bitjes..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

bitjes..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 20:06

hoihoi

ik rijdt mijn pony nu met een dubbel gebroken watertrens..
maar ze is zo sterk nu met dit weer en moeilijk te houden, ik ga niet prutsen met hulpteugels maar wat zou een aanrader zijn op bit gebied?
niet perse een sterker bit maar zou ene bustrens of iets anders beter zijn?
of gewoon waar ik nu mee rijdt? xxx roelinda

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 19:07

Ik heb even in je profiel gekeken. Daar staan niet zoveel foto´s waarop je rijdt, maar het valt me op dat je je handen laag houd en wijd en dat je je pony te diep vraagt en dat je meer met je hielen lijkt te drijven dan met je bovenbinnenkant van de kuit en je zit. Wat ik je aanraad, is op je zit te concentreren, meer gebruik te maken van zithulp, je benen mooi aan te sluiten zonder je kuit naar binnen te draaien, je handen hoger (handbreedte boven de schoft) en dichter bij elkaar (handbreedte uit elkaar) en goed rechtop en dan eens zien hoe het gaat. Meestal bereik je meer met meer been dan met meer hand, ook op sterke of drukke ponies. Probeer het eens. Durven drijven en durven geven. Het neusje moet voor de loodlijn komen. houd gewoon je bitje waar je nu mee rijdt. We horen het wel als de problemen blijven of andere problemen zich voordoen.
Je kijkt trouwens ook op alle foto´s naar beneden en maakt je rug rond. Rechtop, recht vooruit kijken! TROTS rijden. Succes.

joycje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 19:14

Deze tips hierboven ssluit ik me bij aan.. Als je paard zich sterk maakt zul je dit rijtechnisch moeten verbeteren en niet met bitten moeten gaan prutsen.
Wanneer je je paard meer van achteren naar voren rijdt komt het paard meer op de achterhand waardoor hij van voren lichter zal worden. Ook het paard wat hoger rijden kan helpen waardoor hij makkelijker kan ondertreden.
Oefeningen die je kunt rijden zijn tempowisselingen en schijnovergangen. Hou je paard goed voorwaarts en leer 'm in balans op eigen benen te lopen ipv op jouw hand te gaan hangen.
Verder belangrijk punt in 't verhaal is richt je paard recht. Een paard dat niet rechtgericht is kan niet goed op de achterhand komen. En een paard dat dat niet kan kan nooit goed nageeflijk worden..

Veel succes met rijden.

Groetjes joyce

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 11:16

Je hebt al wat met bitjes dus geprobeerd, niet alles valt zo op te lossen. Probeer inderdaad met de houding te werken. Je zet je handen laag en breed, waardoor je hem met veel nadruk naar beneden vraagt. Probeer dat door hem zelf meer te laten doen. Dit kan je ook zien omdat je paard netjes zijn hoofd knikt, maar moet meer zakken in de hals en niet in de nek knikken. Voorwaarts-neerwaarts!!
Ik denk dat het bij jullie gewoon een kwestie van vastzetten op het bit is en het soort bit maakt dan dus niet uit! Geef het een poging en een ander bit ofzo kan altijd nog

daantjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 15:15

vaak ligt het eraan dat je houding inderdaad fout is of je zit waardoor een pony niet te houden is ik sluit me helemaal bij de vorige berichten aan

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 01:25

Het llijkt me inderdaad handig dat je je houding corrigeert, in ieder geval je zit meer strekken en je handen niet zo laag plaatsen maar meer boven de schoft moet ongeveer een hand tussen je handen en de schoft plaatsen.

Je kunt dan in ieder geval vanuit een correcte houding je paard trainen en sterker te maken. Ik denk dat je veel overgangen moet maken.
Met dit koude weer zijn ze natuurlijk altijd wat drukker en vrolijker.
Een ander bit zal waarschijnlijk niet perse de oplossing zijn.
Je moet leren je pony meer met de zit en de benen van achter naar voren te rijden. Het meer in de hand stellen zal het paard ook gehoorzamer maken voor jou. Meer respect zeg maar voor jou als ruiter.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-04 18:53

vandaag ging het weer veel beter met mijn gewone bitje hoor, heb er niks anders in gehangen maar haar eerst gelongeerd met stiek, weet dat daar veel mensen comentaar op hebben maar het heeft veel nut aan de longe bij die van mij, en daarna ben ik opgetstapt overigens zonder stiek, heb beetje gestapt,gedraafd en gegallopeerd veel overgangen geprobeert te rijden en ze was egt heel braaf maakte zich helemaal niet zo sterk en heb erg op mijn houding gelet, ik was erg tevreden! moest ik ff kwijt Lachen