Paard opeens heel lastig (sorry, lang!)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Applebee

Paard opeens heel lastig (sorry, lang!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 06:31

Wat ik gisteren toch meemaakte; mijn 3,5 jarige is 3 maanden onder het zadel en ik rijd hem gemiddeld 2x per week ongeveer 40 minuten. Hij is bij de stal waar ik hem kocht ingereden en was destijds 6 weken zadelmak. Ik rijd er zelf dus ook sinds 5 a 6 weken op.

Het is een heel vlot paard en goed voor het been. Hij is nooit stout geweest, tot gisteren. Ik doe heel simpel werk met hem, stap, draf, galop, overgangetjes en hals strekken etc. Hij zoekt nog steeds heel erg het hek op en ik ben nu aan het werken om hem wat meer te begrensen. Alleen plotseling gisteren was ik na 15 minuten rijden het stuur compleet kwijt en het enige wat ie nog kon doen was enorm over de buitenschouder naar het hek vliegen alwaar hij stil ging staan en mijn been tussen het hek probeerde te pletten. Voorwaarts drijven resulteerde in snel achterwaarts gaan (ik had de teugels in een boogje) of klauwen met zijn voorbenen (het is trouwens een ruin). Het fraaie: hij vertoonde dit gedrag alleen rechts om. Hij vertikte het rechts om te draaien en bleef maar in de omheining "vallen". Aan de ene kant denk je dan dat er iets mis is, maar aan de andere kant leek het er ook wel op alsof ie gewoon stout wou doen en uit had gevonden dat als ie maar tegen het hek aan viel ik toch weinig te zeggen had (met 1 been hoog opgetrokken omdat ik anders geplet werd!). Hij deed het ook vooral richting uitgang. Maar waarom dan alleen rechtsom? Toch raar.
Hoe meer ik probeerde hem naar voren te drijven hoe bozer hij werd, hij kwam zelfs een beetje omhoog. Alles wat ik op dat punt wou was gewoon een rondje rechtsom in stap zonder geplet te worden tussen het hek.

Uiteindelijk heb ik aan een van de mensen van stal gevraagd hem vanaf de grond voorwaarts te drijven met de longeer zweep ( die we alleen maar zwiepte, we sloegen hem er uiteraard niet mee) terwijl ik erop zat. Ik kreeg er toen een aantal rondjes stap rechtsom uit en ben toen gestopt.

Ik zit hier best wel mee. Als ie echt stout is, heb ik geen genade. Dan kan ie een pak op z'n donder krijgen. Maar zo ken ik dit paard niet, hij is altijd zo ijverig! En waarom dan alleen problemen rechtsom? Om het zekere voor het onzekere te nemen (in het geval er echt iets mis is met hem) heb ik hem niet op z'n donder gegeven. (Maar dus wel het doel, rechtsom stappen, bereikt).

Toen zat ik te denken; zou het kunnen dat ie aan het tanden wisselen is en daarom zo extreem op de rechterteugel reageert? Herkent iemand dit gedrag met een wisselend paard? Of heeft dit gedrag met iets anders te maken? Ik ben heel licht in mijn handen en zit hem absoluut niet in de mond. Vandaag ga ik met een bitloos hoofdstel rijden en iemand op de grond erbij om hem voorwaarts te houden. Tsss, hoop dat ik dit kan oplossen, dacht eindelijk mijn droompaard te hebben gevonden Verdrietig

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 08:06

Het paard is nog jong moet nog veel leren dit is gewoon puber gedrag denk ik zo te horen! Ookal is een paard zo ijverig, een paard heeft ook weleens zijn dag niet! Wij mensen puberen ook en ik denk dat dit het geval is bij je paard. Gewoon flink aan het been rijden en proberen op de binnen hoefslag te rijden. Eventueel voltes openen en sluiten. Het gebit kan het ook zijn maar lijkt me heel erg sterk voor zo´n jong paard. Zoek het probleem in hoe hij zich voelt...is het pubergedrag of had hij gewoon echt geen zin. Als hij zo tegen de kant op rijd probeer dan eens met zijn hoofd stelling naar buiten te vragen zo kan hij niet ver komen.

Ik denk met dit verhaal dat het in zijn gevoel licht en niet in zijn gebit of wat dan ook probeer hem los te rijden als hij zo vast zit rechts. Longeer hem anders wat vaker op rechts zodat hij daar wat losser in word. Mijn paard zit overigens ook rechts vast dit heeft niks met zijn gebit te maken maar gewoon met zijn moeilijke kant, Blijkbaar vind jou paard die hand ook nog gewoon moeilijk.

helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 08:27

ik denk dat jullie gewoon nog even aan elkaar moeten wennen. en dat jij niet moet vergeten dat je een jong paard hebt.
je hebt nu het gevoel dat je geen macht hebt op je paard en dat geeft je een gevoel van onbehagen.
daar zul jij door heen moeten. het zal nog wel veel vaker voor gaan komen. gewoon oefenen oefenen.... en les nemen

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 08:45

Als een paard iets ineens doet gaan bij mij toch vaak de alarmbelletjes rinkelen. Ik zou inderdaad eens even de boel na laten kijken. ( tanden, zadel, spieren etc )

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 09:49

ik denk eigenlijk ook dat hij aan het pubberen is!! En in het begin zijn jonge paarden altijd eigenlijk wel een beetje moeilijker met sturen omdat ze het nog door moeten krijgen.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 11:22

Een paard bij ons op de manege deed dat ook pletten van je been, en niet luisteren het paard is 3 of 4 jaar. Dus aan het puberen..... Het meisje pakte hem heel streng aan luisterde hij niet dan maar aan z'n oor trekken. Of iemand erbij halen en dan je paard aan de longeer reageert hij niet op jou kan diegene hem nog proberen te corrigeren.

Veel suc- 6 ermee!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 11:26

Nog voordat je het zelf had geopperd dacht ik ook meteen aan zijn tanden. Die zou ik eerst laten nakijken voordat je besluit dat het pubergedrag is.

Succes!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 11:49

En hoe is hij aan de longe rechtsom? Zelfde probleem? Probeer het eens met en zonder bit om uit te vogelen of het alleen het bit is of iets anders

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 12:43

Tanden, rug, spieren enz.

Geef het paard is een weekje of twee even rust. Dus niet rijden, maar grondwerk. Doet hij het darna nog, dan DA er bij halen.

In pubber gedrag geloof ik niet zo. Het paard moet voro je willen werken. Wil hij dit niet dan krijg je inderdaad moeilijkheden. Het paard moet namelijk heel erg wenen en zijn best doen om ons te dragen. Het jonge paard eervaart dat zeker niet als gewoon en zou er onderuit proberen te komen.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 12:56

gewoon volhouden niet stoppen DIT IS VAST JE DROOMPAARD WEL!!!!!!! je moet gewoon even met hem werken. probeer anders als hij zo kliert af te stappen (misschien bijna onmogelijk) en hem dan weg te lijden van het hek, als hij er heen wil rennen (doet mijn pony naar de uitgang toe) moet je hem een goede tik geven en oppassen dat hij niet omhoog komt en hem dan (proberen weg te drijven) ik weet hoe moeilijk het is Succes
groetuuwh nathalie

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 18:01

Ik zit heel erg te twijfelen tussen pupergedrag en iets medish, je zegt dat hij het alleen rechtsom doet. Mischien is het een teken van dat als je rechts iets aanleuning neemt, dat die rechts doppen op de tanden heeft. Daar zal ik even naar laten kijken.

Het kan ook zijn dat hij nog niet goed in zijn balans zit op de rechterhand, en geen raad weet.

Het kan ook zijn Dat dit gewoon een uitprobeer fase is, ik zal hem idd even na laten kijken, vooral zijn gebit. als daar niks uit te vinden gewoon door rijden.

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 20:28

josien schreef:
Tanden, rug, spieren enz.

Geef het paard is een weekje of twee even rust. Dus niet rijden, maar grondwerk. Doet hij het darna nog, dan DA er bij halen.

In pubber gedrag geloof ik niet zo. Het paard moet voro je willen werken. Wil hij dit niet dan krijg je inderdaad moeilijkheden. Het paard moet namelijk heel erg wenen en zijn best doen om ons te dragen. Het jonge paard eervaart dat zeker niet als gewoon en zou er onderuit proberen te komen.

Pubergedrag bij paarden bestaat wel degelijk Wij mensen hebben het maar paarden zeker ook! Een paard moet voor je willen werken maar door te puberen weten ze waar ze aan toe zijn.´..bange ruiter of volhoudertje dit resulteerd ook weer in het uiteindelijke werk als hij het uitproberen zat is omdat hij het toch niet kan winnen...was het een bange ruiter dan zou het langer duren en een volhoudertje dan kan hij er al snel genoeg van hebben. Paard bij ons op stal ook opeens elke keer hevig bokken ruiter eraf gooien zij er telkens weer op dus paard deed na een week al geen moeite meer om haar eraf te gooien omdat ze toch maar erop bleef klimmen. Mijn paard heeft bij z´n vorige eigenaar ook zo gedaan maar die ruiters gaven allemaal op dus hij kreeg hier machtsgevoel door iedereen was bang voor hem. Maar van mij heeft hij niet gewonnen en nu wil hij dus echt voor mij werken....ik denk dat dit gewoon zo´n fase is van kan jij mij aan of niet daar moet je door heen zien te breken door te laten weten wie er de baas is....ik sluit niks medisch uit maar door de leeftijd denk ik hier eerder aan...

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 20:38

Puber gedrag heeft het zeker, maar niet zoals jullie denken. Een paard dat jouw er af gooit hoeft dat nog niet uit puber gedrag doen. Een paard dat bokt enz.

Ik kom bij heel veel probleem paarden. Ook paarden die ze zeggen dat die aan het pubberen zijn. Geloof me, maar deze paarden worden hele leuke vrolijke speelkameraden en werken heel fijn mee. Het jonge paard is nog puur in zijn gedrag en laat alles vaak wat over duidelijk zien. Het oudere paard heeft vaak geleert om niet zo puur meer te reageren en maar met je te laten sollen. Problemen met jonge paarden, hengstigheid enz is allemaal zonder veel problemen in de omgang op te lossen.

Een plotselinge ommekeer kan in de omgang liggen, maar denk toch eerder medisch.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 23:05

Bijna ieder jong paard verzint iedere keer weer nieuwe dingen. Dit is frustrerend maar normaal.

Blijf voorlopig onder goede begeleiding rijden.

Tip: rijdt hem liever 3x per week 20 min. dan 2x per week 40 min.
40 min. is erg lang voor een jong paard.

Dat van aan die oren trekken zou ik maar niet opvolgen, dan begint de ellende pas goed.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 23:10

JOnge paarden is twee stappen vooruit, een stap terug. Probeer te begrijpen wat je paard je verteld......... misschien is hij even aan het groeien en heeft hij wat moeite met zijn lijf, misschien overvraag je hem en kan hij het geestelijk niet aan.

Key is bij jonge paarden, ALS het moeilijk wordt ga terug naar de basis. Rechtuit, voltetje... maak het even niet te moeilijk

Daarnaast ga ik met Shan mee........ beter 3 keer 20 minutjes dan 2 keer 40.

Wees blij met kleine stukjes goed.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 23:46

vervelend hoor dit probleem Scheve mond
vooral als ze echt eng worden
zelf heb ik de ervaring dat paarden bij het beleren meestal heel braaf zijn
na een maand of 3 (of iets eerder) zijn ze aardig gewend aan het gewicht van de ruiter en gaan ze je toch een beetje uitproberen
als je ze duidelijk maakt dat ze moeten gehoorzamen (als dat niet te moeilijk is zoals gewoon rechtom stappen) is het meestal weer snel over
daarbij zal de kou ook een rol spelen ik. ze zijn nu eenmaal in de winter een stuk frisser

natuurlijk moet je wel altijd lichamelijke problemen uitsluiten

voordat ik een paard ga beleren laat ik het altijd eerst nakijken /behandelen dor een osteopaath en paardentandarts
en ik zorg voor een perfect passend zadel zodat dat geen reden kan zijn om stout te worden

zoals eerder gezegd door anderen longeer hem eerst voordat je erop stapt en hou het rijden kort
ik ben zelf een 3 jarige aan het aanrijden en ik rij maar 20 minuten soms een half uur dat is genoeg voor zo'n jong paard
het moet leuk blijven voor ze
succes ermee Knipoog

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 01:22

Hij is nog jong. Eerst kmt een periode van super braaf. En dan komt er een moment van mogelijkheiden zoeken om onder het werk uit te komen.
Van het rijden gaan zijn spieren natuurlijk zeer doen, hij wil at niet en probeert met dit soort taferelen onder het werk uit te komen.

Gewoon doorgaan. En bij dat hek wgblijven. Tik hem maar bij met zweepje als hij daar staat.
Gewoon consequent blijven rijden en mischien iets minder lang want 40 minuten is voor als je net 11 weken onder het zadel bent best lang.

Dit is een periode daar moet je doorheen.
En ook goed het zadel in de gaten houden. Door het trainen veranderd zijn bespiering en kan het zadel iets minder gaan passen.

Applebee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-04 07:02

Jullie zijn allemaal schatten, bedankt voor het oppeppen, hier heb ik echt veel aan!

Ik heb hem gisteravond weer gereden. Dit keer met een halster onder het hoofdstel en de teugels aan het halster. Hij was een stuk beter, staakte een keer rechtsom bij het hek maar ik gaf hem flink been en hij spoot naar voren. Dus dat was weer een verbetering! Ik heb 10 minuten gereden. Hij was braaf (nadat ik hem dus even een keer flink naar voren moest drijven) en deed zijn rondjes links en rechtsom, maar wel onzettend stijf rechtsom. Echt als een plank. Aangezien hij niet echt stout heeft gedaan, ben ik gelukkig toch nog op een goede manier geeindigd. Alleen denk ik dus wel dat ik hem het zekere voor het onzekere toch even 1 a 2 weken met rust laat om lichamelijk problemen (spierpijn, wat ik nu toch wel vermoed) uit te sluiten. Ik denk namelijk toch dat het een spierpijn probleem o.i.d. is i.p.v een tanden probleem.

Daarna ga ik hem zoals jullie zeggen 20 min. ipv. 40 min. rijden. Is dit gewoon een uitprobeer fase dan zal ik hem (helaas) flink aan moeten pakken. Ik ben wel bekend met het "uitproberen" nadat een paard goed onder het zadel is. Ik had alleen niet verwacht nu al tegen een probleem te stuiten, aangezien dit paard nog wel heel groen is! Andere paarden begonnen vaak als ze wat meer serieus in het werk kwamen.

Maar goed, het kan best zijn dat ie ongelukkig gevallen is in de paddock of heeft vastgelegen in de stal en dat z'n spieren een opdonder hebben gehad. Ik ga er weer tegenaan! Nogmaals dank, bokt is te gek OK dan!

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 07:36

Applebee schreef:
Jullie zijn allemaal schatten, bedankt voor het oppeppen, hier heb ik echt veel aan!

Ik heb hem gisteravond weer gereden. Dit keer met een halster onder het hoofdstel en de teugels aan het halster. Hij was een stuk beter, staakte een keer rechtsom bij het hek maar ik gaf hem flink been en hij spoot naar voren. Dus dat was weer een verbetering! Ik heb 10 minuten gereden. Hij was braaf (nadat ik hem dus even een keer flink naar voren moest drijven) en deed zijn rondjes links en rechtsom, maar wel onzettend stijf rechtsom. Echt als een plank. Aangezien hij niet echt stout heeft gedaan, ben ik gelukkig toch nog op een goede manier geeindigd. Alleen denk ik dus wel dat ik hem het zekere voor het onzekere toch even 1 a 2 weken met rust laat om lichamelijk problemen (spierpijn, wat ik nu toch wel vermoed) uit te sluiten. Ik denk namelijk toch dat het een spierpijn probleem o.i.d. is i.p.v een tanden probleem.

Daarna ga ik hem zoals jullie zeggen 20 min. ipv. 40 min. rijden. Is dit gewoon een uitprobeer fase dan zal ik hem (helaas) flink aan moeten pakken. Ik ben wel bekend met het "uitproberen" nadat een paard goed onder het zadel is. Ik had alleen niet verwacht nu al tegen een probleem te stuiten, aangezien dit paard nog wel heel groen is! Andere paarden begonnen vaak als ze wat meer serieus in het werk kwamen.

Maar goed, het kan best zijn dat ie ongelukkig gevallen is in de paddock of heeft vastgelegen in de stal en dat z'n spieren een opdonder hebben gehad. Ik ga er weer tegenaan! Nogmaals dank, bokt is te gek OK dan!

Misschien is het dan nu handig om 2 keer in de week te longeren (omdat je hem op rust wil zetten) en dan vooral rechtsom omdat hij hierin erg stijf is....ik denk eerlijk gezegt niet dat het spierpijn is omdat je maar 2x rijd en meestal lopen paarden na 1 dag de spierpijn er wel weer uit. Je bevestigd dat na 1x flink been het opeens goed ging dus ik denk dat het probleem in aanpakken ligt (mijn paard is 8 en ik heb hier zelfs ook nog mee te maken, als ik hem een keer een flinke tik geef of ff flink aandrijf word hij opeens wakker laat maar zeggen).

Erg goed van je dat je op het goede punt stopt! Als het even slecht gaat doorgaan tot het ook maar even goed gaat en dan gaan uitstappen! Altijd op een goede manier eindigen anders denken ze van ow ze stopt toch wel een keer en ik doe gewoon wat ik wil daar word ze lekker moe van en gaat ze er wel af. Wil het na deze 2 weken nog niet lukken dan zou ik een fysiotherapeut laten kijken naar zijn rug en achterhand - omdat hij zo 1 kant op trekt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 09:37

Goed hoor! heelknap.

Ook je beslissing om even een week of twee niet teveel te doen is een hele beste. Mischien is hij wel even met een groeispurt bezig en dan kunnen ze ook wel eens wat lastig zijn. Niet zozeer om de stoutigheid maar omdat zijn lijf aan het veranderen is. Het is met jonge paarden altijd een stukje aanvoelen wat nou het beste is voor het dier in combinatie met de progressie die jij voor ogen hebt.

Soms is een weekje rust heel goed, kan het paard dingen verwerken in zn bolletje en er straks weer met frisse moed tegenaan.

Heel veel succes

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 10:02

gelukkig maar dat het wat beter gaat
ik ken dat gevoel dat je het gewoon even helemaal niet meer ziet zitten Verward en ik denk velen met mij Haha!
de eerste winter na het beleren vindt ik altijd de moeilijkste, als die maar eerst weer voorbij is ze kunnen dan echt strontvervelend zijn
mijn 3 jarige heeft sinds vorige week staakneigingen als het hek van de bak open staat (als er iemand in of uit moet)
op dat moment pak ik haar wel even aan en dan stopt ze ermee
ook wilde ze soms het erf niet af maar dat is nu ook over
ze heeft een superbraaf karakter maar dit hoort er gewoon een beetje bij

veel plezier nog met je paard en geniet van de momenten dat het wel goed gaat Knipoog

Lindaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 15:51

Het kan heel goed zijn dat dit te maken heeft met het wisselen. Ik zou eens even kijken naar de plek waar het bit ligt in de mond. Dat die op trecht zo deed kan er echt wel mee te maken hebben dat hij aan het wisselen is en dat het aan 1 kant zeer doet waardoor hij op links wle gewoon loopt. Als hij gewoon stout was dan deed hij het ook op de linkerhand wel. En niet alleen op rechts. Ik zou even wachten met hem straffen en zoals je zelf al zei hem bitloos rijden.
Succes ermee

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 01:06

Ik zou ook het paard niet die twee dagen op rust zetten maar lekker longere

Het is natuurlijk niet nogal wat je bent jong en komt onder het zadel, gewicht op je rug, verstoord evenwicht. Enzovoort enzovoort. Dan groei je nog een beetje, je krijgt bespiering door training en dat doet pijn. En bij pijn staak je. Tja het is en blijft een jong paard. Gewoon lekker rustig aan doen.