wijken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

toto

wijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 16:08

hoe moet je juist wijken??? OK dan!
als je het weet zeg het me dan aub. Verward *LOL* Vingers aflikken

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 16:32

Tja, dat is wel errug lastig om zo uit te leggen, ook omdat er training en oefeningen aan vooraf gaat. Maar het komt uiteindelijk, na veel oefenen, hier op neer. Op de AClijn rechtstellen en zelf steeds blijven kijken naar de letter waar je hene rijdt. Binnenbeen leg je wat naar achter en drijf zo de achterhand naar de hoefslag. Vraag lichte stelling naar binnen en begrens dit met je buitenhand. Verder neem je de voorhand mee, door beide teugel iets naar rechts te zetten.
Hopelijk is het een beetje duidelijk! Weet niet waarom je het wil weten, want dit is wat je uiteindelijk bereikt, maar niet hoe je er moet komen.

Otjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 17:11

Phynix schreef:
Tja, dat is wel errug lastig om zo uit te leggen, ook omdat er training en oefeningen aan vooraf gaat. Maar het komt uiteindelijk, na veel oefenen, hier op neer. Op de AClijn rechtstellen en zelf steeds blijven kijken naar de letter waar je hene rijdt. Binnenbeen leg je wat naar achter en drijf zo de achterhand naar de hoefslag. Vraag lichte stelling naar binnen en begrens dit met je buitenhand. Verder neem je de voorhand mee, door beide teugel iets naar rechts te zetten.
Hopelijk is het een beetje duidelijk! Weet niet waarom je het wil weten, want dit is wat je uiteindelijk bereikt, maar niet hoe je er moet komen.

Daar ben ik het mee eens..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 18:59

Heel goed uitgelegd. Belangrijk om te onthouden is dat ze vooral ook wel voorwaarts moeten blijven gaan! Vergeet dus niet te drijven met zit en benen. Paarden hebben nl de neiging om langzamer te gaan in dit soort oefeningen. Als je het voor het eerst doet, is het handiger om iets na de middelijn (dus na de C of A) af te wenden. Hoef je niet meteen zo´n heel stuk tot de hoefslag. Denk erom dat je de hals van het paard niet door laat knikken en blijf zelf goed rechtop.

krientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 19:47

Op een gegeven moment moet je paard zo voor het been zijn dat je het zonder binnenteugel kunt. Probeer dat te bereiken. Goed naar de letter kijken en op de beugel blijven steunen naar de kant waar je heengaat, vooral niet ertegenin gaan hangen!!!!! Als het echt niet lukt, roep dan ff iemand die aan een kant duwt en desnoods een zweepje gebruikt. (Sommige paarden, zoals die van mij, zijn zo dom dat ze er echt een jaar over doen om het te snappen, ik oefen zelf al vier jaar schouderbinnenwaarts)

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 10:51

Nou bedankt!! Dacht dat ik wel commentaar zou krijgen om mijn beroerde uitleg
Maar omdat er verder niets bij vermeld staat heb ik ook maar simpel uitgelegd hoe het werkt, als ruiter en paard het redelijk kunnen. Dus als ze zelf wilt gaan beginnen, zijn er dus ook oefeningen die eraan vooraf zouden moeten gaan. En inderdaad is het wel zo mooi als je het zo kan verfijnen dat je paard al gaat zodra je been maar 1 cm naar achter gaat. Daarom, bij een gemiddelde ruiter die wijkt.....

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 11:06

ik vind zelf dat je ook het beste kunt doorzitten met wijken.... bij de L1 moet je lichtrijden maar als je het gaat oefen moet ook nog is lichtrijden+ de hulpen die je moet geven om het zo maar te zeggen, als je doorzit komen de hulpen beter door.... (bij my dan)

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 11:37

Oh, wat apart dat je nu moet lichtrijden in de L1. Ik ken het wijken ook alleen met doorzitten. Ik kon op een paard waar ik het op heb moeten niet normaal doorzitten, dus deed het met lichtrijden, maar mocht eigenlijk niet. Dus sta er wel van te kijken ja.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 20:13

ik vin het met lichtrijden juist makkelijker Tong uitsteken

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 20:31

barreltjuh schreef:

ohw dat kan oowk natuurlijk iedereen z'n eigen ervaringen natuurlijk, maar vin je het niet moeilijker om je beenhulp te geven als je lichtrijd?
want mijn benen zijn juist stiller als ik doorzit... bij iedereen verschillend natuurlijk

Lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 21:41

Het is volgens mij handiger om licht te rijden als je begint met wijken. Op die manier belast je de rug van het paard minder. Als jullie het dan alle twee een beetje onder de knie hebben dan kan je gaan doorzitten. Lachen

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 22:17

maar als je goed kan doorzitten komen je beenhulpen beter door en kan je paard beter helpen... ik denk dat je intructuur/trice het beste voor jou kan bepalen of je het beste kan lichtrijden of doorzitten.

toto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 21:34

ok bedankt voor de tips i kzit op de manege nu bij de gevorderden maar ik kan aleen wijken niet zo goed maar ik zal het eens proberen hoe dat jullie het hebben gezeg Huilen en er is een paard weg van mijn manege Huilen
maar er is wel een ander voor in de plaats gekomen OK dan! Lovers maar de rajato(toto) blijft wel op de eerste plaats staan OK dan!

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 23:30

Als je gewoon op een manege rijd, zou ik gewoon wachten totdat het in de les behandeld wordt of erom vragen. Zomaar eraan beginnen zal niet helpen, want het is niet een kwestie van even je been naar achter leggen en hoppa daar gaan we. Er zijn veel oefeningen om ernaar toe te werken en dat kan je het beste gewoon in de les doen.

toto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 18:42

ja maar ik heb geen eigen paard maar ik rijd bijna altijd op een manege paard rajato en ik rijd ook altijd in de les maar ik zal het nog eens vragen aan mijn lesgever

toto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 18:43

en een vriendin van mij heeft het ook nog eens uitgelegd

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 23:50

barreltjuh schreef:

Ik echt niet.. Ik kan dat echt niet, wijken en lichtrijden te gelijk.. Vreselijk.. IK wijk zo van de ene hoefslag naar de andere als ik doorzit, maar als ik in de proef 5 meter moet wijken, en moet lichtrijden, heb ik nooit hoger als een 4

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 23:51

De uitleg die gegeven wordt is heel duidelijk, maar het is makkerlijker om in het begin wat minder ver te wijken. Dus net van de binnenhoefslag naar de hoefslag en dan steeds eerder afwenden.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 13:16

een goeie manier om wijken aan te leren is hem op de volte te zetten (ik neem ff aan dat het een jong paardje is) en dan doormiddel van je lichaamsgewicht hem over zn schouder naar buiten laten vallen terwijl jij ondertussen de hulpen voor het wijken geef (binnenbeen iets achter de singel, buitenbeen erop wany hiermee hou je hem voorwaards en begrens je hem normaal, binnenhand van de hals voor de stelling en een ophouding maken met je buitenteugel) als die dan omvalt beloon je hem en stap je weer een stukje normaal verder over je volte.

Dan opnieuw sluiten en weer over zn schouder naar buiten laten vallen.. in het begin valt die echt om.. als die door begint te krijgen welke hulp erbij hoort kan je hem steeds meer gaan begrensen met je been en eventueel je buitenteugel en zal het steeds meer op wijken gaan lijken. Als die dit kan ga je het naar binnen toe proberen op de zelfde manier.

Als je op je volte goed kan wijken voor je been zet je hem op een kleine volte bij de A en dan wijk je een stukje naar buiten terwijl je hem steeds iets rechts stelt tot de hoefslag. Ook dit breid je weer uit tot die bijna helemaal recht is.

Oranje007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 16:42

gabyfedde schreef:
De uitleg die gegeven wordt is heel duidelijk, maar het is makkerlijker om in het begin wat minder ver te wijken. Dus net van de binnenhoefslag naar de hoefslag en dan steeds eerder afwenden.

helemaal mee eens !

toto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 17:18

OK dan! ok dat zal ik zeker doen OK dan!
er is een nieuw paardje Bloos! en die is nu samen met rajato mijn lieveling
ze is 3 jaar maar heeft al koliek en als het niet over gaat dan is ze weg Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen

craz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 00:58

Je kan dit het best eerst in stap leren. Dat is voor jezelf gemakkelijker en als het dan gaat in draf proberen.
Ik wou toch nog zeggen dat je erop moet letten dat je voorhand altijd voor de achterhand vertrekt dus niet beginnen met been en dan teugels.
Ik vertrek daarom vanuit de diagonaal op de lange zijde neem dan stelling(in de andere richting dan waar je naartoe rijdt) en vervolgens elke pas je paard opzij 'duwen'.
De achterhand mag niet sneller opzij gaan dan de voorhand. Lachen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 14:21

Bij wijken breng je niet de binnenhand van de hals voor stelling, maar gebruik je de 5e teugelwerking met je binnenhand, oftewel die gaat richting de buitenheup van je paard. daarmee verplaats je het gewicht naar de buitenkant en gaat het paard bijna vanzelf evenwijdig aan zichtzelf voorwaarts (als je tenminste ook erbij drijft, zoals het hoort). Deze teugelhulp is dus niet te onderschatten!