jullie ook nog tips of zitten jullie met hetzelfde probleem?

groetjes chantal

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 22:32

Ik heb je topic verplaatst naar RT en je titel wat duidelijker gemaakt Knipoog

Toevallig weet ik van de problemen van Anna, maar voor de bokkers die dit niet weten is het misschien handig om wat meer info te geven, dan kunnen ze je ook wat gerichter tips geven.

Bijvoorbeeld:
Heb je een idee waar je angst vandaan komt ?
Wat heb je allemaal al geprobeerd om over je angst heen te komen ?
Kun je aangeven waar je precies bang voor bent ?
Dit soort dingen zijn interessant om te weten, om zodoende tot een goed advies te kunnen komen Knipoog

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 09:08

Ik snap het niet echt. Durf je geen paard te rijden terwijl je het toch leukt vind??? Ga op een hele oude of super rustige pony die nooit wat verkeerd doet. Hier zul je veel van leren. Maar hoe komt het dat je zo bang bent???

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 09:10

Probeer wat voltige-achtige lessen aan de longeerlijn. Met een paard waarvan je weet dat hij braaf is. Met voltige krijg je een stevigere zit, en minder angst. Je kan rustig gaan zitten, je paardje loopt aan bijgezet aan een longeerlijn, er kan niets gebeuren. En zorgen dat er iemand bij is die jij vertrouwd. Dan krijg je het vertrouwen wel terug. Succes ermee!

juthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 10:55

Ik kan het me goed voorstellen dat je bang voor het rijden kunt worden.. Anna (sorry dat ik het over je heb Tong uitsteken ) durfde ook niet.. probeer iemand te vinden die er wel op durft.. en als je dan een paar keer hebt gezien dat je paard bij hem/haar wel braaf is durf je misschien wel weer.. je moet eerst vertrouwen zien te krijgen en dan langzaam met stapjes opbouwen!!
Anna is het ook gelukt...
Succes OK dan!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 11:24

Ik vind gewoonlijk dat als je bang bent, je niet moet gaan rijden, want de angst voelt je paard en die reageert dus daarop, waarop rare toestanden, waarom meer reden tot angst. Maar goed. Wat ik veel zie, is dat de angst niet zozeer voor het paard is, maar uit een hele andere hoek komt. Men is bang om te blunderen, bang om controle te verliezen. Je moet dan dus werken aan je zelfvertrouwen in het algemeen voordat je weer met een paard in de weer gaat. Wat meestal wel helpt is zien doen en zelf niet hoeven. Op een gegeven moment krijg je dan wel weer de kriebels, dat je dat ook wel zou willen.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 11:41

Als je bang bent zou ik ook doen zoals hierboven ook staat: op een rustig paard proberen je vertrouwen te krijgen en zien dat er helemaal niets is om bang voor te zijn. En als het beter gaat kun je misschien wat moeilijkere paarden proberen, samen met iemand die je helpt

Succes!

poeska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 15:27

mij paardje is zelf heel oud, mar dan kan en wil ik niet niet meer op rijden

poeska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 15:27

bedankt voor de tips iedereen!!!!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 15:54

poeska schreef:
mij paardje is zelf heel oud, mar dan kan en wil ik niet niet meer op rijden

Waarom dan niet??? Verward

Maaikelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 22:47

Ben je er hard afgevallen???

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 23:02

Zoek inderdaad een braaf, rustig paard en een instructeur met veel geduld! Ik ken wel meer bange mensen en met veel geduld gaat het steeds beter, niks overhaasten, het moet allemaal niet!!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 23:04

Lusitana"]
Ik vind gewoonlijk dat als je bang bent, je niet moet gaan rijden,.
[/quote]

Ik vind gewoonlijk dat iedereen dat voor zichzelf uit moet maken.

[quote="Lusitana"]
want de angst voelt je paard en die reageert dus daarop, waarop rare toestanden, waarom meer reden tot angst.
[/quote]

Een paard reageert daar op, maar niet elk paard op dezelfde manier. Jonge, onzekere of nerveuze paarden kunnen flink vreemd gaan doen, maar er zijn paarden die juist heel voorzichtig met hun ruiter zijn, als ze merken dat die bang is. En er zijn andere paarden die het helemaal niets interesseert - en die ook niet buitengewoon onder de indruk zijn van bomen in het bos of kabouters in de bak. Daar krijg je dus gewoon zelden rare toestanden mee.

Die rare toestanden, en daar kan ik me genoeg bij voorstellen, zijn niet echt aan te raden. Maar vaak is dat op andere manieren ook te voorkomen.

[quote="Lusitana schreef:
meestal wel helpt is zien doen en zelf niet hoeven. Op een gegeven moment krijg je dan wel weer de kriebels, dat je dat ook wel zou willen

Wie heeft het over niet willen? Dat heeft er volgens mij weinig mee te maken. Of eigenlijk: men wil dus blijkbaar WEL, ondanks de angst. De kriebels zijn er al, als die er niet zijn is de oplossing inderdaad makkelijk: niet meer doen. Maar daar gaat het dus niet om.

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 12:01

Waarom ga je een paard niet eerste even lekker longeren en vertrouwen in elkaar winnen en er dan op.

Ik vond het in het begin eng om op mijn eigen paard te rijden omdat ik een kleine dikke haflinger Haha! gewend was en in 1 keer op een heel ander paard ging rijden die ik totaal niet kende

Toen heb ik haar eerst een week gelongeerd en gewandeld en gedaan tot ik haar vertrouwen had en toen ben ik er op gaan rijden. En dat heeft mij toen heel veel geholpen

En inderdaad aan de longe lopen helpt ook goed!!

Marijke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:53

Ik ben ook heel lang bang geweest en alle tips die hierboven stonden geprobeerd, maar niets hielp.
Toch ben ik over mijn angst heengekomen en dan is natuurlijk de vraag hoe. Ja, dat vindt ik heel lastig uitleggen.

Ik ben er heel erg veel mee bezig geweest. Dus veel over nadenken, voor jezelf analyseren waar ben ik bang voor en hoe reageer ik daarop. Wat zijn de gevolgen. enz. enz.
Daarnaast heb ik er erg veel over gelezen en gepraat met andere mensen die ook bang zijn, want geloof mij, die zijn er heel erg veeeeeel!

Uiteindelijk had ik het zo duidelijk voor mijzelf in mijn hoofd hoe ik reageer als ik bang ben en wat er dan gebeurd en wat ik eigenlijk zou MOETEN doen (dus proberen rustig en ontspannen te blijven)
Doordat ik dit plaatje uit eindelijk duidelijk in mijn hoofd had en alles wat er zou kunnen gebeuren had doorgenomen, was ik er weer klaar voor.
Ik heb mijn paard weer gepakt ben opgestap en weggereden en heb nog nooit zo lekker gereden.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en mocht je vragen hebben mag je mij altijd pb'en. Succes.

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 22:36

Ik ben ook sinds kort bang voor mijn eigen pony..sinds ze in onze buitenbak een keer nogalgek heeft gedaan met mij ben ik gewoon het vertrouwen kwijt.Nu rijd een vriendin Lovers haar voor mij en stap ik op haar paard wat rond om meer vertrouwen te krijgen Lachen..En als mijn paardje bij die ander heellief was stap ik rondje uit met haar der naast en vorige week zelfs los...het komt wel weer maar gun het tijd denk ik..als je iig het wl ech will.Want ik vind het echt erg ...dat ik bang voor der ben

WallaceLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 23:34

Ik was vroeger ook bang omdat ik zoveel had gemaakt met de paarden maar ik overwin da stillekes en toen ben ik bij iemand gaan rijden die wilde paarden had dus jah tgaat super goed Lachen

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 10:23

Ben je een keer hard gevallen van je paard en er niet direct weer opgeklommen?
Dat hebben wij met de manege ook een keer gehad, een meisje was hard gevallen en durfde voor geen goud meer op haar pony.
Samen met de instructrice heeft ze eraan gewerkt totdat ze op het sloomste en rustigste paard durfde. Daarna steeds moeilijker.
Misschien ook een tip voor jou?
Bokkers kunnen nu wel zeggen dat je nergens bang voor hoeft te zijn, maarja, daar gaat het niet van over.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 10:49

ik ken dat gevoel ook, was in het begin doodsbang voor paarden, durfde niet eens in de buurt te komen tot ik een veulen kreeg om te verzorgen en ben toen heel langzaam over mijn angst heen gekomen, ben daarna een stap verder gegaan en ben op een paard gaan zitten en rijden dat ging met vlagen goed, maar omdat ik een onervaren ruiter ben ging het rijden niet van een leiden dakje, maar uiteindelijk ben ik met mijn paard bij een clinic terecht gekomen om van een vreemde trainer wat meer of liever gezegt wat andere dingen bij te leren, en daar ging het fout, wat me nog nooit was overkomen gebeurde daar, mijn paard ging er tot twee maal toe met mij vandoor, en sindsdien is mijn angst voor paarden weer helemaal terug, ik ben nu weer zo ver dat ik er naast durf te lopen, maar het zitten op een paard is voor mij nog altijd een ramp, maar ook dat moet ik overwinnen en doorzetten, maar iedereen die met verhalen komt als je bang bent moet je niet op een paard gaan zitten weten niet wat onze angst is, wij willen ook gewoon paard kunnen rijden,en juist onze doorzettings vermogen zal ons daar bij helpen, ook al zit ons hart zo af en toe in de keel, wij willen zo graag en wij zullen over winnen ( ooit eens misschien)

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 10:58

he hallo vervelend voor je hoor
ik heb alleen 2 jaar angst buiten gehad en dat
is nu verdwenen ik heb wel wat tips voor je hoor
maar je zal het echt zelf moeten doen!!

1. ga de eerst komende tijd alleen maar poetsen in stal
niet aan rijden denken helemaal uit je hoofd zetten dat rijden

2. ga nadat je alleen een tijdje hebt gepoetst lekker wandelen met
je maatje doe dat gewoon een tijdje en denk nog steeds niet aan rijden

3. longeer hem en bouw een vertrouwelijke band op en denk nog steeds niet aan rijden

pas als jij er aan toe bent, ga dan over een paar maanden of langer er eens op zitten desnoods met iemand er naast of aan de longe forceer nix en je hoeft niet gelijk weg te gaan galoperen of te stappen maar er gewoon ff opzitten en dan als je weer vertrouwt ben probeer dan te rijden!!

overhaast nix en laat andere mensen lekker banketstaaf doe het op je eigen rustige manier en probeer wel alle tips die je hebt gekregen eens uit te proberen!!

ik wens je veel succes en laat het weten als je weer het vertrouwen hebt!!

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 13:27

Ik denk dat je het heel rustig moet opbouwen, net zoals Mango hierboven zegd. Dus eerst lekker poetsen, en als je er aan toe bent wandelen, en daarna uitstappen. En zo rustig opbouwen, in jou tempo. Pas iets doen als je er echt ook aan toe bent, anders kun je weer vanaf voren beginnen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 13:30

ik ben er een keer heel hard afgevallen (echt met een salto Haha! ) en vanaf toen was ook ik bang en schrikachtig. ik heb toen gewoon heel veel met de ponys gepoets en gewandelt en wel gewoon gelest. na een tijd ging het beter en sinds ik mijn eigen pony heb die ik voor 99% vertrouw vind ik het zelfs grappig als ze in de bak gaat racen/bokje geven. buiten vind ik dit minder cool, want moet wel het gevoel hebben dat ik alles onder controle heb.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 21:26

Ik heb zelf na een val ook angst opgelopen. Ik dacht eerst dat ik nooit van mijn eigen paard zou vallen....helaas zeg nooit nooit.
Nou goed volgens mij is dat ongeveer vier jaar geleden. Ik ben echt een tijd harstikke bang geweest. Heel veel huilen hem alleen durven aaien e.d. Gelukkig waren er wel mensen die me wilden helpen, maar uiteindelijk moet je het zelf doen. Hoe dan??
Geef het de tijd, waarom zou je je haasten, je hebt een heel leven de tijd. Verder ga niets overhaasten en zoek vooral in het begin geen al te enge dingen op. Ik heb les gehad van een man die bijvoorbeeld een deken op de grond legde waar ik met mijn paard overheen moest. Of hij schopte tegen een emmer. Zodat ik in de binnenbak het vertrouwen terug kreeg om weer buiten te rijden.
Voor de rest, dit klinkt stom, maar op het moment dat je echt heel bang bent, geef je angst dan een cijfer. (meestal valt het cijfer lager uit dan je dacht en je hersenen zijn weer even afgeleid)
Bedenk maar zo, wie is het dapperste, degene die zonder na te denken in volle rengalop door een veld baggert.
of degene die zich volledig bewust is van zijn angsten maar desondanks toch deze angsten onder ogen ziet en ermee leert omgaan
succes

Tzatzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 00:36

Wat bij mij heeft gewerkt is mijzelf de vraag stellen ‘wat vind ik belangrijker mijn angst of paardrijden’.
Uiteraard paardrijden… Dan moet je toch door deze angst heen. Wat is deze angst voor jou? Bijv. voor mij dat de angst nog groter zou worden als ik er vanaf zou vallen. Dan vraag ik mijzelf weer af ‘wat is belangrijker mijn angst of paardrijden?’. Als je de keus hebt gemaakt om te gaan paardrijden begin dan rustig. Bijv. lang stappen en evt. daarna in draf. Belangrijk vind ik dat je (privé)les neemt van iemand die je vertrouwt.

Wat ook helpt is om (naast goede ademhaling) tijdens het rijden met je paard te praten. Bijv. aan je paard vertellen wat je leuk aan hem vindt en waarom je hem gekozen hebt. En dat je bijv. vlinders in je buik voelt omdat je het leuk vindt om te gaan paardrijden. Dit is niet alleen voor het paard maar ook (of vooral) voor jou! Denk leuke dingen. Zodra er een negatieve gedachten komen meteen afbreken en weer denken aan leuke dingen.….. Angst zit tussen je oren.

di_Segno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 09:53

mijn v paard die heeft eindelijk uitgevonden dat ie kan bokken als hem iets niet aanstaat, als je benen geeft wil hij al te graag maar bokken, wat moet ik nou doen?? beetje eng:s