Dubbelsprong

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Britt

Dubbelsprong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 17:39

haay,,
als ik rij in de les op de manege, dan rij ik altijd op Polleke.
Polleke kan lekker springen, komt altijd uit enz.. (vind ze dan ook superleuk)
Nou heb ik zelf alleen een probleem, als we een dubbelsprong rijden komt ze NOOIT uit, laag niet en hoog niet.
Laag komt het omdat ze dan niet goed kan inschatten maar dat komt wel goed als het hoger word, zegt mijn instructeur (André). Maar ik vind eigenlijk van niet want de eerste sprong gaat dan nog wel maar dan neemt ze een pas er tussenin en dan maakt ze een enorme sprong omdat een extra pas niet past.
Kan ik er niet voor zorgen dat ze die passen groter of kleiner maakt?
En het ligt er opzich niet aan dat die hindernissen niet ver genoeg of te ver uit elkaar staan want die staan er nog gewoon van het oefenparcours van de vorige avond.

banjer84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 18:23

En op dat oefenparcours kwam het wel uit?
Het lijkt namelijk dat ze niet goe liggen voor jouw paard.
Als ze bij het oefenparcours wel goed uitkwam moet je misschien anders inrijden.

Veel succes nog

lautjuh85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 18:33

Als ze na de eerste sprong land, moet jij als het ware je pony weer aan elkaar rijden.
Je pony is als het ware een losgesprongen elastiek wat over de hindernis vliegt.
Na die 1e sprong is het elastiek als het ware uitgerekt. En neemt ze een reuze sprong.
Dus houd je pony goed op druk als je op de hindernis aan rijd en rijd hem snel weer aan elkaar zodra hij is geland zodat hij als een aangespannen elastiek over de volgende hindernis kan.
Het klinkt een beetje raar 'elastiek' maar zo heb ik het geleerd van mijn instructrice! Succes!

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 19:42

Hoe je paard uit komt bij/ na een sprong is mede afhankelijk van de soort galopsprongen die hij/ zij maakt. Maakt je paard grote galopsprongen omdat je paard lang en/ of groot is dan moet je je paard heel anders op de sprong afrijden dan wanneer je paard korte vlotte sprongen maakt. En dat heeft dan natuurlijk heel veel invloed tijdens een dubbelsprong. Je paard moet goed aan elkaar en voorwaarts zijn en tussen de sprongen in opgesloten en voorwaarts houden. En zelf blijven zitten.
Succes

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 19:51

Oefen eens met een lage dubbelsprong, en dan heel rustig eroverheen galopperen. Bijvoorbeeld eerst met alleen balkjes, dan kan je zelf blijven zitten en je concentreren op de galopsprongen van het paard. Als je daar tenminste mogelijkheid toe hebt in de manege! Knipoog Succes! Mirjam.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 20:39

balkjes komt hij altijd goed uit, maar ik kan niet echt goed passen tellen (nog niet) dus voor de balk is het wel altijd een probleem. ook als er een balk voor de sprong ligt dan komt hij voor die balk niet uit.
en hij maakt vlotte korte sprongen (is maar 1.60 ong)
bedankt voor de adviezen ik zal het eens proberen

peggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 21:51

als je paard iedere keer niet uitkomt moet je zelf regelen dat ze wel goed uitkomt. je kan hierbij kiezen tussen terugrijden, en daardoor een galopsprong meer, of wegrijden, en daardoor dichter bij de tweede hindernis komen. wat het best is is afhankelijk van je paard en de afstand. kijk goed naar de andere in de les. hoeveel galopsprongen maken die? een balk tussen de hindernissen kan ook helpen. je paard heeft de balk dan als afstandsbepaler (is dit een woord?). succes ermee.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 01:13

BrittKitt schreef:
Laag komt het omdat ze dan niet goed kan inschatten maar dat komt wel goed als het hoger word, zegt mijn instructeur (André).

Andre is een domoor Tong uitsteken
Als het laag niet lukt, lukt het hoog ook niet. EN kom je dan in de hindernis terecht Scheve mond

Citaat:
Kan ik er niet voor zorgen dat ze die passen groter of kleiner maakt?

Dat kan, maar dan moet je sneller of langzamer rijden Knipoog

Citaat:
En het ligt er opzich niet aan dat die hindernissen niet ver genoeg of te ver uit elkaar staan want die staan er nog gewoon van het oefenparcours van de vorige avond.

Dat zegt niets. Normale dubbel is ca. 7.20 (steil, oxer) voor paarden.
Meet het na. Heeft ze daar moeite mee, pas dan de hindernis aan. Om te leren is het makkelijker om de hindernis aan te passen aan het paard dan andersom. Als je meer controle over je tempo hebt en je paard meer vertrouwen in een dubbel heeft kun je de sprong weer goed zetten.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 09:27

komt ze op de eerste sprong niet goed uit of op de 2e? Als je nl een goede afstand hebt op de 1e en op de 2e niet uitkomt, is de tussenafstand niet goed.

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 10:33

of de afstand is te groot ertussen.
of je pony heeft van die hele kleine pasjes zodat die er 1 pasje meer tussen maakt of grote sprong maakt. Als dit het geval is moet je iets agressiever (hogerde rempo) de dubbel inrijden, zodat ze over de 1e een grotere sprong maakt en beter door galoppeert tussen de dubbel in.
zodat de sprong naar de 2e niet te groot wordt!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 13:55

Wat doet ze bij een in uitje?

Emenem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 13:56

dat deed mijn pony ook altijd op wedstrijden , maarik reed er bestr wel verzameld op af maar ik moest van mijn trainer harder gaan dus deed ik dat en nu doet hij hetniet meer , je pony kan beter iets te vroeg uit komendan dat ie zo'n pasje maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 18:39

word ze vlak op de sprong?
En zegt andre daarom dat als het hoger word, het wel beter word.
Want dat is wel vaker, als ze wat meer omhoog moeten gaan springen En Andre ken ik wel (en vele met mij), die geeft niet zo'n slechte les Haha! (hebben al veel springruiters die het nu goed doen les van gehad in de kinderjaren Haha! )