artikel in de BIT over de slofteugel: AMEN!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne_18

artikel in de BIT over de slofteugel: AMEN!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 00:32

zo, en nu staat het zwart op wit in een vakblad dat het gebruik van een slofteugel bevorderend kan zijn voor de ontwikkeling van ruiter en paard (mits het ding juist gebruikt word)

AMEN

ZO EN DAT MOEST IK NOU EVEN KWIJT OK dan!
Laatst bijgewerkt door Suzanne_18 op 19-12-04 01:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 00:47

Ben wel benieuwd naar dat artikel. Staat het in de Bit die nu in de winkel ligt? Zou wel mooi zijn als bepaalde vooroordelen door een goed artikel een beetje weggenomen kunnen worden.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 00:51

Gaat dat niet op voor elke hulpteugel? Niet schadelijk mits juist gebruikt?

En dat dit juist het probleem is met het gebruik van de slofteugel en andere hulpteugels? Het niet juiste gebruiK?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 00:51

Misschien dat het makkelijk verkeerd te gebruiken is?

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 00:58

HOEZEEEEEEEEEEEEEE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Champagne en maandag ren ik naar de winkel!

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 00:59

Dat er íets in een vakblad staat betekend niet dat het ook juíst is. Er staat wel meer onzin in vakbladen.. Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 01:01

Apple schreef:
Gaat dat niet op voor elke hulpteugel? Niet schadelijk mits juist gebruikt?

En dat dit juist het probleem is met het gebruik van de slofteugel en andere hulpteugels? Het niet juiste gebruiK?

Mits juist gebruikt, zelfs waardevol!

En ik ben het met je eens dat een slofteugel makkelijker verkeerd te gebruiken is dan de meeste andere hulpteugels, juist omdat de ruiter/amazone zoveel invloed heeft op de werking ervan.

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 01:28

ja, dat is het geval met elke hulpteugel dat hij bij verkeerd gebruik schadelijk is. maar rond de slofteugel hangt altijd een taboe (ongeacht of je het ding goed gebruikt of niet) als je bv hier op bokt verteld dat je een slofteugel gebruikt, staat (bijna) iedereen op z´n achterste benen.

het is gewoon fijn dat er nu eindelijk eens iets positiefs over het ding gezegd word door een prof in een vakblad.

dus bij deze: je bent geen crimineel als je er een slof aan hangt (mits goed gebruik Schijnheilig )

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 01:29

Bij goed gebruik heb je dus eigenlijk geen slof nodig Haha!

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 01:37

schaapje: ik wil je vragen om even het volgende topic te lezen (misschien heb je het wel gevolgd een tijdje terug) : reuma, jonge pony en een slofteugel. staat ook onder rijtechnische problemen. (ik weet niet hoe ik er een link van moet maken Blond )

is een interessante discussie (vind ik zelf)

ik ben benieuwd of je je mening herziet. en zo niet dan is het je goed recht om er anders over te denken, dat dat even duidelijk is Knipoog

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 02:00

schaapjuh schreef:
Bij goed gebruik heb je dus eigenlijk geen slof nodig Haha!

Tsja...

Mijn merrie was een tijdje terug zo lastig dat het gewoon levensgevaarlijk werd. Niet op het werk, dat pakte ze super aan, maar zo ontzettend kijkerig!
Ik heb er toen een slof aangehangen, die zo strak zat dat-ie flapperde als ik draafde Haha! en dus eigenlijk helemaal nul komma nul nutteloos was.

Maar BRAAF dat ze was! Ik kon zomaar weer een rondje door de bak rijden zonder bij elk bordje zes keer omgedraaid te staan. Terwijl die slof echt nooit ook maar in de buurt van contact maken is geweest.

Een 'mentale slof' werkt dus goed, zowel voor mij als mijn paard Schijnheilig Knipoog

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 02:17

Suzanne_18 schreef:
het is gewoon fijn dat er nu eindelijk eens iets positiefs over het ding gezegd word door een prof in een vakblad.

Onder "profs" is het ook gewoon een normaal geaccepteerd hulpmiddel, behalve op Bokt Ra Ra hoe kan dat nou Ach gut

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 02:29

Ik heb net dat topic gelezen en snap heel goed dat je een slof gebruikt, alleen vind ik dat 't ook zonder slof zou moeten kunnen. Je geeft aan dat het je zonder slof pijn doet, hoeveel kracht gebruik je dan wel niet zonder slof Verward Is niet aanvallend bedoeld hoor Knipoog In plaats van teugels kun je je zit meer gebruiken om je paard op te sluiten, verzamelen, stoppen, wenden ed. Hier heb je in feite geen teugels voor nodig. Je kantelt je bekken meer of minder naar voren of juist naar achteren, afhankelijk van wat je wilt dat het paard doet.
Probeer zo min mogelijk met de teugels te doen en meer met je zit/gewichtshulpen te rijden vanuit je gevoel. In t begin zal t mss niet zo lukken, omdat je je bewust moet worden van je natuurlijke zit en hulpen. Geef t een kans.

Als je toch met slof wilt blijven rijden, dat snap ik dat best. Moet een ieder voor zich weten Maar zou 't zelf niet doen, ook niet als ik in jouw situatie zat.

Voor meer info pb je maar Knipoog

Canter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 02:50

Helemaal mee eens, een slof kan best een goede hulpteugel zijn.
Het probleem is alleen dat er niet veel hulpteugels zijn die ook zo funest voor een paard kunnen zijn als ze verkeerd gebruikt worden!
Ik gebruik mijn slof alleen in het voorjaar als ik weer voor het eerst naar buiten ga en mijn paard lichtelijk vergeten is wat ho ook al weer betekend. Knipoog
Hij hangt dan de hele weg los, maar mocht hij aan de kletter gaan dan heb ik in ieder geval een noodrem! Hij zal het op dat moment wel niet prettig vinden, maar heb al eerder bijna op een auto gelegen met hem en ik denk dat hij dat ook niet prettig vind.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 03:30

Citaat:
Je geeft aan dat het je zonder slof pijn doet, hoeveel kracht gebruik je dan wel niet zonder slof

Dit had ik mss wat anders moeten formuleren, mn excuses hiervoor.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 09:42

het klopt toch wel....

een slofteugel KAN een goed hulpmiddel zijn...
mits je iemand hebt die weet wat ie doet en waarom....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 10:50

En wat is er nieuw aan dit artikel?
Het kan idd geen kwaad als je het juist gebruikt, echter denken zoveel dat ze het juist gebruiken.
Maar als je dan kijkt, krommen je tenen toch helemaal en voel je de pijn van het paard zelf in je mond hals en rug wegtrekken.

Maar ja, ze gebruiken hem goed...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-12-04 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 10:50

ik vind een slof dus ook heel niet verkeert als je er mee kunt rijden.
gewoon als correctie. daar bedoel ik mee dat je dus controle hebt over je tweede teugel zodat hij kan inwerken waneer het nodig is. dus echt als correctie daarna is hij gewoon los.
dus ophouding en terug.

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 10:58

(ging even fout)ontspanning. als een slof heel de tijd in werking is dan gebruik je hem fout.
je moet de contole hebben om eerst te werken met je gewone teugel geen reactie kan slof even herineren. van hela opletten.
ook als noodrem op buitenrit vind ik hem een uitstekend hulpje.
vaste hulpteugels vind ik dus eng.
daar kunnen ze op gaan hangen en het zit vast........
dus als nood aan de man komt en je moet alles los gooien en dat kan niet?? heb eens een paard achterover zien gaan aan de longe omdat hij z'n eigen niet kon corrigeren omdat hij bijgezet was.
moet er niet aan denken om er mee te rijden

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 11:33

En wat staat er op Divoza.nl bij de slofteugel;
Citaat:
Slofteugel
Om uw paard naar beneden te dwingen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 12:13

Sjonniej schreef:
En wat staat er op Divoza.nl bij de slofteugel;

hahahaha!
Trouwens er is niet zoveel mis met het DING, behalve dat het toch een beperking opleverd, zo niet dan gebruik je hem niet, maar met het feit dat mensen ze gebruiken om oplossingen te zoeken voor problemen, terwijl die dingen beter opgelost kunnen worden met beter rijden en geduld. Als je goed genoeg kunt rijden om de slofteugel goed te gebruiken, kun je ook goe genoeg rijden om het zonder te doen...dat is de ironie in het verhaal. Het ding komt dus meestal in handen van die hem niet goed kunnen gebruiken...
en dat artikel, geschreven door iemand die ze verkoopt ofzo?

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 12:23

Ik vond het idd een goed artikel. Er staat weinig nieuws in, maar wellicht voor sommigen toch een reminder, dat ook een slof best zijn goede kanten heeft mits goed gebruikt.

RK heeft hierin helemaal gelijk als ze zegt dat de pest alleen is dat vrijwel iedereen die hem gebruikt denkt hem goed te gebruiken. Ikzelf ben er voorstander van om dat ding alleen te gebruiken onder begeleiding van GOEDE instructie.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 12:27

Lusitana; het artikel is geschreven door Fabian Brockötter in samenwerking met Albert Voorn.

Ik heb zelf het artikel nog niet gelezen, maar deze zin lijkt me heel duidelijk; "Één van de belangrijkste lessen voor ruiters is dat het dalen van het hoofd pas komt als het paard in balans loopt. Daarvoor moet je rijden, niet trekken."

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 12:43

Eh, albert Voorn is springruiter, die andere ken ik niet, kan iemand me vertellen wat-ie doet?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 12:51

Het is (denk ik) gewoon een schrijver van het Bit, die een interview met Albert Voorn heeft gehouden en daar een leuk verhaaltje van heeft gemaakt.