afstraffen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EngeltjeS

afstraffen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-04 20:30

ik ging vandaag op pukkie rijden. ze stond 3 weken stil, ivm de winter.

maar dus vandaag gereden, lekker fris. en met uitstappen, ging ze schudden, okej niks aan de hand.
5 sec later ging ze ineens liggen. ik er afgesprongen, en dr gang laten gaan. en toen er weer even opgezeten,

maar moest ik het nou afstraffen???????
dat is mijn vraag....
k hoop op reacties!
xxxiess devica

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 20:57

Lijkt me van wel he.Dat is iets wat ze nooit mogen doen.Kijk als je haar na het rijden even lekker wilt laten rollen oke maar onder het rijden echt niet.Had je er geen zadel op liggen?

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-04 21:03

ik had er geen zadel op liggen. want dat vind ik niet lekker op haar rijden.

maar ze ging niet rollen, maar even liggen en op dr zij liggen. em toen weer opgestaan

Danielle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 23:07

Ik denk dat je haar ook moet straffen. Zomaar liggen doen we niet als er iemand op zit!!

Ik neem ook niet aan dat er iets medisch aan de hand is, omdat je haar al gereden hebt en toen er niks aan de hand was!

Laat haar dus maar zien dat ze niet mag gaan liggen als jij er nog opzit

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 11:07

op die dag heeft het geen nut meer,maar de volgende keren voorkomen dat ze wil gaan liggen met jou erop,strenge stem,zweepje en been moeten haar van de grond houden!

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 12:57

Hoi Lachen
Ik vind afstraffen niet het juiste woord. Je moet het gewoon niet toelaten.
Als je haar hiervoor straft moet je eigenlijk jezelf straffen, omdat jij het toegestaan hebt.

Voor hetzelfde geld rijdt er eens iemand anders op en dan wel met zadel. Het beestje heeft altijd mogen rollen en gaat dus ook rollen, met zadel. Het dier kan hierdoor flinke schade oplopen aan de rug. Het wordt vervolgens gestrafd en het dier snapt er niks van, omdat ze het altijd heeft gemogen.

Laat haar gewoon rollen als je klaar bent met rijden

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 13:08

Het is niet zozeer afstraffen wat je moet doen, maar voorkomen. Zodra je het aan voelt komen, aandrijven, stem en zweep erbij. Wat ook nodig is. Dit is onder het zadel levensgevaarlijk!!!!!

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 13:51

dat was het, ik voelde het niet aankomen, ze ging even schudden en toen paar stappen naar voren, en toen wou ik stil staan (zag iets met de schapen), en ineens ging ze voor dr benen

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 14:04

Mocht je al te laat zijn, alsnog omhoog drijven/slaan/schreeuwen wat dan ook. Probeer het te zien aankomen door het gedraai gesnuffel en schapen met de benen. Paarden gaan vaak goed op zoek naar de juiste plek om te rollen, dus draaien erom heen, gaan ruiken en gaan met hun been eroverheen trappelen zeg maar. Kleine dingen waaran je het denk ik dan wel kan zien

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 15:24

ze draaide niet. ze stond even stil, en ging door dr voorbenen.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 15:30

Dan dus als nog als een gek ervoor zorgen dat ze omhoog komt

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 12:32

Het lijkt me wel dat je dat moet afstraffen want het is niet echt fijn als je pony elke keer gaat liggen onder het rijden om ff lekker te rollen

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 12:44

naar welke kant ging ze liggen toen je erop zat? ik had vroeger ook een pony die dat deed, gewoon een tik geven als ze wil gaan liggen als ze al ligt (als nog als een gek ervoor zorgen dat ze omhoog komt)<-- klopt helemaal... gewoon tik geven en door laten stappen, als je een keer een duur zadel koopt en je gaat daarmee rijden en ze gaat liggen dan kun je die bij de prullenbak leggen haha!!!

m.v.g. Nathaliejjj

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 14:17

Nou, erger is nog als je erop zit en met je been in beugel blijft hangen en dan je been breekt, of het paard met zadel gaat rollen en zijn eigen rug breekt!!! Dit zijn echte gevolgen ervan..... Bloos!

ennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 15:32

ja k denkt dat ie wel een klein klapje verdient heeft toch banketstaaf als ie een zadel met ruiter op z'n rug hebop z'n rug heb doie best zeer denk k.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 10:12

Ze reed dus zonder zadel. Het kan natuurlijk zijn dat er iets hinderde. als je op een vieze rug gaat zitten, bv, druk je dat vuil tegen de huid en dat kan voor irritatie zorgen die ze kwijt willen. Dat schudden lijkt mij dus een manier om dat te proberen en daarna, toen het nog niet wegwas, zei ze dus van, "ga er eens af". Het hoeft dus geen ongehoorzaamheid te zijn.
In elk geval mag het geen gewoonte worden, hoor, dus de tips van hierboven, dus voorkomen en een tik geven als ze door de knieën gaat, mag best, maar ga even na of de rug wel schoon genoeg is als je erop gaat. dus niet zonder te borstelen er opspringen. Bij veel ponies kan dat best, maar sommige zijn gewoon wat gevoeliger. Ook als de ruggegraad uitsteekt, is zonder zadel rijden niet zo prettig voor ze. Gebruik op zijn minst een gevouwen deken, als de pony zo gevoelig is...

Ik vind het altijd belangrijk om te proberen te begrijpen waarom je pony of paard iets doet, want ze proberen echt meestal gewoon wat duidelijk te maken.

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 12:50

Phynix schreef:
Dan dus als nog als een gek ervoor zorgen dat ze omhoog komt

phynix, deze en je volgende reactie zijn erg leuk, maar als het je de eerste keer gebeurd echt niet makkelijk uit te voeren. My Way heeft het ook weleens gedaan, die was me blijkbaar even zat... Bloos

tegen de tijd dat jij doorhebt dat dat beest gaat liggen, ben je echt al te laat! daarbij moet ik eerlijk zeggen dat ik in de eerste instantie schriok, dacht echt even dat ie wat had, tot ie me aankeek zo van: haha, nu heb ik me zin.... (en geloof mij, dat kan ie erg duidelijk maken Boos! )

heb hem wel gelijk een schop verkocht, zo kwaad was ik (nou zaten we ook net even in een slechte periode tussen ons, die nu gelukkig over is). tioe hij opstond gelijk weer gaan zitten en verder rijden...

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-04 12:55

@ natalie: ze ging op dr rechter zij liggen.

@ ididit, ja ik was al te laat om dr om hoog te houden. (ik wou stoppen, zag schapen n**ken en zag er erg lollig uit Tong uitsteken )

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-04 12:56

maar het was dus met uitstappen, normaal loopt ze (als ze in de wei magrijden) 45 min. en nu 1 uur. kan dat het ook zijn? dat het best zwaar was voor dr? (ze bokte ook namelijk in het begin)

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 12:58

Ik verbaas me een beetje over de stellige reacties. Zo te zien is dit een kleine pony met een heel dikke vacht. Als je dit soort dieren gewoon rijdt in de winter, kunnen ze problemen krijgen: ze hebben een dikkere huid, aders (koeling) liggen dieper en zijn als een IJsbeer aangekleed. Ze kunnen verhoging krijgen, koorts dus, voordat ze enige koeling gaan ondervinden door zweten. Ga eens met een donsjack en skibroek op een crosstrainer staan, of hardlopen? Dan heb je zelf binnen 5 minuten ook bibberbenen. Misschien was dit aan de hand? Zo te lezen was dit de eerste keer dat het gebeurde, het paardje zal er wel een reden voor gehad hebben. Om nou meteen met zwepen aan de gang te gaan...

@smousje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 15:24

Devica schreef:
maar het was dus met uitstappen, normaal loopt ze (als ze in de wei magrijden) 45 min. en nu 1 uur. kan dat het ook zijn? dat het best zwaar was voor dr? (ze bokte ook namelijk in het begin)

En dit terwijl het dier 3 weken stil had gestaan???
Nou het dier zal best een goede reden gehad hebben.
Eerst bokken en later gaan liggen.
Dit zegt mij over het algemeen genoeg en zeker als het dier dit normaal niet doet.
Het diertje zal wel goed last gehad hebben van de spieren,iets wat zeer begrijpelijk is!
Voortaan wat beter nadenken als je na zo een tijd weer aan het werk gaat met het dier,de oefeningen moeten dan weer worden opgebouwd en ook de conditie moet weer op peil gebracht worden en dat kan niet in ene keer!

Afstraffen zou dus ook zeer onterecht zijn in dit geval!!!
Ik hoop dat het dier niet te veel spierverzuring heeft gehad de dagen erna.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-04 15:26

hallo! de eigenaar liet het toe!
en het was echt 40 min stappen, en 15 min draven en eve galoperen en toen weer uitstappen.
najah... ik weet iig genoeg voor de volgende keer.

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 17:51

Smousje, wat een geweldig onderschrift heb jij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 17:59

Afstraffen, het is natuurlijk niet goed als je pony gaat rollen.. Dalijk went ie eraan en probeert ie zo onder het werk uit te komen als ie doorheeft dat je het toelaat!

@smousje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 11:50

Kaya schreef:
Smousje, wat een geweldig onderschrift heb jij!

Bedankt! Knipoog