Echt heel erg werklustig...???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Buggie

Echt heel erg werklustig...???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 14:45

ik heb een 4,5 jarige friese merrie die nu een jaar onder het zadel is. Ze heeft er dik een half jaar uitgelegen vanwege drachtigheid, veulen en te weinig tijd.
nu ben ik er vanaf mei/juni weer aan op het rijden en vanaf eind juli rijden we wedstrijden ong. 1x inde maand.
in het begin ging het super echt werklustig alles willen doen enzo.....wel een beetje druk in het begin maar als je wat meer deed dan werd ze rustig en vond ze het ook echt leuk.
nu de laatste paar weken is ze zo ontzettend druk...echt druk. ik stap er op nog nix aan de hand loop een paar rondjes aan de lange teugel en pak haar langzaam op dan word ze wat heter, ik begin aan te draven en ze word nog heter en het gaat maar door ik wil haar weer terug nemen naar de stap maar ze reageert niet dus dan zet ik haar tegen het hek aan, dan is het even goed en dan draaft ze weer aan...en zo gaat het maar door...dus ik probeer haar eerst wat moe te krijgen maar ze word echt nooit moe. na de galop is het helemaal mis dan wil ik bijv. weer terug naar de stap ga ik doorzitten ophouding enzo en begint ze echt te snurken en dan duurt het wel een rondje voordat we in de stap zijn.

van te voren longeren helpt ook niet....ze word gewoon niet moe.
meestal (niet elke dag) staat ze een uur in de stapmolen en komt ze buiten in de bak te staan (ook heel lang 2-4 uur staat ze dan buiten) dus daar ligt het ook niet aan.
als er iemand anders opkomt word ze alleen maar drukker,dus ik ben op het moment de enige die er op rijd.

afgelopen weekend ook met wedstrijd...buiten inrijden zijn nog 4 combinaties voor me....moet lang genoeg zijn zou je zegge nouw niet dus en maar sneller willen enzo...in de bak zelf is het nog ergen dan komt de spanning er natuurlijk ook nog bij op wedstrijd maar thuis is ze ook zo druk...wat moet ik hier nou aan doen?
als jullie tips hebben...zijn welkom!!!
groetjes afke

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 15:11

zelf ontspannen, rijden met een lekkere zachte hand. in de hoek zetten heeft geen zin. heb ik ook meerdere keren gedaan, heel veel voltes en overgangen rijden. ook al is het moeilijk en irritant toch door blijven gaan. ik denk dat dit juist niet werklust is, maar puur een manier om onder haar werk uit te komen. Ik heb ook een tijd een paardje gereden, vroeg ik teveel (voor zijn willen) maakte die een overgang naar draf of sprong die juist aan in galop. een de hoek zetten geeft alleen maar meer spanning en stress.

bogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 15:39

Het word winter en alle paarden zijn fris, die van mij heeft ook energie voor 10.

Ik moet van mijn instructrice veel galloperen , dus eerst goed instappen even indraven en dan veel galopperen voordat ik echt aan de oefeningen ga beginnen.

siena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 16:55

Hoeveel voer krijgt je paard en wat voor een voer?
Daar kan het namelijk ook aan liggen

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 17:00

Navidad schreef:
zelf ontspannen, rijden met een lekkere zachte hand. in de hoek zetten heeft geen zin. heb ik ook meerdere keren gedaan, heel veel voltes en overgangen rijden. ook al is het moeilijk en irritant toch door blijven gaan. ik denk dat dit juist niet werklust is, maar puur een manier om onder haar werk uit te komen. Ik heb ook een tijd een paardje gereden, vroeg ik teveel (voor zijn willen) maakte die een overgang naar draf of sprong die juist aan in galop. een de hoek zetten geeft alleen maar meer spanning en stress.

helemaal mee eens. zoek de ontspanning op en neem les!

Buggie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 17:27

nouw veel voer krijgt ze niet...'s ochtends een halve kilo en 's avonds een halve kilo en als ik niet rijd krijgt ze over de hele dag een halve kilo.
en les krijgik ook 1á2 keer in de week. veel overgangen rijd ik ook maar ik heb het idee dat ze daar ook alleen maar pittiger door word, veel oefeningen kan ik niet eens rijden want ik hoef mn been er maar aan te leggen en dan is ze al weg.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 17:35

Navidad schreef:

ook ik ben het hier helemaal mee eens!!
paard wil onder het werk vandaan komen en ook al is ze bij het aanleggen van je been gelijk weg..ze is dan niet voor de kuit. tis natuurlijk wel zo dat paarden met dit weer wat frisser zijn, maar je zult denk ik toch even lekker met de basis bezig zijn en even niet te veel willen. probeer zoveel mogelijk te ontspannen en als ze echt gaat rennen probeer dan toch op de volte te gaan en de volte sluiten en openen. als ze weer rustig is hervat je je gewone werk en blijf consequent....dus als ze weer gaat rennen weer op die volte...succes

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 10:25

Mijn jonge Tinker is ook zo'n type die gaat rennen om onder het werk uit te komen. Op de volte zetten helpt niet, ze gaat zó onwijs hard. Wat bij Chubby goed werkt is om haar na het warmdraaien goed voorwaarts te rijden in zowel draf als galop. Niet terug laten vallen als zij dat wil, maar juist als ze aangeeft terug te willen doorzetten. Steeds als zij tempo aangeeft, zelf een tempo sneller rijden. Op die manier kan ze haar energie kwijt én ze wordt op een manier gestraft voor haar weglopen die niet weer meewerkt aan het opbouwen van spanning.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 11:24

Zw_Mikkel schreef:
nouw veel voer krijgt ze niet...'s ochtends een halve kilo en 's avonds een halve kilo en als ik niet rijd krijgt ze over de hele dag een halve kilo.
en les krijgik ook 1á2 keer in de week. veel overgangen rijd ik ook maar ik heb het idee dat ze daar ook alleen maar pittiger door word, veel oefeningen kan ik niet eens rijden want ik hoef mn been er maar aan te leggen en dan is ze al weg.

Dan moet je juist die overgangen gaan rijden, je moet gewoon ontzettend Concuquent blijven, dan maak je maar een keer een flinke ophouding en trek je haar alsware gewoon op de rem, als ze daar op reageerd beloon je haar. Als dat niet helpt begin dan gewoon zoals ik het in het begin zei, je moet het niet opgeven. Probeer altijd vanuit jezelf de ontspanning op te zoeken, volte openen volte sluiten, Rij haar er doorheen, hand stil en hand voor. Overgang van het halt naar de draf, dan weer halt, stap. dan schiet ze maar een keer onder je uit, maar je moet het niet opgeven.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 22:40

Wil niet heel erg wijsneus zijn...maar het klinkt toch of je errrug snel en veel wil met haar....haar overvraagt....Was ze een jaar onder het zadel voordat ze er een half jaar uitging..of in totaal een jaar onder het zadel? Hoe dan ook...m.i. zet ze zelf als het ware de rem op de vooruitgang door steeds harder te gaan lopen!
Mijn bescheiden advies:
Zorg dat ze haar energie kwijt kan in stapmolen en aan de longe en rij vooral 'simpel' met haar. Niet te moeilijk, niet overvragen...stapje terug dus.
Succes!

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 12:34

ben ik het ook wel mee eens

Mim11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 14:40

Ik heb ook zo'n friese merrie die op 't begin alleen maar hard wil, alleen niet zo extreem als bij jou. Ik denk eerlijk gezegd niet dat je 't oplost met een trainingsmolen, longeren kan wel nog iets oplossen, maar ik denk dat 't echt 'n rijtechnisch probleem is, en niet iets wat fout zit bij haar (wat dan dus iets zou zijn wat je met de longe op kunt lossen). Ik denk juist dat gewoon regelmatig blijven rijden meer uithaalt.
Afgezien daarvan, ik heb dus ook zo'n racemonster, die zelfs als ze niet echt voorwaarts is in draf, toch in de galop valt. Dit is dus duidelijk een vorm van onder 't werk uitkruipen, ik vraag dan op dat moment iets waar zij 't moeilijk mee heeft. Op zich is dat niet erg, ze mag best iets moeilijk vinden, maar geef haar de kans om zich te verbeteren: niet kwaad worden dus! Gewoon weer opnieuw, en rustig hetzelfde punt opzoeken.
Vooral in 't begin, probeer ik wel d'r lang en laag in te stellen. Soms lukt dat gewoon niet, en pakt ze juist alles super op als ik d'r wat hoger instel (let op dat je d'r ten alle tijde voorwaarts-neerwaarts over d'r rug rijdt) en met meer teugeldruk, later kan ik d'r dan weer meer ruimte geven. Het is niet erg om soms met meer druk te rijden (het voelt in ieder geval zo) als je maar probeert om een 10 minuten later juist wel die ruimte te geven als zij het opzoekt. Veel schijnovergangen rijden, kan ook wel 's helpen. Probeer daarmee constant haar tempo te controleren, door als zij hard wil, te vertragen, en als ze dan weer terug komt, weer te verruimen. Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar veel succes in ieder geval. Misschien dat je meer info hebt over hoe ze bijvoorbeeld in d'r mondje is ofzo?

Buggie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 16:12

nou in ieder geval bedankt...ik zal het allemaal proberen maar ik heb echt neit het idee dat het te moeilijk allemaal voor haar is want ze vind het rijden echt heel leuk ze is dan ook vrolijk enzow en steeds de oren naar voren en veel moeilijke dingen doe ik niet omdat ik tog eerst wil dat ik haar een beejte onder controle heb. Het rijden word ook afgewisseld hoor...longeren en rijden. overdag komt ze eruit maja...ze is ook heel sterk voor, daar reageert ze ook niet echt. als ze ervan door gaat dan kan ik haar niet goed bij me houden dan is ze zo weg. Ik heb er nu een enkel gebroken bit in Verward

bij het rijden let ik er nuook wat meer op hoe het kan maar het valt me ook echt op dat als we hebben gedraafd en dat ik dan even stap ook al zijn het 2 passen dat ze dan weer ontzetten druk word en na ong 5 min draven word ze weer wat rustiger en gaat ze weer ontspannen....

Mim11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 16:46

Hm loopt ze door 't bit heen dan? Dan zou ik 'n iets scherper bitje en 'n dubbel gebroken nemen, dan heb je iets meer inspraak, maar hou je d'r misschien iets meer bezig met 'n dubbel gebroken bit. Is ze ook lekker voorwaarts-neerwaarts? Als ze d'r rug goed gebruikt, zou ik d'r best 's wat meer aanbieden, dan kun je zien wat ze doet. Misschien pakt ze dat wel goed op, kwestie van proberen. Die merrie die ik rij is trouwens ook moeilijk met halthouden, ik oefen me suf, maar ze is gewoon 'n beetje drammerig. Ze gaat daarin langzaam vooruit, maar toch gaat 't steeds beter. Terwijl ze andere dingen, zoals buigen, ontzettend snel leert.
Misschien is 't ook 'n idee, om na 't draven bijvoorbeeld 5 passen te stappen, en dan weer te gaan draven. Daarna maak je weer 'n overgang naar stap, en probeer dan bijvoorbeeld 7 passen te stappen. Is dit al te hoog gegrepen, begin je bij minder passen stap.
Ik heb bijna de neiging om erbij te gaan staan, wat zegt je instructeur ervan?

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 16:58

Mimpje schreef:
Hm loopt ze door 't bit heen dan? Dan zou ik 'n iets scherper bitje en 'n dubbel gebroken nemen, dan heb je iets meer inspraak, maar hou je d'r misschien iets meer bezig met 'n dubbel gebroken bit.

Waarom nou weer zo'n advies Verward , dat is de weg van de minste weerstand imo.
Past het zadel? Hoe is het gebit? Heeft ze ergens last van? Een paard veranderd van bouw na de dracht, en jonge paarden wisselen. Als ze echt werkwillig is gaat ze imo meteen aan de slag en niet pas als je haar oppakt. Dan hebben scherpere en pijnlijkere toestanden een averechts effect en zeker op de lange terwijn.

Mim11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 17:13

Ik heb het niet over pijnlijkere toestanden, hoe kom je daar opeens weer bij. Een 'scherper' bit wil niet zeggen dat er haken of iets aan zitten, maar dat je meer inwerkt met een kleinere hulp. Als een paard door je bit heen loopt, kan dit een oplossing zijn, omdat bij een dik bit je meer moet doen om op de paardenmond in te werken, dus dat betekent hangen aan de teugels, en dat is pas pijnlijk. Het dubbelgebroken zeg ik erbij, omdat dat het bit weer vriendelijker maakt, dus is de overgang van dik naar een dunner bit niet zo groot. Duidelijk? Lachen

Maar 't is inderdaad sowieso slim om even alle mogelijke lichamelijke gebreken uit te sluiten, dus idd zadelcheck, rug nakijken en eens per half jaar de tandarts erbij.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 17:53

Mimpje schreef:
Ik heb ook zo'n friese merrie die op 't begin alleen maar hard wil, alleen niet zo extreem als bij jou. Ik denk eerlijk gezegd niet dat je 't oplost met een trainingsmolen, longeren kan wel nog iets oplossen, maar ik denk dat 't echt 'n rijtechnisch probleem is, en niet iets wat fout zit bij haar (wat dan dus iets zou zijn wat je met de longe op kunt lossen).

Ik bedoel ook niet dat je het met longeren en stapmolen kunt oplossen en zie het ook als een rijtechnisch probleem. Ik bedoel alleen longe en stapmolen als afwisseling voor rijden (energie kwijt kunnen) zodat ze niet overvraagt....en zoals ze schreef, gebruikt ze de longe ook regelmatig daarvoor!

Mim11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 17:59

Ow sorry, op die fiets! Ja ben ik ook helemaal voor, longeren is echt heel goed voor de ontwikkeling van je paard (trainingsmolen helaas niet ter beschikking Boos! )

Mim11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 18:00

Oei das wel een heel boze smiley, was niet de bedoeling, hihi!

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 19:15

Maar ik ben 100% overtuigt dat hem in de hoek zetten alleen maar meer stress op leverd. En daardoor wil die alleen maar harder ik vind dat een paard op het gevoel van de ruiter loopt en denk zeker neit dat het werklustigheid is. Longeren is heel goed en onder het rijden overgangen, volte openen volte sluiten, zo kunnen kullie allebei ontspannen

Buggie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 21:49

ik heb net weer les gekregen en mn instructrice zegt ook: eerst even aan de lange teugel stappen en draven...zodat ze de ruimte heeft om even uit te leven en dan rustig oppakken en beginnen met overgangen enzow en volte sluiten en openen en wat makkelijke oefeningen. ( niet dat ze er rustiger van word als ze eerst even uit kan rennen, zal ik het zo zegge, ze blijft maar doorgaan) en inderdaad er es een ander bitje inproberen.
het gaat allemaal wel op een hele ontspannende manier maar als ze zo trug blijft trekken en alleen maar sneller wil word ik soms wel een beetje boos (moet niet, weet ik)
en ik galloppeer veel, miss dat dat helpt. we proberen het gewoon verder.