Natuurlijke scheefheid, hoe lossen jullie het op??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ursy

Natuurlijke scheefheid, hoe lossen jullie het op??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 11:02

Ik heb gemerkt dat mijn nieuwe paard rechtsgebogen is!
Hierdoor vindt ze het moeilijk om links in te buigen.
Ook op rechte lijnen gooit ze haar kont naar links en houdt ze haar hoofd in de rechter stelling.
Ik ben nou hard aan het oefenen om haar eerst recht te maken en dat gaat bij stukken al erg goed!

Hoe lossen jullie dit op? (ik heb goede les hoor, maar ben wel benieuwd hoe jullie dat nou doen)

joycje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 11:09

ik heb ff bets geroepen Knipoog die kan je heel goed uitleggen hoe je 'm recht krijgt *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 11:14

rechtrichten
En dat bestaat uit veel dingen.
Rechtuit op de 2de hoefslag, stukjes schoudervoor
veel wendingen enz.
En dat vooral met je been, niet met de hand, omdat daar het probleem niet zit.

Ursy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 11:14

joycje schreef:
ik heb ff bets geroepen Knipoog die kan je heel goed uitleggen hoe je 'm recht krijgt *LOL*

Dankje!!

meke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 11:15

praat eens met antoine de Bodt of met mensen die bij hem rijden, hij besteedt aandacht aan het veel vergeten laterale evenwicht waar jij het over hebt!
kijk op zijn website www.hoefkatrol.com of de mijne www.virtueelpaardrijden.com

groetjes Meke

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 11:17

Een gewone goede instructie let er ook op, dus daar hoef je niet zo ver voor weg.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 11:29

Wat je kunt doen op rechterhand op binnenhoefslag rijden in contrastelling. Je vraagt zoveel contrastelling tot je paard gaat loslaten op de buitenteugel. Zorg dat jou gewicht op rechtelijnen in balans is (je paard laat jou waarschijnlijk wat naar links zitten, zorg dat je in balans zit en in hoeken wat meer op rechterbeugel leunt zodat je de korte spieren aan rechterkant oprekt. Houd paard zijn oortjes in de lucht (zijn dus het hoogste punt) en laat hem dus niet op voorhand lopen, zorg dat je hem goed voorwaarts rijd, waardoor je betere aanleuning en op gegeven moment gelijkmatige aanleuning gaat krijgen waardoor je paard zal gaan ontspannen en in voorwaartse-neerwaartse tendens gaat lopen.

Wat je ook kunt doen, je gaat op een volte rijden, op rechterhand zal je paard de volte willen vergroten omdat hij de buitenteugel uit zichzelf meer wilt nemen. Op moment dat je paard naar buiten weg wil lopen en de volte vergroot (over schouder gaat) dan laat je je buitenteugel los en stuur je het paard naar binnen via binnenteugel, verzet letterlijk zijn gewicht van buitenbeen (wat paard nu van nature doet) naar binnen toe, op moment dat paard naar binnen komt zal paard op gelijkmatige aanleuning zijn en ontspannen. Dit blijf je herhalen tot de volte steeds beter rond blijft doordat paard beter op 2 teugels gelijkmatige aanleuning komt.
Op linkerhand wil paard op schouder vallen, dus volte verkleinen, op moment dat paard verkleind laat je binnenteugel los en stuur je via buitenteugel paard terug naar volte lijn tot paard gelijkmatige aanleuning heeft en zelf ontspant, zorg op kant dat paard verkleind dat paard niet laag loopt, maar hoog, want paarden die vallen op de schouder en laag lopen, gaan nog schever en gaan vaak tempo versnellen. Zorg ervoor dat tempo voor jou blijft. Mocht je nog vragen hebben stuur me pb of email.

Groetjes
Bets

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 11:34

Maar op deze manier ben je eigenlijk alleen maar met de teugels bezig
En dat vind ik eng
Bij jou zal dat vast goed gaan, maar bij honderd anderen word dat trekken en plukken.
Er word imo op deze manier teveel met de voorkant gefrutseld (vind ik van het hele both systeem) ipv met het been, want uiteindelijk zit de scheefheid in zijn lijf, niet in zijn hals/mond
Te veel van voor naar achter rijden imo

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 11:40

Scheefheid zit in de rug. Gewicht is teveel ongelijk in de rug, dus paard legt teveel gewicht op links of op rechts, in dit geval teveel op links, dat brengen we over wat meer naar rechts tot paard in balans loopt in gewicht zijnde. Ik zie het als soort weegschaal dat je af gaat wegen tot het gelijkmatig is. Wat ik doe is stuurwerk, paard valt, ik zeg nee, andere kant op. Tot paard op 2 teugels komt, ik hou tempo in de gaten, want paard moet wel ten alle tijden van achteren duwen idd. Maar ja er word om advies gevraagd, ik schrijf het op.
Ik ben het helemaal met je eens dat je dit niet alleen kunt doen, goede instructeur of begeleider moet dit aan kunnen geven en in kunnen grijpen als het ruk en plukwerk word van ruiter. Daar ben ik het met je eens. Daar zijn ze ook voor.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 11:51

runningkawa schreef:
rechtrichten
En dat bestaat uit veel dingen.
Rechtuit op de 2de hoefslag, stukjes schoudervoor
veel wendingen enz.
En dat vooral met je been, niet met de hand, omdat daar het probleem niet zit.

wij krijgen bij mijn scheve sjaak precies de zelfde oefeningen. Niet te veel frotsen met stelling. Dat geeft vaak een verkeerde indruk of een paard wel of recht wil lopen. Gelijke druk op 2 teugels en schoudervoor. De rest aanvullen met been.

de meeste paarden kun je aardig corrigeren door een contrastelling. Die van mij staat dan bijv gelijk stil. Los je het op met been aan de kant waar het probleem zit is er niks meer aan de hand.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 12:00

sjakie schreef:
wij krijgen bij mijn scheve sjaak precies de zelfde oefeningen. Niet te veel frotsen met stelling. Dat geeft vaak een verkeerde indruk of een paard wel of recht wil lopen. Gelijke druk op 2 teugels en schoudervoor. De rest aanvullen met been.

de meeste paarden kun je aardig corrigeren door een contrastelling. Die van mij staat dan bijv gelijk stil. Los je het op met been aan de kant waar het probleem zit is er niks meer aan de hand.

Paard dat scheef is zal niet op 2 teugels zijn dus zal je eerst schouder voor moeten doen of schouderbinnenwaarts. Door die oefening zal paard rechter worden en op 2 teugels gelijkmatige aanleuning. Daarmee kun je ook rechtrichten idd. Aanvullen met been, maar daar heb je de kwestie al. Niet iedereen weet hoeveel been je moet geven.
Persoonlijk lig ik zoveel mogelijk stil met benen en vind ik dat paard actief moet zijn van achteren. Dus ik moet gevoel hebben dat paard duwt/stuwt van achteren. Dat doe ik door lichte beendruk of tikje met zweep. Consequent zijn hierin.

Als je paard stil komt in contrastelling is de stuwing van achteren niet voldoende. Paard moet ten alle tijden drang naar voren hebben. In welke houding dan ook. Of in welke wending.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 12:07

maar als een paard scheef is is de stuwing ook niet correct.
zit de scheefheid in de rug of in de draagkracht van de benen Verward
sjaak draagt links veelste veel en rechts te weinig.

en hoe veel of hoe weinig is nooit aan te geven via de pc. daar is zo'n lesgeefmens voor.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 12:37

sjakie schreef:
maar als een paard scheef is is de stuwing ook niet correct.
zit de scheefheid in de rug of in de draagkracht van de benen Verward
sjaak draagt links veelste veel en rechts te weinig.

en hoe veel of hoe weinig is nooit aan te geven via de pc. daar is zo'n lesgeefmens voor.

Nee dat klopt, maar paard mag niet in scheefheid stil komen te staan. Je bent toch bezig met rechtrichten dus moet hij ook daarin stuwen. Als je contrastelling vraagt op rechterhand dan breng je toch gewicht van linkerkant over naar rechterkant. (bijv. links heeft hij 100 kg en rechts 50 kg, door contrastelling ga je toch paard rechtrichten en ga je gewicht over dragen naar rechts toe zodat het aan linkekant verminderd naar 75 kg en rechts vermeerderen tot 75 kg??)
Als paard daarin stil valt dan zal hij zichzelf niet recht kunnen richten. Hij moet dit kunnen in stap, draf en galop.
Als paard stilvalt hierbij, wil zeggen dat hij er moeite mee heeft, ja is logisch want je gaat korte spier oprekken en dat vind paard in begin niet fijn, scheefheid rechtmaken is moeilijk.
Maar als je hem voorwaarts drijft, of het met been of zweep of wat dan ook is, dan moet hij erop reageren. Verward

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 12:43

Ik geef aan de kant waar hij vast zit meer been, en houd gelijke druk op mijn teugels, af en toe buig ik hem even in, en corrigeer hem vooral veel met mijn been om hem recht te krijgen. Schouder voor doe ik pas als hij bijna helemaal door is. En ik probeer er zelf op te letten dat ik goed recht zit en gelijke druk houd, wat al moeilijk genoeg is!!

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 12:51

Bets schreef:
Als paard stilvalt hierbij, wil zeggen dat hij er moeite mee heeft, ja is logisch want je gaat korte spier oprekken en dat vind paard in begin niet fijn, scheefheid rechtmaken is moeilijk.
Maar als je hem voorwaarts drijft, of het met been of zweep of wat dan ook is, dan moet hij erop reageren. Verward

hij vindt het ook moeilijk (is al weer een poos terug dat het stilvallen aan de orde was).
Maar juist door op dat moment contra-stelling te vragen stond hij abrupt stil. Als je hem in de contra-stelling bij drijft wordt het protest van kwaad tot erger (iig bij sjaak). Dit hebben we kunnen oplossen door bij hem geen rechterstelling meer toe te staan (ook niet in wendingen). En hem bij te drijven op het rechterachterbeen. Deze werdt gestimuleerd om ook de gaan dragen, waardoor de overdruk van het linkerachter afgaat. Tevens van de linkerteugel. En de druk op het rechterachterbeen nam toe even als de rechterteugeldruk.

In dit geval waren de gevolgen van het middel erger dan de kwaal. Door het probleem iets anders te benaderen was het opgelost zonder strijd of gevecht. Wil niet zeggen dat hij het zo makkeliijker vond Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 13:00

Citaat:
Aanvullen met been, maar daar heb je de kwestie al. Niet iedereen weet hoeveel been je moet geven

Daar heb je les voor
want ook niet iedereen weet hoeveel hij moet vragen met de teugel

dan zie ik liever wat teveel been, dan teveel teugel als het onduidelijk is.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 13:13

runningkawa schreef:
Daar heb je les voor
want ook niet iedereen weet hoeveel hij moet vragen met de teugel

Ben ik mee eens OK dan! Zonder goeie begeleiding kom je nergens.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 13:27

Tevens het stuurwerk zoals hierboven beschreven is op volte, doe ik precies hetzelfde met dubbele longe. Als paard naar buiten wegloopt over de schouder sturen we paard ook terug met binnen longe. Als paard op binnenschouder valt en volte verkleind dan sturen we paard met buitenlonge paard terug naar buiten.
Op moment dat paard ook zijn gewicht verplaatst zal paard in balans komen, op 2 teugels gelijkmatige aanleuning en ontspannen, en juiste drang naar voren hebben, dus beenzetting zal ook in orde komen omdat je met rechtrichten bezig bent.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 13:33

en wat doe je dan met de longe die "over" is Verward hangt die er los bij ?

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 13:37

sjakie schreef:
en wat doe je dan met de longe die "over" is Verward hangt die er los bij ?
Hoe bedoel je?
We sturen paard op volte, we wachten af tot paard op of over schouder valt, dan corrigeren we dat tot paard ontspant en na geeft. Dit herhalen we tot paard de volte blijft volgen en ontspannen zal blijven lopen. Daarom hebben we longe in linkerhand en longe in rechterhand.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 13:39

nou je stuurt het paard naar binnen of naar buiten op de bij behorende longe, maar wat doe je met de longe van de andere kant.

bijvoorbeeld
Citaat:
Als paard naar buiten wegloopt over de schouder sturen we paard ook terug met binnen longe.

wat doe je op dit moment met de buiten longe?

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 13:49

sjakie schreef:
nou je stuurt het paard naar binnen of naar buiten op de bij behorende longe, maar wat doe je met de longe van de andere kant.

bijvoorbeeld
wat doe je op dit moment met de buiten longe?

De buitenlonge laten we wat losser, zodat paard ruimte heeft om naar binnen te komen. Paard wil van nature dan ook de buitenteugel/buitenlonge van zichzelf wat meer nemen, dus de druk op buitenbit/teugel/longe is meer als op binnenkant. Je gaat gewicht in mond overhevelen maar ook gewicht van paard. Dus je zorgt ervoor dat paard geen kans krijgt om nog meer "vast"te pakken op buitenkant (niet letterlijk opnemen) maar ik bedoel, je gaat ervoor zorgen dat de druk op buitenkant niet verder vergroot maar juist ook in balans gaat komen zodat na diverse herhalingen het paard dus in de mond gelijkmatig word, gelijkmatige aanleuning en dus ook door stuurwerk zijn gewicht verplaatst en dus lichamelijk ook in balans komt.
Een paard wat rechtgericht is zal op beide teugels gelijkmatige aanleuning hebben en ontspannen.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 13:51

maar niet iets om zonder begeleiding te leren Knipoog

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 13:57

sjakie schreef:
maar niet iets om zonder begeleiding te leren Knipoog

Nee niet zomaar met dubbele longe gaan beginnen , want ene paard vind eng een longe achter zijn bil langs en sommige leiders vinden moeilijk met dubbele longe. Moet je handigheid in krijgen en eerst in begeleid worden idd. Haha!

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 13:58

Ursy schreef:
Hoe lossen jullie dit op?
door correct dressuur te rijden.