hoofd omhoog en vastzetten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jedine

hoofd omhoog en vastzetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-04 19:27

laats ging het keigoed met rond rijden, maar sinds een tijdje doet hij zn hoofd omhoog en ik kan dan ook niks meer, het is net alsof hij zich vastzet. in stap is er niks aan de hand het is voornameljk in de draf en galop.
Nu heeft hij laats ook een zwelling in zn hals gehad en nu lukt het dus eigenlijk niet meer, ik rij meestal eerst een half uur met een langer teugel en neem ze dan op maat. in stap gaat het dan wel goed maar de draf....
nu zei iemand tegen mij dat ik het een smet een slof moet proberen. ik heb het niet echt op hulpteugels het moet immers toch ook wel zonder kunnen? nu heb ik eens rondgekeken en heb zelf het idee dat eventueel een martingaal beter kan gebruiken als slofteugel
wat adviseren jullie? ik hbe met beide nog nooit gereden

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 21:46

blitz had dat ook wij hebben een bijzettuegen aan zijn hoofdstel gehangen en dat werkt echt

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 22:13

Ik heb even in je profiel gekeken. Het is die vos hé.

Dit paard heeft een herten hals, daarbij dun, met weinig bespiering.
Wat ik denk dat je te ver heb doorgevraagt en omdat hij dat niet aankan lichamelijk gooit hij zijn hals er op en zet die vast.

Het doel is dat hij nagefelijk loopt. Dit hoeft dus niet op de loodlijn of aan de teugel. Enkel dat hij nagefelijk is en daardoor zijn hele lichaam los laat.
Hou de teugels lekker lang met licht contact. Ga nu sterk voorwaarts rijden en probeer hem zo tegen het bit aan te rijden. Hij moet dus eerst goed aan het been zijn om hem goed stuwend voorwaarts te laten gaan. Je hand blijft hierbij geheel stil, maar is wel nagefelijk. Dus ontspannen en meegevend.

Doe dit maar een kwartiertje en bouw het dan uit. Dit is hard werken voor hem.

Met hulpteugels ben ik bang dat je paard nog meer vast zet en verkeerde spieren gaat ontwikkelen.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 09:19

Ik weet het niet wat je er aan kan doen..........
Maar ik weet wel dat je niks moet doen als je er zelf niet achter staat. Ik denk wel dat het verhaaltje van josien wel logisch is.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 09:36

Ik denk dat het een comby is van wat Josien al vertelde over der hals en slechte ruggebruikt en daardoor tegen de hand loopt.

Zn paardje moet je niet bijzetten omdat die dan in de hulpteugel gaat hangen en zn onderhals enkel maar meer ontwikkeld, op deze manier vererger je het probleem.

Het paard moet leren idd nagevelijk en over zn rug te lopen. Neem les!

joycje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 11:30

hoi,

Ik denk dat je vooral moet gaan rijden met overgangen tempowisselingen en schijnovergangen. Verder goed eraan gaan werken dat je paard flitsend voor het been wordt... Een klein beetje hoog instellen met zijn hoofd zodat je de achterkant er goed onder kan zetten... En dan langzaam wat meer gaan afwerken naar beneden.. Losmaken in zijn lichaam. door veel voltes en wendingen te rijden. Veel buiging te vragen door zijn lijf.... Dus stukjes binnenstelling en stukjes buitenstelling rijden... In een mooi basistempo blijven rijden... hem stukjes terugsluiten om op het achterbeen te zetten en weer naar voren te rijden... Zo wat spelen tijdens dat rijden. dan wordt hij vanzelf losser door zijn lijf en wat nageeflijker...

Verder is les altijd een aanrader...

groetjes joyce

jedine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-04 12:11

bedankt allemaal!!! Josien het is idd die vos, ik denk dat ik met jou tip veel kan denk dat ik dat mooi ga toepassen. Ben al wel veel met wendingen bezig, hij weet niet precies wat hij met zn grote lichaam moet. Ben al wel flink aan het oefenen om zn achterhand erbij te krijgen en dat lukt al steeds beter. ik ga het allemaal in mn hoofd houden en als ik weer mag rijden (zit nu dus thuis met een slijmbeursontsteking in schouder) hga ik het meteen toepassen

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 12:27

Beterschap en succes dan.

Joycje geeft ook goede tips. Vooral die stelling links recht en de overgangen om hem goed aan je been te krijgen. Weet wel dat dit pas goed gaat als je paard zijn lichaam ontspant en dus ook nagefelijk word. Begin dus met sterk voorwaarts en bouw het uit met de tips van joycje

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 14:46

Even aansluitend op tips van Joyce: ga ook op middenlijn of kwartlijn (tussen middenlijn en hoefslag) net doen of je om pionnen heen rijd, dus minislangenvoltes zeg maar, ik noem het slangenlijnen rijden, werkt heel goed om rug los te maken. Let wel op dat je gewoon rustig stuurt en dus geen ruk en pluk werk van maakt Schijnheilig want dat is de bedoeling niet van.
Anders ga liever grote slangenvoltes rijden en zoals Joyce al zegt, veel wendingen voltes, achtjes.... OK dan!

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 15:54

josien schreef:
Beterschap en succes dan.

Joycje geeft ook goede tips. Vooral die stelling links recht en de overgangen om hem goed aan je been te krijgen. Weet wel dat dit pas goed gaat als je paard zijn lichaam ontspant en dus ook nagefelijk word. Begin dus met sterk voorwaarts en bouw het uit met de tips van joycje

Hier sluit ik me volledig bij aan Lachen

jedine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-04 17:27

dus goed voorwaarts neerwarrtys en veeel voltes,wendingen etc.
gaat lukken dus zonder hulpteugel,daar ben ik van overtuigd!!
thanx allemaal

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 20:08

En vooral ook longeren! probeer je paard laag en rond bij te zetten met een touwtje van ong 5 meter lang. je haalt het touwtje tussen de voorbenen onder de singel door en doet de uiteinden elk door één bitring. dan maaj je het touwtje vast aan de onderste ring van de longeersingel of aan de singelstoten onder het zweetblad van je zadel. Je paard mag zijn hoofd niet te ver omhoog kunnen brengen en er niet in kunnen gaan staan tijdens het lopen, dus niet te lang, maar ook niet je paard helemaal in de krul vastzetten; ze moet in een normale houding kunnen lopen. Als je dit ook 2 a 3 keer per week doet, dan gaat ze haar rug veel beter gebruiken en krijgt haar hals door de bespiering een betere vorm, waardoor ze het werk beter aan zal kunnen. Verwacht echter geen top (dressuur) prestaties, want daar is ze gewoon niet op gebouwd. Ze heeft vast genoeg andere "talenten".

xdominiquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 20:32

josien schreef:
Ik heb even in je profiel gekeken. Het is die vos hé.

Dit paard heeft een herten hals, daarbij dun, met weinig bespiering.
Wat ik denk dat je te ver heb doorgevraagt en omdat hij dat niet aankan lichamelijk gooit hij zijn hals er op en zet die vast.

Het doel is dat hij nagefelijk loopt. Dit hoeft dus niet op de loodlijn of aan de teugel. Enkel dat hij nagefelijk is en daardoor zijn hele lichaam los laat.
Hou de teugels lekker lang met licht contact. Ga nu sterk voorwaarts rijden en probeer hem zo tegen het bit aan te rijden. Hij moet dus eerst goed aan het been zijn om hem goed stuwend voorwaarts te laten gaan. Je hand blijft hierbij geheel stil, maar is wel nagefelijk. Dus ontspannen en meegevend.

Doe dit maar een kwartiertje en bouw het dan uit. Dit is hard werken voor hem.

Met hulpteugels ben ik bang dat je paard nog meer vast zet en verkeerde spieren gaat ontwikkelen.

helemaal mee eens OK dan!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 22:52

Met een slofteugel rijd je je paard van voren naar achteren is dit de bedoeling?

Met een slofteugel kun je tot zeker vier maal meer kracht op de hals uitoefenen om het paard zijn hoofd naar beneden te krijgen, is dit dan de bedoeling? nee maar is wel lekker makkelijk.

Ik ga met de meesten mee.
De vos is weinig ontwikkeld aan zijn hals en heeft idd een hertelhals, met de slof ga je fijn de verkeerde spieren ontwikkelen. Bovendien laat je hem afbuigen op zijn derde halswervel in plaats van zijn nek, geen gezicht en heel erg slecht niet doen dus

*LOL* Wel doen is het paard van achter naar voren rijden, actief de achterhand erond. Op je zit de overgangen rijden. Veel overgangen maken, volte links, gelijk volte rechts, beetje wijken, schoudervoor, schouderbinnenwaart, traver, renvers maak hem sterk. En natuurlijk mag je voor vragen maar wel achter drijven. Niet meer vragen dan je drijft en langzaam opbouwen. Dus even achterhand eronder zetten en dan weer meer voorwaarts. Bijvoorbeel op ieder letter van de lange zijde een volte. Korte zijde iets toeleggen naar middendraf en voor de hoek weer opvangen.
En zelf ook zo zitten dat de achterhand eronder wil dus niet voorover

jedine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-04 00:15

ik ga het doen zonder hulpteugels!!
noigmaals bedankt vooral jullie tips en ik hoop dat ik er weer snel opkan met mn schouder...maar ik heb nog zoveel pijn!!!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 10:29

Precies zonder hulpteugels doen, paarden met spanning moet je niet vastzetten met touwtjes, bijzetten of slofteugels eraan hangen Schijnheilig . Het is zo al moeilijk genoeg, maakt het niet ze niet moeilijker !!!!!! Je wekt alleen maar meer spanning en onbegrip op bij de paarden. Probeer juist elkaar te begrijpen, dat is een betere essentie waar je mee gaat beginnen OK dan!

oblige

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 12:35

ik zou met rijden zeker geen hulpteugel om doen, eventueel kan je hem wel licht bijzetten met longeren. heb je naar die bobbel in zijn nek laten kijken, kan namelijk ook een verzuring zijn van de spieren. hij is wrs gewoon te weinig gespierd voor wat jij aan hem vraagt. gewoon rustig opbouwen, maar wel vanaf het begin goed voorwaarts rijden. een paard dat niet lekker vlot en voorwaarts loopt, daar kun je nooit van verwachten die hij goed nageeft. een half uur stappen heeft ook geen zin. paard 10 min instappen is zat, dan lekker los draven en veel voltes en overgangen, dit steedds elke dag wat uitbrieden en dan komt hte vanzelf goed. ook eens een dag tussendoor een buitenrit of lekker longeren.succes

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 14:50

Ik heb t ook niet op n slof,maar laatst liep ze al n maand te poedersuiker, terwijl ze gewoon supergoed kan lopen, had al van alles geprobeerd, toen 1 dagje met n slof gereden en nu loopt ze gewoon weer op haar oude niveau, heerlijk!

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 15:19

Je kan wel proberen te longeren met bijzetteugels (stootteugel) Zet ze lekker los en liefst met alleen elastiek, zo kan je ook niets fout doen of forceren. En omdat je het met longeren doet, kan ze haar rug optimaal gebruiken en zie je zelf ook hoe ze loopt.

goldwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 16:20

lees mijn reactie maar eens bij went een paard aan een hulpteugel
Mijn advies niet aan beginnen je doet er meer kwaad mee dan goed
Ik hem mijn paard met een hulpteugel in de problemen gereden en ik hoop voor jou dat dat niet gebeurd
Het voorwaarts neerwaarts is een veel betere optie
succes
[/b]

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 16:26

Precies probeer voorwaarts neerwaarts te rijden, anders met behulp van deskundige je paard aan dubbele longe te zetten, je richt ze recht/komen op 2 teugels en gaan ontspannen.
Met dubbele longe zitten ze niet vast. En het werkt goed. Veel succes verder.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 16:31

Hulpteugels doen geen kwaad bij de meeste paarden bij juist gebruik. Tuurlijk, voor sommige is het niet weggelegd, maar die van mij wil bijvoorbeeld geen contactteugel accepteren en neerwaarts is hij al helemaal niet gewend. Klinkt als aangegeven probleem. Met zo'n teugel kan je hem wel leren dat het goed is, zodra hij zijn hals laat zakken en dat in protest gaan en sterrenkijken alleen averrechts helpt.