Racen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bitterbal

Racen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 22:52

Kom ik weer met een stomme vraag, maar wil het tog graag oplossen voordat ik met minder plezier ga rijden :S (Ik krijg wel les, maar het lukt me niet om het op te lossen :S)

Mijn haflinger die gaat in draf keihard rennen :S hoe meer je haar probeert te stoppen hoe harder ze gaat :S thuis doet ze dit niet, maar op de manege en buiten wel.. dan pakt ze het bit vast, hoofd omhoog en je kan dan dus niks meer doen... Eerst deed ze dit alleen buiten maar nu begint ze dus in de grote bak (20 bij 80 m) van de manege ook al... ik word het echt zat, want je kan dan nergens meer met dr heen...

Wie heeft er een goeie tip om dit een beetje af te leren en het rijden in zo'n geval niet TE gevaarlijk te maken...

Ohjah.. als ik tegen de bakrand aan stuur of buiten tegen een hek ofzo kan ze ineens wijken.. dus helpt het nog niks :S

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 23:07

Op een volte zetten, helpt dat ook niet??
Milka deed dit eerst ook, maar trekken heeft geen zin. Milka ging er ook steeds harder van. Ik trok gewoon niet en haalde haar met mijn zit terug.

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 23:21

Normaal gesproken (als ik wil wijken doet ze het niet) ken ze niet wijken.. maar ineens als ze op de volte moet dan ken ze het ineens HEEL erg goed :S met een tikje bij issut niet zo erg en lukt het uiteindelijk wel, maar vind het zo irritant dat ze daarna gewoon doorgaat.. als ze eenmaal weer van de volte af is :S
Met mn zit lukt ook nie tzo best want daar loopt ze doorheen, is niet helemaal lekker ingereden en daarna verder gereden is al helemaal nie goed gegaan :S denk ik.. want heel veel vertikt ze gewoon of doet ze net of ze het niet snapt.. of ze snapt het misschein egt niet Tong uitsteken

Zadel past wel goed heb ik na laten kijken...

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 23:26

Mag ik vragen wat precies jouw manier is van stoppen/afremmen?

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 11:00

Doen alsof je heel zwaar weegt, dus jezelf egt in het zadel drukken... als dat nie helpt steeds langzamer gaan lichtrijden en zwaarder gaan zitten.... Omdat bij haar van voren tegenhouden dus niet werkt... (tenminste zo is het mij geleerd, als ik iets fout doe, wat waarscijnlijk zo is dan moet iemand het mij even goed leren:) )

lizjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 12:47

die van mij wilde nooit stoppen, nu heb ik 1 les gehad en yhij staat stil. en hoe... eerst vraag ik het lief wordt er niet gereageerd dan geef ik een ruk, wordt daar niet op gereageerd dan moet ik het bit even flink door zn mond heen 'zagen' en dan staat ie stil... als ik het dan nog een keer lief vraag staat ie ook stil... ook als we aan het draven zijn wil ie wel eens hard rennen, maar dat gaat op dezelfde manier... Zeker buiten is het levensgevaarlijk!

Jackey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 12:51

Een idee zou kunnen zijn, ze laten racen zo veel ze wil en als ze dan moe is en wil stoppen haar dwingen nog een kwartier door te gaan. Eerst wilde ze racen en als ze niet meer wil, moet ze. Zo zal ze t wel afleren!
Een martingaal wil ook wel helpen, dan kan ze haar hoofd niet meer zo hoog doen en haar bit vast pakken, ook continu met je teugels spelen zodat ze met het bit gaat spelen, wordt ze ook rustiger van.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 12:56

Voor sommige paarden is diep zitten een hulp om sneller te gaan. Ook bij ons ex-renpaardje. Hier stond de instructeur ook van te kijken Knipoog

lizjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 13:24

Jackey schreef:
Een idee zou kunnen zijn, ze laten racen zo veel ze wil en als ze dan moe is en wil stoppen haar dwingen nog een kwartier door te gaan. Eerst wilde ze racen en als ze niet meer wil, moet ze. Zo zal ze t wel afleren!
Een martingaal wil ook wel helpen, dan kan ze haar hoofd niet meer zo hoog doen en haar bit vast pakken, ook continu met je teugels spelen zodat ze met het bit gaat spelen, wordt ze ook rustiger van.

heb ik ook geprobeerd en dat werkte niet! Maar goed, iedere pony is anders heh?! Lachen

Mysla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 16:28

Bij mijn ijslander werkt het als ik rustig blijf, uitadem, heeeel diep en zwaar ga zitten en me inbeeld dat er een pin dwars door mijn lichaam door haar heen de grond in gaat. Ik heb daar ook een geluid bij om het me beter voor te kunnen stellen Bloos ...soort van kgguhhhhhh. Als ze dan stopt, krijgt ze iets lekkers en inmiddels is het inbeelden of alleen kgguhh genoeg om haar in een idiote wegren actie toch te laten stoppen Lachen De teugels gebruik ik wel, maar niet door te trekken.

Dus eerst alles best overdreven en later steeds minder, maar wel consequent t zelfde blijven doen. De mijne was echt een ramp eerst en ik ben dolgelukkig dat dit werkt Nu de rest nog Bloos

Danielle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 16:29

Ik denk dat racen inderdaad niet zo heel veel helpt, want vaak worden van dit racen niet moe. Wel worden ze wel moe als ze moeten werken (iets wat ze moeilijk vinden).

Probeer dus om je pony zo langzaam mogelijk te laten draven, dus op jouw tempo! Voel je dat hij maar iets harder gaat, dan gelijk halthouden! Dit doe je natuurlijk niet met trekken, maar probeer eerst je zithulpen (zoals je ze beschreef) en korte kleine 'rukjes' aan de teugels, doet hij dit niet dan iets harder. Knalt hij gewoon door je hulpen heen, wees dan maar een keertje grof en 'flos' maar een keertje zodat hij begrijpt dat een teugelkneepje halthouden betekent!

Probeer je pony in de stap al voor elkaar te hebben en draaf dan maar aan en na 3/4 passen weer stap. Zo leert je haflinger naar jou te luisteren! Deze kleine stukjes steeds uitbreiden, maar terug is terug.

Waar je ook op moet letten is om niet te gaan 'hangen' in de teugels. Automatisch kan het misschien zo zijn dat je, zonder dat je het zelf doorhebt, gaat hangen. Je pony trekt dan terug en je kan toch niks beginngnen.
Je zegt ook dat je pony zijn bit vastpakt, houdt zelf dan ook niet vast want dan heeft hij niks om vast te pakken. Rem dan dus af zoals ik al zei, maar wel weer op zn tijd ontspannen en vervolgens als het nodig is nog een keer.

Veel succes ermee

Jackey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 09:58

Je zal waarschijnlijk t een en ander moeten uitproberen. Wat belangrijk is , is dat je moet uitgaan van je paard, waarom racet ze zo? Je kan haar wel kost wat kost gaan inhouden maar waarschijnlijk zit ze met een overschot aan energie en maak je haar alleen maar hopeloos gefrustreerd.
Staat ze een hele dag op stal of mag ze op de wei?
Hoe energierijk is haar eten?
Helpt t als je ze eerst longeert zodat ze haar eerste overtollige energie kwijt kan?
Daarna zal t mssn iets minder explosief zijn om haar te rijden en zich wat makkelijker geven.
Een pasklare oplossing bestaat er niet hoor, maar wat ik wel weet is dat je moet uitgaan van het paard en niet van de ruiter.
Waarschijnlijk zal ze het ook op een lopen zetten om onder het werk uit te komen, hard gaan draven is makkelijker dan werken. Maar ook dan geldt het: energie lozen en dan pas aan t werk. Wens je veel wijsheid en vooral véél geduld toe!

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 10:56

Allemaal bedankt voor de reakties.... Ik moet er even bijzeggen dat als ik in de les ben (manege dus) of buiten ze alleen maar raced en niet wil luisteren, terwijl als ik in de bak ben gaat alles helemaal goed...

Verder krijgt ze 2x per dag halve schep sportbrok (eerst kreeg ze een hele schep, maar toen was het nog veeeele malen erger) en 3keer per dag kruiwagen kuil (soms hooi) (dit heb ik zelf niet bedacht maar de eigenaresse van de stal)
Ik wil haar inderdaad gaan longeren, maar hoe kan ik haar longeren als ik naar les toe moet? als ik het namelijk thuis doe en ze is best wel beetje moe is ze drijfnat als ze op de manege aankomt en als we daar zijn (ook al is het maar 5 minuten stappen) zit ze weer vol energie....

Voor ik naar de manege ga gooi ik haar altijd los.. dan kan ze haar energie kwijt.. alleen ze doet nooit wat... dus jaag ik dr meestal wat op.. ook al helpt het niks tot weinig....

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 10:57

Owjah.. en draven naar de manege toe of zoiets is echt GEEN optie...

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 12:22

heb je weleens nagedacht waarom je paardje zo doet? Je zegt dat ze het normaal buiten altijd doet, en sinds kort pas op de manege ook. Paarden willen ook weleens gaan rennen zo, omdat ze gewoon ergens pijn hebben. Aangezien het vluchtdieren zijn, gaan ze dan op de loop. Het is misschien waard om de rug even te controleren.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 12:48

lizjuhh schreef:
die van mij wilde nooit stoppen, nu heb ik 1 les gehad en yhij staat stil. en hoe... eerst vraag ik het lief wordt er niet gereageerd [b]dan geef ik een ruk, wordt daar niet op gereageerd dan moet ik het bit even flink door zn mond heen 'zagen'[/b] en dan staat ie stil...

dat zagen vind ik geen normale manier van je paard terug nemen.

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 20:27

Lacuna, ik heb mn haf sinds 24 oktober pas... en ze doet het alleen op de manege (afgelopen dinsdag eerste les) en buiten, maar in de bak bij ons op stal doet ze normaal.. ze kan inderdaad wel een beetje pijn in dr ruggetje hebben omdat ze een tijd met een gebroken boom zadel op haar rug heeft rondgelopen :@ (liet dat zadel nakijken, had dr 3 of 4 keer mee gereden :S en hij zei ook dat ie al gebroken was waarschijnlijk voordat ik erop ging zitten)

Maar als het echt met dr rug te maken heeft, waarom stapt ze dan wel normaal, maar zodra je gaat draven (dus voor haar op een onbekende plek) gaat ze er vandoor? want thuis is het een schat van een beest... en ik neem aan dat als ze echt pijn heeft in dr rug dat ze het dan ook thuis moet doen Scheve mond

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 20:37

Mijn pony heeft dat ook, dat ze buiten heel hard wil, dribbelen enzo, heel hard lopen.. Mijn ervaring is dat ze minder hard en ontspannener gaat lopen als ik haar langere teugel geef..

Danielle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 22:13

Niseyra schreef:
Mijn pony heeft dat ook, dat ze buiten heel hard wil, dribbelen enzo, heel hard lopen.. Mijn ervaring is dat ze minder hard en ontspannener gaat lopen als ik haar langere teugel geef..

Zeker ben ik het mee eens. Ook al klinkt het tegenstrijdig, bij mn verzorpony werkte dit ook! Hoe meer kontakt op de teugels hoe harder en gespanner ze liep.

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-04 00:24

Ja dat merk ik inderdaad ook met mijn haffiej... maar alleen ik durf dat nie zo goed buiten.. omdat ik bang ben dat ik dan helemaal geen controle meer over dr heb.. ondanks dat ik vanavond een rustig stap buitenritje heb gemaakt met veel losse teugel en ze was hartstikke braaf.... nu in de bak van de manege nog (A) en buiten wat draven en galopperen moek misschien ook maar eens gaan doen...

lizjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 13:30

klomp"]
dat zagen vind ik geen normale manier van je paard terug nemen.
[/quote]
nee is het ook niet! lees even verder dan je neus lang is...

[quote="lizjuhh schreef:
dan staat ie stil... als ik het dan nog een keer lief vraag staat ie ook stil... ook als we aan het draven zijn wil ie wel eens hard rennen, maar dat gaat op dezelfde manier... Zeker buiten is het levensgevaarlijk!

hij moet zijn grens kennen! en ik zit echt niet iedere keer te zagen ofzo daarna luisterd hij perfect! Want ja... je zal maar buitenrijden en geen rem hebben en toevallig staat er een kinderwagen voor je neus?! of gaan de spoorbomen naar beneden... dan ben JIJ fout want JIJ hebt je paard niet goed opgevoed.
Ik doe hem liever ook geen pijn en ben liever niet hardhandig, maar soms is het gewoon nodig!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 13:37

tja maar dat kan ook op andere manieren...bovendien als hij gewend is om steeds een ruk te krijgen of zelfs zagen zal hij steeds harder worden in de mond en geen vertrouwen meer hebben op den duur voor in hand. naar mijn mening moet je dan gewoon niet naar buiten gaan als je geen volledige controle hebt over je paard. dus moet je eerst je paard gaan leren om hem op je zit en been terug te laten komen. het feit dat jij hem eerst zo in zijn mond moet zitten om de juiste reactie te verkrijgen is in mijn ogen niet de juiste manier en zul je eerst weer terug moeten naar de basis, want die zit er dan niet goed in. als de basis er namelijk goed in zou zitten had je paard gereageerd op een halve ophouding buitenteugel en je zit en been!

lizjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 13:40

klomp schreef:
tja maar dat kan ook op andere manieren...bovendien als hij gewend is om steeds een ruk te krijgen of zelfs zagen zal hij steeds harder worden in de mond en geen vertrouwen meer hebben op den duur voor in hand. naar mijn mening moet je dan gewoon niet naar buiten gaan als je geen volledige controle hebt over je paard. dus moet je eerst je paard gaan leren om hem op je zit en been terug te laten komen. het feit dat jij hem eerst zo in zijn mond moet zitten om de juiste reactie te verkrijgen is in mijn ogen niet de juiste manier en zul je eerst weer terug moeten naar de basis, want die zit er dan niet goed in. als de basis er namelijk goed in zou zitten had je paard gereageerd op een halve ophouding buitenteugel en je zit en been!

en met de basis zijn we bezig! Zoals ik zei, dit gebeurd niet steeds, daarna vraag ik het normaal en dan luisterd ie in een keer.
Misschien heb jij allemaal makkelijke paardjes gehad maar hier zit een kop op... en op welke andere manieren maak jij een paard duidelijk dat ho ook ho is??
iemand ernaast die hem een tik geeft hebben we geprobeerd... werkt niet!
en terug op mn zit daar wordt ook aan gewerkt, maar helaas wil dat soms niet lukken, aangezien ie lekker eigenwijs is!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 13:45

sorry maar ik heb vele draken gekend en beleerd, maar dat terzijde...ik ben van mening dat je best boos mag worden als een paard niet naar je luisterd maar met rukken en zagen kom je er niet. juist omdat je nog bezig bent met inrijden en met de basis is het belangrijk dat een paard vertrouwen heeft in jou en je hand. dat is mijn mening gewoon. je geeft zelf al aan dat je zit nog niet perfect is en dan zou ik me daar eerst eens mee bezig houden want balans is daarbij ook erg belangrijk. als jij verkeerd zit of hem in bewegingen tegen zit zou ik ook niet luisteren.

Niemandweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 13:51

klomp schreef:
ik ben van mening dat je best boos mag worden als een paard niet naar je luisterd maar met rukken en zagen kom je er niet..

ik ben het hier ook mee eens..