singelnijd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kainda

singelnijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-04 15:16

Sinds kort ( 2 maanden ) hebben wij een welsh A merrietje.
Mijn dochter heeft samen met ons de pony zadelmak gemaakt. We hebben dit al veel vaker gedaan en zijn er heel rustig mee begonnen.
Eerst met een dekensingeltje om haar buik en zo langzamerhand het zadel. Het ging heel goed.
Maar de laatste keren dat we haar opzadelen gaat ze als de singel vast is, op het eerste gaatje, dus absoluut niet strak, heel hard achteruit lopen. En vandaag liet ze zich zelfs steil achterover vallen. Vervolgens staat ze weer op alsof er niets aan de hand is. Mijn dochter gaat er dan oprijden en is ze heel erg braaf.

We hebben dit nog nooit eerder mee gemaakt.
We willen graag weten hoe we hier mee om kunnen gaan.
Mijn dochter rijdt 1 a 2 keer in de week.
Verder is ze een hele fijne pony en met rijden vindt ze het allemaal geweldig. Ze is 5 jaar.

Wie heeft er tips en eventueel een oplossing??

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 16:59

eh, de singel voelt in deze tijd an het jaar koud aan. Sommige paarden kunnen daar zo tuttig over doen! Haha! mijn vriendin heeft een arabier die al over de twintig is en nog coldbacked. die moet ze erst het zadel opleggen en de singel zo los dat je er tussendoor kunt kijken, tot het een beetje opgewarmd is en dan kan ze hem pas aansingelen. Je kunt dat verkorten door zadeldekje en singel even op te warmen (niet te warm , gewoon net niet koud meer). Ja, veel werk misschien, maar als je paardje daar nou happy mee is en geen problemen geeft....In de zomer hoeft het niet meer en daarna is ze misschien al meer aan de singel gewend. Verder krijg je vast nog wel meer tips.

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 17:09

Mijn pony houdt ook niet van singelen.. Maar dit is toch wel heel erg.. Gewoon achterovergeklapt? Scheve mond Oej.. Ik weet niet precies wat je hier aan kan doen.. Mijn pony is ook heel narrig met singelen enzo maar daar trekken we ons gewoon nieks van aan..

Kan het echt aan de kou liggen? Scheve mond

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 17:40

Probeer het heel rustig te doen, dus op 1e/2e gaatje, hoofdstel om, 3e gaatje, riempjes hoofdstel vast, 4e gaatje, cap op, 5e gaatje etc.
Misschien dat het dan beter gaat, zorg iig wel voor een omgeving waar er weinig kan gebeuren als ze het er niet mee eens is.

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 19:08

die van mij heeft het ook, ik doe idd een stukje bij beetje en niet in 1 x 4 gaatjes ofzo!!

maar dat van jou is echt heel bizar!!! nog nooit van gehoord....

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 20:51

Laat ze zich iedere keer achterover vallen of is dat maar eenmalig geweest?
Ze is vrij jong, misschien dat ze gewoon aan het proberen was of ze iets kon doen om van die (vervelende) singel af te komen en ging ze per ongeluk te ver.
Meeste paarden laten het achterover vallen wel na als ze het 1 x ervaren hebben, zo prettig is dat niet .

Zolang ze nergens pijn oid heeft, zou ik zeggen: probleem gedrag negeren, rustig aansingelen en iedere x dat ze dat rustig ondergaat belonen.

Succes! Knipoog

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 21:30

Ik heb ook een paard gehad met hele erge singeldwang zodra je de singel maar iets te snel aantrok ging ze liggen, zakte gewoon door haar benen en bij haar maakte we alleen het zadel op het eerste gaatje vast, daarna in de bak weer wat straker (voorzichtig, gaatje voor gaatje)
Dan ging ik op steigen terwijl iemand aan de anderekant hing en singelde ik haar al stappen verder aan.
Je moet wel heel veel geduld hebben, want ze hebben dan echt stress en straffen werkt echt averechts.

Heel veel succes ik hoop dat het meevalt

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 00:33

Misschien een open deur...maar je weet zeker dat ze niet ergens pijn heeft of zoiets?

monteaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 01:47

Even de singel in de magnetron?

Gewoon geduldig zijn lijkt me, hoe lang is ze nu onder zadel?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 09:44

even over de plek heenwrijven met je handen waar de singel ligt...
zo bereid je haar vast voor..

wat je ook kunt doen, singel vasttrekken, loslaten..vasttrekken en weer loslaten. misschien vind ze dat strakke gevoel om haar buik eng en loopt ze daarom achteruit.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 18:39

[quote="monteaura"]Even de singel in de magnetron?

Doe dat maar niet, ha ha
Er zit metaal aan een singel en dan..........KLAP.....magnetron kapot Geld, geld!

maradamas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 20:37

heeft ze nare ervaringen met de singel?
Die van mij heeft namelijk waarschijnlijk eens een wond onder de buik gehad. De mensen waar mijn paardje toen stond hebben toen gewoon aangesingeld, en mijn paard heeft nu een trauma van die singel.
Ik moet nu altijd heel rustig aansingelen. Gaatje voor gaatje. Als ik dat niet doe, dan gaat hij steigeren...

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 09:19

Bedankt allemaal voor de fijne reacties!

Ze is nu ongeveer 10 keer onder het zadel geweest.
Het ging altijd heel goed. De laatste keer ging ze zomaar achterover. We schrokken wel heel erg hoor.
Inmiddels weten we dat straffen dus absoluut niet moet. Deden we ook niet, maar ik had wel de neiging om de eerst volgende keer dat ze het weer doet om het wel te doen. Niet doen dus!

Ik zal een andere singel gaan kopen, iets langer. Want die ze nu heeft past heel goed, maar kan ik de singel niet heel los laten.
Dan ga ik proberen om heel los de singel om te doen en dan gaatje voor gaatje strakker maken.

En verder hebben we veel geduld en liefde voor de pony, dus komt het vast wel goed

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 18:26

Misschien kan je er een singelbontje omheen doen? wel echt schapenwol, want dat vestan bont helpt bij mij geen enkele meter, is zachter en warmer Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 18:29

Het kan zijn dat de pony gegroeid is en dat het zadel niet goed meer ligt........ lkijk daar ook even naar Haha! Haha! Haha!

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-04 11:06

Inmiddels hebben we Loesje alweer een paar keer bereden.
We gaan nu haar singeltje vast doen als ze loopt.
We doen het zadel op haar rug en mijn man gaat dan met haar lopen en al lopende doe ik het singeltje vast.
Het werkt perfect!!!

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 10:51

Toch zou ik dit niet te lang blijven doen, zo went ze er nooit aan dat ze eigenlijk moet stilstaan all er aangesingelt word.
Het beschreven gedrag komt vaak voor bij paarden die ooit (of nog steeds) een slechtpassend zadel hebben gehad, of een wondje eronder oid. Bij zo'n jonge pony lijkt het me stug, maar misschien heeft ze idd ergens pijn. Het zadel kan wel goed passen, maar misschien heeft er een prikkend strotje ofzo onder de shabrak gelegen.
Wat ik zou doen is bijvoorbeeld een stukje met haar lopen, halthouden, en dan de singel een gaatje strakker doen. En dit zo een beetje opbouwen, totdat ze volledig stil kan staan met aansingelen. Je leert haar nu verkeerd gedrag aan. Ze zal in de toekomst uit zichzelf gaan lopen als ze merkt dat er aangesingelt moet worden, dat is ze inmiddels gewend.

mohock

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 20:58

Een paard protesteert niet zomaar! zeker zo een jonge onervaren pony niet.
Laat even een zadelmaker langskomen, kleine moeite en het kan je een hoop probleemgedrag + slechte rug voorkomen. Wat voor een singel heb je?
Koordsingels knellen soms huis tussne de koorden. Leer kan vierkante randen hebben dat schuurt en die standaard stoffen (nylon???) singels kunnen ook schuren.
Doe er voor de zekerheid een écht bontje om (geen synthetische dus) of koop een neopreen singel.

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 02:30

jah idd, wij hadden er ook een op stal dat als je aansingelde ze gewoon inenen steil achterover sloeg.... dat deed zo ook plotseling... toen bleek dat zadel niet goed paste en dus een kleine drukplek had onder zadel, waardoor het pijn deed als je hem vast deed...(overigens niet een van onze paarden hoor:P een andere pensionklant!!) is nu weer over !!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 10:17

mij is wel eens verteld dat als een paard dat doet, het zadel teveel op de schouders drukt, zadel verder naar achteren leggen kan wel helpen.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 17:40

Mijn paard heeft dit dus, voordat ik haar kocht ook aldoor gedaan. (Ze werd verkeerd gerden bij haar vorige eigenaar) Aansingelen en zichzelf dan achterover laten vallen. Toen ze bij mij kwam heeft ze het een tijdje niet meer gedaan. Tot voor 2 weken terug, toen kwam ze plotseling met aansingelen weer omhoog en liet zich zo weer achterover vallen. Ik heb er toen een therapeute bij gehaald en die vertelde mij dat ze heel erg pijn aan haar rug heeft en dat het met veel geduld en rustig aan opbouwen weer beter zal gaan. (Uiteraard nadat ze haar behandeld heeft).

En na altijd een zeer braaf paard te zijn geweest, is het nu de grootste ondeugd die ik ken. Gelukkig maar, dat ze zo opgebloeid is nu haar pijn weg is!

Maar om evenop jouw paard terug te komen, veel succes. Ik hoop dat bovenstaande tips je zullen helpen, en anders zou ik zeggen hou het in ieder geval wel in de gaten.

Succes.

Maaikelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 21:18

wirona schreef:
Inmiddels hebben we Loesje alweer een paar keer bereden.
We gaan nu haar singeltje vast doen als ze loopt.
We doen het zadel op haar rug en mijn man gaat dan met haar lopen en al lopende doe ik het singeltje vast.
Het werkt perfect!!!

Wat fijn dat het lukt, en ik denk als ze hieraan gewend is, het vast steeds beter gaat!!

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 11:04

een singelbontje verwarmt lekker

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 14:12

neem een singel met aan beide kanten elastiek, doe er een singelbontje om en singel gaatje voor gaatje aan terwijl je elke keer een rondje stapt
singelnijd kan veranderen in een gewoonte.. en wel een hele nare