achterbenen en springen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ettesil

achterbenen en springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 12:45

Hoihoi,

Het paard waar ik altijd op spring laat soms ineens zijn achterbenen vallen boven een hindernis, waardoor de balken dus meekomen Huilen . In een parcours is dat niet prettig. Hoe hoger ik ga in de les, hoekleiner het probleem wordt, maar ik moet wel voldoende punten halen om uit de lagere springklasse te komen met wedstrijden.
Wat kan ik hieraan doen? Verward

lautjuh85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 12:50

De meest zielige manier is spijkers in de balken!!! Maar dit vind ik dierenmishandeling.
Je kan iets aan de balken doen waardoor hij de benen verder onder zijn buik legt.
Bijvoorbeeld van die dennetakjes..dit prikt wat aan de benen.
Het moet natuurlijk niet zo zijn dat hij ervan schrikt en er niet meer overheen wil.
Beetje subtiel aanpakken...

caranthir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 15:24

Het lijkt me nie handig om de achterbenen onder de buik te vouwen Tong uitsteken.
Verder zou ik 't ook niet weten.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 15:27

let eens op je eigen houding. Vaak ontstaat een achterbeen fout omdat je zelf te snel in het zadel landt. Blijf druk houden op je beugels en ga pas weer zitten na de landing.

Verder vind ik de tips van lautjuh85 echt Lips are sealed

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 15:38

Probeer hem vlot in de benen te krijgen door veel gymnastische oefeningen te doen. Denk hierbij aan in-uitjes of hindernissen met balken ertussen (balk, 3 meter, hindernisje, 3 meter, balk, 3 meter, hindernis, etc).
Ook lage hindernissen kunnen leuk zijn om te springen als je het zelf leuk maakt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 15:48

Kitty schreef:
Probeer hem vlot in de benen te krijgen door veel gymnastische oefeningen te doen. Denk hierbij aan in-uitjes of hindernissen met balken ertussen (balk, 3 meter, hindernisje, 3 meter, balk, 3 meter, hindernis, etc).
Ook lage hindernissen kunnen leuk zijn om te springen als je het zelf leuk maakt.

dat zijn op zich goede tips maar daarmee worden ze vooral voor vlugger Knipoog

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 15:52

Als wat Lielle zegt niet helpt, vind hij hij inderdaad misschien wat saai (ik denk dat je dat zelf wilt aangeven)
Doet hij dit alleen tijdens de les of ook tijdens een 'echt parcours'?

Als het alleen tijdens de les is, kan je proberen de hindernissen wat spannender te maken, een hekje ervoor of een deken eroverheen, ik noem maar wat.
Je kunt zelf vast nog wel andere dingen verzinnen, maar houdt het wel veilig.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 15:56

daarmee los je het echte probleem niet op, nl het feit dat hij niet alert genoeg is met springen.
Je kunt evt proberen hem met wat meer druk te rijden naar de sprong, en wat dichter erbij te rijden (niet losgooien voor) zodat hij wat ronder gaat springen. Welke klasse start je nu?

lautjuh85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 17:49

Citaat:
Verder vind ik de tips van lautjuh85 echt

Ik bedenk ook maar wat...

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 18:33

Lielle schreef:

Verder vind ik de tips van lautjuh85 echt Lips are sealed

Helemaal mee eens..
Het zou niet eens in me opkomen.

lautjuh85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 18:35

Neem me woorden wel weer terug.
Sorry heb dit topic niet gezien....
Nu ophouden met het commentaar ik weet het nu wel.

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 20:16

Ik ken het paard ook. Hij doet het ook in het parcours, dat is vooral het probleem. Ze rijdt nu in paarden A, en juist als het hoger wordt springt hij beter Scheve mond

peggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 22:01

idd wat kitty en lielle zeggen. je moet je paard oplettender maken. met een deken over de hindernis springt hij heus die hindernis goed.... maar het lijkt me dat hij dat bij alle hindernissen moet toch?!
omdat er in de tekst staat " het paard waar ik altijd op spring" ga ik ervan uit dat het niet je eigen paard is. het is daarom moeilijk je goede tips te geven. hij moet scherper voor je been of in zn geheel wat pittiger... dat kan door dressuurmatig rijden en/of voeding..... maar als het jou paard niet is is dat misschien geen optie.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 22:05

horse_girl schreef:
Ik ken het paard ook. Hij doet het ook in het parcours, dat is vooral het probleem. Ze rijdt nu in paarden A, en juist als het hoger wordt springt hij beter Scheve mond

waarom gaat ze dan niet gewoon B starten Verward

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 03:26

Ik heb nog een paard geweten die dat ook deed, alleen bij 'te lage hindernissen'. Meneer vond het dan niet de moeite om zijn best te doen (hij was gewend om thuis wel wat hoger te springen).
Wat ze op wedstrijd uiteindelijk deden was het volgende: in de inrijpiste lieten ze het paard telkens hoger en hoger springen tot hij een balk afgooide. En toen ging hij wel opletten.

Maar ik vind dat uiteindelijk ook geen goede methode...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 09:17

dat vind ik dus een heel oneerlijke methode. Je moet als ruiter je paard alert houden, en dan thuis maar niet zo hoog springen Haha!

Ettesil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 16:37

Hoihoi, bedankt voor alle tips.
Wat horsegirl al zei, het geberut niet allen in de les, maar ook in het parcours. Het is ook niet mijn eigen paard, dus moeilijk veel te oefenen. En ik kan nog geen B starten. Ze hebben op de manege onderlingen wedstrijden en een eigen klasse A, zodat het voor meer ruiters leuk is om mee te doen. Ik moet alleen wel eerst voldoende winstpunten hebben om over te mogen. En met al die balken is het lastig puntnen scoren!!!

Emenem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 14:09

je kan de voorbeen bescheremrs aan de achter benen doen(er bestaan speciaalen achterbeen beschermers die dan lang zijn) en dat nmoet ook en beetje helpen.

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 16:18

Trekt hij dan verder zn benen op? Hoe werkt dat dan? Verward

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 16:27

Emenem schreef:
je kan de voorbeen bescheremrs aan de achter benen doen(er bestaan speciaalen achterbeen beschermers die dan lang zijn) en dat nmoet ook en beetje helpen.

dan zal hij eerder zijn benen laten hangen, omdat hij het aantikken niet voelt Knipoog