aanspringen in galop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wendylover

aanspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-04 19:01

Hallo,

ik heb een nieuw paard gekocht van 7 jaar en ik heb er nog niet veel mee gereden maar toch zou ik jullie raad willen. Wanneer ik wil aanspringen in galop luistert hij niet goed naar mijn beenhulpen anders luistert hij wel. Ik probeer om van een iets vlottere draf aan te springen in galop maar dan springt hij nogal slordig aan en rolt soms direct weer in draf misschien dat ik hem te veel tegenhoudt, ik weet het niet. maar als ik hem dan in galop krijg en hij wat vlot aan het galopperen is en ik wil hem dan wat aan de teugel rijden, valt hij in draf ook al houdt ik er mijn benen aan. Kan iemand voor mij enkele dingen op een rijtje zetten waar ik belang aan moet hechten? merci

Amazone2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 19:11

Hem vanuit een vlottere draf in galop aan laten springen is niet de juiste manier. Dat is in galop vallen.

Probeer hem maar eens vanuit stap in galop aan te laten springen.
En laat hem voorlopig maar eerst eens goed doorgalopperen. Gaat dat goed en kun je hem ook op een volte in galop houden dan kun je proberen hem aan de teugel te krijgen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 19:49

In de hoek aanspringen. Binnenbeen op de singel en je buitenbeen achter de singel. Goed rechtop blijven zitten en niet vanuit snelle draf aanspringen, maar vanuit arbeidsdraf (=normaal tempo). Luistert je paard nog niet dan leg of tik je even je zweepje aan achter je binnenbeen, tot hij reageert. Eenmaal in galop goed doorgaloperen en belonen. Het aan de teugel rijden komt vanzelf als je kontakt houd met de mond en je je paard lekkr door laat galoperen.

nirvanahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 19:50

Hmmm ik zeg het niet vaak, maar misschien is een keertje les nemen het beste. Dit kun je niet zomaar hier typen. Het kan verschillende oorzaken hebben en dat vraagt om verschillende oplossingen. Ik kan hier verder geen advies bij geven, daarvoor zou ik je moeten zien rijden...
Wat je wel idd beter kan doen dan hard draven is een vlotte overgang maken. Gewoon in een keer: tjakka... want dat harder draven is geen oplossing

wendylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-04 20:23

ok allemaal bedankt voor jullie oplossingen. ik ga het allemaal wat proberen en ja, ik wil les nemen maar ik ben nog op zoek naar een lesgever maar dat is iets wat je moeilijk vind! Weet iemand van jullie een goede lesgever in west-vlaanderen ( belgie!!) ? bedankt nogmaals

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 18:28

domi is echt goed anders moeje ofwel keer afkomen, maar ze heeft ook wel les aan huis. , ik zou zeggen laat hem gewoon vlot galoperen en hou gewoon contact, dat aan teugel lopen komt vanzelf wel, naarmate je er meer mee gaat rijden.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 23:11

het klinkt een beetje alsof je je paard van voren teveel tegenhoudt, probeer lekker ontspannen achterover te gaan zitten en je paard onder je vandaan te rijden en dan zoals nirvanahorse zegt, tjakka in de galop. En geef hem wat langere teugel, zodat hij voor de ruimte heeft om te gaan galopperen. Als ie gaat rennen, dan diep doorzitten en rustig terugnemen naar een arbeidsdraf. Dan weer in een hoek aanspringen in galop. Houd je teugels niet te strak, gewoon contact houden en vergeet dat aan de teugel lopen gewoon eventjes. Daar kun je aan werken zodra je een vlotte overgang naar de galop kunt rijden. Dan kun je overgangen gaan maken van galop naar draf en andersom en dan heel veel oefenen. Het kan helpen om een paar keer op dezelfde plek aan te galopperen. Je paard weet dan wat er gaat komen en zal vlot reageren. Daarna gewoon een paar rondjes lekker door galopperen en weer op een andere plek aangalopperen. Als hij terugvalt, dan weer rustig gaan doorzitten, weer een rustig draftempo gaan rijden en opnieuw proberen. Geeft niet als het een keertje niet lukt, neem je paard terug, draai een volte en probeer het opnieuw. En beloon je paard als hij het goed doet en wees zelf ook blij als het lukt. Veel succes!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 23:12

Gewoon eerste denken aan voorwaarts. De rest komt lateer(het hoofd).

Soma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 19:49

Waarschijnlijk is het paard ondanks zijn leeftijd nog niet sterk genoeg om onder de man lang te galopperen. Als hij sterker wordt, zal dit beter gaan. Veel overgangen rijden, veel schakelen in tempo in stap en draf en goed voorwaarts rijden is belangrijk om een paard sterker te maken. Je zult zien dat het met goed trainen vanzelf beter zal gaan. Instructie is echter altijd gewenst..... Succes!

Faustie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 18:00

Ik heb soms ook dat probleem. Mijn paard is wél heel gevoelig aan mijn been, maar in de galop loopt het soms nog mis.
In de les moet ik wél een paar passen (lees: 3 passen) ruimer draven, buitenbeen naar achter, maar vooral op zit en kuitdruk aangalopperen. De eerste paar passen geef je hem meer ruimte, en in jouw geval ook wat extra been. Als je voelt dat hij in evenwicht loopt, kan je hem wat oppakken. Maar focus nog niet te hard op dat aan de teugel, concentreer je op de galop en het tempo.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 20:49

regelmatig longeren en zorgen dat hij begrijpt als je galop vraagt.(letterlijk)
dan is je stem een extra hulpmiddel.
en natuurlijk les nemen, elk klein foutje blokkeert je paard om te galoperen.

succes!

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 12:29

eerst veel stemhulpen gebruiken
en longe is mss een optie?