joycje schreef:Als ik jou was zou ik dus eerst recht gaan richten voordat ik aan de verruimingen zou gaan beginnen. Wanneer hij niet recht is kan hij die verruimingen dus niet maken en wordt hij nog schever...
En zorgen dat je op beide teugels evenveel druk houdt.
Ja rechtrichten met jonge paarden valt niet mee, ze zoeken erg naar evenwicht.
Op volte rijden en rechtrichten. Op voltes willen ze graag op schouder (volte verkleinen) of over schouder (volte vergroten) lopen. Op moment dat paard dus volte verkleind, laat je de binnenteugel los en stuur je hem naar buiten naar voltelijn terug (gewicht van linkervoorbeen omzetten) tot paard loslaat (op dat moment heeft paard gelijkmatige aanleuning en zal ontspannen)
Als paard juist over de schouder loopt, laat je de buitenteugel los en stuur je paard naar binnen tot hij terug komt op voltelijn en zal loslaten. Hij gaat door de gelijkmatige aanleuning de voorwaartse/neerwaartse tendens opzoeken. Zijn beenzetting op volte in draf zal zijn: buitenbenen op 1 lijn die achter elkaar volgen zeg maar, binnenbeen zal dragend faktor hebben, dus onder de massa/buik moeten plaatsen. Als de volte steeds beter rond blijft, kun je gaan schakelen op volte.