onderstuk rug ruiter zit vast.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

acropolis

onderstuk rug ruiter zit vast.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 12:12

Ik zit met een probleem.

Mijn onderste stuk van mijn rug zit vast.
Hoe maak ik dit soepel?

Zijn er oefening (zonder paard) om bewust te leren zijn van het vastzitten en het los maken?

Aangezien de houding van de ruiter erg belangrijk is om het paard tot z'n recht te laten komen vind ik dit een ernstig rijkunstig probleem.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 13:12

kun je dan misschien niet naar een fysio voor jezelf?? of is het meer dat je bedoelt dat je tijdens het rijden je rug vast zet?

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 13:36

Naar de fysio gaan, die kan je speciale oefeningen geven voor je houding.

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 13:41

Kun je beter naar de Mensendieck gaan, ik heb toevallig vanochtend een verwijzing van mijn huisarts gekregen. Bij mij zijn het vooral mijn schouders die vast zitten.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 13:42

Ik heb hier ook last van helaas Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 14:01

Als je echt vast zit kom je eerst bij een goede fysio terecht die je weer helemaal los moet maken. Die kan je ook helpen bij het los blijven naderhand.

Op je paard moet je leren recht te zitten met een ontspannen onderrug. Het is juist je onderrug die de veer in de beweging op moet vangen. Door soepel mee te veren in dat stuk van de rug voorkom je problemen elders. (en in je paard). Je kunt op een stoel al oefenen. Maak jezelf recht door je schouders ahw tegen elkaar te drukken, niet door je borst vooruit te steken! (want dan maak je je rug hol) Op die manier kun je recht zitten zonder strak te worden in je rug.

Vervolgens zitlessen nemen op een paard dat aan de longe bijgezet goed over de rug gaat.

acropolis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 15:45

Zep schreef:
Als je echt vast zit kom je eerst bij een goede fysio terecht die je weer helemaal los moet maken. Die kan je ook helpen bij het los blijven naderhand.

Op je paard moet je leren recht te zitten met een ontspannen onderrug. Het is juist je onderrug die de veer in de beweging op moet vangen. Door soepel mee te veren in dat stuk van de rug voorkom je problemen elders. (en in je paard). Je kunt op een stoel al oefenen. Maak jezelf recht door je schouders ahw tegen elkaar te drukken, niet door je borst vooruit te steken! (want dan maak je je rug hol) Op die manier kun je recht zitten zonder strak te worden in je rug.

Vervolgens zitlessen nemen op een paard dat aan de longe bijgezet goed over de rug gaat.

Precies dat wat ik wil voorkomen!
Ik heb het gevoel alsof ik niet weet hoe ik er beweging in moet krijgen, net alsof je verlamd bent in je benen en ze vragen je je been op te heffen.
Hoe word ik me hier bewust van?

Ik neem aan dat ik niet de enige ben die hiermee zit en dat andere ruiters me wel enkele simpele oefeningen kunnen voorschrijven.
Bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 15:56

Je moet er zelf ook geen beweging in krijgen, ´je moet uitsluitend reageren op de beweging van je paard

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 17:07

is dat niet de rijstijl van heather moffet?
ze heeft een boek geschreven waar best veel instaat...

acropolis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 20:10

Door er zelf bewust beweging in te krijgen door bepaalde oefeningen te doen hoopte ik hier resultaat mee te boeken te paard.
Alvast bedankt voor alle antwoorden!

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 21:19

Hoe is je houding als je loopt, zit, stil staat?
Heb je wel eens last van je rug? of is hij alleen stijf?

Een oefening die ik je kan aanbevelen is bekkenkanteling, even op internet nazoeken.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 21:40

Je kan een Fysiobal kopen en daar oefeningen op doen.

Op je paard kan je je knieen helemaal naar boven trekken dus tegen elkaar boven de schoft en dan gewoon een paar rondjes stappen, dan wordt je onderug automatisch bewogen. Deze oefening moest ik altijd doen van mijn fysio om de boel los te maken.
Verder kan je op de grond gaan liggen op je rug, je knieen omhoog voeten op de grond richting je billen en dan cirkeltjes en achtjes maken met je knieen in de lucht, wel constante spierspanning houden dus niet schokken in je beweging.
Op handen en knieen zitten en je rug hol en bol maken.

Succes!

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 17:32

Ik denk dat je eerst moet zorgen met behulp van fysio of chiropractie dat je rug los komt en blijft.
Je zult dan oefeningen krijgen, maar ook zul je je bewust van je houding moeten zijn.
Wanneer je ook de spieren in je onderrug aansterkt zul je steeds fijner kunnen rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 17:34

ellepel schreef:
is dat niet de rijstijl van heather moffet?
ze heeft een boek geschreven waar best veel instaat...

Dat is niet specifiek de rijstijl van Heather Moffet Haha! Iedereen met een klein beetje ruitergevoel doet het zo *LOL* Je moet er niet zoveel over na denken!

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 18:05

Ik heb zelf ook altijd last van mijn onderrug
Laatst zat ik op men paard en iemand riep mij ik draai me achterom , en ik hoorde men botten gewoon kraken in men onderrug.
Niet goed........
Heb ook altijd last ervan , vooral in de linkerzijde

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 18:12

Ik heb nog nietzo lang geleden mijn onderrug zwaar gekneusd gehad. Ook hebben de spieren daar een flinke klap gehad. De kneuzing is inmiddels bijna weg, maar de spieren doen des te meer pijn en zijn keihard: de hele boel zit dus vast! Volgens mijn huisarts moet dit op te lossen zijn met fysiotherapie en er zelf goed op letten dat je je rug niet nog erger forceerd/aanspant. Ik hoop dat dit helpt, want iedere keer met pijn rijden is niet prettig, ookniet voor het paard want die voelt het ook..

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 19:20

Ik ben vorige week gevallen met snowboarden, en heb mijn stuitje en onderrug gekneusd, alles zit vast. Ik ben nog niet begonnen met rijden, maar denk erover om eerst eens een bezoekje langs de osteopaat (schrijf je dat zo) te brengen. Die heeft mijn vriend ook heel goed geholpen toen zijn rug vastzat. Voor de rest doe ik zelf oefeningen, probeer ik veel in beweging te blijven en mijn rug niet vast te zetten als ik loop of zit.
Ik klim niet op mijn paard zolang ik nog vastzit, maar dit komt ook doordat het paard waar ik op rijd vrij jong is en moeilijk in balans loopt. Met zo'n vaste rug loopt het dan toch in de soep.

acropolis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 12:30

Hallo
Gelukkig is het zo erg niet. Ik heb geen problemen met mijn rug.
Alleen werd vastgesteld dat ik de onderrug te stijf hield, met alle gevolgen nadien voor het rijden natuurlijk.
Ik vroeg me daarom enkel af hoe ik er zelf beweging in kan krijgen zodat ik zelf het verschil kan voelen tussen 'los' en 'vast' zodat ik beter leer reageren op de beweging van mijn paard. Of maak ik hier een foute redenering?