Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Piaffe schreef:Mijn paard deed dit ook. Ik heb dit 'afgeleerd' door een overgang uit te smeren. Dus er gewoon een halve lange zijde erover te doen om aan te draven. Zodra hij een huppeltje maakte, dan nam ik hem direct terug ik stap. Door dit heel consequent vol te houden, worden ze sterker.
Dieper instellen ben ik geen voortsnader van, mijn ervaring is dat ze zich er dan juist uit willen drukken, of juist op de voorhand vallen.
Ik ben van mening dat je paard pas correct aan de teugel loopt als je élk moment en in élke gang de aanleuning van je paard kan aanpassen of dat nu omlaag of omhoog is. De paarden die ik train blijven allemaal even hard werken als ik ze dieper instel. Dat is ook de bedoeling van voorwaarts neerwaarts rijden, anders heeft het geen nut. Als je dat niet kan kun je een paard imo niet vanuit de achterhand rijden. En dat zie ik maar al te vaak, paarden die niet correct de hals kunnen strekken. Helaas.
Piaffe schreef:Zodra hij een huppeltje maakte, dan nam ik hem direct terug ik stap. Door dit heel consequent vol te houden, worden ze sterker.
Okkie1 schreef:In dat geval klopt er toch iets niet aan jou manier van rijden vanuit de achterhand en aanleuningIk ben van mening dat je paard pas correct aan de teugel loopt als je élk moment en in élke gang de aanleuning van je paard kan aanpassen of dat nu omlaag of omhoog is. De paarden die ik train blijven allemaal even hard werken als ik ze dieper instel. Dat is ook de bedoeling van voorwaarts neerwaarts rijden, anders heeft het geen nut. Als je dat niet kan kun je een paard imo niet vanuit de achterhand rijden. En dat zie ik maar al te vaak, paarden die niet correct de hals kunnen strekken. Helaas.
Piaffe schreef:Ik ben zelf wel een groot voortsnader van vwnw rijden, maar ik las hier DIEPer. Imo is dat 'achter de loodlijn' rijden. Daar ben ik niet een voorstander van, omdat een paard al een bepaalde kracht moet hebben om hem daar te kunnen rijden. En aangezien 9 van de 10 paarden dit van nature niet hebben, ben je imo dan verkeerd bezig.
Zep schreef:Als een paard zo'n huppeltje maakt in een overgang is ie niet goed over de rug voor of tijdens je overgang.
Ik laat ze ietsjes zakken vanuit de schoft, op voorwaarde dat ze er achter goed bij zijn.
Consequent terughalen naar stap vind ik geen goed idee. Hij maakt niet gewoon een domme fout, hij kan het gewoon in zijn lijf niet verwerken! Als je de impuls eruit haalt ben je nog veel verder van huis.
Voor de rest ben ik het helemaal met je eens. Aimee schreef:Inderdaad Zep, daar sluit ik me helemaal bij aan.![]()
Bij een aantal dingen die daarboven staan... oh oh oh, dan komen er weer vreemde kronkels op mijn voorhoofd.

Zep schreef:het is helemaal niet zo moeilijk hoor, paardrijden, als je maar logisch kunt nadenken.
Het is eigenlijk net wiskunde![]()
misschien wordt het tijd voor een revolutionaire methode
hier heb ik een tijd geleden nog over nagedacht. Hoeveel 'problemen' de meest simpele oplossing hebben! Als je de hulpen begrijpt hoef je alleen nog maar logisch na te denken over hoe je ze moet toepassen en er een beetje handig in worden