t is alleen een betje een lang verhaal geworden 
het gaat hier om t paard van mn moeder, doodsbraaf in de bak en zal nooit een pas te hard gaan, iig niet met mn moeder erop, maar buiten wil Dee alle paarden die voor haar lopen voorbij, als ze dan voorop is wil ze niet meer doorlopen en vindt alles eng, bovendien slaat ze dus is t niet fijn om erachter te rijden.
vandaag gingen Quentin&ik, 2 bokkers op hun friezen en mn moeder op dee buitenrijden, en tsja dat ging niet geheel vlekkeloos

mn moeder heeft 20 manegelessen gehad voor ze Dee kocht en t 1e jaar had ze 1x per week priveles en 2x per week clubles, maar omdat ze pas op haar 43e is begonnen met rijden en ze er ook niet echt aanleg voor heeft, gaat t allemaal niet zoals t hoort. ook heeft ze al een zitcursus gevolgt, en ook dat hielp niet.
Nou is t in principe in de bak geen probleem, dee hobbelt dr rondjes en ons mam hobbelt mee, maar ze heeft dee eigenlijk gekocht om ook buiten te gaan rijden, maar buiten heeft ze schrik en zit ze nog slechter dna anders. in 3,5 jaar tijd was dit de 10e/11e keer buiten.....na iedere rit heeft ze meer schrik en rijdt ze weer een tijdje niet buiten.
ze zit erg voorover, niet stevig in het zadel, onderbenen liggen krampachtig om de buik geklemd en ver naar achter, knieën los van t zadel en met lichtrijden gaan de handen mee omhoog&omlaag, ook gaat ze uit het ritme staan&zitten met lichtrijden en in de galop is het buts buts buts in t zadel.... ook gaat ze roepen etc als dee te hard gaat, waardoor alle paarden nog harder gaan en dee dus ook...
dee wil dus graag voorop lopen en vandaag scheurde ze in de galop ook de rest voorbij, slaat een van de friezen en toen stopte dee dus omdat ze voorop niet verder wil/durft
ons mam kon haar NIET bij zich houden, in stap wel maar in draf lukte t al niet, en galop hebben we na die ene poging maar niet meer gedaan

vindt het zo sneu voor haar, ze heeft echt schrik buiten en toch zou ze zo graag buiten willen rijden, maar wat we ook zeggen, merel en ik hebben uitgelegd hoe ze beter kan gaan zitten en dan dus ook vaster in t zadel zit en dus ook niet bij 1 sprong opzij al half naast/voor t zadel zit, maar ze kan/doet het gewoon niet.
toen we later weer aan t draven waren ging dee weer harder en ging naast Q draven, op weg om t voorste paard ook in te halen, en ons mam weer roepen van HOOOO daar gaat ze weer!!! en verder dus niets doen dan verkrampt zitten butsen en proberen er niet af te vallen, lichtrijden kan ze dan niet eens meer lijkt t wel
ik heb toen 1 teugel van dee gepakt en er gruwelijk aan getrokken en dee zat dus weer netjes achter Q, en toen was ik dus beetje boos want dee weet gewoon dat ze NIET mag rennen in t bos en niet mag inhalen maar ze maakt gewoon misbruik van mn moeder, terwijl dee al bijna 20 jaar oud is!
maargoed, toen mn moeder uitgelegd dat ze best eens flink aan de teugels mag trekken als dee zo dramt en ineens viel t kwartje bij ons mam en ze trok ff hard aan de teugel toen dee versnelde en ja hoor, dee bleef achter Q

toen zei ons mam heel verbaasd goh zo hard heb ik haar nog nooit tegen gehouden, waarna ik zei dat ze best streng mag zijn als dee doordramt, en toen zei ze dus dat ze dat ook 2x per week bij de les tegen haar zeggen dat ze veel te lief is voor dee, dee springt bv niet aan bij haar in de linkergalop ondanks dr zweepje+sporen en terwijl Machie hier op bokt dat zonder zweep&sporen wel voor elkaar kreeg in de les, ook snijdt dee alle hoeken af etc terwijl ze dat bij een andere ruiter niet doet.
maargoed, dit is dus het probleem en hoe kan ik dat helpen oplossen, want ik vindt t gewoon sneu dat ze niet buiten durft te rijden, want ja dee weet precies dat ze door kan drammen en kan racen als mn moeder erop zit.
slof ofzo is geen optie, mn moeder heeft a moeite om 1 paar teugels vast te houden, thiedemann heeft ze tijdje mee gereden en dat werkt ook niet
als ik dee zelf mee naar buiten neem is ze ook wel drammerig maar 1x boos worden en t is over, ik laat dr meestal ook vrij vlug flink galloperen waarna ze rustig is, maar dat kan&durft mn moeder dus niet
komende week gaat dee dus weer met mij mee naar t bos, en dan wordt ze ff op dr plek gezet qua racen, maarja ze weet precies wat ze allemaal kan doen als mn moeder er weer op zit.
toen ze dee dus wel ff tegen kon houden dmv flinke ophoudingen, begon dee expres met haar hoofd richting grond te trekken zodat ze de teugels uit mn moeders hand trok, om dan meteen te versnellen, dat beestje is ZO slim...
alle tips zijn dus welkom, mn moeder heeft dee nu bijna 3,5 jaar en heeft 1 jaar priveles gehad en al 3,5 jaar lang 2x per week clubles, beter leren rijden zit er helaas niet in ben ik bang, en ook gewoon gevoel krijgen voor t paard en handen stil en stevig zitten is gewoon niets verbeterd in 3,5 jaar tijd.....
nu heeft dee een vrij dikke bustrens als bitje, ik ben zelf absoluut geen voorstander van dingen oplossen dmv een ander bitje, maar wie weet dat mn moeder buiten beter wel een iets strenger bitje kan gebruiken, dat een ophouding dus beter doorkomt ofzo, ik heb echt geen idee meer hoe dit opgelost kan worden, ja een betere ruiter erop dan gaat t prima, maarja t is dus de bedoeling dat mn moeder er mee naar buiten kan op een leuke manier!