Wie heeft er de gouden tip voor mij.....? Onze merrie (Eagle x Apollo van Heel), 10 jaar, M2 + 4 wp, 1.46 hoog, start in bij de paarden. Nu mijn probleem, ze is vreselijk kijkerig.... Ze staat al op heel weinig voer, twee handjes muesli zonder haver + druppels van het homeopatische middel Nervelet. Het is al heel erg verbeterd, maar op vooral de binnenwedstrijden blijft ze vreselijk kijkerig!
Ik rijd haar altijd goed voorwaarts, met ontspannen hand.
DunjaR
Geplaatst: 17-12-04 23:39
veel figuren rijden helpt bij mijn kijkerig monster!!! houd hem aan het werk en praten wil ook wel eens helpen!!
fresco
Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-04 23:40
Thuis lukt het iid geval ook wel, maar eigenlijk op de wedstrijden niet! Vooral de grote deuren zijn eng....
DunjaR
Geplaatst: 17-12-04 23:42
ja maar dat is logisch eigenlijk dan ben je buiten op niet vertrouwelijk terrein. dit zal tijd kosten helaas als je miss meer buitenaf rijd dan word je paard/pony ook steeds minder kijkerig en went hij er op ten duur echt wel aan alleen ja dat duurt wel ff
DiantaM
Geplaatst: 17-12-04 23:43
ja, ik denk niet dat je dat geheel kan verhelpen, de eerste keren erlangs rijd ik die van mij erg voorwaarts, dan schrikt hij niet, en wat je ook kan is haar even stevig aan het werk zetten langs de enge kant, vraag wat meer. lastige merries!
DunjaR
Geplaatst: 17-12-04 23:45
mijn paard is trouwens als ik buiten rijd ook altijd kijkerig en ik rijd zeker 2/3 x in de week buiten soms zelfs dezelfde route en nog doet ie dan net alsof hij er nog nooit geweest is
fresco
Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-04 23:48
Ik had vorige weekend een wedstrijd, mocht voor de proef nog even in de bak, mazzel dus. Toen ik moest starten, ging ik de AC-lijn op en boem daar wat het raak, ze wou amper langs de korte zijde bij de C. Dat leverd niet veel punten op, zal ik verklappen!
klomp
Geplaatst: 18-12-04 00:53
het voer zou ik niet minderen, want je paard moet immers presteren, toch? het is gewoon puur ervaring die ze moet krijgen. in het begin zal ze misschien kijkerig zijn maar als je maar vaak genoeg op andere terreinen komt zal ze vanzelf rustiger worden...het moet gewoonte worden. zie het maar net als een nieuwe oefening, dat moet je ook meermaals herhalen om de oefening perfect te krijgen. herhaling, herhaling en nog eens herhaling.
Lusitana
Geplaatst: 18-12-04 14:47
Vergeet niet dat je eigen nervositeit niet meehelpt. je paard pikt dat op en gaat zich afvragen waar je zo nerveus om bent en gaat zoeken. als hij dan een beetje onvoorspelbaar beweegt en jij regeert met schrik, dan associeert hij die schrik dus met dat voorwerp, dus eigenlijk leer je het een paard zelf aan, onbewust, natuurlijk. Belangrijk is dus leiding nemen, denken dat er heus niks zal gebeuren, dat niks bedreigend is en een stappie opzij ook gewoon negeren en koelbloedig doorrijden. klinkt makkelijker dan het is, maar ga er van uitdat je paard bang is en jij moet het dier het gevoel geven dat jij niet bang bent, de leiding neemt en hem er wel doorhelpt. Oefenen onder niet wedstrijdomstandigheden is dan wel handig... Maar als het moet gewoon dan en daar voor jezelf blijven herhalen dat jij de leider bent, jij laat je paard zien en voelen dat het best okee en niet eng is. Zeker geen afwachtende houding aannemen of van te voren bedenken wat je paard eng kan gaan vinden! Gewoon als het ware oogkleppen opdoen en concentreren op RIJDEN de rest bestaat niet. Verder zul je wel meer rijtechnische tips krijgen.