pony bokt bij hulpen..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xSuusx

pony bokt bij hulpen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 13:34

Hallo,

Mijn pony bokt op de galop hulp..
ze heeft het altijd wel eens gedaan maar laaste tijd word het erger..
Zodra ze in draf moet,doet ze het niet op de hulpen..
Maar als ik door ga zitten wat ze niet leuk vind en ik geef rustig de galophulp gaat ze bokken Scheve mond
ze mankeert niks aan der rug zadel ligt goed..
Maar als ik ook rij als maar die oren plat in der nek..
dit doet ze al sinds ik der heb Scheve mond
1 voordeel ik word niet gestoort met rijden in de bak iedereen vind der gevaarlijk nietmand wil der bij rijden Haha!
wie weet wat dit is?

gr

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 13:43

Er staat in dat ze geen last heeft van haar rug en het zadel past goed. Heb je dat laten controleren door de da of iemand anders?( niet kwaad bedoelt)

Of mischien zit je haar tegen. Teugels te strak of ...... Verward
En heb je ook les?? zo ja mischien kunnen jullie er dan samen uitkomen. zo nee zou ik het toch maar eens gaan doen.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 13:51

Les nemen of toch de DA laten komen. Want dit is gewoon protest voor iets watje pony niet leuk vind. Je pony loopt met de oren naar achteren, de hele tijd. Dat is niet gezond............

xSuusx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 14:28

Hooi,
ze in gecrontroleert door de Da ook omdat het al langere tijden zijn.
Ik krijg ook les en doet ze het ook..
teugels te strak doe ik niet dan gaat ze steigeren..
zze loopt ook weer niet de heletijd met oren naar achter maar vooral met aandrijven..
Niemand kan een oorzaak vinden..
dus misschien heeft 1 van de bokkers het wel meegemaakt..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 14:38

HOE geef je de galophulp?

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 14:39

Suus14 schreef:
Ik krijg ook les en doet ze het ook..

Enh wat zegt die???

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 14:40

even omdat een dit een typische reactie kan zijn op bv buitenbeen te ver naar achteren, hakken erin zetten, geen zithulp gebruiken, te ver achterover gaan hangen of juist voorover kiepen etc. Dus belangrijk om te weten hoe je zit en hoe je de hulp geeft leg eens uit welke hulpen je geeft. Als ze haar oren altijd naar achteren legt als je drijft, drijf je waarschijnlijk niet op een goede manier,bv met je hakken, ipv van bovenbinnenkant van je kuit. Je pony vertelt je wat.

xSuusx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 15:13

hoi,
de lesgeefster zegt dat het puur is tegenstribbelen maar die kan niks ontdekken..
de galop hulp hoe ik hem geef,
nou doorzitten binnenbeen op de singel en buitenbeen achter de singel..
maar daar is ze het niet mee eens..
en me houding en zit is goed..

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 15:25

Suus14 schreef:
hoi,
de lesgeefster zegt dat het puur is tegenstribbelen maar die kan niks ontdekken..

Gaat ze er zelf dan niet op??? Mijn instructies zouden er zo opgaam om te voelen wat er aan de hand is, en wat op te lossen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 15:34

Je galophulp is onvolledig. Je moet stelling vragen met je binnenhand en een halve ophouding maken met je buitenhand, kruis aantrekken (weet je wat dat is) en je buitenbeen dus niet te ver naar achteren brengen. Maar gaat ze wel in galop op je hulp, al of niet met bok?
Op zich is het opmerkelijk dat ze al op doorzitten protesteert, misschien beweeg je niet soepel mee? Heb je een foto?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 15:42

Het lijkt me op niets anders dan pijn.
Je pony loopt niet voor niets met de oren in haar nek, ik zou haar eens goed laten nakijken door een DA. Je mag nog blij wezen dat ze nog met je wilt ronddraven!!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 15:44

ik lees net in je profiel : "zodra ik een klein schopje gaf om te gaan stappen gaf ze een bok" Been hulpen zijn dus geen schopjes. ik had al zo´n vermoeden. Aandrukken met je bovenbinnenkant van je kuiten. als je pony daar niet op reageert, nog eens, wat harder. Nog geen reactie herhaling plus tik achter je kuit. Je pony moet eerst op het been gaan. ik snap dat je niet het gemiddelde dier hebt, maar eentje die om een of andere reden nogal in verzet komt. Ik vind het knap dat je erop wilt blijven rijden. Ik denk wel dat je goede begeleiding nodig hebt. enfin, wat je ook kunt proberen is je pony eraan te wennen op de stem aan te galopperen (aan de longe).

xSuusx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 18:42

Hoi,
In me profiel was toen ik der net had..
nee mijn lesgeefster gaat er zelf niet op ze zegt ik ben te groot voor der..
veder is ze wel heel braaf.en buiten crost ze nog volledig..dus daar ligt het niet aan..
echt puur de hulp..
en ik plaats me been niet te ver naar achteren anders had me leefgeefster dat wel gezegt;-)

gr

xSuusx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 18:55

ps
hier de fotos
1 draf en 1 galop..
ik zelf zit erop in de galop..
alleen foto is verkeerde moment gemaakt..sorry Haha!

Afbeelding

Afbeelding
bij deze foto struikelde ze dus daar keek ik naar..arme pony Ach gut

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 19:05

Hm, sorry, ik moet even wat van je houding zeggen, maar dat is als hulp bedoeld, niet als kritiek. Er is geen verbinding met de mond. Je hoeft de teugels niet strak te nemen, maar er moet wel enige verbinding zijn. Je armen zijn gestrekt, en kunnen zo onmogelijk meeveren met bewegingen, je draait je tenen naar buiten, omdat je waarschijnlijk met je hakken drijft. ik zeg niet zo snel dat je aan de teugels moet zitten, meestal juist niet, maar ik denk dat je wel verbinding moet leggen. Verder dus drijven met de bovenbinnenkant van je kuit en je zit. Veel figuren rijden, veel overgangen maken en de galop pas later weer eens oppakken, ik denk dat jullie daar nog niet aan toe zijn, voordat de verbinding er is. Je pony kijkt inderdaad erg zuur, maar eigenlijk ongelukkig. Ze probeert echt wat te zeggen... op de ene foto draait ze het oog naar jou. Ze lijkt je wel niet helemaal te vertrouwen. Kun je wat over de achtergrond van de pony vertellen, want het lijkt me dat er mee geknoeid is ofzo. Mooi dier, trouwens!!!!
op de galopfoto zijn je armen wat beter, maar je handen weer plat en kun je ook weer niet goed meeveren... goed om denken, hoor!
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 19-12-04 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 19:08

ik las ook dat ze steigert als je de teugels strak neemt? Maar kan ze dan helemaal geen druk verdragen? Dan is er wel wat mis...
Je kunt proberen met een halster onder het hoofdstel te rijden met teugels daaraan. Dan rijdt je dus met dubbele teugels en kun je de druk verdelen over neus en mond...probeer dat ook eens.

xSuusx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 19:22

Hoi,
de galop foto waar je het inderdaad over had,is inderdaad afgrijzelijk..
dat komt ook omdat me pony daar struikelde dus ik keek naar beneden en werd mee geduwd in het zadel..snap je? Knipoog
Me houding is veel en veel beter..me tenen naar binnen etc.
ik ga als het goed is morgen of overmorgen fotos maken van het rijden nu..
als ik me teugels te strak houd dan gaat ze inderdaad flippen en klieren dus ik rij eigelijk altijd bijna met wat langeren teugels.
om met exstra teugels te rijden heeft geen zin..ik kan daar zelf ook niet goed mee overweg en ik wil eigelijk gezegt me pony niet verkloten..
Over de achtergrond van me pony weet ik eigelijk bar weinig.
Ik heb wel eens een topic op bokt.nl geopent van der brandmerk,en ofzo komt ze uit het wild.
Ik weet wel toen ik der kreeg dat ze zwaar verwaarloods was van de handelaar Ben zorgen.
die heeft ook der papieren etc..maar kan hem ook niet vinden,maar dat doet er niet toe..
toen madamke opgeknapt was van der verwaarlozing,begonnen we met rustig aan stappen zo 3 jaar geleden..
Maar hellaas was het bokken steigeren eigelijk weer het zelfde probleem als vroeger toen ik der net had..
Het is nu eigelijk 1 1/2 goed gegaan en nu word het weer slecht.
Ik merk ook dat ze iets mist..Maar haar veulen is nu toch al dik 2 weken weg,en daar keek ze de eerste dag al niet meer naar om..
Ook heb ik het idee dat ze haar oude stalletje mist in Leiden,maar ondanks dat werd ze daar geslagen..dus om die redenen verhuisd.
dat verhuizen is trouwens al een jaar geleden..
Veder is ze ook echt super eigenwijs paard wat nooit wil luisteren behalve als ze zin heeft.
uhh veder ja..moet ik nog achterkome...

gr

Lady_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 19:40

raar

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 19:43

Als je niet met dubbele teugels om kan gaan (trouwens met teugels aan het halster kun je niks verkloten, wees daar maar niet nbang voor) kun je ook de gewone teugels aan de bitring en de zijring van het halster samen vastmaken. Als het tever uit elkaar ligt, kun je een verbinding maken van met deltariempjes die je voor een pelham gebruikt en daar je teugels aan vast maken. Heb je wel eens aan alleeen een halster gereden? Als ze zo beledigd is in de mond, kun je dat eens proberen en misschien over gaan op een bitloos hoofdstel. Of een mylerbit. want verbinding moet er echt komen, hoor.
Ze heeft nogal wat meegemaakt. Je zou aan haar vertrouwen kunnen werken door met haar te wandelen, tijd met haar door te brengen als ze los in de bak loopt, etc. Ik hoop echt dat het goed komt en dat er wat meer mensen reageren. Het is niet eerlijk om haar als eigenwijs te bestempelen. Ik zie een heel onzeker paardje dat nogal wat heeft meegemaakt.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 10:05

Lusitana schreef:
Als je niet met dubbele teugels om kan gaan (trouwens met teugels aan het halster kun je niks verkloten, wees daar maar niet nbang voor) kun je ook de gewone teugels aan de bitring en de zijring van het halster samen vastmaken. Als het tever uit elkaar ligt, kun je een verbinding maken van met deltariempjes die je voor een pelham gebruikt en daar je teugels aan vast maken. Heb je wel eens aan alleeen een halster gereden? Als ze zo beledigd is in de mond, kun je dat eens proberen en misschien over gaan op een bitloos hoofdstel. Of een mylerbit. want verbinding moet er echt komen, hoor.
Ze heeft nogal wat meegemaakt. Je zou aan haar vertrouwen kunnen werken door met haar te wandelen, tijd met haar door te brengen als ze los in de bak loopt, etc. Ik hoop echt dat het goed komt en dat er wat meer mensen reageren. Het is niet eerlijk om haar als eigenwijs te bestempelen. Ik zie een heel onzeker paardje dat nogal wat heeft meegemaakt.

OK dan!

En als ik zo alles lees, bokt jou paard naar je been.. En is er waarschijnlijk ooit iets gebeurrt waardoor ze dit doet.. Met veel geduld zal je ver komen, dat weet ik zeker!!!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 10:47

Ik kijk nog eens naar de foto´s, ik vind wel dat je een goede zit hebt, en dan bedoel ik dan echt het deel wat in het zadel zit. Ik ben benieuwd naar nieuwere foto´s met de hakken dus niet naar binnen gedraaid en de armen en handen in goede positie en verbinding. En borst vooruit, kin recht vooruit en een glimlach. Wees trots op je paardjes, het is een schitterend dier!

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 15:11

Hey!

Mooie pony hoor!!

En vriendin van mij vroeger, had een paard en dat paard deed hetzelfde als jouw pony.
Het bleek dat ze haar baarmoeder onstoken had.

Misschien dat de dierenarts toch iets beter naar je pony moet kijken.

En wat je instructrice betreft, die kan toch best op jouw pony rijden om te voelen hoe het is?? Een paar minuten kan de pony dat best volhouden hoor?
Of durft ze er niet op?

Ik wens je veel succes met je pony!

Groetjes Juliette

xSuusx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 21:21

hOI,
ze heeft het 3 jaar geleden ook al gedaan..
En ze was wel bevallen van een veulen aar lijkt me sterk.
Die fotos zijn ook l van een tijdje terug..
Ben vandaag niet geweest..
maar buiten doet ze niks echt puur in de bak..
En ik vraag toch echt niet veel van der allen draf verruimen en handgalop..
en dan stappen en figuren rijden,ook vraag ik der wel eens wat te zaken met der hoofd wat ze ook niet doet..Maar dat komt wel..
Ik rij ook met sporen maar daar rij ik al een 1 1/2jaar mee..
Mijn benen liggen erg stil in het zadel dus met sporen te maken hebben kan het niet..als ik zonder rij dan bokt ze noh meer..
Hop dat ze morgen in een beter bui is..
woensdag worden waarschijndelijk fotos gemaakt.
Veel groetjes..

CrOsSgIrL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 17:30

ik denk toch echt dat die wat aan zijn rug heeft en dat het gewoon pijn doet..het kan ook dat die gewoon ondeugend is, hij kan het een keer gedaan hebben en dat jij het toen toegelaten hebt..en dat die het nu gewoon doorheeft en het steeds blijft doen

xSuusx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 20:13

Hoi,
Ik laat haar niet bokken en niet steigeren..
ze heeft het zelf vandaag ook aan de longeerlijn gedaan..
Ik wil haar het liefst even een weekje overdag het land in hebben en avonds de stal in en niks anders doen dan poetsen metsen en weer weg.
even met rust latwen maar hellaas gaat dat hier niet..
Ze is helemaal na gekeken door de Da dus ze heeft echt niks..