doorgalloperen???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TanjaMorris

doorgalloperen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 18:07

Hallo allemaal,

Nu ik al wat meer aan bokt.nl gewend ben, ga ik eens wat meer over paarden vertellen Tong uitsteken
Morris, mijn pony, is soms een beetje lui. Hij gallopeert niet door. Ik wil hem dat afleren, maar weet eigenlijk niet hoe. Hij moet toch leren om door te galoperen, of niet soms!
Buiten is hij wel supersnel! *LOL*

Hopelijk reageren jullie! Dat zou super zijn! OK dan!

Groetjes Tanja en Hoefjes Morris

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 18:15

Veel opvangen en lossen, opvangen en lossen, eigenlijk als je paard fijn is in de hand, moet je je handen sluiten zodat ie trager gaat en dan weer ietsje losser en been eraan, na een tijd gaat die dan scherper aan het been staan en dus ook sneller in een vlottere galop gaan omdat jij meer been geeft, en na een tijd vindt hij die galop wrsch normaal en dan heb jij een doorgalloperend paard Haha! dit kan wel ff dure Haha! maar bij mij is het vroeger gelukt!!!

Mvgxxx Belli

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 18:24

Eigenlijk is hij dus niet aan je been Verward
Mijn pony heeft nu geleerd dat als ik in de verlichte zit ga zitten en klik dan gaat hij harder. Dat gebeurt nu ook als ik gewoon blijf zitten.

TanjaMorris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 14:53

Hij reageert ook niet echt goed op de zweep, tenminste bij zijn kont niet. Dan maakt hij een bokkensprongetje. Op de schouder reageert hij wel goed! Ik ga vandaag rijden, dus ik ga eens kijken wat ik eraan kan doen. Misschien helpt dat wel!

Heeft nog iemand misschien tips? OK dan!

xxx Tanja xxx
hoefjes Morris

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 15:17

Verplaatst naar RT Knipoog

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 17:43

Ben het helemaal met Belli eens OK dan!
Dus "losse" teugel en voorwaarts rijden. Let wel op dat hij niet "uit elkaar" gaat lopen. (Probeer ook niet constant het been eraan te houden. Hierdoor raakt hij eraan gewend en heeft die extra schop in galop ook geen nut Knipoog )

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 17:49

Mij hebben ze wijsgemaakt Tong uitsteken dat je een paard drie keer iets kunt vragen:

1e keer zachtjes en vriendelijk
2e keer iets minder beleefd (spoortje?)
3e keer: KLÉTS!! ~~}>

Als je dat consequent volhoudt, zal hij na verloop van tijd al reageren op je vriendelijke hulp, omdat hij weet dat het anders wat minder vriendelijk gevraagd gaat worden en hij is slim genoeg om daar niet op te gaan zitten wachten Knipoog

TanjaMorris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-04 20:11

dank jullie wel allemaal!!! Die tips ga ik morgen in de les zeker toepassen!!!

xxx Tanja xxx
en hoefjes van Morris

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 19:41

Um....Tja..Je meot niet alteveel geweld gebruiken. Sporen zijn inieder geval een optie aangezien hij niet echt redelijk op de zweep reageert. Zo ga ik wel mee met MissSisa ?? Dat je hem dan neit goed aan het been hebt! Verder moet je hem goed belonen waarneer hij eht goed doet, en niks doen als hij het fout doet, gewoon opnieuw proberen, ook moet je proberen hem tijdens de galop te belonene waarneer hij het redelijk goed doet! Bij het minste of geringste belonen dus!

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 20:13

MMh dat van dat klikken is denk ik niet zo handig, op die manier krijg je de pony "aan de klik" en niet aan het been! Op het klikken reageren ze waarschijnlijk wel meteen, maar als je even iets langer doorpakt kan je ze aan het been krijgen en hier heb je dan 1000 keer meer lol van denk ik Haha!

Mim11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 21:57

Ik ben het eens met Elles, volgens mij is het respect ver te zoeken als ie bokt op je zweep. Volgens mij is ie ook niet bang, dus als jij vindt dat ie een tik verdient, die ook geven! En als ie daar op bokt, nog een drie keer zo harde klets geven! Bokken op de zweep mag niet, en dat moet ie gewoon weten. Waarschijnlijk is daarmee heel je probleem opgelost. Succes!

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 23:20

Maar sry , omdat ze bokken op een zweep dat dat geen respect is.. das fout he, oké bij sommige paarden wel, maar niet bij allemaal zelfs toppaarden doen het soms die echt wel genoeg respect hebben... Ik vind gewoon dat àls je dan straft ineens mag laten weten dat jij de baas bent en als ie dan ff bokt dan moet je hem daardoor rijden en meteen been geven als die dat doet, want anders profiteert die van je, maar of dat nou géén respect is vind ik wat ver gezocht.. maja ieder zn mening Knipoog!

TanjaMorris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 20:37

haha...jah...dat zijn een hoop meningen, maar ik doe mijn best! Het is ook een hele taaie pony hoor;)! Ik rijd ook met sporen, en een tik op z'n schouder werkt wel, dus...het komt wel goed. Ik heb zaterdag in de les ook iets beter mijn best gedaan en het ging dus echt heel goed, de pony liep mooi, en ik zat er rustig op! Het was een heel ontspannen uurtje! Hopelijk blijft dat zo!

NOG EVEN IETS: ik heb voor mijn pony bandages gekocht op het JIM. ik heb ze vandaag geprobeert, en hij liep in het begin een beetje "hoog" en "wazig" met zijn benen: is dat normaal, dat ze daar altijd even aan moeten wennen? Na 5 min. liep hij wel weer goed!

Kimduursma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 23:32

Mijn paard gallopeert ook niet goed genoeg door.. en in de volte wil ze graag naar de draf overgaan.. ze struikelt over haar voeten.. .ze is 3,5 jaar...

Mim11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 01:32

Tja mijn paard bokt ook soms als ze aangallopeerd, maar ze bokt zeker niet op de zweep! Soms bokt ze gewoon als ze 't in d'r lijf niet voor elkaar krijgt, en toch heel graag aan wil galloperen. Das dus inderdaad gewoon jongigheid. Die grens tussen 't in d'r lijf 't wel kunnen, of niet luisteren, is gewoon moeilijk om te herkennen, en niet alleen met galloperen. Ik denk dat dat ook bij het rijden van jonge paarden één van de moeilijkste dingen is: doen ze iets niet omdat ze 't nog niet aankunnen, of omdat ze in 't verzet gaan/er geen zin in hebben of geen respect hebben?

Over die bandages: Das normaal, haha! Dat hebben bijna alle jonge paarden, 't is gewoon vreemd om ineens hun benen 'ingepakt' te hebben. Probeer 't maar 's met transportbeschermers, dan doet ie waarschijnlijk 't zelfde.

Succes!!