Went een paard aan een hulpteugel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Noor

Went een paard aan een hulpteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 19:37

Ik rijd af en toe met een hulpteugel (soort elastiek) omdat mn paard anders erg sterk/ snel is.
Nu maak ik me een beetje zorgen. Zal mijn paard hieraan 'verslaafd' raken (en niet anders meer naar beneden willen?)?
Wanneer gaat dat ong. gebeuren??
Is het slecht om hier af en toe mee te rijden? (ik doe het in de les, dus met de strakte e.d. zit het wel goed!!)

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 19:47

Ik zou toch gaan zoeken naar de echte reden waarom je met een elastiek moet rijden. Als hij te sterk is kan dat zijn door te veel energie, slecht tuig, slechte hand, ...Paarden gaan hier nl. op hangen, en dan doen ze dat ook met je handen. Veels succes! *LOL*

hepske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 19:56

inderdaar zoeken naar een andere oplossing is beter zulke elastiek is alleen maar een "hulp"teugel en mag je dus alleen maar gebruiken als hulp.
Het kan zeker geen kwaad als je hier af en toe mee rijd, maar doe het zeker niet te vaak. Ik ben er trouwens ook niet zo voor om ermee te rijden vind dit meer een hulpteugel voor aan de longe, als je dan toch een hulpteugel wilt om mee te rijden dan zou ik rijden met een slof zo heb je toch nog een beetje contact met de mond van je paardje.
Verslaafd gaat hij er zeker niet aan worden maar hij kan het wel gewoon raken, en goed weten wanneer je hem aan hebt, dus als je hem aan hebt wel goed lopen en zonder niet meer.
Ik zou het probleem dus eerst zo proberen op te lossen en als je dan nog wat meer hulp nodig hebt omdat je bv niet sterk genoeg bent even of enkele dagen met slof rijden, en daarna weer zonder zodat er verbetering in kan komen.
Succes

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 20:50

Het paard went inderdaad aan hulpteugels. In die zin dat het paard verkeerde spieren ontwikkeld tegen de druk in omdat je het niet geheel los kan laten. Ik neem aan dat je paard druk houd met de elastiek. Een paard dat laag ontspannen loopt heeft dit namelijk niet nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 21:04

Het hangt er nogal vanaf hoe die hulpteugel eraan zit en hoe jij verder je paard rijdt.

Als het goed is heb je hem na verloop van tijd juist niet meer nodig...

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 21:11

Ik ben vooral bang dat JIJ eraan verslaafd zal raken.....

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 23:17

Verslaafd aan een hulpteugel? Verward
Waarom rijd je alleen in je les met hulpteugel?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 01:39

Het licht eraan hoe jij jouw paard rijd. Bedenk wel dat een goede hulpteugel die hulpteugel is die neit werkt.
Rijd je je paard voldoende van achteren naar voren, rijd je hem voldoende op je zit en je benen. Hoe is je handhouding.
Kun je schakelen zonder dat hij sterk wordt.

In de meeste gevallen is een hulpteugel aboluut niet noodzakelijk als een paard maar eerlijk van achteren naar voren gereden wordt en op de jusite manier getraind wordt zodat zijn spieren sterker worden.
Als je het in de les doet omdat hij zich sterk maakt, waarschijnlijk wil hij achter de anderen aan. M.a.w hij let niet op jou maar op de omgeving, door hem nu goed aan het werk te zetten leer je hem zijn gedachten bij jou te houden. Bouw dus veel afwisseling in je rijden.

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 10:53

QQQQ schreef:
Ik ben vooral bang dat JIJ eraan verslaafd zal raken.....

dat was ook mijn eerste reactie ja

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 15:55

ik ben helemaal niet voor hulpteugels. Je paard gaat er idd aan wennen en al snel wordt rijden zonder moeilijk. Denk ook dat je voor een snel en sterk paard juist geen elastiek moet gebruiken. Probeer het eens anders, longeren voor het rijden om de drukte eruit te halen. Je meot tijdens het rijden vooral goed voelen wat je paard van plan is te doen, je moet sneller owrden dan je paard, dus zodra je ook maar een beetje merkt dat hij wat wil snel been eraan en aan het werk zetten. Hiervoor heb je geen hulpteugel nodig. En van dat sterke, vooral niet sterk met je hand terug zijn, maar weer been eraan, daar worden ze lichter van
succes

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 20:17

een paard kan op alles gaan hangen en krijg daar door alleen maar een sterke onder hals terwel ze een gespiere boven hals moeten hebben
of een scherper bittje niet al te scherp maar iets dunner
maar zou niet verder rijden met hulp
ik praat uit ervaring met mijn 4 jarige haf die was ook altijd met hulp gereden

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 16:50

Ik weet dat heel veel mensen tegen hulpteugels zijn en terrecht denk ik als je ziet hoevaak het fout gaat omdat ze verkeerd gebruikt worden..

Ik denk zelf dat het heel erg ligt aan hoe je ermee omgaat. Ik heb mijn paardje ook een hele tijd met elastiek gereden, ze zette haar rug vast, en liep dus ook de hele tijd met haar koppie in de lucht, en ze zat gewoon ontzettend vast. Nu moet ik eerlijk toegeven ik had zelfs te weinig ervaring om er alleen door te komen en heb dus op aanraden van mijn instructice een tijd met elastiek gereden. Mij heeft het onzettend geholpen en rijd alweer geruime tijd zonder elastiek. Je moet alleen heel erg goed opletten dat ze niet op het elastiek gaan hangen maar dus echt vanachter aan de gang blijven! Ik heb toendertijd zelfs hier op bokt vaker de opmerking gekregen dat je bij mij duidelijk kon zien dat de hulpteugel ( in dit geval elastiek) goed gebruikt werd en je daarmee ook een goed resultaat kreeg! Veel succes eigenlijk

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 16:57

twinducklin schreef:
Ik weet dat heel veel mensen tegen hulpteugels zijn en terrecht denk ik als je ziet hoevaak het fout gaat omdat ze verkeerd gebruikt worden..

Ik denk zelf dat het heel erg ligt aan hoe je ermee omgaat. Ik heb mijn paardje ook een hele tijd met elastiek gereden, ze zette haar rug vast, en liep dus ook de hele tijd met haar koppie in de lucht, en ze zat gewoon ontzettend vast. Nu moet ik eerlijk toegeven ik had zelfs te weinig ervaring om er alleen door te komen en heb dus op aanraden van mijn instructice een tijd met elastiek gereden. Mij heeft het onzettend geholpen en rijd alweer geruime tijd zonder elastiek. Je moet alleen heel erg goed opletten dat ze niet op het elastiek gaan hangen maar dus echt vanachter aan de gang blijven! Ik heb toendertijd zelfs hier op bokt vaker de opmerking gekregen dat je bij mij duidelijk kon zien dat de hulpteugel ( in dit geval elastiek) goed gebruikt werd en je daarmee ook een goed resultaat kreeg! Veel succes eigenlijk

Hier ben ik het helemaal mee eens. Het hoeft helemaal niet verkeerd te zijn. Vaak als een paard zo sterk is ga je juist hangen als ruiter zijnde. Een elastiek kan hierbij helpen om de ruiter goed te laten zitten ed. Als een ruiter pas goed zit kan een paard goed gaan lopen. En idd van achter naar voren blijven werken. Succes OK dan!

goldwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 15:43

Het is zo dat een paard er aan went en ook jij gaat er aan wennen
Ik ben een antal jaren van mijn instructeur een thiedeman teugel moeten gaan gebruiken. Omdat ik het dan zogenaamd makkelijker had.
Ja makkelijker dat was in het begin misschien zo
Maar laat ik mijn relaas over hulpteugels maar even neer zetten dan is het misschien beter te begrijpen
Zoals ik al zei een aantal jaren lees 1999 ben ik met een hulp teugel begonnen. Ik heb een springpaard met een hele bult karakter super braaf zal nooit een stap verkeerd zetten Alleen een hengstenek van heb ik jou daar dus super sterk in zijn nek een redelijk forse kaak zodoende is het niet heel makkelijk voor hem een netjes aan de teugel in te buigen dan zit er redelijk wat bot en spieren in de weg.
Hij heeft er een handje van aan om dus met zijn toeter naar voren te lopen. Maar goed ik dus begonnen met een hulpteugel en ja in het begin was het geweldig, maar toen kwamen de problemen Als ik de hulp teugel niet aan deed liep hij dus sterren te kijken en vreselijk te trekken
Dat gaf mij het gevoel dat ik hem niet meer aan kon (was niet zo want hij heeft me altijd alle vertrouwen gegeven toen ik dus nog heel bang was, daarom heb ik hem ook gekocht want het was echt een paard die je alle vertrouwen gaf en nooit iets tegen je zou doen) maar ja door die teugel kreeg ik dat gevoel dus wel. Na een half jaar durfde ik hem niet meer zonder die teugel te rijden en zijn karakter is er ook door veranderd want als hij hem niet aan heeft luistert hij dus niet meer en gaat gewoon zijn gang. Hij is nog wel braaf maar ik kan hem dus niet meer zonder rijden ( 5 jaar) Maar door die teugel is hij zijn rug dus ook vast gaan zetten en heeft hij nu dus rugproblemen gehad en heeft ze eigenlijk nog want als hem nu te strak pak zal hij meteen zijn rug laten voor wat het is en vol op mijn handen en thiedeman gaan hangen. En zodoende loopt hij nu dus ook uit ballans omdat hij te veel op die teugel vertrouwde en nu dus weer moet leren om op zijn eigen benen te lopen.
De veearts vertelde me dat dit alles kwam van die hulp teugel en daar ben ik dus mooi klaar mee.
En dat bedoel ik dus dat het paard en de ruiter aan zo'n teugel went

goldwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 15:51

Het is zo dat een paard er aan went en ook jij gaat er aan wennen
Ik ben een antal jaren van mijn instructeur een thiedeman teugel moeten gaan gebruiken. Omdat ik het dan zogenaamd makkelijker had.
Ja makkelijker dat was in het begin misschien zo
Maar laat ik mijn relaas over hulpteugels maar even neer zetten dan is het misschien beter te begrijpen
Zoals ik al zei een aantal jaren lees 1999 ben ik met een hulp teugel begonnen. Ik heb een springpaard met een hele bult karakter super braaf zal nooit een stap verkeerd zetten Alleen een hengstenek van heb ik jou daar dus super sterk in zijn nek een redelijk forse kaak zodoende is het niet heel makkelijk voor hem een netjes aan de teugel in te buigen dan zit er redelijk wat bot en spieren in de weg.
Hij heeft er een handje van aan om dus met zijn toeter naar voren te lopen. Maar goed ik dus begonnen met een hulpteugel en ja in het begin was het geweldig, maar toen kwamen de problemen Als ik de hulp teugel niet aan deed liep hij dus sterren te kijken en vreselijk te trekken
Dat gaf mij het gevoel dat ik hem niet meer aan kon (was niet zo want hij heeft me altijd alle vertrouwen gegeven toen ik dus nog heel bang was, daarom heb ik hem ook gekocht want het was echt een paard die je alle vertrouwen gaf en nooit iets tegen je zou doen) maar ja door die teugel kreeg ik dat gevoel dus wel. Na een half jaar durfde ik hem niet meer zonder die teugel te rijden en zijn karakter is er ook door veranderd want als hij hem niet aan heeft luistert hij dus niet meer en gaat gewoon zijn gang. Hij is nog wel braaf maar ik kan hem dus niet meer zonder rijden ( 5 jaar) Maar door die teugel is hij zijn rug dus ook vast gaan zetten en heeft hij nu dus rugproblemen gehad en heeft ze eigenlijk nog want als hem nu te strak pak zal hij meteen zijn rug laten voor wat het is en vol op mijn handen en thiedeman gaan hangen. En zodoende loopt hij nu dus ook uit ballans omdat hij te veel op die teugel vertrouwde en nu dus weer moet leren om op zijn eigen benen te lopen.
De veearts vertelde me dat dit alles kwam van die hulp teugel en daar ben ik dus mooi klaar mee.
En dat bedoel ik dus dat het paard en de ruiter aan zo'n teugel went

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 17:21

als ene paard vast zit in zijn rug nek oke maar doe het niet om te helpen voor aan de teugel ik geef jullie gelijk je moet hem van achteren er bij rijden
maar als jij een goede lesgeefster heb die kan jou ponny zomaar krom laten lopen
ik heb nero ook en alf jaar met troep en k(*)t zooi gereden supper dikke onder nek maar boven Boos!
rij nu 3 weken op les en krijg hem nu aan de teugel in stal en stukjes draf
bijna elk paard kan aan de teugel lopen maar jij moet de juiste instructie geve aan het paard

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 22:56

liesje_waal schreef:
rij nu 3 weken op les en krijg hem nu aan de teugel in stal en stukjes draf
bijna elk paard kan aan de teugel lopen maar jij moet de juiste instructie geve aan het paard

3
Dat bedoel ik maar precies, je moet het je paard wel vertellen en als je niet weet hoe moet er iemand zijn die jou dat leert.

Wij hebben ze bij ons op stal ook lopen hoor, die kunnen totaal het paard neit aan de teugel rijden, dan komen er slofteugels en dergelijke aan te pas. En maar klagen dat het paard zo sterk is???/ Of die ruiters die het verdommen het onderbeen op de goede plek te leggen en maar klagen dat hun paard niet aan het been is.

Oefening baart kunst het zal niet van het ene moment op het andere lukken maar dat maakt niks uit het komt vanzelf. Als je de achterhand activeert en voor je hand laat staan en lichtjes sluit en opent en de binnenhand indraait. Het komt als je maar geduld hebt en die hand laat staan. Sucses.