Training opbouwen hoe?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

falabellatje

Training opbouwen hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 20:01

Dag bokkers

Mijn paardje gaat dagelijks naar buiten de hele dag. Ik wil hem graag wat meer in training hebben.

De grote vraag is: Hoe bouw ik dit het beste op, zonder blesures, of andere narigheid.

Ik wil het lekker rustig aandoen. Zelf dacht ik aan veel te longeren, en als ik dan eindelijk wil gaan rijden hoelang mag je dan maximaal rijden.

Als jullie een goed trainingschema hebben hoor ik dit graag.

Alvast bedankt OK dan!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 20:17

Hoe oud is het paard? Is hij beleerd of gaat het om een ongereden paard?
In elk geval is stappen nog altijd de beste methode om een paard fit te krijgen en dan wel ineen goed werktempo en met de teugels op maat, geen gewandel. Elke dag een half uur, opbouwend tot uur of langer (als je rondje toevallig langer is). Dan eens korte drafstukjes erin en dan eens een kort galop stuk. Steeds terugkomen tot stap en stappen tot het paard op adem is en dan weer een stuk draf of galop. Dat heet intervaltraining en daar raakt een paard het beste van in conditie, zonder dat het snel mis kan gaan.

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 21:50

Begin idd met 2 a 3 keer in de week longeren, dan een keer er opzitten zo'n 20 minuutjes en dat 3 keer in de week en steeds iets langer

Niemandweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 22:03

Ik moest zelf na deze zomer de conditie van mn paardje ook opbouwen en heb dat als volgt gedaan ( dit heb ik iedere dag gedaan)
1e week 15 min stappen ( onder t zadel)
2e week 15 min stappen ( onder t zadel) en 5 min draf aan de longe
3e week 20 min stappen ( onder t zadel) en 10 min draf, en paar minuutjes galop.
4e week 25 min stappen, 15 draf, 7 galop...

En zo steeds per week wat opbouwen.

Bij mij werkte dit prima

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 10:21

in het begin veel stappen maar niet te lang. Daarna rustig opbouwen met draf enz. Longeren is prima , eerst is tien minuten wel voldoende zonder galop. Zo doen wij het ook meestal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 11:15

Zonder meer informatie over zowel het paard als jezelf is hier geen zinnig antwoord op te geven.
Wat voor paard is het, in wat voor conditie, hoe oud, wat is er hiervoor mee gedaan, waarom staat het nu niet in training, wat voor accommodatie heb je tot je beschikking, wat is je trainingsdoel, hoe lang heb je de tijd om dat te bereiken, wat zijn de risico's (je zegt vast niet voor niets zo expliciet dat je 'm blessurevrij wilt houden), wat is je eigen ervaring/conditie/lengte/gewicht etc.

Zonder deze info is het totaal nutteloos om trainingsadvies te geven, want dan hebben we geen flauw idee waar het om draait.

Solitair

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 16:36

veel stappen..maar niet aan de teugel want daar kunnen ze in telgang van gaan lopen. met hem/haar wandelen is ook nuttig. (dan bouw je ook een band op met je pony). ga elke dag 15/20 minuten rijden. als je pony heel erg moe is. stop dr dan ook gelijk mee. zodat je hem niet overbelast. m'n eigenpony heeft een topconditie en had haar 2 maanden niet gereden wegens blessure. en ben na de blessure met haar op kamp gegaan van knhs. (2x per dag rijden) dat heb ik dus een half uur gedaan per les. en op het eind gewoon 2 uur. dus je moet het ook een beetje aan je paard aanpassen.