wie helpt mij?????

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

luckyentruus

wie helpt mij?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-04 22:05

Ik rij op een haflinger ruin van 3 jaar en ik krijg hem niet aan de teugel als ik ga halthouden komt hij op den duur wel en als ik dan aan stap blijft hij soms een paar passen naar beneden , maar komt dan weer omhoog. Ook als de instructrices erbij loopt en soms iets aan de teugel zit doet hij het zo. ik heb een vriendin die rijdt z2 dressuur en die krijgt hem ook bijna niet aan de teugel wie helpt mij????????????

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 22:10

Elastiek eraan of hem eerst gewoon met het hoofd omhoog laten lopen. Later kan dit beter worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 22:12

O dat is heel belangrijk, vooral bij een driejarige. Die moeten echt aan de teugel... Ik denk dat je gewoon heeeeeeel veel druk op het bit moet zetten. Desnoods 'spelen' met het bit zoals dat dan zo leuk genoemd wordt, maar ik noem het gewoon zagen. Mag best, geen probleem. Als het voorwaartse dan achterblijft, gewoon sporen aandoen en daar flink mee tjoppen.

Heb je ondertussen door dat je het levende bewijs bent dat stomme vragen dus TOCH bestaan?

1. "Aan de teugel" is een resultaat, geen doel
2. Bij een driejarige zijn er honderd andere dingen te noemen die belangrijk zijn. "Aan de teugel" is daar niet bij.

Ga alsjeblieft fatsoenlijke les nemen!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 22:19

@sonja: Ze vraagt normaal advies en geen boos iemand.

Ze heeft les dus zeik niet!!! Lees eerst voor dat je begint te gillen!!!

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 22:26

Ja, beetje minder reageren mag wel, ik zie geen nut ervan in omzo boos te reageren.

Misschien krijgt je vriendin hem niet aan de teugel als ze erop zit, maar wel als ze er langs staat.

Als je kijkt zie je vaak sneller het probleem als dat je erop zit!

succes!

Danielle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 22:26

Hoi Hoi!
Ik ben het wel eens met Sonja, alleen kan je het best anders brengen. Ik denk ook dat aan de teugel bij een driejarige niet het belangrijkste is. Hij is nog jong, dus lekker voorwaarts rijden. Vooral als je begint met rijden!! Lekker voorwaarts met teugels op normaal kontakt. Dan, als hij goed aan het been is, kan je hem proberen iets te vragen. Maar dit kan je alleen doen door rustig van te voren te begrenzen (vooral niet trekken!!!!) en lekker voorwaarts te rijden. Voel je waar je pony niet op na wilt geven, dan speel je daar voorzichtig, maar ook op zijn tijd ontspannen!!

Let er ook op bij een driejarige, dat je het niet overdrijft. Dus niet elke keer als je erop zit actief dressuren hè...

Ik denk ook dat aan de teugel niet nummer 1 mag zijn bij een driejarige. Maar bouw een beetje spiertjes op (veel overgangen rijden en goed voor je been) en rijdt hem nageeflijk (is niet persé aan de teugel) want dan komt hij vanzelf rond als je meer vraagt!

Veel succes

Danielle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 22:28

MissSisa schreef:
Elastiek eraan of hem eerst gewoon met het hoofd omhoog laten lopen. Later kan dit beter worden.

Sorry nog iets. Elastiek zou ik bij een driejarige zekers niet doen!! Bij zo'n jong dier heeft het helemaal geen zin om zijn spieren in de krul te trekken (zo noem ik het maar even)

Voorwaarts en nageeflijk rijden. Later komt dan de rest wel!!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 22:53

Een paard gaat aan de teugel als:het op een rechte lijn recht gaat en in een wending buigt enkalm, gehoorzaam en harmonisch, ongedwongen en met beheerste drang naar voren onder de ruiter gaat. De achterhand is meer of minder ondergebracht, de hals is meer of minder opwaarts gebogen, de nek is het hoogste punt van de hals, de oren staan even hoog en de neus is meer of minder voor de loodlijn, nooit erachter. de teugels zijn gelijkmatig gespannen, waarbij het paard het bit aan beide kanten evenveel aanneemt zonder knarsen of de mond overmatig te openen. Het paard gehoorzaamd onmiddelijk de kuit-en teugelhulpen, de bewegingen worden licht en verheven.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 22:54

Verder moet je RIJDEN en niet als hij stilstaat met de teugels bezig zijn.

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 23:01

en uhmzz.....volgens mij is het zelfs zoow dat een paardje vanzelf contact met de handen zoekt. ben zelf nu ook een merrie aan het rijden die net een paar keer onder het zadel is geweest..
met je rijden geoed voorwaarts blijven en veel figuren rijden zodat het paardje stelling neemt, dan komt dat ´aan de teugel´vanzelf......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 23:58

mizsz_g_en_a schreef:
en uhmzz.....volgens mij is het zelfs zoow dat een paardje vanzelf contact met de handen zoekt. ben zelf nu ook een merrie aan het rijden die net een paar keer onder het zadel is geweest..
met je rijden geoed voorwaarts blijven en veel figuren rijden zodat het paardje stelling neemt, dan komt dat ´aan de teugel´vanzelf......

Tja, zo zou het wel moeten inderdaad. Maar op de een of andere manier krijg ik zo'n beeld voor me van een stevige Haflinger die gewoon zijn kop erop zet en denkt: 'rot toch op met je krul' of 'hey, das handig zo'n hoofdsteun'.

Ik zou de oplossing in dit geval zoeken in heel veel les nemen van iemand met veel ervaring met jonge paarden. Aan de uitleg van TS te zien, lijkt het me namelijk echt niet te doen om op een forum uit te gaan leggen hoe ze haar Haflinger aan de teugel moet rijden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 07:59

[RT] FAQ: veel voorkomende rijtechnische problemen

En voor de rest, als het mijn pony zou zijn zou ik hem eerst lekker het evenwicht en balans laten vinden waar jongere ponies nog wel eens moeite mee hebben, voor de rest goed ondersteunen en overgangen rijden, maar Zeker geen elastiek eraan

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 11:32

Ik zou er geen hulpteugels aan hangen. JE schrijft dat de pony pas 3 is. Imo is het äan de teugel rijden" dan nog niet direct in zicht. Als jij de pony goed voor het been weet te rijden en daarbij rustig naar je hand toe kan rijden zal hij uiteindelijk vrijwel vanzelf aan de teugel komen. Om dat te bereiken kun je veel overgangen rijden om hem sterk en aan je been te maken. Voor de wendbaarheid kun je voltes en figuren rijden, maar geen korte wendingen. Onthoud dat met alles wat je doet je het rustig op moet bouwen.

Wat het is met een instructrice die er naast loopt is dat haaar druk op de teugel erg laag is, bijna vergelijkbaar met je handen heel laag brengen, dan zal ie ook die krul wel opzoeken, maar of het echt aan de teugel is... Imo dus niet.

Als laatste: verwacht geen wonderen. Geef hem de tijd..

roberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 11:50

ik ken deze pony omdat ik er zelf ook wel eens op rij ik help haar wel een s door haar les te geven naast haar instrutice en hij is wel goed in balans en snap ook wel wat er bedoeld wordt maar als ik er op rij en een tijdje goed voorwaards en nagevelijke vraag komt dat wel maar hoe vertel ik het haar dan door dat ze het zelf wel kan. ik heb er 1x wat touwtjes aan gedaan om te kijken of dat werk dat hielp wel maar ik vind hem te jong om dit te vaak te doen. hij is wel heel sterk en niet zo soepel. met de touwtjes gaat hij er wel door en als je het er dan af haald ook wel maar de volgende keer is het weer heel moeilijk. het klopt ook dat je hem niet naar beneden moet trekken maar rijden. maar hij moet wel als beetje aan de teugel nog niet constand maar als je het ze nu niet leerd is het later nog veel moeilijker!
( ps ik ben z2 dressuur (dus weet heus wel wat ik doe, en anders vraag ik me moeder is is zelf instrutrice)

Danielle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 17:47

roberlina schreef:
als ik er op rij en een tijdje goed voorwaards en nagevelijke vraag komt dat wel maar hoe vertel ik het haar dan door dat ze het zelf wel kan.

hij is wel heel sterk en niet zo soepel

Ik denk dat je zelf het antwoord al geeft. Goed voorwaarts rijden en nageeflijk vragen!! Ook zeg je zelf dat hij niet zo soepel is..... Train hem dus om soepel te worden, dan komt dat aan de teugel vanzelf.

Ik denk dat het probleem bij ruiter ligt, niet bij de pony. Trekt ze misschien te veel? Rijd ze hem niet goed genoeg voorwaarts? Is ie aan het been? Ik denk dat je eerst moet zorgen dat dat allemaal klopt. En zoals je zelf al zei, dan komt tie vanzelf!!

maradamas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 19:52

Deze pony is jong en 'aan de teugel lopen' is nieuw voor hem. Misschien is zijn rugspier nog niet goed genoeg ontwikkeld/niet lang genoeg. Dan is het dus best pijnlijk om hem naar beneden te dwingen..
Met mijn pony heb ik dit opgelost door eerst een aantal weken met lange teugel te rijden. Daarna liep hij veel en veel beter aan de teugel.
Maar het belangrijkste is dus dat je een jonge pony hebt. Je kunt dan nog niet alles van hem verwachten..

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 20:03

ik heb een merrie van nu 4 jaar, en ze heeft een half jaar stilgestaan...... ik ben nu weer met dr bezig, en ik rij haar heel veel richting het hals strekken, als ze dr hals/hoofd dan lekker ontspannen heeft, kan ik haar ook veel makelijker negevelijk rijden, door het rijden richting halsstrekken krijgt zij de kans om haar rugspieren los te laten.... bij haar is ook pas sinds 3 weken het kwartje gevallen, en ik zou zelf proberen om eerst lekker figuurtjes te rijden en heel veel met je zit, mijn paardje heb ik in het begin maar laten lopen, dus als ze in galop aansprong met mn zit terug rijden en belonen als ze weer terug kwam (ik reed ook altijd met losse teugels, maar ja als je de bak bijna altijd voor je zelf hebt is dat een stuk gemakkelijker...) verder veel succes, en dwing m niet, het komt vanzelf wel, en als het vanzelf komt wordt het een super fijn paardje!!!! xxx

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 10:49

Aan de teugel rijden komt vanzelf wel! Geloof mij maar! Zorg eerst ervoor dat je paard de basishulpen goed leert begrijpen, daarna kan je steeds moeilijkere dingen aannemen zoals aan de teugel.. En beetje bij beetje zal dat vanzelf wel komen! Ik heb ook een hele hoop 3 jarige gereden, en dat kwam allemaal vanzelf goed! je moet er alleen niet teveel druk opzetten.. Het is niet belangrijk dat je paard aan de teugel loopt, het is belangrijk dat je paard ontspannen loopt!

veel succes ermee

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 11:31

Altijd werken vanuit een voorwaartse basis. Vooral bij zo'n jong paard. Rijd nu zelf ook een driejarige die rijd vanaf dag een met een behoorlijke aanleuning vanuit een actieve voorwaarste basis waarin ik mijn paard zoveel mogelijk in de mond met rust en hem zijn evenwicht laat zoeken. ga eerst de oorzaak zoeken waarom hij NIET aan de teugel loopt: niet snel genoeg voor het been, niet sterk genoeg, teveel spanning (op de teugels). Zoals al eerder genoemt is aan de teugel rijden een resultaat, zoals mijn instructrice altijd zei, aan de aanleuning is slechts een weerspiegeling van een correct gereden paard.

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 11:56

MissSisa schreef:

Eehm.. MisSisa, ik kan me herinneren dat jij in elke situatie meteen elastieken eraan hangt..

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 11:58

MissSisa schreef:
@sonja: Ze vraagt normaal advies en geen boos iemand.

Ze heeft les dus zeik niet!!! Lees eerst voor dat je begint te gillen!!!

Leer jij eens wat meer over paardrijden en normale oplossingen zoeken voordat je een elastiek eraan hangt .. Rolleyes

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 12:01

Ojah, en om niet off topic te gaan:

Ik vind dat (net als veel anderen hier) aan de teugel rijden bij een 3jarig paard niet de hoogste noodzaak is. Aan de teugel rijden is (zoals Sonja ook al zei) een resultaat, en geen doel.
Als jij lekker ontspannen met je pony rijdt en fatsoenlijk les krijgt, komt dat aan de teugel rijden vanzelf wel ..
Laatst bijgewerkt door Kaiya op 20-12-04 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 12:04

Cadish schreef:
Leer jij eens wat meer over paardrijden en normale oplossingen zoeken voordat je een elastiek eraan hangt .. Rolleyes

... bij een 3 jarige...
verder ben ik t helemaal eens met Olympia OK dan!

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 12:07

LovesSaartje schreef:
... bij een 3 jarige...
verder ben ik t helemaal eens met Olympia OK dan!

Ik ook.
Een paard word pas nageeflijk als het op een correcte, consequente manier wordt gereden.
Bij het ene paard is dit consequenter dan de ander. Je moet je paard kennen voordat je zoiets bereikt.
Als jij lekker ontspannen, evenwichtig rijdt komt dit vanzelf wel!

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 12:07

LovesSaartje schreef:
... bij een 3 jarige...verder ben ik t helemaal eens met Olympia OK dan!

Bij ieder paard