tips nodig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pharlap

tips nodig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-04 18:06

Hoi,
Mijn paard heeft een rug probleem gehad en is hiervoor behandelt.
Nu is mijn probleem dat hij eindelijk weer hele kleine ieniemienie stukjes wil nageven, alleen wilt hij dan met geen mogelijkheid voorruit, ja heel langzaam.
Het probleem zit hem vermoedelijk in zijn rugspier en lendenen, die hij moet gebruiken en waarschijnlijk gevoelig zijn.
Hij probeert het nl wel maar het is echt of nageven en amper vooruit, of een goede gang, met goed zijn achterbenen naar voren, en zijn neus in de wind.
Met springen is dit ook wel eens lastig,want hij wil nageven na de cavalettie of een laag sprongetje, maar als hij dat doet krijg ik hem niet meer naar voren.
Ik wil hem niet straffen omdat hij zijn best doet.
Ik wil hem wel naar voren rijden.
Kan iemand mij nog tips geven, ik doe veel overgangen en figuren, en ik probeer ontspannen te blijven zitten als hij zo terugvalt ( maar gelukkig krijg ik binnenkort een cursus centerd riding ).
Ook beloon ik hem goed en probeer niet te lang door te gaan.
Aan een losse bijzet, waarbij hij zijn hoofd omhoog zou kunnen doen, kan hij het trouwens wel ( de bijzet hangen ook echt in boogjes ).
Ik ben benieuwd.
Groetjes pharlap.

Pharlap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-04 18:19

Is het zo moeilijk?
Groetjes pharlap

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 18:41

Rustig maar Pharlap, het is nog vroeg.
Bedoel je bijgezet aan de longe of bijgezet terwijl je er op zit.
Ik zou hem in ieder geval in een lage houding rijden.
Welke overgangen maak: van stap naar draf enz.
of tempowisselingen in draf?
Ik zou dit laatste proberen te doen, paar passen wegrijden en weer opvangen, maar niet te veel achterelkaar. gewoon lekker zoveel mogelijk in 1 tempo voorwaarts draven en zijn eigen balans laten vinden.
juist nog niet te veel figuren rijden.

Pharlap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-04 18:47

Hoi,
Haha, ik weet dat het vroeg is maar ik moet er dadelijk heen, en dan wil ik gelijk proberen,snap je.
Ik bedoelde trouwens aan de longe bijgezet.
Oke bedankt voor je tip.
Ik wacht op nog meer.
Groetjes pharlap.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 18:57

Als ze aan de longe aan de bijzet wel lekker loopt is, de belasting van een ruiter misschien nog wat zwaar voor hem. Ik, zou in verhouding meer gaan longeren en minder gaan rijden, totdat hij weer wat sterker is.
succes.

Danielle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 23:24

shan schreef:
Als ze aan de longe aan de bijzet wel lekker loopt is, de belasting van een ruiter misschien nog wat zwaar voor hem. Ik, zou in verhouding meer gaan longeren en minder gaan rijden, totdat hij weer wat sterker is.
succes.

Hier ben ik het zeker mee eens. Zet hem wat vaker aan de longeerlijn, met die bijzet zodat ze de spieren wat meer kan ontwikkelen!!

Vervolgens zou ik beginnen dat ze in de stap helemaal loopt zoals hij zou moeten lopen (dus ontspannen en haar rug goed bruikend). Dan zou ik pas gaan draven en ook korte stukjes en ook hier ontspannen en goed bruikend. Ik zou dan een paar pasjes draven en dan weer stappen. Dan de korte stukjes iets langer uitbreiden! Maar eerst veel longeren zodat ze de spieren goed kan ontwikkelen!

Veel succes ermee!

Danielle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 23:24

shan schreef:
succes.

Hier ben ik het zeker mee eens. Zet hem wat vaker aan de longeerlijn, met die bijzet zodat ze de spieren wat meer kan ontwikkelen!!

Vervolgens zou ik beginnen dat ze in de stap helemaal loopt zoals hij zou moeten lopen (dus ontspannen en haar rug goed bruikend). Dan zou ik pas gaan draven en ook korte stukjes en ook hier ontspannen en goed bruikend. Ik zou dan een paar pasjes draven en dan weer stappen. Dan de korte stukjes iets langer uitbreiden! Maar eerst veel longeren zodat ze de spieren goed kan ontwikkelen!

Veel succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 23:54

Pharlap schreef:
Nu is mijn probleem dat hij eindelijk weer hele kleine ieniemienie stukjes wil nageven, alleen wilt hij dan met geen mogelijkheid voorruit, ja heel langzaam.

Dan geeft ie niet na, maar kruipt hij achter de teugel. De tip om hem met veel longeren sterker te maken, vind ik een hele goede. Met rijden zou ik er vooral op letten om hem goed voorwaarts te houden. Dan vanuit het voorwaarts zijn, werken aan de nageeflijkheid. Blijf opletten, dat hij zich niet aan het werk onttrekt door zo sterk terug te komen in tempo.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 14:18

Naar mijn mening is voorwaarts zijn belangrijker als nagevelijk. Dus probeer niet vanuit het nagevelijk hem naar voren te krijgen. Maar ga eerst eens naar voren rijden en dan kleine beetjes nagevelijk. Al is het 2 minuten. En natuurlijk dan meer longeren en opletten met figuren. Grote voltes zijn wel oke, maar omdat het probleem in de rug zit/zat kan dat ook probleempjes of pijn geven bij figuren, dus houdt die matig en lekker ruim. Geef hem de tijd om er weer bovenop te komen.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 14:55

pharlap leef je zelf nog,
Laat eens iets horen.

Pharlap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 17:05

CCCCorine schreef:
Dan geeft ie niet na, maar kruipt hij achter de teugel. De tip om hem met veel longeren sterker te maken, vind ik een hele goede. Met rijden zou ik er vooral op letten om hem goed voorwaarts te houden. Dan vanuit het voorwaarts zijn, werken aan de nageeflijkheid. Blijf opletten, dat hij zich niet aan het werk onttrekt door zo sterk terug te komen in tempo.

Hij geeft wel na want hij doet dit op het moment dat hij gewoon goed tempo loopt, alleen dan komt hij zo terug in tempo en krijg ik hem niet naar voren.
Als hij achter de teugel kruipt dan staat hij stil en kan ik alle bokken en dreigingen krijgen, dus dat verschil is overduidelijk.
Hij ontrekt zich inderdaad aan het werk omdat hij zoveel moeite heeft om die rugspier te gebruiken en tegelijk tempo te lopen.
Ik persoonlijk vind die tip van het longeren ook een goede, alleen mijn rij instructrice ( opleiding deurne + zz ruiter ), vind longeren juist teveel belasting op zijn binnenbeen en daar heeft zij ook en punt.
Met longeren doen we trouwens ook wel eens de dubbele lijn gebruiken.
Bedankt zover,
Groetjes pharlap.

Pharlap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 17:09

shan schreef:
Rustig maar Pharlap, het is nog vroeg.
Bedoel je bijgezet aan de longe of bijgezet terwijl je er op zit.
Ik zou hem in ieder geval in een lage houding rijden.
Welke overgangen maak: van stap naar draf enz.
of tempowisselingen in draf?
Ik zou dit laatste proberen te doen, paar passen wegrijden en weer opvangen, maar niet te veel achterelkaar. gewoon lekker zoveel mogelijk in 1 tempo voorwaarts draven en zijn eigen balans laten vinden.
juist nog niet te veel figuren rijden.

Hoi, ik leef nog hoor, maar ik zet niet onder ieder reactie een andere reactie.
Ik heb vrijdag jou tip nog opgevolgd, en minder figuren gereden en hij liep lekker, met wel 2 rondjes laag in draf met een normaal tempo.
Waar een mens al niet blij mee kan zijn.
Bedankt in ieder geval, pharlap.

Pharlap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 17:18

Phynix schreef:
Naar mijn mening is voorwaarts zijn belangrijker als nagevelijk. Dus probeer niet vanuit het nagevelijk hem naar voren te krijgen. Maar ga eerst eens naar voren rijden en dan kleine beetjes nagevelijk. Al is het 2 minuten. En natuurlijk dan meer longeren en opletten met figuren. Grote voltes zijn wel oke, maar omdat het probleem in de rug zit/zat kan dat ook probleempjes of pijn geven bij figuren, dus houdt die matig en lekker ruim. Geef hem de tijd om er weer bovenop te komen.

Hoi, bedankt voor je tip.
Hij krijgt de tijd van mij hoor, hij is in februari in behandeling bij de fysio geweest, en hij is in november 2003 ook nog spierbevangen geweest.
Die maanden daarvoor heeft hij in de wei gestaan omdat ik een hernia had.
En hij heeft een verhuizing achter zijn kiezen, dus hij krijgt van mij alle tijd van de wereld.
Bovendien is het een recreatie paard en geen sportpaard, dus hij hoeft echt niet iedere dag te dressuren, we gaan nl regelmatig naar buiten en hij rijd nooit meer als 2 dagen dressuur achter elkaar.
We doen wat hij aankan, want hij is mij meer waard dan een dressuuroefening.
Het is alleen jammer, want ik was voor dit alles al heel erg op de goede weg, want waar iedereen bij level 0 begint begon ik bij -10, toen ik hem wilde kopen is mij verschillende keren gevraagd of ik dit wel zeker wist.
En dan ben je zover met zo'n dier, en dan krijg je dit.
Maarja, ik heb hem nog en het kan altijd erger, toch?
Groetjes pharlap.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 17:22

Pharlap,

Heb jij niet een beetje boel probleempjes met je paard?

Wordt het niet tijd dat je er een deskundig iemand bijhaalt?

bibi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 14:01

Vind het eigenlijk wel heel erg knap dat ze voor vast beslotend is.
Het is ook niet niets als je paard dan lekker loopt en zelf een Henia krijg.
Eer dat je dan je paard je weer aan het werk hebt, ben je wel weer een paar maanden verder.
Zeker als je ook nagaat dat het paard een gehele tijd in de wei heeft gestaan.
Suc6 Pharlap, hou vol je komt er echt wel!!!

Pharlap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 17:19

Bedankt bibi,
Tof van je.
Groetjes pharlap.

nirvanahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 15:39

Ten eerste: neem de tijd. Ik las net dat je dat ook doet, maar blijf dit ook volhouden Lachen
Verder zou ik eerst eens gewoon lekker rond gaan hobbelen. Leer je paard goed wat voorwaarts lopen is en geef hem voor flink de ruimte zodat hij zijn hoofd kan houden waar hij wil. Rijd verder veel overgangen en rijd deze met je zit en niet met je teugels. Laat hem voor maar lekker los. Dan leert hij zonder teugels te lopen en zal hij zelfstandiger zijn hoofd op een goede plek gaan houden. Dit bevorderd ook allemaal het voorwaarts rijden. Een paard dat niet voorwaarts wil, zet zijn rug weer vast Dus voorwaarts! dat neerwaartse komt vanzelf Lachen
suc-6 Lachen