flipt op de terugweg

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hamadryada

flipt op de terugweg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 21:20

Ik heb mijn zevenjarige warmbloedruin nu al 4 jaar, en nooit problemen mee gehad. in de week rijdt hij dressuur en af en toe wat springen, in de weekends en 's zomers wat vaker, gaan we wandelen in het bos. sinds een aantal weken begint hij op de terugweg van de wandeling sneller te lopen, en bijna thuis (nog een kilometertje ofzo) wordt hij helemaal gek. hij is dan niet meer voor rede vatbaar, begint ter plaatse te galopperen, komt achter de teugel, schreeuwt.. als ik hem corrigeer met been of zweep trapt hij naar achter, bokt; niets maakt nog indruk op hem. ik heb al geprobeerd om gewoon elke keer rechtsomkeer te maken, maar dan flipt hij toch weer helemaal als we dan weer huiswaarts gaan. de situatie wordt een beetje gevaarlijk zo. de omgeving is niet geschikt om hem te laten gaan als hij eenmaal weg is. verder heb ik al geprobeerd met losse teugel om hem te laten ontspannen, of gewoon thuis aan onprettige dressuuroefeningen beginnen, maar niks.. in de manege en ook op wandeling is hij een fantastisch dressuurpaard. maar ik begin er tegenop te zien om met hem buiten te gaan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 21:25

misschien helpt het als je met meerdere paarden aat die wel rustig zijn......of een andere terug weg nemen?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 21:47

Ik heb hetzelfde probleem alleen is het gelukkig niet zo extreem.
Ik negeer zijn gedrag en zorg alleen dat hij onder me blijft. Ik ga niet express stappen, want daar maak ik hem alleen maar bozer/drukker mee, maar blijf gewoon draven. Meestal ligt het draaftempo wel hoger dan normaal, maar zolang hij onder mij blijft en ik 100% zeker weet dat ik wat te vertellen hebt vind ik het niet erg. Want hoe meer je ze tegen gaat houden, hoe drukker en bozer ze worden.

Bij mij wordt het met andere paarden juist alleen maar erger, dan zal en moet hij voorop lopen en min. met 100meter voorsprong. Iedere fietser/auto in de verte moet ingehaalt worden.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 23:49

Deze methode van Sjonnie kan zeker helpen als daar de mogelijkheid er voor is. Het nadeel kan wel wezen dat het paard steeds eerder het gedrag laat zien.

Hoe is hij in de achteruit of aan de hand.

Wat ik zelf waarschijnlijk zou doen(per paarden verschillend) is afstappen. Zweepje voor de neus en duidelijk maken dat hij daar niet doorheen mag. Reagert hij hier helemaal niet op, dan andersom zetten en gewoon rustig blijven staan en corrigeren totdat hij weer rustig is. Beloon hem, draai om en probeer opnieuw. Dit blijf je gewoon herhalen zonder ongeduld bij jouw. Je doet net of je de hele dag en nacht de tijd heb. Hij wil graag naar huis. Dat mag, maar wel achter jouw of onder het zadel onder controle.
Staat hij rustig stil andersom, maar blijft flippen als je hem weer omdraait. Dan de achterwaarts er bij pakken. Dus het paard liefst met zijn neus richting huis naar achteren zetten anders met zijn hoofd weg van huis, dus richting huis achterwaarts.

Maak het niet al te streng. Hij mag doorlopen als hij achter blijft, hoewel gek doent, of onder makkelijke controle onder het zadel. Het gaat hier voornamelijk om het rustige onverwurmbare en zekere gedrag van jouw. Geen gevecht, maar consequent zijn. Geen ongeduld, maar vasthoudend op een vriendelijke manier.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 00:52

Mijn paard heeft ook van die streken. Ik laat hem steeds halthouden op plekken waar het kan(dus even geen gevaar om me heen) Dit gaat steeds beter moet ik zeggen. Het bllijft een feit dat hij flink voorwaarts is op de terugweg, maar in noodgevallen kan ik hem tenminste stilzetten.
Misschien is dit voor jou ook te proberen. Lachen

Sasjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 09:12

Probeer de volgende keer (ik weet niet of je dit al doe, kon ik niet uit je verhaal halen) een rondje te rijden. Of rij ergens omheen, een kerk, huis ofzoiets. Als je omdaai en terug rij heeft je pony eerder door 'heeee we gaan naar huis!' Thuis = stal = bijv. eten en veilig = wil ik zo snel mogelijk heen! Als hij minder snel door heeft dat je terug naar stal ga, zal hij ook niet zo gaan rennen en gek doen.

mawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 12:00

de mijne doet het ook, niet zo extreem, maar een bokje en steigertje en poging te gaan hollen. Wat bij mij het beste werkt is zo rustig en ontspannen (liedjes zingen..) mogelijk in stap doorgaan.

hamadryada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 12:31

gewoon laten draven en stilzitten hielp heel goed in de beginfase. alleen wou ik wel nog een beetje controle, dus toen ik even handen sloot omdat hij in galop ging, kwam er vreselijk protest: slaan met z'n hoofd, omhoog springen, trappen.. ik heb het gevoel dat hij kwader en kwader wordt omdat hij z'n zin niet krijgt. hij loopt goed aan de teugel, en komt nog dieper wanneer hij ervan door wil. achterwaarts weigert hij gewoon op dat moment, als je hem zo opsluit gaat hij omhoog.
afstijgen durf ik niet: hij: 1.75, ik: 1.60 Lachen ik gebruik al een uitklapbeugel om erop te klimmen. ik ga proberen rondjes te blijven rijden tot hij denkt dat hij nooit meer naar huis mag. andere paarden is niet echt een optie: hij wil toch vooraan lopen. we zijn ook altijd alleen weg, en daarom is hij nogal dominant naar andere paarden. eigenlijk is er maar 1 probleem: je kan hem heel moeilijk straffen: een tik van de zweep incasseert hij gewoon, zonder verpinken. en ondanks dat is het een superlief beest.. we hebben heel veel vriendschap van hem. alleszins bedankt allemaal!

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 13:11

Hallo,

Als beginnende ruiter kan ik niets bijdragen aan de oplossing van jouw probleem.
Ik lees vooral veel hier om hier een heleboel te leren.
Hopelijk neem jij/nemen jullie het mij niet kwalijk maar ik heb wel een (off-topic-)vraag. Je hebt het over een uitklapbeugel om op te stijgen.
Mijn belangstelling is meteen gewekt; mijn paard is nl. 1.80 en ik 1.63.
Wat moet ik me daarbij voorstellen ? Kan iemand eventueel een foto plaatsen en waar koop ik die eventueel ?
Hymadryada, hopelijk kan je je probleem met behulp van alle deskundigen hier oplossen.
Veel succes.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 15:53

Probeer hem eerder tegen te houden in draf, als hij van galop terug naar draf moet heb je een grote ophouding nodig dan van een iets hardere draf naar een gewone draf. Snapje wat ik bedoel?
Dus zodra je maar iets van versnelling voelt meteen weer terug halen naar jouw tempo, dan is je ophouding kleiner, is hij minder opgesloten, maar hij komt wel terug in tempo.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 16:16

Sjonniej schreef:
Probeer hem eerder tegen te houden in draf, als hij van galop terug naar draf moet heb je een grote ophouding nodig dan van een iets hardere draf naar een gewone draf. Snapje wat ik bedoel?
Dus zodra je maar iets van versnelling voelt meteen weer terug halen naar jouw tempo, dan is je ophouding kleiner, is hij minder opgesloten, maar hij komt wel terug in tempo.

dit vind ik wel een goed advies...zo kun je je ophouding beperken en hoef je ook niet te trekken..dus voor beiden beter!

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 16:29

Ik zou wel oppassen met afstappen om het op te lossen. Naar mijn mening heb je veel meer controle op het paard. Kan niet in je situatie kijken, maar je hebt kans dat als je eraf gaat en voor hem gaat staan en eventueel draaien enzo, dat hij niet rustig wordt en hij je, voor je het weet, omver loopt en zonder jou naar stal gaat. Is niet in alle omgevingen wel zo veilig.......

hamadryada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 18:05

hij begint al heen en weer te zwaaien met zn kop als hij nog maar voelt dat ik mn handen sluit (halve ophouding). ik denk dat ik op die manier slecht bezig ben, want ik hou m'n benen er dan zelfs af omdat hij ontploft als ik mn been aanleg (en ik rijd zonder sporen!)
((over de uitklapbeugel: die heeft een rechthoekig stuk fijn metaal dat je naar onder kan klappen. het komt dan zo'n 15 cm lager dan anders. als je erop zit kan je het weer tegen het frame van je beugel klikken. het is bijna onzichtbaar en heel handig.))