Rijproblemen en zelfvertrouwen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liesjuh89

Rijproblemen en zelfvertrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-04 18:15

Dit is mijn eerste berichtje hier Haha!

Ik zit op paardrijden en het gaat de laatste tijd heeeeeel erg slecht.
ik ben uit mijn vorige groep naar een betere groep gegaan en de meest simpele dingen gaan verkeerd. ik kan niet meer op het goede been galloperen, figuren gaan fout, ik rij gevaarlijk dichtbij in de buurt van andere paarden... dat soort dingen die ik vroeger wel kon.

mijn zelfvertrouwen heeft ontzettend veel schade opgelopen en ik heb het gevoel dat ik helemaal niets meer kan Huilen.....

Hebben jullie tips om mijn zelfvertrouwen weer een beetje te herstellen? want ik kán (kon... Haha! ) het rijtechnisch wel redelijk aan. De groep zit wel boven mijn niveau, maar het zou te doen moeten zijn.
de instructice zegt ook dat het waardeloos is... alleen dan in andere woorden

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 18:20

Misschien moet je terug naar de wat "lagere groep"
Ik zou me ook onzeker voelen in een hogere groep.
Je voelt je zeker ook voor schud als je een fout maakt?
Daardoor voel je je alleen maar onzekerder.

liesjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-04 18:24

dat kan dus niet... ik moet blijven, want ik ben de laatste tijd heel erg vaak van groep gewisselt... zo heb ik nergens meer houvast aan en dan gaat het nog slechter..
op zich vind ik wel dat je gelijk hebt hoor Pling want ze rijden gewoon te goed en ik hou ze gewoon op zo....
maar dat ik niet echt een mogelijkheid Tong uitsteken want anders had ik dat wel gedaan en dan had ik dit berichtje niet geplaatst... :p

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 18:33

Dan moet je proberen je er niks van aan te trekken en op je eigen manier doorrijden. Gewoon rustig aan doen.

Chely

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 18:43

ken het probleem...
Dan probeer ik te denken gewoon lekker ff laten hobbelen en alles komt wel goed!!! Wat maakt het ook uit of je het wel goed kan of niet goed kan zolang je er maar plezier in hebt!!!

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 18:46

Er ontspannen op gaan zitten,en kies een paardje wat bij je past.

liesjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-04 19:55

dat probeer ik ook altijd, jeanie....
en ff laten hobbelen... nouja... tvalt te proberen Tong uitsteken
in ieder geval bedankt voor jullie reacties Haha!

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 21:31

Priveles wil ook helpen om je zelfvertrouwen weer op te veizelen?
succes!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 21:37

Weet je, vraag naar een andere instructeur............ een instructeur die niet positief is brengt je in een negatieve spiraal..........

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 21:48

ik heb dit ook altijd
als ik op mijn paard stap
waar iemand bij is schaam ik me gewoon
en ben ik alles kwijt wat ik wel weet

en priveles is wel een optie
alleenis meestal veel duurde

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 22:29

Ik heb t ook hoor, heb nu priveles, maar als ik eens in een groepsles mee rij heb ik er geen last mer van. Vroeger wel, zat ook in een betere groep, of als ik niet echt durfde met springen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 00:19

Een instructeur die me waardeloos noemt (of dat nou met deze of andere woorden is) bereikt bij mij alleen maar het tegenovergestelde, en dan gaat het steeds slechter. Je moet in elk geval een instructeur hebben waarbij je je enigzins op je gemak voelt, en waarvan je de aanwijzingen kunt accepteren. Als dat niet zo is moet je, hoe vervelend ook, toch nog even verder zoeken denk ik.

Verder kun je proberen om een poosje alleen de basis te doen. Zitten, sturen, ontspannen. Verder niks. En dan blijkt dat het allemaal best meevalt. (Bij mij wel in elk geval). Het mooiste is als je dit ook nog kunt overleggen met de instructeur.

bibi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 08:26

Bekijk het ook aan de positieve kant, een les duurt gem 1 uur
Gaan echt alle 60 minuten slecht, dat kan ik namelijk niet geloven want dan moet je misschien wel beslissen om te stoppen.
Er gaan altijs wel een paar minuten goed, bouw hierop en wees daar te vreden mee.
In de loop van de tijd zal het wel beter gaan en dan zal je zien dat een les van 1 uur in eens zo voorbij is en er misschien maar 4 minuten minder zijn gegaan.
Niet je kop erbij neer hangen!!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 08:45

probeer eens als je treintje moet rijden om achteraan te rijden
blunder je dan eens? geen probleem, je ent dan geen last voor de andere
je kunt op je gemak je fout herstellen
en doorrijden
en als het kan, kijk of je een andere instructrice vindt,
ik heb er ook ervaring mee, maar met zon instructrice leer je niks, en je zelfvertrouwen gaat er aan kapot
ik draag er nu nog de gevolgen van omdat er mij 3 jaar geleden eens ieand met een zweep over ene hindernis gejaagd heeft, ook alk durfde ik niet
gevolg: ik val en ik durf maar op een paar paarden meer te rijden Scheve mond

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 16:18

Je moet zo denken.....je rijdt voor jezelf....voor je eigen plezier.. Pling

Blunder je weleens, geeft niks, doet iedereen weleens! Je hebt les om te leren paardrijden, dat betekent niet dat je alles in één keer moet kunnen.

Daarvoor zit je juist op les. Vergelijk jezelf niet met andere ruiters op een ander niveau, jij bent aan het rijden op jouw niveau en probeert verder te komen, maar probeer je niet beter voor te doen dan dat je kan, anders heb je contstant het gevoel dat het niet goed gaat!

Wees blij met de punten die wel goed gaan en zoals hierboven al eerder is gezegd, bouw daar op verder! En bedenk wel...je rijdt voor je plezier!

liesjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-04 16:32

he, priveles is best wel een goed idee!!!
dankje!!! En mijn instructice is best aardig hoor... ze zei het ook tegen mijn moeder Haha! in ieder geval bedankt iedereen!!!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 00:11

Lachen Jij betaald de instructeur om jou te leren paardrijden en als die instructeur erin faalt om het jou te leren dan vind ik het ronduit grof van hem om te zeggen dat jij DOM bent of WAARDELOOS.
Nee dan is de instructeur waardeloos omdathij het jou niet kan leren.
Als je vragen hebt moet hij je dat gewoon duidelijk uitleggen net zolang totdat je het snapt.

chita1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 00:39

Probeer eens met je instructeur te praten. Gewoon uitleggen wat er aan de hand is misschien kan die je helpen. En misschien kan je wel een poosje op een heel rustig paard rijden. En als je je dan nog steeds niet thuisvoelt in de les zou ik toch proberen na een andere les te gaan. Want paardrijden moet wel leuk blijven

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 02:37

Ik ben zelf ook instructrice en ik zou nooit tegen iemand zeggen dat het slecht gaat, maar benadruk altijd wat er (bijna) goed gaat. En dat mag je van een instructeur verwachten. Weet ze wel dat je onzeker bent? Gewoon eens met haar erover hebben, hoor. En niet bang zijn om te blunderen. Paarden zijn levende wezens en die heb je nu eenmaal niet altijd helemaal 100% onder controle. Gewoon je best doen, de instructrice vragen de hulpen eens te herhalen of uit te leggen als je het niet meer zeker weet, voordat je maar wat aan rommelt. ze staat er om je te helpen!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 08:43

ik geef ook zelf les aan een meisje
en als er iets verkeerd gaat zeg ik dat, maar dan vraag ik haar naar het midden en leg ik het nog allemaal stap voor stap uit
en de goede dingen ben ik voll of over (ze is geestelijk wat achter)
en ze doet het daar erg goed op hoor, ze gaat al veel vooruit

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 11:08

wanneer je nu in een hogere groep rijdt zul je merken dat snel je niveau wordt opgekrikt! Wanneer je altijd maar op het zelfde niveau rijdt zul je nooit vooruit komen.. Misschien ben je onbewust wel nieuwe dingen aan het leren of krijg je veel meer informatie om je oren gesmeten.
Als beginner moest je ook alles leren en ging het aan het begin ook niet goed nu je op een hoger niveau rijdt zal dat aan het begin ook niet gemakkelijk zijn.. Ik denk dat het meer tussen je oren zit. Gewoon niet denken maar doen;)

Succes!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 13:08

Ditchie, niet iedereen leert op dezelfde manier. Sommigen worden uitgedaagd door een hoger niveau, maar anderen worden onzeker en slaan dicht. In dat geval is het vaak beter om een stapje terug te doen.

(En ik denk dat een instructeur die zegt dat je het slecht doet, probeert je te prikkelen om het te doen zoals je kunt. In sommige gevallen werkt dat ook. Maar bij mij in elk geval niet, en bij de TS blijkbaar ook niet.)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 14:15

Ik denk niet dat er ooit iemand wordt geprikkeld als je zegt dat dingen slecht gaan, want daar wordt je hooguit slechtgehumeurd van en dat helpt ook niet echt om beter te rijden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 17:37

sommige worden geprikkeld in de vorm van?
il slecht doen wacht maar eens
en dan doet de persoon erg zen best
omt te tonden dat het niet slecht gaat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 18:01

Ik zou als ik jou was terug gaan naar een andere groep, je voelt je niet lekker in je nieuwe groep, en paardrijden is er voor je plezier! Zo is het natuurlijk niet leuk voor jou!