angst om te rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

angst om te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 21:07

ja, hier ben ik weer
in een van men vorige topics vertelde ik over hte paard waar ik altijd mee rijd dat ze niet fijn meer liep
Nu staat ze helaas mank, en gaat ze terug naar de eigenaars Huilen
Maargoed, deze merrie is een echt braaf paard, ze zet geen stap opzij, maar is niet makkelijk om "goed te rijden"
helaas heb ik 2 jaar geleden een val gemaakt van een groot paard, waardoor ik zeer bang geworden ben
ik heb ene jaar gereden op een pony, en nu sinds een jaartje op deze merrie
probleem is, ik durf op geen andere paarden
doordat ze mank staat moest ik vorige week op een grote ruin,
maar die is ook zeer braaf, en na wat gewenning had ik er niet veel problemen mee
gister reed ik op een wat jongere merrie
die is over het algemeen wel braaf, maar ze zou durven schrikken
dus ik heb er maar een elastiek aangehangen (wordt meestal daarmee gereden, mar kan ook zonder, maar ik durfde nog niet)
nu in die 2 lessen ben ik veel verbeterd vind ik
vrijdag rijd ik normaal een prive, en dan ga ik een ander paardje uitproberen
maar ik kan er niks aan doen, ik denk heel de tijd aan het feit dat ze zou durven schrikken, dat er geen stuur meer zal opzitten, dat ze bokt, dat ik er ga afvallen
en das echt niet geestig om te rijden hoor...

[edit ellende: op verzoek ts smiley uit titel verwijderd]

Lindaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 21:43

nee het is niet fijn als je je zo voelt op een paard/pony,
probeer eens te denken en als ik eraf val wat dan? er gebeurt me neit maarzo wat?!..
Ja ik kan me niet zo goed inleven. ik ben zelf helemaal niet bang ben vorig jaar ook hard gevallen moest na het ziekenhuis etc, ma ik ben vaker hard gevallen me rug gkneusd en andere dingen.
De 1 vind iets sneller eng als de ander en het kan natuurlijk geen kwaad voorzichtig zijn exstra maar het lijkt me niet handig..
succes ermee met de goede oplossing of eht er overheen komen!
groetjes

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 21:48

Als je valt, val je op de grond en is er vast wel iemand die je opraapt hoor Knipoog

Overwin je angsten, probeer zonder elastiek te rijden en op zoveel mogelijk verschillende paarden. Vraag aan de manege of je op rustige paarden mag, zodat jouw vertrouwen kan herstellen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 23:01

dat is het net,alle paarden zijn in principe rustig
uiteraard is de een wat moeilijker te rijden dan de ander
maar op alle paarden kun je zo een beginner zetten en die zal wel netjes kunnen stappen en draven
een paar zijn echt moeilijk voor de galop
de andere moet je wat doordouen maar lukt het wel
Maar mijn ding is meer, de oudjes hebben geen zin meer om te schrikken
daar ben ik dus ook niet bang van
maar vooral in de winter durven ze eens beginnen te racen, en bijna alle paarden doen mee, behalve de 2 oudjes (waar ik zonder problemen opga)
Maar gewoon het gedacht al dat ik op een ander paard zit en dat die mee zouden kunnen gaan
mijn houding is niet al te best, ik val wat voorover
dus als ze een pas verkeerd doen krimp ik in elkaar, en dan is er niet veel meer nodig om me in de grond te krijgen Haha!

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 10:16

ik spreek mezelf altijd moed in Tong uitsteken
ik zeg dan tegen mezelf wat ik doe het wel en het zal wel goed gaan, en anders val ik maar kom toch wel weer zacht terecht in de bak.

En ( ik weet dat het gemakelijk praten is) je moet eigenlijk proberen je angst niet aan het paard te laten merken, die voelen dat je bang bent en worden dan zelf ook nerveus.

Gewoon even diep in ademen ( Haha! sorry mijn peptalk) en er voor gaan. En gewoon wat je niet durft stapje voor stapje met iemand erbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 11:11

Beste Dutske,
Paardrijden is een hobby, en die zijn bedoeld om leuk te zijn. Dus als jij je wel prettig voelt op de wat oudere paarden, maar onveilig op de jongere dieren, dan ligt het antwoord toch eigenlijk voor de hand?
Ga maar gerust naar je lesgever toe om uit te leggen wat er aan de hand is. Als je een goede instructeur hebt, begrijpt hij/zij dat echt wel en zul je steun vinden. Angst overwinnen is niet iets dat je in je koppie doet, want verstandelijk geredeneert weet jij best dat die ene keer dat je een smak maakte een uitzondering was. Dat je doorgaans best wel een zijsprongetje uitzit en echt niet zomaar valt. Maar in je hart voelt het anders. En dat verandert alleen maar door weer heel veel positieve ervaringen tegenover die negatieve te plaatsen.

Dus laat je niet gekmaken door verhalen van anderen (ook of misschien wel vooral hier op Bokt) die op de meest wilde en fantastische paarden rijden. Ten eerste liegt de meerderheid dat ' ie barst, en ten tweede; als jij je daar niet lekker bij voelt, doe jij het toch lekker niet? Niks mis mee!

Rij deze winter lekker op de oudere dieren, en GENIET!

Veel rijplezier gewenst!

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 11:51

ja, kan ook. Mischien is dit nog wel het beste antwoord.

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 13:29

Ik herken het probleem maar al te goed. Ben ook geen held en heb een heel groot (1.80) maar zeer braaf paard waar ik ook al een keer vanaf gevallen ben. Lag aan mezelf en beslist niet aan hem. Ik rijd nog maar kort en aan mijn houding kan/moet nog veel verbeteren.
Toch geef ik niet op, heb meteen privelessen besproken met de nadruk op mijn zit. Jammer genoeg heeft Elan op het ogenblik een behoorlijke hoefzweer en is ook nog de buitenbak bevroren, maar zodra het kan qua weer ga ik toch op een braaf manegepaard privelessen nemen.
Probeer de moed en vooral de lol erin te houden en inderdaad een braaf paard te rijden. Doe geen dingen waar je nog niet aan toe bent.
Forceer niks (deed ik dus wel en boem). Verheug je op alles wat goed gaat en prijs jezelf dan de hemel in.
Veel rijplezier gewenst !

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 14:15

Ik ken het probleem heel goed! Een paar jaar geleden heb ik een ongeluk gehad en ik mocht toen niet direct terug op het paard in kwestie stappen omdat ze dachten dat mijn nek gebroken was Scheve mond . En ik heb nog heel lang schrik gehad, zelfs in die mate dat ik praktisch niet meer durfde draven zodat iedereen dacht dat ik een beginnelingetje was... Maar na een hele tijd schrik kroop ik op een moeilijk paard en dat mocht bokken en steigeren zoveel hij wou, ik viel niet... En dat heeft mijn vertrouwen teruggegeven, nu rijd ik weer een stuk beter, nog niet helemaal zoals tevoren, maar het gaat alweer heel wat beter! Ik heb dus gewoon ingezien dat ik echt wel blijf zitten, misschien moet je gewoon op de moeilijke paarden kruipen en de uitdaging aangaan...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 16:43

bedankt Lachen
op de oudere paarden rijden lukt praktisch niet meer
hedera (mijn vast paard, waar dak echt goed mee kan rijden) gaat weg, ze is al een jaar of 20, en de laatste tijd mankt ze regelmatig,
ze staat nu al meer dan 2 weken mank
dus ze moet helaas weg Huilen
en het andere oudje is al bezet Haha!
een goeie vriendin van mij rijdt altijd met hem
en het is niet omdat ik bang ben dat ik haar paard moet afpakken he Haha!
ik weet het, het zit echt tussen mijn oren hoor, mijn instructeur helpt me hier trouwens geweldig bij Lovers
maar ik weet ook wel als die schrikt dat ik wel zal blijven zitten(meestal)
maar gewoon het ding hij schrikt, en ik kan er niks aan doen,
hij loopt waar dat hij wil, kan me er zo afgooien,en ongelukken veroorzaken
wat wel raar is, het paard waar dat ik zondag meereed is een redelijk complex paard, de ene keer doet ze alles, de keer erna is het een echte draak Haha!
ik denk ook dat ze voelde dat ik niet op mijn gemak zat
in het begin was ze heel braaf, liep "voorzichtig", en naarmate dak minder bang werd kwam zij wat brutaler
ook om te galoperen sprong ze heel voorzichtig aan, terwijl ze anders soms een raket is Clown
dat vond ik wel heel lief van haar
of dat het haar bedoeling was, ik weet het niet, maar ik denk van wel

Bedankt voor de peptalks Lachen

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 16:53

Eigenlijk is alles al wel gezegd Haha! Maar in ieder geval veel succes met rijden!
Ik weet niet wat je precies wil berijken maar als je echt over je angst heen wil moet je misschien proberen toch vaker af te wisselen van paard. Dus nu niet elke les op dezelfde brave pony gaan maar ook eens een keer een andere pakken (ook een rustige misschien)_. Het hoeft natuurljk niet he Lachen Als je gewoon echt voor je plezier op die ene pony rijd is dat toch mooi zo!

Veel succes en plezier met rijden he Haha!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 17:08

momenteel kan ik niet anders dan af te wisselen
met dat hedera nu niet meer kan lopen moet ik kijken welk paard erover is en daar dan op kruipen he Haha!
totdat ik misschien weer men smaak heb gevonden...

CrOsSgIrL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 18:36

ik weet wat je voelt..ik heb ook een tijd in zon periode gezeten, maar niet omdat ik gevallen was maar gewoon omdat ik een mietje was op dat moment... ik ben er alleen doorheen gekomen door door te zetten en dan -tja hoe zeg je dat- groei je eroverheen zegmaar...
nu rij ik zelfs M crossen met me pony dus het komt heus goed hoor