Onrustig met hoofd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Astragirl

Onrustig met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-04 22:00

De titel zegt het eigenlijk al, mijn verzorgpaardje wordt soms echt druk met haar hoofd als ze wil ontsnappen aan een oefening. Ik heb haar 2 weken niet kunnen rijden, en dan wordt het een beetje erger. Naar mate het uur vordert wordt ze rustiger, het is dus vooral in het begin en als er een ander paard meeloopt in de bak. Ik longeer haar altijd vooraf omdat ze sowiso al een driftkikkertje is maar soms doet ze het wel een beetje veel. Het is ook niet dat ik te veel druk neem, ik ben heel licht in mijn handen. Maar vanaf ik haar dan iets begrens, slaat ze met haar hoofd of kantelt. Wat kan ik dan doen? Groetjes, Eva
Schijnheilig

Danielle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 23:14

Ze is medisch helemaal in orde (ook tanden)?

Dan moet je haar voorwaarts rijden. Lekker doordraven met beginnen met los teugeltje en dan voorzichtig steeds iets meer op kontakt nemen. Op het moment dat ze onrustig wordt, niet op reageren, maar gewoon doorgaan met voorwaarts rijden en van voren begrenzen. Op het moment dat ze haar hoofd kanteld, geef dan extra been met het been waar ze naartoe kanteld. (kanteld ze haar hoofd naar rechts, rechterbeen erbij. Vervolgens krijg je weer druk op beide teugels en dan weer voorwaarts rijden.

Verder denk ik dat ze moet wennen om op de manier te rijden die jij wilt. Juist omdat ze het na een uurtje rijden minder doet. Ik weet niet hoe lang je hem/ haar al rijdt en of er ook nog iemand anders op rijd.

Rijd er namelijk nog iemand anders op dan kan het heel goed zijn dat die andere haar anders rijdt. Als dit het geval is, ga dan eens bij die persoon kijken hoe die hem rijdt.

Veel succes ermee!!

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 10:15

Een paard wat onrustig is met zn hoofd heeft weinig vertrouwen in je handen... rijdt er nog iemand anders op die misschien heel onrustig is met der handen door bijvoorbeeld een slechte zit?

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 11:08

ik denk een medisch probleem

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 12:48

dat probleem heb ik met mijn pony ook gehad, wat ik altijd moest doen, was mijn handen goed ontspannen (niet terugtrekken, vasthouden oid)..
maar wel actief blijven rijden (het aan de teugel rijden oid is hierbij niet van belang).

opbouwen om de teugels steeds meer aan te nemen, toen ze het op een gegeven moment kon en niet meer zo erg moeilijk deed, maar toch het hoofd schudde, moest ik haar afstraffen..

ze is er nu helemaal overheen, het heeft bij mij dus veel geholpen Lachen
succes!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 13:05

leer je paard vertrouwen te hebben in je handen dus, zoals je al aangeeft, houd ze op 1 plek maar veer wel mee met de beweginging. rijdt hem vanachter goed voorwaarts op. iets opvangen mag maar houd het contact luchtig. stuur zoveel je kunt met je zit en been. ontspan zelf ook goed hier reageren veel paarden erg goed op

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 20:13

Bedankt allemaal! Ze staat nu te koop en ze is een tijdje stijf geweest nadat ze op proef was. Maar daarvoor deed ze het soms, nu was het een beetje erger. Er rijden dus wel andere mensen op. De eigenaar rijd er redelijk 'bruut' op, met een redelijk hard contact en hij durft te gaan zagen. Ik denk dat ze hierop reageert in het begin. Als ik het contact los laat stopt ze, maar dat is nu ook niet de juiste oplossing. Dus ik zal proberen haar goed voorwaarts te rijden met een zachte hand en niet aantrekken van nageven?

nirvanahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 20:34

Waarom staat ze te koop nu?
Ik denk dat je om je probleem op te lossen veel moet drijven en vooral een stille hand moet hebben. Misschien is ze heel gevoelig in de mond... als je dan gaat liggen rukken/zagen/wiebelen ofzo dan gaat ze met haar hooft bewegen. Probeer gewooon je handen zo stil mogenlijk te houden en drijf haar van achteruit de nageeflijkheid in.
Suc-6 Lachen

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 21:46

Heeft ze niet gewoon te veel energie? Op mijn werk heb ik dit met een aantal springpaarden die ik rij ook. Ze moeten presteren en staan hoog in het voer. Dat merk je onder het rijden bij sommige paarden aan de aanleuning. Probeer het paard meer aan het werk te houden vanaf het begin af aan. Wanneer het geen tandenprobleem is harder laten werken en veel afwisselen met overgangen en wendingen. En toch proberen te blijven ontspannen zodat er vertrouwen in de hand blijft.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 23:19

goede tips! Ik denk dat het idd ook met teveel enrgie te maken heeft, maar als ik haar dan wat losser laat, rent ze harder en harder. Vanaf ik dan enigsins begrens doet ze het. Ik zal haar toch meer overgangen enzo laten maken dat ze bezig blijft vanaf het begin. *LOL* Cool

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 23:22

ze staat te koop omdat de eigenaar er geen tijd voor heeft, dus probeer ik toch 1 keer in de week te komen. En dan is ze meestal een bommetje in het begin.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 23:22

Astragirl schreef:
goede tips! Ik denk dat het idd ook met teveel enrgie te maken heeft, maar als ik haar dan wat losser laat, rent ze harder en harder. Vanaf ik dan enigsins begrens doet ze het. Ik zal haar toch meer overgangen enzo laten maken dat ze bezig blijft vanaf het begin. *LOL* Cool

Als ik het zo lees is het idd een energie probleem. Is de mogelijkheid er niet om minder te voeren? Bespreek het eventueel met de eigenaar. Let iig op dat je haar niet onder je uit laat rennen. Laat maar werken!

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 23:28

Zal ik doen, bedankt Okkie!

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 23:53

Geen dank, veel succes.