Te sterk rechts

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pintolover

Te sterk rechts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 18:03

ik zit met een probleem, waar ik mezelf best wel erg aan erger.
Als ik ga rijden ben ik altijd te veel met mijn rechterhand bezig, waardoor mijn paarden dus gaan kantelen met het hoofd.
Of ze kunnen geen buiging geven doordat ik ze belet.. Huilen Dat is echt zo vervelend! Ach gut N u zegt me instructrice dan wel dat het vanzelf wel weggaat enzo, en dat weet ik ook wel. Maar toch.... Het is heel lastig want soms heb ik het zelfs niet eens door dat ik weer te sterk word. hebben jullie misschien nog tips waardoor ik me er nog meer op kan concentreren? Verdrietig

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 18:09

Iedere keer eraan denken, los die rechterhand. Ik heb het zelf ook heel erg. In je volte's rechtsom je binnenteugel los laten hangen, dat helpt bij mij heel goed. Zodra de teugel weer strak staat hou ik vast en moet ik weer loslaten en ontstaat er weer een boogje in de teugel.

nirvanahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 20:44

Dit is inderdaad een goede oefening Lachen

Daar wil ik nog wel aan toevoegen: Je kunt ook het uiteinde van je ene teugel aan de andere hand erbij houden. Dan houd je je handen even hoog, en de teugels even strak en kun je eigenlijk niet met een hand trekken. Op voltes het stukje teugel loslaten zodat je je binnenhand goed naar binnen kunt brengen en kunt ontspannen Lachen
duidelijkere uitleg? pb me!

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 22:19

Het gaat níet vanzelf weg. Wanneer je iets aanwent wen je het heel slecht weer af.

Probeer eens je paard meer te rijden met gevoel. Wanneer je alleen in de rijbak bent kun je dat bijvoorbeeld oefenen door met je ogen dicht te rijden en alleen maar te voelen hoe je paard reageert op je hulpen. Doordat je dan puur op gevoel rijdt geef je een stuk minder overbodige hulpen die je met je ogen open gek genoeg wél geeft. Het klinkt misschien een beetje gek maar probeer het maar eens uit. Wanneer je jezelf betrapt op spanning meteen de teugel waar de spanning op rust iets langer laten tot het onmogelijk is om te spannen.

Je hulpen moeten voor 75% uit je beenhulpen bestaan, voor 15% uit je zithulpen, voor 5% uit je stemhulpen en voor 5% uit je teugelhulpen bestaan. Probeer daar eens bewust van te worden.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 22:42

Hier is best lastig vanaf te komen hoor! Zorg dat men het constant tegen je zegt, net zolang totdat je het ook vanzelf 'hoort'. Wat kan helpen is om bijv een plukje manen in je rechterpink mee te pakken, zodat je merkt wanneer je trekt. Bij te weinig manen kan een nekriem helpen. Succes en geef niet op, want je KAN er vanaf komen

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 10:03

Dat doe ik sinds kort ook.Het andere uiteinde van de teugel in me andere hand pakken. Want ik heb het zelfde probleem, denk ik?
Maar als een paard aan een kant hangt, zeg maar, dat is toch hetzelfde als een paard het bit aan een kant vast pakt? En dat komt denk ik dus door mij omdat ik ook rechts soms steviger pak. Dit kant wil namelijk heel moeilijk sturen. Scheve mond
[/quote]

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 13:34

Klopt Wemkelover. Het is hier zaak om de ruiter te leren die kant echt los te laten en het paard te leren om de andere kant meer aan te nemen: Beide zullen dus 'rechter' moeten worden.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 13:54

Pintolover schreef:
ik zit met een probleem, waar ik mezelf best wel erg aan erger.
Als ik ga rijden ben ik altijd te veel met mijn rechterhand bezig, waardoor mijn paarden dus gaan kantelen met het hoofd.
Of ze kunnen geen buiging geven doordat ik ze belet.. Huilen Dat is echt zo vervelend! Ach gut N u zegt me instructrice dan wel dat het vanzelf wel weggaat enzo, en dat weet ik ook wel. Maar toch.... Het is heel lastig want soms heb ik het zelfs niet eens door dat ik weer te sterk word. hebben jullie misschien nog tips waardoor ik me er nog meer op kan concentreren? Verdrietig

ik heb precies het zelfde probleem. ik hammer mezelf in rechts los links (buitenhand) gebruiken

Femmes86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 13:58

aan de longe gaan rijden en er dan op gaan oefenen

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 01:47

Dat is een foutt aangewende gewoonte, gaat neit vanzelf weg.

Ik nam bijvoorbeeld een tijdlang de linkerhand met de zweep wel 10 cm hoger dan de rechterhand. Iedereen op stal heb ik van mijn probleem verteld en iedereen lette erop. Ik zelf ook continue en nu gaat het goed.

Dus iedereen lvan je probleem vertellen zodat je iedere keer op je probleem wijzen en zelf gewoon goed bij nadenken. De hand staat toe.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 18:58

Dit is denk geen fout, maar iets wat voortkomt uit jouw sterkere rechthand.
De meeste mensen zijn rechts en nemen daardoor ongemerkt meer druk, voor hun voelt de druk hetzelfde aan, doordat de rechterhand sterker is.
Maar het paard heeft geen sterkere rechtermond, dus voelt dat spanningsverschil wel, houdt er niet van en komt in verzet.
Eigenlijk is de beste oplossing (denk ik) om je linkerhand/arm te traine.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 19:35

Als je weet dat jezelf scheef bent, dan kun je er ook goed aan werken. Probeer veel linkerstelling te rijden met je paard (schoudervoor) en blijf bewust voelen of je evenveel druk hebt op beide teugels. Gewoon eens twee weken alleen hieraan werken. Je zult merken dat je dan zelf al een stuk rechter wordt en je paard ook!

Als je paard kanteld en je ziet haar neus aan de rechterkant, dan moet je extra drijven met je linkerbeen, om jouw paard linksachter weer extra te laten ondertreden. Houd hierbij vooral wel druk op de rechterteugel! Probeer je paard zo recht mogelijk te rijden en rijd maar even bewust geen stelling in de hoeken. Rechtrichten, en daarna kun je weer verder... Zie je bij het kantelen het neusje aan de andere kant, dan deze hulpen omgekeerd toepassen. Succes!

xdominiquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 20:29

ik heb dat ook heel erg gehad en het word steeds minder.
Doordat ik rechts vasthield deed mijn paard dat ook. Dus telkens als ik rechts losliet deed mijn paard dat ook maar hield zij wel stelling naar rechts. Zo betrap ik mezelf er nu ook op, zodra zij sterker word hou ik vast ... en dan weet ik wat me te doen staat