pittig paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

talented

pittig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 17:41

Ik rij een fokmerrie die op wedstrijden altijd erg pittig is. Normaal gesproken wordt het wel minder naar verloop van tijd bij een paard, maar dit paard blijft heet. Je kan er met je been ook echt niet aankomen anders ontploft ze. Die nek gaat er dan "op"en er valt niet meer aan te rijden. Thuis doet ze dit niet en loopt ze wel gewoon. Het is ook niet zo dat ze nog geen ervaring heeft want ze heeft eerder, met een andere ruiter, Z gesprongen. Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 18:16

Laat in een vreemde omgevening je teugels eerst gewoon losjes en laat je paard alles bekijken. Daarna kun je haar oppakken en verder rijden. Zo heeft ze eerst de tijd gehad om alles te bekijken.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 18:22

Misschien fokt ze zich zo erg op als er andere paarden bij zijn die ze niet kent. Misschien moet je wat vaker gaan trainen met andere paarden erbij.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 18:44

En denk erom dat jij misschien nerveus bent en daardoor je paard laat denken dat er iets vreselijks engs moet zijn... Dus leiding nemen, je paard geruststellen, lekker kwekken.

Danielle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 18:51

En probeer misschien om vaker van huis weg te gaan en ergens anders te rijden. Dan went hij er misschien wat meer aan

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 19:01

amai MissSissa eindelijk gesnapt wat VRIENDELIJK zijn is?
wss is ze gewoon opgefokt gaat wel weg me het vaak te doen

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 19:10

amai MissSissa eindelijk gesnapt wat VRIENDELIJK zijn is?
wss is ze gewoon opgefokt gaat wel weg me het vaak te doen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 19:21

MissSisa heeft het al een tijdje door. Dat moeten we toejuigen en niet zo raar op reageren.

talented

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 19:42

Ik ga vrijwel elk weekend op concours en les ook 1 keer per week ergens anders, dus ze komt wel vaak van de dam af. Het ander paard wat ik uitbreng is ook wel fris, maar die wordt rustig naarmate ik aan het rijden ben. Maar dit paard blijft zich heet voordoen, dat is het probleem...

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 20:57

Ik denk dat ik me aansluit bij wat de meesten al zeggen, eerst het paard geruststellen, sowieso laten merken dat jij te vertrouwen bent en dat er niks engs is aan haar omgeving, opsluiten door teugels aan te nemen maakt meestal alleen maar dat jij hele grote spierballen krijgt en het paard een harde mond. ik laat het paard altijd een flink stuk hard maar gecontroleerd draven, ze raken dan vanzelf ontspannender, maar blijven waarschijnlijk wel pittig. En ja, misschien voer veranderen, iets enegriearmer voeren misschien...

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 23:15

talented schreef:
Je kan er met je been ook echt niet aankomen anders ontploft ze.

probeer juist wel met je been er aan te blijven. Als je je been er af haalt als ze heet wordt, ontploft ze steeds weer als je dan wat druk met je kuit maakt. Bovendien moet je je paard goed opsluiten om hem bij je te kunnen houden, en dat kan alleen met je been eraan. Dus niet schoppen, maar doseren met je kuit, net zo veel drijven als je aan de voorkant kunt begrenzen.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 23:24

Heb je geprobeerd om eerst even te longeren op vreemd terein zodat ze eben kan uitrazen? Vaak als de eerste energie eruit is dan gaat het wel beter, maar sommige paarden kunnern er ook juist veel heter van wonden dus even proberen.
Het is wel heel vaak de ruiter die de spanning over brengt op het paard. het ene paard is daat veel geveoliger voor dan het andere. Sommige blijven heel cool bij een erveuze ruiter en andere gaan bij een beete spanning al door het lint.
Ik zou ook wel mijn been eraan blijven houden en proberen te rijden en dingen het zelfde te doen als thuis.
Succes.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 23:26

Klinkt bekend. Het paard van mijn zus is ook zo.
Probeer eens Easy Goiing. Dat zijn kruiden die je kunt bestellen bij de paardendrogist. Ze zijn geheel legaal en het paard van mijn zus had er echt baat bij.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 23:29

En blij zijn, want zo´n heet paard toont zich harstikke mooi in de ring! Wees trots! En inderdaad wel druk houden met je been.

talented

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 09:41

Bedankt voor de reacties. Het ligt, qua gespannenheid, niet aan mij. Ik ben op wedstrijd even relaxed als dat ik thuis ben. Het probleem is vaak dat wanneer ze heet wordt ze haar passen niet meer afmaakt en dat ziet een jury niet graag Lachen

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 15:29

talented schreef:
dat wanneer ze heet wordt ze haar passen niet meer afmaakt

des te meer reden om je been er aan te houden!

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 16:29

Idd je been eraan houden en rijden. En je kunt enventueel t rantsoen wat aanpassen..

En stel dr eens wat dieper in, dan kan ze zich ook niet zo sterk maken.

Lindaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 16:38

Ik heb precies hetzelfde met mijn pony,
ze wordt ook echt niet rustig op de wedstrijden blijft heel erg heet (met spring wedstrijden) mijn pony heeft dit al tijd gehad, en ik ben zeker niet zenuwachtig op de wedstrijden, daar kan het mee te maken hebben maar het hoeft dus niet.
Succes er mee..het is soms erg vervelend

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 19:31

bij mijn paard is het zo (net een diessel) die is in het begin een stuk rustiger, hoe langer ik rij, hoe heter ze wordt, en ook als je de sleutel er uit haalt gaat de motor niet af..... vaak helpt het ook wel om niet zo lang los te rijden dus.... en ik rijd er nu op wedstrijden met een mexicaanse neusriem..... dan kan ik dr ff wat beter bij me houden!! succes

talented

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 22:58

Dieper instellen is niet zo verstandig aangezien ze nogal flink kan "exploderen"en als ik haar dan extra over de rug rij zijn die sprongen echt niet meer uit te zitten. Een mexicaanse neusriem vind ik persoonlijk geen goed alternatief aangezien ik het meer op wil lossen met mijn zit in tegen stelling tot mijn handen.

Ik zit erover te denken om haar "rustgevend"voer te geven, zodat ze minder heet zal zijn. Nu nog even goed uitzoeken welk voer het beste is Lachen

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 23:06

moet je even op de website van de paardedrogist kijken daar staat precies bij de produchten of je er wedstrijden mee mag rijden of niet.

Met je zit op lossen lijkt mij ook het beste en toch blijven proberen dat been eraan te houden en te gaan rijden. Juist als ze ontploft nar voren po lossen en eraan rijden. Da's mekkelijker gezegd dan gedaan dat wel.

TisUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 23:29

In ieder geval zorgen dat jij "de leiding" houdt, jij bent baas, niet zij, veel (op jouw tempo!) draven met je been er aan. Ik heb zelf ook zo'n paard gehad, en hoe meer ik rekening hield met zijn druktemakerij hoe meer ik er mijn handen aan vol had, consequent zijn was eigenlijk het enige wat goed hielp (gaf dan de eerste paar rondjes wel eens wat bokkesprongen, maar dan was het wel het snelste over).
Pavo Nerve Control wil wel redelijk helpen bij zulke "heetzeikers", als je dat vanaf een dag of 2 vantevoren tot en met de dag van de wedstrijd door het voer doet hoef je het niet constant te geven, want het is niet echt goedkoop, en als het thuis niet nodig is is dat zonde van je geld.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 21:09

ik had hetzelfde probleem...
veel oefenen en dan (als het goed is) kom je er vanzelf achter hoe je het in je voordeel kan zetten.
misschien je instructeur mee op wedstrijd?
ik weet nu hoe ik er mee om moet gaan. (het is 'n gevoel,moeilijk uit te leggen dus)

succes OK dan!