niet willen halthouden.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

YellowKitten

niet willen halthouden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 14:49

Ik heb een klein probleempje met mijn haflinger van ong 10 jaar. Ze heeft een jaar stil gestaan, en sinds kort ben ik er als verzorgster op gaan rijden. Je begrijpt, ze is euhm... moddervet, dus het zadel past niet bepaald. Ik ga veel met dr stappen om zoveel mogelijk beweging te geven, en dus zo snel mogelijk weer met zadel te kunnen rijden, Er zit nog minimaal 20 cm tussen de gesp en de gaatjes.. Bloos
Dit doe ik ik het bos, daar kan ze zich ook lekker ontspannen enzo. Soms een drafje en lekker gewoon een eind rijden. Maar nu ging ik pas met een vriendin naar haar toe, om een paar foto's te maken. We dachten dus dat het leuk zou zijn als ik in een paadje ging staan, en zij zou een foto van ons maken.
Klein probleem. Mevrouw onder mijn kont wil niet bepaald stil staan. :(
Soms dat blijft ze even staan, maar daarna loopt ze weer door, en als ik haar dan opsluit met de teugels of een boom, dan begint ze achteruit te lopen. Met mijn benen tegenhouden helpt eigenlijk niet, daar drukt ze gewoon doorheen. Ik vind dit erg lastig, want ze zou gewoon moeten luisteren. Wie weet hier een oplossing voor? Ik hoor graag veel tips die ik uit kan proberen.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 15:15

vaak oefenen. Mijn paard staat ook lastig stil als ik aan het trainen ben. Ze is dan zo voorwaarts dat ze eigenlijk meteen weer door wil. Mijn instructrice geeft als tip dat je dan eerst moet beginnen met oefenen van kort stilstaan. Dus stilzetten en zodra ze stil staat weer wegstapen of draven. Zo leert ze dat ze mag lopen als jij het zegt. Met mijn paard gaat het nu al een stuk beter. Inieder geval lang genoeg om foto's te maken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 16:06

Inderdaad eerst twee seconden dan vier dan zes enz stil laten staan en de teugels echt los laten hangen wil wel eens goed helpen in dat soort situaties. Dat mag natuurlijk niet in een proef, maar voor foto´s nemen kan het best. en rechtop blijven. Als je voorover kiept gaat en pony achteruit, leun je achterover gaat hij vooruit... Simpel.

YellowKitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 16:10

Lachen bedankt. Ik zal het eens gaan proberen. ik rijd toch geen proefjes, dus dat maakt niet zo veel uit. Knipoog
BTW, Ik vind het ook belangrijk dat ze niet alleen stilstaat wanneer ik een foto wil maken, maar ook gewoon uberhaupt al wanneer ik het wil. Knipoog Anders dan moet er constant een fotocamera in de buurt zijn, wil ze uberhaupt maar stil staan. Tong uitsteken Thanks!

WoKkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 20:52

misschien kan je ook proberen om eerst naast je pony te gaan lopen en telkens stappen en weer halthouden en weer stappen en weer halthouden en zo door. en als dat goed gaat, veel belonen, en daarna hetzelfde OP je pony proberen te doen, als je aan het rijden bent. ik hoop voor je dat het uberhaupt lukt!!! veel succes!

YellowKitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 21:05

Lachen dankje. Maar normaal met lopen heeft ze dit probleem ook niet. Ook als ze aan het hek staat vast gebonden om te borstelen staat ze netjes stil. Verward Maar ik kan het natuurlijk altijd proberen. Knipoog Bedankt!

WoKkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 21:52

geen dank!! Knipoog

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 16:10

yellowkitten yellowkitten..... dat paardje dat je rijd heeft een jaar stilgestaan.... die van mij 3 weken en snapte het sturen niet meer helemaal.... kun je nagaan wat het voor jou verzorgpony betekent... die heeft ineens zoveel te leren en dat moet die gewoon weer oppakken dus gewoon rustig weer oefenen en wanneer ze braaf is uitbundigbelonen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 04:05

je handen op de schoft stil zetten wil ook wel eens helpen. Ik heb dit probleem ook vaak, maar mijn instructrice zegt dat ik mijn handen teveel voorwaarts beweeg. Ze moeten dus echt blokstil staan, geen macht in je armen, gewoon knijpen tot ze stil staat en dan ontspannen. En stemhulp kan ook helpen! Veel succes ermee!

FrontC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 08:53

Ga ook eens stil staan om vervolgens achteruit te gaan, dan leert het paard dat stilstaan niet verdergaan betekent Lachen

Sandra84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 17:37

Veel oefenen.. en dan komt het vanzelf. Duur van het stilstaan inderdaad opbouwen, eerst een paar seconden, dan wat langer enz. En belonen als ze het goed doet.
Kijk ook even goed of je ook echt alles goed doet, dus of je ophouding wel helemaal correct is voor de zekerheid.
En een stemhulp erbij kan ook helpen. Als je haar aan de hand hebt, stopt ze dan wel gewoon als jij stopt? En op je stem?

Paard van vriendin had het ook. Door consequent te zijn en ermee te oefenen is het nu gelukt, gaat nu prima!

YellowKitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 18:03

Lachen Bedankt allemaal voor de ideeen. Ik zal het allemaal eens gaan proberen. Bedoelen jullie met dat belonen gewoon een schouderklopje geven en zeggen 'braaaf', of iedere keer een stukje wortel oid? En calypso, Bloos je hebt wel gelijk. Ik mag niet verwachten dat ze alles in 1 keer goed doet... mijn fout. Bloos!
@Sandra: Ja, aan de hand is ze heel netjes, ze stopt wanneer ik ernaast loop. Behalve laatst, toen er een vriendin of zat die niet zo heel goed de hand er nog in te houden, omdat het best wel een koppig beestje is. Tong uitsteken Op men stem wee ik eigenlijk niet zo, nooit op gelet... Bloos Zal ik eens gaan proberen.
Nogmaals badankt!!

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 19:00

Die van mij vindt halthouden ook neit leuk..En nu ben ik dus kleine stukjes aan het opbouwen.. En als ze stilstaat,kriebel ik dr op dr schoft .. Ik moet zeggen het werkt prima..Ik kan dr nu al 2 sec stil laten staan,zonder te kriebelen Haha! Dus ooit gaat het goed komen Knipoog

hafgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 20:44

ik heb mijn haflinger leren wachten, door met een zweep in mijn handen en een touw aan zijn halster en dan leerde ik hem dat op mijn stem, ik zei hem 3x DEZELFDE comando! en dan hield ik hem tegen en hield de zweep voor zijn gezicht (niet meppen) hij had het helemaal niet op de zweep dus stopte hij derect en zo blijven oefenen, maar ook een serieuse zware stem gebruiken. en als beloning normaal (lief) praten.
probeer het maar, bij mij lukte het! zelfs bij 2 ruinen en een hengst! dus
veeeeel sucses en niet vergeten geduld!!

benneton

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 23:51

Ik heb ook een (jonge) pony die het halthouden gewoon nog niet begrijpt.
Hij denkt graag mee en denkt dus dat er van alles gaat gebeuren (achterwaarts bv.) waardoor hij in paniek raakt en een beetje gaat staan dribbelen. Dus tip: geen achterwaarts oefenen.
Verder goed belonen als ie stilstaat, eventueel koekje geven ofzo. (als ie maar niet gaat schooien).

En meestal als je je hand iets naar voren doet of je teugels iets los laat hangen zijn ze meer ontspannen en blijven ze staan.
Veel oefenen ( niet totdat ie er gek van wordt, wel afwisselen), en in het begin niet te lang blijven staan, dus als ie stilstaan na 2 sec. weer wegrijden bv.

Ohja, en iemand zei net kriebelen op de schoft, dat werkt bij die van mij ook ontspannend *LOL*

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 12:44

hafgirl schreef:
ik heb mijn haflinger leren wachten, door met een zweep in mijn handen en een touw aan zijn halster en dan leerde ik hem dat op mijn stem, ik zei hem 3x DEZELFDE comando! en dan hield ik hem tegen en hield de zweep voor zijn gezicht (niet meppen) hij had het helemaal niet op de zweep dus stopte hij derect en zo blijven oefenen, maar ook een serieuse zware stem gebruiken. en als beloning normaal (lief) praten.
probeer het maar, bij mij lukte het! zelfs bij 2 ruinen en een hengst! dus
veeeeel sucses en niet vergeten geduld!!

Dusss.. Nee deze methode doe ik maar niet.. Hij stond vast in de penny... Deze methode offe ?? Scheve mond Lips are sealed Verward

benneton

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 18:43

obelix schreef:
Dusss.. Nee deze methode doe ik maar niet.. Hij stond vast in de penny... Deze methode offe ?? Scheve mond Lips are sealed Verward

Whahaa, dit is wel heel belachelijk Haha!
"zelfs bij 2 ruinen en een hengst!"
(wat is er zo bijzonder aan een ruin Schijnheilig )

nirvanahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 21:09

Brokjes geven als ze stilstaat Lachen Heel simpel. Ze moet iedere keer denken als jij haar vraagt te halthouden: hmm... misschien krijg ik wel brokjes!
Op het begin geef je haar iedere keer een paar brokjes, later bouw je het geleidelijk af, de ene keer wel, dan weer niet. Werkt erg goed Haha!
Denk er wel om dat je afwisselt van kant, anders gaat je paard aan een kant meteen met zijn hoofd omgedraait staan bedelen Tong uitsteken

En denk aan je eigen hulpen! Zwaar zitten, uitademen, stemhulp!
Suc-6 Lachen

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 21:21

Met je benen tegenhouden? Wat moet ik me daar bij voorstellen, tuurlijk begrijpt ze het dan niet meer, je geeft een voorwaartse hulp en een terugwaartse hulp tegelijk.

In het begin 1 seconde halt en meteen vertrekken. Belonen en weer 1 seconde halt en vertrekken, doet ze dat goed dan doe je 2 seconde. Herhaal dat en bouw langzaam op tot ze zo lang stil staat en wacht op jou hulp. Succes

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 22:57

Heel veel oefenen!
En goed belonen als ze stilstaat